Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Online marketing strategie voor hotels: Hoe zet ik mijn hotel op de kaart?

Genya van Belzen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Je hebt een pand gekocht in een mooie omgeving en hebt deze omgetoverd tot een hotel. Jouw droom is in vervulling gegaan. Je mag gasten verwelkomen en in de watten leggen. Maar hoe weet men dat jij je daar bevindt? Hoe trek jij gasten naar jouw hotel?

Vroeger reed men door bossen en langs rivieren op zoek naar een bordje met ‘hotel’ of men spitte een boekje door met hotels van jouw droombestemming. Dat is niet meer van deze tijd.

Tegenwoordig gaat men online op zoek en daar moet jouw hotel dus te vinden zijn. Zet je hotel op de kaart, zowel geografisch als digitaal. Begin met een sterke website (te laten maken) en zorg dan voor een goede vindbaarheid in Google.

Vindbaarheid van jouw hotel in nummer 1 zoekmachine Google

#1 Google keywords onderzoeken

Laten we beginnen met een belangrijke: Google, de nummer één zoekmachine. Veel mensen zoeken in Google naar “appartement Algarve” of “hotel strand Nederland”. Dit zijn zogeheten keywords. Hoe zou jij in Google zoeken naar een hotel?
Zoekwoordenonderzoek hotel marketing
Ga na hoe jij zelf gebruik zou maken van Google en gebruik Google Suggest voor het vinden van keywords. Aan de hand van die keywords ga jij je website optimaliseren voor SEO. Waar moet je opletten:

  • Verwerk de keywords in je URL;
  • Benoem de keywords in de titels van je website;
  • Plaats de keywords in de content van je website;
  • Gebruik de keywords in de bestandsnaam en alt-tekst van de foto’s op je website.

Google ziet waar jij de keywords plaatst en laat jou hierdoor ranken op het door jouw gekozen keyword. Ontdek hoe jij jouw zoekwoordenonderzoek uitgebreider kunt uitvoeren!

#2 Maak een passende en krachtige meta omschrijving

Jij hebt een hoog plekje in Google verovert, maar hoe haal je iemand over om naar je website te gaan?

Het hebben van een pakkende titel in Google is daarbij belangrijk. Denk hier dus over na: waarom ben jij uniek en wat vinden je gasten belangrijk?

Daarnaast is het van belang dat je omschrijving eronder on point is: benoem je locatie, extra services en kamervoorzieningen, zoals ‘kamer aan het strand’, ‘receptie 24/7 geopend’, ‘ontbijt inbegrepen’, ‘buitenzwembad’, ‘gratis annuleren’ of ‘geen vooruitbetaling’.

#3 Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Nog belangrijker: zorg ervoor dat je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt. Zo word je direct weergegeven, wanneer mensen zoeken op de naam van jouw hotel.
Google mijn bedrijf

Wat heb je nodig?

Een Google Plus account waarbij je de locatie van jouw hotel hebt geverifieerd.

En dan?

1] Vul zo veel mogelijk velden in waar Google om vraagt

2] plaats de mooiste foto van jouw accommodatie

3] verkrijg veel positieve reviews op je Google Plus account.

Zowel de foto als de beoordeling worden meteen zichtbaar en Google vindt een hoge beoordeling ook leuk!

Tip: Een negatieve review? Don’t worry. Behandel deze met zorg en reageer altijd netjes en beleefd. Denk in oplossingen en voorkom het krijgen van zo’n review nog een keer.

#4 Google Hotel Finder

Wanneer je Google Plus account geoptimaliseerd is, wordt jouw hotel weergegeven in Google Hotel Finder.

Mensen die op zoek gaan naar hotels in Google krijgen dan een lijst met hotels, inclusief prijzen, foto’s, beoordelingen en Street View-panorama’s te zien. Zorg dus dat je erbij staat!

Boekingskanalen: de ‘Google’ voor het zoeken naar accommodaties

Voor jou als hotelier is er eigenlijk nog een ander soort Google, namelijk Booking.com. Booking.com is zo bekend en populair onder reislustige bezoekers dat deze website wordt gebruikt als Google.

Booking.com voegt alle accommodaties bij elkaar en zorgt ervoor dat er eenvoudig gefilterd kan worden op bijvoorbeeld prijs, voorzieningen en afstand tot het centrum.

Met als gevolg een gebruiksvriendelijk en snelle manier om het zoeken naar een droomaccommodatie.

Veel reizigers maken gebruik van boekingskanalen, zoals Booking.com, Expedia of Bedanbreakfast.nl, en daarom zijn boekingskanalen zo belangrijk voor jouw hotel. Zorg dat je er op staat met een scala aan mooie foto’s, een geweldig hoge beoordeling en een beschrijving waar je U tegen zegt, want een eerste indruk maak je maar één keer.

Vertel waarom jouw hotel anders is dan andere accommodaties uit jouw omgeving. En, last but not least, streef naar een hoge beoordeling, het liefst hoger dan 8.

Tip: Gebruik een channel manager en sluit je aan bij de boekingskanalen waar jouw potentiele gasten zich bevinden, zonder overboekt te raken.

Maak van je website jouw visitekaartje en scoor met jouw online marketing strategie

Hoewel veel reizigers gebruik maken van boekingskanalen, wordt er steeds vaker gekeken naar de website van het hotel zelf. Dit is namelijk je visitekaartje.

Steeds meer mensen boeken direct op de website van een hotel, nadat ze zich (suf) gefilterd hebben op een boekingskanaal. Ze gaan op zoek naar extra services, promoties of arrangementen.

Dit wordt ook wel het billboarding effect genoemd. Deze trend is gunstig voor jou als hotelier. Zichtbaar zijn op een boekingskanaal is belangrijk, maar vergeet niet dat je over iedere reservering via een boekingskanaal commissie betaald.

Wanneer iemand direct via jouw website boekt, betaal je deze 5 tot 25% niet.

Billboarding effect

Het voormalige contactformulier is verleden tijd (of zou verleden tijd moeten zijn). Mensen willen direct weten of de kamer beschikbaar is en de reservering vervolgens direct bevestigd hebben.

Via een boekingsmodule op je website is dit eenvoudig te realiseren. Bovendien kun je met een boekingsmodule zowel extra producten (late-check-out) verkopen als extra services (extra handdoek) aanbieden.

Tip: Zorg voor een mobiel-vriendelijke website, aangezien het verkeer van computer naar mobiel apparaat gaat. Niet alleen je gasten, maar ook Google zal dit leuk vinden.

Maak jouw online marketing strategie compleet en zorg dat je aanwezig bent op social media

Je vergroot je online zichtbaarheid door sociaal aanwezig te zijn. Op social media mag je informeel zijn. Hoe gedraag jij je bij je vrienden? Misschien zo:

  • Je geeft ze wel eens een complimentje
    [Geef een duimpje omhoog bij een post van iemand anders]
  • Je vertelt je vrienden verhalen die grappig, inspirerend en leuk zijn
    [Vertel je volgers over jouw droom van hebben van een hotel]
  • Je vraagt je vrienden om advies
    [Welke kleur zal ik mijn voorgevel schilderen: rood of roze?]
  • Je organiseert en blijft of op de hoogte van evenementen in jouw omgeving waar je elkaar kunt ontmoeten
    [Maak een evenement aan met een hotelovernachting en bezoek aan de bierbrouwerij]
  • Je vraagt aan je vrienden wat ze van je vinden
    [Verkrijg reviews online en zorg voor meer sociale bewijskracht]
  • Je beantwoordt de vragen van je vrienden
    [Middels een chat-bericht kunnen gasten vragen aan je stellen]
  • Je geeft je vrienden een rondje in de kroeg
    [Bied een kortingscode aan of organiseer een winactie om een bezoek naar je hotel te stimuleren]
  • Je maakt een grapje
    [Genoeg van al dat afwassen? Kom eens langs bij ons]

Facebook is een platform met meer dan 2 miljard gebruikers en veel van die gebruikers houden van reizen. Dit maakt Facebook een interessant platform voor jou als hotelier.

Met behulp van Facebook bouw je een relatie op met je volgers en vervolgens kan je de volgers – waar je een goede relatie mee hebt – vragen om een review.

Tip: Op je Facebook-pagina kan je een ‘Nu Boeken” knop toevoegen, die je direct kan verwijzen naar je boekingsmodule of maak gebruik van de ‘Contact Ons’ knop.

Bonus: online video’s zijn de kers op de taart voor jouw online marketing strategie

Je bent zichtbaar in Google, via je website en op Social Media. Je keywords zijn verwekt in je website, je website zelf is mobielvriendelijk en met social media straal je persoonlijkheid uit.

Jij bent zichtbaar. Wil je nou echt gezien worden? Maak eens een video! Video’s zijn belangrijk in de reisbranche. Niet alleen voor content op je website en social media, maar vooral ook voor Google zelf.

Maak een video in de omgeving van jouw accommodatie en beantwoord de vragen die je gasten aan je stellen bij binnenkomst of vertel een uniek verhaal. Maak het persoonlijk, zorg voor goede belichting en maak sfeerbeelden.

Neem de moeite om hierin te investeren, want een goede video zorgt voor een stijging in reserveringen.

Is je video klaar?

Upload de video op YouTube, post hem op social media, plaats hem prominent op je website en voeg het door jouw gekozen keyword toe, zodat Google hem ook een plekje geeft.

Tip: Let op de weersomstandigheden wanneer je video’s maakt. Een paar zonnestralen doen vaak wonderen. Net zoals het inhuren van een video-editor.

Extra tip! Wil jij echt scoren met jouw hotel en wil je mee met de nieuwste trends? Ga dan voor het inzetten van social influencers!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Genya van Belzen

Als content marketeer voor RoomRaccoon is Genya verantwoordelijk voor zowel de Nederlandse als Engelse content en het aansturen van anderstalige content - van het ontwerpen van brochures, webpagina's en banners tot het schrijven van blogs, SEO-landingspagina's en nieuwsbrieven. Ze schrijft, maakt en geeft vorm aan de content bij RoomRaccoon op verschillende media en voor diverse campagnes.

Laat een reactie achter