Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is een advertentienetwerk?

Wat is een advertentienetwerk, hoe werkt het en welke netwerken zijn er beschikbaar?

Wat is een advertentienetwerk?

Een advertentienetwerk is een netwerk dat als tussenpersoon fungeert. Een tussenpersoon die adverteerders en uitgevers bij elkaar brengt.

De grootste functie van een advertentienetwerk is het verzamelen van advertentieruimte.

Adverteerders kunnen tegen een vergoeding gebruikmaken van de advertentieruimte om zo hun product of dienst aan de man te brengen. 

Een van de grootste en bekendste advertentienetwerken is Google Ads. Google Ads biedt via Google Adsense uitgevers de mogelijkheid advertentieruimte aan te bieden aan adverteerders.

Adverteerders kunnen op hun beurt ruimte kopen via Google Ads.

Hoe werkt een advertentienetwerk?

Het advertentienetwerk gebruikt een soort van code dat de uitgever gemakkelijk op zijn website kan plaatsen.

Heeft de uitgever de code geplaatst, dan zorgt het advertentienetwerk automatisch dat er op deze plek bepaalde advertenties worden getoond.

Vervolgens zal het advertentienetwerk deze ruimte ‘verhuren’ via een veiling. Zo kunnen adverteerders een bod uitbrengen om zo hun advertenties te laten tonen.

De manier waarop je als adverteerder betaalt, hangt af van het advertentienetwerk en de betaalafspraken die zijn gemaakt.

CPM

(Cost per Mille) is het meest voorkomende prijsmodel voor een advertentienetwerk. Dit betekent dat adverteerders een bepaalde prijs betalen voor elke 1.000 keer dat hun advertentie wordt gezien door bezoekers op de website van de uitgever.

CPC

(Cost per Click) is een ander betalingsmodel voor een advertentienetwerk. Dit betekent dat de adverteerder een bepaalde prijs betaalt telkens wanneer iemand op zijn advertentie klikt.

CPV

(Cost per View) is een betalingsmodel dat door sommige advertentienetwerken wordt gebruikt. Dit betekent dat de adverteerder een bepaald bedrag betaalt voor elke keer dat iemand zijn advertentie bekijkt.

Een advertentienetwerk en display advertenties

Om gebruik te maken van een advertentienetwerk dien je als adverteerder display-advertenties te maken. Deze display-advertenties zijn meestal afbeeldingen, video’s of op tekst gebaseerde advertenties die op de website van de uitgever verschijnen.

Deze display-advertenties worden gebruikt om de aandacht van bezoekers te trekken en hen door te laten klikken naar de website van de adverteerder.

Het advertentienetwerk is verantwoordelijk voor de weergave van deze advertenties op verschillende sites en voor het bijhouden van het aantal keren dat elke advertentie wordt weergegeven.

Risico bij sommige advertentienetwerken

Hoewel de advertentienetwerken over het algemeen goed beveiligd zijn, zul je er wel met zorg mee moeten omgaan.

Er zijn in het verleden advertentienetwerken gehackt waarbij er op honderden (tot soms duizenden) websites tegelijk bepaalde content werd geplaatst. Dit kon gaan om gekke advertenties en zelfs malware.

Ben je zelf van plan om online te adverteren, kijk dan goed uit met welk advertentienetwerk je in zee gaat.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.