De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen

Content marketing is het woord dat we de laatste jaren keer op keer zien terug komen.
Ook jouw klanten zoeken naar antwoorden en informatie via Google en Social Media. Dit betekent dat als jij via content marketing de antwoorden geeft waar jouw klanten naar op zoek je een hele nieuwe markt kunt aanboren.

• Maar waar moet je nu over schrijven?
• Hoe gebruik jij je website voor meer klanten?
• Hoe genereer jij leads zonder kostbare tijd te verliezen?

Waar jouw marketingstrategie begint

Beschrijf jouw proces. Mensen kopen niet de oplossing, maar het resultaat.

Als jij diensten verkoopt dan verkoop je als het ware de oplossing (naar het resultaat).

Je klanten zijn niet op zoek naar jouw diensten, maar naar het resultaat.
Ik vertel nu niets nieuws. Denk ik.

Nog niet helemaal helder hoe je jouw bezoekers beter kunt overtuigen? Lees dit artikel dan even.

Niemand koopt jouw dienst of product. Dat garandeer ik je.

Stel je wilt leren voetballen. Leer je het dan liever van je buurjongetje, dat elke dag op het voetbalveldje staat, of van Lionel Messi (beste voetballer ter wereld)?

Beiden zijn een oplossing voor je vraag. Toch zal het resultaat anders zijn.

Waarom leren we liever voetballen van de beste voetballer ter wereld dan van onze buurjongen van 10?

Omdat de beste voetballer ter wereld ons een sneller en (waarschijnlijk) beter resultaat geeft.

Jouw klanten kopen niet jouw dienst of product, maar het resultaat wat uiteindelijk volgt.

Helder?

Online Marketing Strategie Stap 1 – Beschrijf het resultaat

Wat is het resultaat dat jouw product of dienst biedt?

Schrijf echt alles op. Ook de kleine resultaten.

Dus een resultaat als “meer bezoekers” is niet genoeg.

Hoe ben je tot die meer bezoekers gekomen? Wat zijn de andere resultaten die je gehaald hebt?

En wat zijn de resultaten die je klanten willen zien?

Hoe meer resultaten jij kunt benoemen hoe meer input je hebt voor sterke content.

Heb jij een lijstje gemaakt?

Mooi!

Je hebt nu per dienst of product een lijst met resultaten. Van al deze resultaten kun je een los artikel maken.

Klanten kopen geen producten of diensten. Klanten kopen het resultaatClick To Tweet

Hoe werkt stap 1 van je marketingstrategie?

Stel ik wil een training “marketing via Twitter” promoten.
Wat zijn dan resultaten die ik kan bieden?

• Meer volgers
• Meer re-tweets
• Betere CTR (meer kliks op de links)

Van elk resultaat kan ik nu een blog maken.

“Hoe ik in 3 maanden van 123 volgers naar 7.863 volgers groeide”
“Het geheim achter de re-tweets. Waarom 59% van mijn tweets gere-tweet worden”
“Ontdek hoe ik per dag 389 extra bezoekers uit Twitter krijg, zonder extra volgers”

Wat je als het ware doet is het aantonen dat jij het resultaat hebt gehaald waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Je kunt natuurlijk ook de resultaten van je klanten gebruiken.

“Hoe wij via Twitter de omzet van een lokale schilder verdubbelden”

Heb je de onderwerpen van je nieuwe blogartikelen paraat?

Mooi. High Five!!!

Nog twee stappen om nog meer profijt te halen uit deze online marketing strategie:

Online Marketing Strategie Stap 2 – Deel je expertise

Wie heeft er meer verstand van jouw product of dienst, jij of je klant?

Ik mag hopen dat het beste antwoord op deze vraag duidelijk is 😉

Jij hebt kennis waar anderen naar op zoek zijn. Jij hebt de antwoorden op vragen die je klanten stellen.

Gebruik dit voordeel!

Hoe werkt stap 2 van je marketingstrategie?

Simpel, deel je expertise.

Besteed tijd aan het onderzoeken van de beste zoekwoorden, verdiep je in het schrijven van slimme SEO teksten en onderneem actie.

Nog niet overtuigd dat het delen van jouw expertise je extra klanten gaat opleveren?

Wist je dat bedrijven die actief bloggen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website krijgen en gemiddeld 126% meer leads genereren?

En nee, stop alsjeblieft als jij nu denkt “ja, maar dit werkt alleen voor die bedrijven”.

Nee, deze marketingstrategie gaat ook voor jouw bedrijf werken. Dat verzeker ik je!

Geloof me. Ik zie het in onze resultaten, in de onderzoeken van andere bedrijven en bij onze klanten.

Wie veel deelt, krijgt het meestClick To Tweet

Online Marketing Strategie Stap 3 – Gebruik je trukendoos

Elk bedrijf zit anders in elkaar. Het heeft een bepaalde cultuur en taken worden gedaan volgens een eigen methode.

Die methode is een geweldig marketinginstrument!

Hoe werkt stap 3 van je marketingstrategie?

Wat is je methode?

Hebben jullie een schema, formule, techniek of werkwijze die jullie onderscheidt van andere bedrijven, of waarmee jullie sneller resultaat halen?

Deel dit dan.

“Maar geef ik dan niet te veel gratis weg?”

Jawel. Je kunt deze tip ook beter niet volgen. Je kunt net als veel andere bedrijven naar je angst luisteren en helemaal niets gratis weggeven.

Hoe minder mensen deze tip zullen opvolgen in hun marketingstrategie hoe krachtiger die zal werken.

Waarom laat jij je auto maken bij de garage?

Of waarom ga je naar de bakker voor je brood?

Je kunt tegenwoordig alle informatie op het internet vinden om zelf je auto te reparen of een prima brood te bakken.

Waarom doe je dat dan niet?

Niet iedereen heeft dezelfde passie en mensen hebben er geld voor over om anderen het werk te laten doen.

Ook speelt snelheid hierbij een grote rol. Zelf een cursus doen om je auto te repareren of voor de snelheid en veiligheid kiezen en naar de garage gaan?

Waarom denk je dat kreten als “vandaag besteld, morgen in huis” of “klaar terwijl u wacht” zo goed werken?

Wanneer we een bepaald resultaat zoeken, zoeken we naar de oplossing die ons daar het snelst brengt.

Heb jij een bepaalde werkwijze die voor snellere resultaten zorgt, deel dit dan!

Als iemand niet wil betalen voor sneller resultaat of advies, dan kan hij maar beter de informatie vinden bij jou dan bij je concurrent.

Toch?

Is iemand wel bereid te betalen voor advies dan heb jij hem zojuist met jouw methode overtuigd om voor jou te kiezen.

Online Marketing Strategie Stap 4 – Deel je fouten

Oeps foutje... de bekende kreet van handige Harry. Oftewel de boef uit Bassie en Adriaan.

Fouten maken is menselijk. Toch lijken wij mensen fouten niet zo makkelijk toe te geven.

Waarom is dat eigenlijk?

Fouten werken twee kanten op.

Van fouten leer je het meest en fouten tonen een bepaald proces aan.

Mensen zijn van nature geprogrammeerd om fouten te voorkomen. Fouten staan namelijk gelijk aan verlies. En niemand wil verliezen.

Psychologen noemen de angst voor verlies – verlies aversie.

Dit is een natuurlijke angst voor verlies. Deze angst is zo groot dat wij er alles aan doen om verlies te voorkomen.

Zijn wij aan het verliezen in het casino? Dan hebben wij er meer moeite mee om te stoppen dan wanneer wij aan de winnende hand zijn.

Waarom?

Als je stopt wordt het verlies werkelijkheid.

Maar fouten hebben nog een bijzondere eigenschap.

Je hebt namelijk geen fout gemaakt, maar een manier gevonden om het anders te doen.Click To Tweet

En dit is precies waarin jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Hoe werkt stap 4 van je marketingstrategie?

Waarom moet jij je fouten delen?

Jouw fouten helpen het verlies van anderen te voorkomen. Jouw fouten tonen jouw ervaring.

Want wat is nu eigenlijk ervaring?

Als iets zo gemakkelijk is dat jij geen fout kunt maken, heb je dan veel ervaring nodig om de beste te zijn?

Gebruik je fouten in je blogartikelen.

Bijvoorbeeld:

“Hoe ik 248 dagen verspild heb aan bloggen”
“Hoe ik 7.896 euro aan Google Adwords verspild heb”

Internet Marketing Gemak is begonnen als blog en pas later uitgegroeid tot een bedrijf.

In het eerste jaar van de website bleef ik maar bloggen en bloggen. Zonder resultaat.

Nu zorgen wij via blogs voor duizenden bezoekers per maand. Voor onze website, en die van onze klanten.

Zo hebben we laatst nog via content marketing een bedrijf geholpen om van 243 bezoekers per maand, naar 3.583 bezoekers per maand te groeien. Nu is dit pas een begin, maar al wel meer dan een vertienvoudiging.

Met andere woorden. Ik heb fouten gemaakt die we nu niet meer hoeven te maken.

Ik weet nu hoe je knallende SEO teksten schrijft en deel deze kennis graag met jou.

Bijvoorbeeld via deze, deze of deze blog.

In de SEO Cursus onthul ik al mijn fouten, technieken en methodes om van elke website een succes te maken.

Online Marketing Strategie Stap 5 – Feiten, fabels en plaatjes

Er wordt steeds meer geblogd. Dit betekent dat jij net even iets extra’s moet toevoegen om er tussenuit te springen.

Hoe werkt stap 5 van je marketingstrategie?

Maak je blogs extra aantrekkelijk door deze te verrijken met:
• Feiten, cijfers en onderzoeksgegevens
• Afbeeldingen en video’s

Of ga volledig tegen de stroom in.

Online Marketing Strategie Stap 6 – Verstop je voor Google

Huh? Verstoppen voor Google?

Deze marketingstrategie vraagt om wat ervaring en een netwerk. We gaan namelijk iets schrijven waar op dit moment nog weinig over te vinden is.

Het voordeel is dat jij straks de enige bent die deze informatie deelt.

Grote kans dus dat je bezoekers jouw artikel zullen delen en andere website naar jou zullen verwijzen.

Het nadeel is dat jij inspeelt op woorden die nog niet of weinig gezocht worden in Google. We hoeven dus niet op bezoekers uit Google te rekenen.

Hoe werkt stap 6 van je marketingstrategie?

Als je een artikel schrijft houd dan altijd rekening met de zoekwoorden. Heb je een onderwerp gevonden waar weinig op gezocht wordt realiseer je dan waar je aan begint.

Ho!

Sla deze stap nog niet over…..

Want….

Wordt er weinig op jouw zoekterm gezocht en is er niets te vinden via Google dan liggen er alsnog kansen voor je.

Als je iets schrijft waar weinig op gezocht wordt is het belangrijk dat je eerst nadenkt over de promotie. Gebruik bijvoorbeeld nujij.nl of LinkedIn groepen.

Stuur een mail naar je netwerk. Plaats je bericht op Twitter en Facebook. Benader andere relevante websites en vraag of ze naar je willen linken.

Oké, je hebt wat ideeën voor de promotie.

Nu komt het.

Bedenk een aparte naam voor jouw blog. Beschrijf je een techniek, formule, werkwijze of methode?

Geef het beestje een naam.

Wat je namelijk gaat doen is het lanceren van een nieuw begrip in jouw branche. En aangezien jij de grondlegger bent van dit begrip sta jij bovenaan in Google.

Nu is het zaak dat je jouw begrip gaat promoten en zorgt dat anderen in jouw branche jouw begrip over gaan nemen.

Iemand die dit zeer goed heeft gedaan is Brian Dean van Backlinko. Hij schreef 3 jan. 2015 een artikel over de “skyscraper technique”. Het begrip is inmiddels overgenomen door de branche.

Er worden maar liefst 493.000 resultaten gevonden in Google als je zoekt op skyscraper technique.

skyscraper-techniek
Een mooi resultaat als je het mij vraagt.

Maar dat is nog niets alles. Ook leverde zijn artikel meer dan 1.600 social media shares op en bijna 7,5 duizend backlinks.

backlinks-marketingstrategieJe hoeft geen expert te zijn om te zien dat dit een slimme actie is geweest van Brian. 72,5 duizend backlinks van duizend verschillende websites kunnen heel wat betekenen voor jouw positie in Google!

Online Marketing Strategie Stap 7 – Geef antwoord

Welke vragen krijg jij nu keer op keer van je klanten?

Deze vragen worden ook ingevuld in Google.

Als jij het antwoord hebt, geef dat dan. Maak er een blogartikel van en blijf jezelf niet meer herhalen.

Ik kom bij zoveel bedrijven die eindeloos dezelfde antwoorden aan klanten geven. Waarom zou je jezelf continu herhalen als je iemand ook gemakkelijk kunt helpen door hem te verwijzen naar een blog van jou?

Komen ze er dan nog steeds niet uit, dan kun jij weer klaar staan.

Vind je het verstandig om je klant telefonisch te woord te staan (wat ik zeer goed begrijp)? Dan nog doe je er verstandig aan om je antwoord te verwerken in een blog.

Hoe werkt stap 7 van je marketingstrategie?

We hebben het net gehad over je bestaande klanten. En ik heb je ook verteld dat veel bedrijven geen antwoord op hun website geven op de meest gestelde vragen.

Grote kansen voor jou!

Want waar wordt Google voor gebruikt?

Precies, het vinden van informatie en antwoorden.

Mensen die nog geen klant zijn, zijn ook op zoek naar antwoorden. En waar kunnen zij die antwoorden nu beter vinden dan bij jou?

Het geven van antwoorden op je website kan zelfs ontevreden klanten van je concurrenten overhalen om over te stappen naar jou.

En…

Het geven van antwoorden op je website is weer een extra service voor bestaande klanten.

Wat ga je nu doen met je Online Marketing Strategie?

Je hebt nu verschillende tips van mij gekregen om een succesvolle marketingstrategie op te zetten. Nu ben ik benieuwd naar welke strategie jouw voorkeur uitgaat en ik nodig je uit om eens een bezoekje te brengen aan deze pagina.

Laat ons jou een voorsprong geven!

Wij kunnen jou goed helpen met je online marketing strategie.

Wat andere ondernemers

Zoals jou

....Zeggen over ons

Gebruik ons Online Marketing Advies en laat je bedrijf groeien.

Of we nu meer bezoekers moeten generen, onze relaties moeten inzetten of jouw webpagina’s moeten verbeteren voor hogere verkoopcijfers. Elke maand werken we samen aan die volgende stap van jouw bedrijf.

Matthijs Span

"Het is voelbaar in de verkoopcijfers"

 

"Onze ervaringen met Internet Marketing Gemak zijn uitstekend! Zij hebben voor ons een compleet nieuwe webshop ontwikkeld. Wat wij voor ogen hadden is perfect uitgevoerd en in veel gevallen zelfs beter. Ook zijn wij aanzienlijk gestegen binnen de zoekmachines en dat is voelbaar in de verkoopcijfers!"

Matthijs Span
Mede-eigenaar SkyStep
Online Marketing Klant Remko Matsinger

"Een gedreven, bevlogen en enthousiaste adviseur"

 

"Sebastiaan is een gedreven adviseur die je telkens vanuit een ander perspectief naar het vermarkten van je diensten laat kijken. Constante factor is zijn kennis van het web, zijn bevlogenheid en zijn enthousiasme. Sebastiaan en zijn team hebben ons in de afgelopen jaren geholpen om online zichtbaar te zijn en te blijven."

Remko Matsinger
Directeur Talent in Balans
jeffrey-urgent-vertalen

"Met 789% conversie stijging blijft onze omzet nog steeds groeien..."


"Al lange tijd werken wij samen met Internet Marketing Gemak en keer op keer weten zij zichzelf te overtreffen. Naast betere posities in Google zien wij onze omzet nog steeds maandelijks groeien."

Jeffrey
Directeur Urgent Vertalen

2 reacties

  1. PC trends 25/01/2017

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat