Dit mag je niet missen: de online marketing trends van 2018

Helmert van Reenen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 27-03-2018   |   

Ik heb het niet zo op ingewikkelde marketingtermen als: Big data, machine learning, marketing automation. Een ver-van-mijn-bedrijf-show zul je denken. Meer iets voor de grote jongens. Voor jou als mkb-er zijn er echter ook interessante ontwikkelingen en trends op het gebied van online marketing. De moeite waard om in te zetten! We hebben er vier voor je uitgelicht:

#1 Jouw social media strategie = storytelling

Ken je Scotch & Soda? Gaaf kledingmerk met Amsterdamse roots. Ze hebben alle plekken op de wereld gefilmd die ook Amsterdam heten. Wist je dat er een Amsterdam is op de Noordpool en in Zuid-Afrika? Een prachtige manier die de kernwaarde van je bedrijf creatief overbrengt.

Storytelling is dé belangrijkste manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. En wat werkt dan beter dan video?
Ook social media bewegen meer en meer richting video content. 80 procent van de gebruikers bekijkt liever een video, dan dat ze een blog lezen. (Ja inderdaad, jij hoort op dit moment tot die 20 procent)

Vertel dus altijd je verhaal. Desnoods met woorden. Neem jouw social media strategie op in een social media plan, zodat je een duidelijk overzicht hebt.

#2 Wees persoonlijk in het contact met jouw bezoekers en ga voor klantenbinding

Onlangs werd ik online verrassend persoonlijk geholpen. Op een website voor luxe vlees kreeg ik via de chat 1 op 1 tips van de vleesspecialist zelf. Ik werd zó goed geholpen dat ik direct online besteld heb.

Natuurlijk gaat dit niet op voor elke branche. Maar uiteindelijk staat je websitebezoeker centraal. Voorzie hem van de juiste informatie. Via chat, maar ook met uitlegfilmpjes, kennisblogs, klantcases; noem maar op.

Je bezoeker moet zichzelf overtuigen met jouw informatieaanbod, maar er zijn wel een aantal mogelijkheden om je bezoeker een handje te helpen. Persoonlijk contact maakt ook online het verschil! Door persoonlijk contact zijn bezoekers sneller geneigd vaker bij je terug te komen en zich aan jouw bedrijf te binden.

#3 Geef je personeel het ambassadeurschap en gebruik ze als visitekaartje

Over persoonlijk gesproken; wie kan er beter vertellen over jouw bedrijf dan je personeel? Enthousiast personeel overtuigt pas echt goed. Ook richting sollicitanten.
Zoek eens op Youtube naar ‘politievlogger Jan-Willem’ of ‘VUmc vlog’. Gewoon enthousiast over je werk vertellen. Zo simpel kan het zijn.
Het hoeft niet professioneel te zijn. Echte inhoud en frequentie zijn belangrijker.

#4 Personaliseren 2.0 – speel in op de klantbehoefte houd je klant tevreden

Nieuwsbrieven sturen is voor veel mkb’ers maandelijkse kost. Maar wat kunnen we leren van de grote corporates? Wees extreem persoonlijk.
Stuur je nieuwsbrieven niet alleen met een persoonlijke aanhef, maar ook met persoonlijke content. Elk klantsegment heeft zo zijn eigen behoeften. Verdeel daarom je database in segmenten. In de persoonlijke nieuwsbrief speel je in op de behoeften van deze specifieke klantgroep.

De inhoud kan zelfs afgestemd worden aan het leesmoment. Opent iemand de nieuwsbrief ‘s avonds op een smartphone? Laat dan andere content zien dan wanneer de nieuwsbrief ’s ochtends geopend wordt op desktop.

Op deze manier sluit je nieuwsbrief perfect aan op de behoefte van de klant. Toegevoegde waarde, in plaats van vervelende reclame. Je nieuwsbrief is natuurlijk een onderdeel van alle content en staat nooit op zichzelf.

Grijp je kans!

Je weet nu wat de trends van 2018 zijn, maar denk ook eens aan het starten van een blog! Kansen voor het oprapen dus. En onthoud: dit is geen hogere wiskunde. Welke marketingtrend past het beste bij jouw bedrijf? Mijn tip: begin gewoon, geniet van het proces en profiteer van het resultaat. Een succesvol jaar toegewenst!

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter