Wat is een advertentienetwerk?
Een advertentienetwerk is een netwerk dat als tussenpersoon fungeert. Een tussenpersoon die adverteerders en uitgevers bij elkaar brengt.
De grootste functie van een advertentienetwerk is het verzamelen van advertentieruimte.
Adverteerders kunnen tegen een vergoeding gebruikmaken van de advertentieruimte om zo hun product of dienst aan de man te brengen.
Een van de grootste en bekendste advertentienetwerken is Google Ads. Google Ads biedt via Google Adsense uitgevers de mogelijkheid advertentieruimte aan te bieden aan adverteerders.
Adverteerders kunnen op hun beurt ruimte kopen via Google Ads.
Hoe werkt een advertentienetwerk?
Het advertentienetwerk gebruikt een soort van code dat de uitgever gemakkelijk op zijn website kan plaatsen.
Heeft de uitgever de code geplaatst, dan zorgt het advertentienetwerk automatisch dat er op deze plek bepaalde advertenties worden getoond.
Vervolgens zal het advertentienetwerk deze ruimte ‘verhuren’ via een veiling. Zo kunnen adverteerders een bod uitbrengen om zo hun advertenties te laten tonen.
De manier waarop je als adverteerder betaalt, hangt af van het advertentienetwerk en de betaalafspraken die zijn gemaakt.
CPM
(Cost per Mille) is het meest voorkomende prijsmodel voor een advertentienetwerk. Dit betekent dat adverteerders een bepaalde prijs betalen voor elke 1.000 keer dat hun advertentie wordt gezien door bezoekers op de website van de uitgever.
CPC
(Cost per Click) is een ander betalingsmodel voor een advertentienetwerk. Dit betekent dat de adverteerder een bepaalde prijs betaalt telkens wanneer iemand op zijn advertentie klikt.
CPV
(Cost per View) is een betalingsmodel dat door sommige advertentienetwerken wordt gebruikt. Dit betekent dat de adverteerder een bepaald bedrag betaalt voor elke keer dat iemand zijn advertentie bekijkt.
Een advertentienetwerk en display advertenties
Om gebruik te maken van een advertentienetwerk dien je als adverteerder display-advertenties te maken. Deze display-advertenties zijn meestal afbeeldingen, video’s of op tekst gebaseerde advertenties die op de website van de uitgever verschijnen.
Deze display-advertenties worden gebruikt om de aandacht van bezoekers te trekken en hen door te laten klikken naar de website van de adverteerder.
Het advertentienetwerk is verantwoordelijk voor de weergave van deze advertenties op verschillende sites en voor het bijhouden van het aantal keren dat elke advertentie wordt weergegeven.
Risico bij sommige advertentienetwerken
Hoewel de advertentienetwerken over het algemeen goed beveiligd zijn, zul je er wel met zorg mee moeten omgaan.
Er zijn in het verleden advertentienetwerken gehackt waarbij er op honderden (tot soms duizenden) websites tegelijk bepaalde content werd geplaatst. Dit kon gaan om gekke advertenties en zelfs malware.
Ben je zelf van plan om online te adverteren, kijk dan goed uit met welk advertentienetwerk je in zee gaat.