Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe jij, zonder geurprikkel, toch het online brein van je bezoeker prikkelt en van jouw bezoekers klanten maakt

Silvia de Haan   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-07-2018   |   

Potentiële klanten verleiden met geuren – een klantverhaal met een luchtje

Klanten verleiden met geur - online prikkel

Wat beweegt de consument om het één te zeggen en het andere te doen? Hoe worden zij door hun zintuigen gemanipuleerd? En wie weet de zintuigen zo te prikkelen dat ze warmlopen voor zaken waar eerst helemaal geen interesse voor bestond?

Volgens Frans Verstraten, auteur van het boek ‘Het brein te kijk’, is al lange tijd bekend dat geur een prima activator van het geheugen is. De geur van een bepaald parfum geeft meteen de associatie met bijvoorbeeld een vroegere vriend. Afhankelijk van je ervaringen met deze persoon, ga je je lekkerder voelen, omdat er hormonen worden aangemaakt. En hoe meer dit deel geprikkeld wordt, hoe moeilijker het is om het verstandelijke voorste deel van de hersenen tot de orde te roepen.

Nu je weet dat het gevoel het wint van het verstand heb je een fijne troef in handen om online de klant te verleiden. Een klantverhaal waar een luchtje aan zit dus 😉

Van bezoekers klanten maken? Hoe jij het online brein van je bezoeker prikkelt

Klanten kunnen artikelen online niet rechtstreeks ervaren. Aan de ene kant kun je afbeeldingen zintuiglijk ‘opleuken’ en daarmee het artikel aantrekkelijk maken. Aan de andere kant is het ook oppassen geblazen dat dit niet als misleidend wordt ervaren. Dan gooi je gelijk je eigen online winkelruiten in.

Vertel naast een mooi plaatje bijvoorbeeld ook altijd een goed verhaal waarmee je het brein van je klant op een positieve manier aan het werk wordt gezet. Denk bijvoorbeeld eens aan de slogan, ‘Just do it’, van het merk Nike. Met deze woorden geeft het Amerikaanse merk miljarden mensen over ter wereld een enorme oppepper. In feite zet Nike mensen aan om boven zichzelf uit te stijgen. Denk jij dat je het niet kunt? Laat de wereld maar zien hoe geweldig je bent. En dat wil je toch iedere dag wel horen?

Push niet tot de max met verkooptechnieken. Richt je op verrassingen, informeren en service voor vervolg- en herhalingsaankopen

Mocht je consument overigens overtuigd zijn van je product en over willen gaan tot vervolg- en herhalingsaankopen, dan is het zaak om over te schakelen op een andere verkooptechniek, zoals het aanbieden van service, verrassingen voor vaste klanten of bonussystemen. Maar pas ook hierbij op voor te veel pushen met bijvoorbeeld direct marketing of retargetting. Wat je beter kunt doen: volledige informeren en service bieden op het moment dat een consument daar zelf om vraagt. Het doel is immers om je consument een blijvend goed gevoel te geven en niet te irriteren.

Koester je online contactmomenten, maak fans van je klanten

Omdat de meeste online winkels weinig fysieke contactmomenten kennen, is het belangrijk om je (potentiële) klanten zowel via de e-mail, social media kanalen en de telefoon zo vriendelijk en duidelijk mogelijk te woord te staan. Want bedenk dat elke klacht wordt doorverteld aan minstens tien anderen. Als online speler leef je dus met de consument mee en probeer je een klacht zo naturel mogelijk op te lossen. Klinkt eenvoudig, maar in de praktijk zijn er maar weinig merken die deze techniek echt in de smiezen hebben.

Kers op de taart - klantverhaal

Ook al kun je met de juiste strategie klanten waanzinnig verleiden. Uiteindelijk komt het erop neer dat zowel de front en back office de consument tot in de details bedienen. Dus de hele organisatie van administratie, facility, en zelfs de chauffeurs (de online pakketten worden immers ook afgeleverd) horen simpelweg hetzelfde beeld uit te stralen. Zo blijft je klant de positieve mind-set ervaren.

Het geheim van een goede klantenbinding zit ‘m in gemotiveerde mensen, zowel voor als achter de schermen. Alleen zo kunnen beloftes worden waargemaakt en wordt jouw klantverhaal eentje waar géén luchtje aan zit, maar is je online story juist de kers op de taart.

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Silvia de Haan

Silvia de Haan is een creatieve content marketeer. Oftewel community manager, tekstschrijver, beelddenker, MarComAdviseur in één. Silvia heeft haar roots in de direct marketing liggen en voor internationale bureaus en bedrijven gewerkt. Zij deelt haar kennis graag met anderen, zodat ook anderen hun doelen kunnen bereiken.Silvia wil continue blijven leren en gelooft dat je pas succesvol kunt zijn als je doet wat bij je past. Alleen door met hart en ziel in het DNA van een merk te duiken kun je namens een merk communiceren. Door haar jarenlange ervaring aan zowel de bureau- als klantzijde denkt Silvia graag op alle fronten met een organisatie mee, zodat de communicatie het effect heeft dat past.

Laat een reactie achter