Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 22-03-2018   |   

Ook jouw klanten zoeken naar antwoorden, producten en informatie via het internet. Dit betekent dat jij via de juiste online marketing strategie extra markt kunt veroveren en je bedrijf sneller kunt laten groeien. 

Maar hoe maak je nu een goede online marketing strategie?

In dit artikel ontdek je:

  • Het feit dat niemand jouw product of dienst koopt – en wat dan wel
  • Hoe je jouw website gebruikt om meer klanten te trekken
  • Hoe jij extra leads genereert zonder kostbare tijd te verliezen

Waar jouw online marketing strategie begint

Beschrijf jouw proces. Mensen kopen niet de oplossing, maar het resultaat.

Als jij diensten verkoopt dan verkoop je als het ware de oplossing (naar het resultaat).

Je klanten zijn niet op zoek naar jouw diensten, maar naar het resultaat.Ik vertel nu niets nieuws. Denk ik.

Nog niet helemaal helder hoe je jouw bezoekers beter kunt overtuigen? Lees dit artikel dan even.

Niemand koopt jouw dienst of product. Dat garandeer ik je.

Stel je wilt leren voetballen. Leer je het dan liever van je buurjongetje, dat elke dag op het voetbalveldje staat, of van Lionel Messi (beste voetballer ter wereld)?

Beiden zijn een oplossing voor je vraag. Toch zal het resultaat anders zijn.

Waarom leren we liever voetballen van de beste voetballer ter wereld dan van onze buurjongen van 10?

Omdat de beste voetballer ter wereld ons een sneller en (waarschijnlijk) beter resultaat geeft.

Jouw klanten kopen niet jouw dienst of product, maar het resultaat dat uiteindelijk volgt. Helder?

Wil jij je onderscheiden?

Biedt je klant dan een beter resultaat dan je concurrent.

Onthoud voor het samenstellen van je online marketing strategie dat je geen producten of diensten verkoopt, maar het resultaat. Houd ook rekening met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing, zodat je hier op tijd op inspeelt. Als dat helder is kun je beginnen met het samenstellen van je strategie:

Jouw Online Marketing Strategie

#1 Beschrijf het resultaat

Wat is het resultaat dat jouw product of dienst biedt?

Schrijf echt alles op. Ook de kleine resultaten.

Dus een resultaat als “meer bezoekers” is niet genoeg.

Hoe ben je tot die meer bezoekers gekomen? Wat zijn de andere resultaten die je gehaald hebt?

En wat zijn de resultaten die je klanten willen zien?

Hoe meer resultaten jij kunt benoemen hoe meer input je hebt voor sterke strategie/

Heb jij een lijstje gemaakt?

Mooi!

Je hebt nu per dienst of product een lijst met resultaten. Van al deze resultaten kun je een content marketing strategie maken.

Hoe werkt stap 1 van je marketing strategie?

Stel, ik wil een training “marketing via Twitter” promoten.

Wat zijn dan resultaten die ik kan bieden?

  • Meer volgers
  • Meer re-tweets
  • Betere CTR (meer kliks op de links)

Van elk resultaat kan ik nu een blog maken.

“Hoe ik in 3 maanden van 123 volgers naar 7.863 volgers groeide”

“Het geheim achter de re-tweets. Waarom 59% van mijn tweets gere-tweet worden”

“Ontdek hoe ik per dag 389 extra bezoekers uit Twitter krijg, zonder extra volgers”

Wat je als het ware doet is het aantonen dat jij het resultaat hebt gehaald waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Je kunt natuurlijk ook de resultaten van je klanten gebruiken.

“Hoe wij via Twitter de omzet van een lokale schilder verdubbelden”

Begrijp je wat ik bedoel?

Neem nu even de tijd voor jezelf om zoveel mogelijk resultaten om te toveren tot mooie blogonderwerpen.

Heb je de onderwerpen van je nieuwe blogartikelen paraat?

Mooi. High Five!!!

Zorg nu dat je voor deze blogonderwerpen de juiste zoekwoorden kiest. Heb je de juiste zoekwoorden gevonden schrijf dan een krachtige SEO tekst:

#2 Deel je expertise

Wie heeft er meer verstand van jouw product of dienst, jij of je klant?

Ik mag hopen dat het beste antwoord op deze vraag duidelijk is ?

Jij hebt kennis waar anderen naar op zoek zijn. Jij hebt de antwoorden op vragen die je klanten stellen.

Gebruik dit voordeel!

Hoe werkt stap 2 van je marketing strategie?

Simpel, deel je expertise.

Besteed tijd aan het onderzoeken van de beste zoekwoorden, verdiep je in het schrijven van slimme SEO teksten en onderneem actie.

Nog niet overtuigd dat het delen van jouw expertise je extra klanten gaat opleveren?

Wist je dat bedrijven die actief bloggen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website krijgen en gemiddeld 126% meer leads genereren?En nee, stop alsjeblieft als jij nu denkt  “ja, maar dit werkt alleen voor die bedrijven”.

Nee, deze marketingstrategie gaat ook voor jouw bedrijf werken! Dat verzeker ik je!

Geloof me. Ik zie het in onze resultaten, in de onderzoeken van andere bedrijven en bij onze klanten.

Start daarom vandaag nog met het schrijven van blogberichten.

#3 Gebruik je trukendoos

Elk bedrijf zit anders in elkaar. Ieder bedrijf heeft een bepaalde cultuur en taken worden gedaan volgens een eigen methode.

Die methode is een geweldig marketing instrument!

Hoe werkt stap 3 van je marketing strategie?

Wat is je methode?

Hebben jullie een schema, formule, techniek of werkwijze die jullie onderscheidt van andere bedrijven, of waarmee jullie sneller resultaat halen?

Deel dit dan.

“Maar geef ik dan niet te veel gratis weg?”

Jawel. Je kunt deze tip ook beter niet volgen. Je kunt net als veel andere bedrijven naar je angst luisteren en helemaal niets gratis weggeven.

Hoe minder mensen deze tip zullen opvolgen in hun marketingstrategie hoe krachtiger die zal werken.

Waarom laat jij je auto maken bij de garage?

Of waarom ga je naar de bakker voor je brood?

Je kunt tegenwoordig alle informatie op het internet vinden om zelf je auto te repareren of een prima brood te bakken.

Waarom doe je dat dan niet?

Niet iedereen heeft dezelfde passie en mensen hebben er geld voor over om anderen het werk te laten doen.

Ook speelt snelheid hierbij een grote rol. Zelf een cursus doen om je auto te repareren of voor de snelheid en veiligheid kiezen en naar de garage gaan?

Waarom denk je dat kreten als “vandaag besteld, morgen in huis” of “klaar terwijl u wacht” zo goed werken?

Wanneer we een bepaald resultaat zoeken, zoeken we naar de oplossing die ons daar het snelst brengt.

Heb jij een bepaalde werkwijze die voor snellere resultaten zorgt, deel dit dan!Als iemand niet wil betalen voor sneller resultaat of advies, dan kan hij maar beter de informatie vinden bij jou dan bij je concurrent.

Toch?

Is iemand wel bereid te betalen voor advies dan heb jij hem zojuist met jouw methode overtuigd om voor jou te kiezen!

Leestip! Gebruik ook marketingmodellen ter versterking van je online marketing strategie!

#4 Deel je fouten

“Oeps foutje…” de bekende kreet van handige Harry. Oftewel de boef uit Bassie en Adriaan.

Fouten maken is menselijk. Toch lijken wij mensen fouten niet zo makkelijk toe te geven.

Waarom is dat eigenlijk?

Fouten werken twee kanten op.

Van fouten leer je het meest en fouten tonen een bepaald proces aan.

Mensen zijn van nature geprogrammeerd om fouten te voorkomen. Fouten staan namelijk gelijk aan verlies. En niemand wil verliezen.

Psychologen noemen de angst voor verlies – verlies aversie.

Dit is een natuurlijke angst voor verlies. Deze angst is zo groot dat wij er alles aan doen om verlies te voorkomen.

Zijn wij aan het verliezen in het casino? Dan hebben wij er meer moeite mee om te stoppen dan wanneer wij aan de winnende hand zijn.

Waarom?

Als je stopt wordt het verlies werkelijkheid.

Maar fouten hebben nog een bijzondere eigenschap.

En dit is precies waarin jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Hoe werkt stap 4 van je marketing strategie?

Waarom moet jij je fouten delen?

Jouw fouten helpen het verlies van anderen te voorkomen. Jouw fouten tonen jouw ervaring.

Want wat is nu eigenlijk ervaring?

Als iets zo makkelijk is dat jij geen fout kunt maken, heb je dan veel ervaring nodig om de beste te zijn?

Gebruik je fouten in je blogartikelen.

Bijvoorbeeld:

“Hoe ik 248 dagen verspild heb aan bloggen”

Hoe ik 7.896 euro aan Google Adwords verspild heb

Internet Marketing Gemak is begonnen als blog en pas later uitgegroeid tot een bedrijf.

In het eerste jaar van de website bleef ik maar bloggen en bloggen. Zonder resultaat.

Nu zorgen wij via blogs voor duizenden bezoekers per maand. Voor onze website, en die van onze klanten.

Zo hebben we laatst nog via content marketing een bedrijf geholpen om van 243 bezoekers per maand, naar 3.583 bezoekers per maand te groeien. Nu is dit pas een begin, maar al wel meer dan een vertienvoudiging.

Met andere woorden. Ik heb fouten gemaakt die we nu niet meer hoeven te maken.

Ik weet nu hoe je knallende SEO teksten schrijft en deel deze kennis graag met jou.

Bijvoorbeeld via deze, deze of deze blog of via de training.

#5 Feiten, fabels en plaatjes

Er wordt steeds meer geblogd. Dit betekent dat jij net even iets extra’s moet toevoegen om er tussenuit te springen.

Hoe werkt stap 5 van je marketing strategie?

Maak je blogs extra aantrekkelijk door deze te verrijken met:

  • Feiten, cijfers en onderzoeksgegevens
  • Afbeeldingen en video’s

Leestip! Kies voor het inzetten van social influencers in jouw marketing en krijg meer klanten!

#6 Verstop je voor Google

Huh? Verstoppen voor Google?

Deze marketing strategie vraagt om wat ervaring en een netwerk. We gaan namelijk iets schrijven waar op dit moment nog weinig over te vinden is.

Het voordeel is dat jij straks de enige bent die deze informatie deelt.

Grote kans dus dat je bezoekers jouw artikel zullen delen en andere website naar jou zullen verwijzen.

Het nadeel is dat jij inspeelt op woorden die nog niet of weinig gezocht worden in Google. We hoeven dus niet op bezoekers uit Google te rekenen.

Hoe werkt stap 6 van je marketing strategie?

Als je een artikel schrijft houd dan altijd rekening met de zoekwoorden. Heb je een onderwerp gevonden waar weinig op gezocht wordt realiseer je dan waar je aan begint.

Wordt er weinig op jouw zoekterm gezocht en is er niets te vinden via Google dan liggen er alsnog kansen voor je.

Als je iets schrijft waar weinig op gezocht wordt is het belangrijk dat je eerst nadenkt over de promotie. Gebruik bijvoorbeeld nujij.nl of LinkedIn groepen.

Stuur een mail naar je netwerk. Plaats je bericht op Twitter en Facebook. Benader andere relevante websites en vraag of ze naar je willen linken.

Oké, je hebt wat ideeën voor de promotie.

Nu komt het.

Bedenk een aparte naam voor jouw blog. Beschrijf je een techniek, formule, werkwijze of methode?

Geef het beestje een naam.

Wat je namelijk gaat doen is het lanceren van een nieuw begrip in jouw branche. En aangezien jij de grondlegger bent van dit begrip sta jij bovenaan in Google.

Nu is het zaak dat je jouw begrip gaat promoten en zorgt dat anderen in jouw branche jouw begrip over gaan nemen.

Iemand die dit zeer goed heeft gedaan is Brian Dean van Backlinko. Hij schreef 3 jan. 2015 een artikel over de “skyscraper technique”. Het begrip is inmiddels overgenomen door de branche.Er worden maar liefst 493.000 resultaten gevonden in Google als je zoekt op skyscraper technique.

Online Marketing Strategie tip

Een mooi resultaat als je het mij vraagt.

Maar dat is nog niets alles. Ook leverde zijn artikel meer dan 2.000 social media shares op en 2.5 duizend backlinks.

Skyscraper techniek

Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat dit een slimme actie is geweest van Brian. 2,5 duizend backlinks van duizend verschillende websites kunnen heel wat betekenen voor jouw positie in Google!

Extra leestip! Denk ook eens aan multichannel marketing als onderdeel van je internet marketing strategie!

#7 Geef antwoord

Welke vragen krijg jij nu keer op keer van je klanten?

Deze vragen worden ook ingevuld in Google.

Als jij het antwoord hebt, geef dat dan. Maak er een blogartikel van en blijf jezelf niet meer herhalen.

Ik kom bij zoveel bedrijven die eindeloos dezelfde antwoorden aan klanten geven. Waarom zou je jezelf continu herhalen als je iemand ook gemakkelijk kunt helpen door hem te verwijzen naar een blog of FAQ (meest gestelde vragen) van jou?

Komen ze er dan nog steeds niet uit, dan kun jij weer klaar staan.

Vind je het verstandig om je klant telefonisch te woord te staan (wat ik zeer goed begrijp)? Dan nog doe je er verstandig aan om je antwoord te verwerken in een blog.

Hoe werkt stap 7 van je marketing strategie?

We hebben het net gehad over je bestaande klanten. En ik heb je ook verteld dat veel bedrijven geen antwoord op hun website geven op de meest gestelde vragen.

Grote kansen voor jou!

Want waar wordt Google voor gebruikt?

Precies, het vinden van informatie en antwoorden.

Mensen die nog geen klant zijn, zijn ook op zoek naar antwoorden. En waar kunnen zij die antwoorden nu beter vinden dan bij jou?

Het geven van antwoorden op je website kan zelfs ontevreden klanten van je concurrenten overhalen om over te stappen naar jou.

En…

Het geven van antwoorden op je website is weer een extra service voor bestaande klanten.

Wat ga je nu doen met je Online Marketing Strategie?

Je hebt nu verschillende tips van mij gekregen om een succesvolle online  marketing strategie op te zetten. Nu ben ik benieuwd naar welke strategie jouw voorkeur uitgaat en ik nodig je uit om eens een bezoekje te brengen aan deze pagina. Laat ons jou een voorsprong geven!

Heb jij je online marketing strategie in kaart gebracht, verwerk deze dan in je Sales Funnel.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter