Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

CPC – kosten per klik | Een complete uitleg

Wat is de CPC, hoe bereken je de hoogte van CPC en wanneer is een CPC te hoog?

Waar staat CPC voor?

CPC staat voor Cost Per Click, een vorm van online adverteren (PPC) waarbij bedrijven en particulieren een bedrag betalen telkens als iemand op hun advertentie klikt.

Op CPC gebaseerde campagnes worden vaak gebruikt bij Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads.

Hoe bereken je de cost per click?

De kosten per klik worden berekend door de totale kosten van de advertentiecampagne te delen door het aantal klikken dat de campagne oplevert.

Als een advertentiecampagne bijvoorbeeld € 100 kost en 10 bezoekers (klikken) oplevert, dan is de CPC € 10 euro (100/10).

Wat is een hoge CPC?

Wat een hoge CPC is hangt af van de ROAS of ROI van je campagne. Zo kan € 0,50 al een (te) hoge CPC zijn, maar deze grens kan ook pas bereikt worden bij € 40 euro per klik.

Een goede CPC is een CPC die lager is dan de gemiddelde bezoekerswaarde. Om dit te berekenen dien je de volgende cijfers in kaart te brengen:

  • Gemiddelde klantwaarde
  • Het conversiepercentage
  • Aantal bezoeker

Stel dat jij 100 bezoekers op een bepaalde landingspagina krijgt. Je hebt 1% conversieratio dus 1% van alle bezoekers wordt een klant of lead.

Als jij die ene klant vermenigvuldigt met de gemiddelde klantwaarde weet je wat iedere bezoeker je waard is.

De som:

Gemiddelde omzet : aantal bezoekers

Bijvoorbeeld

Je krijgt per 100 bezoekers 1 klant. Levert deze klant jou € 100 op, dan deel je 100 euro door 100 bezoekers en weet je dat iedere bezoeker je 1 euro waard is.

De maximale CPC die je dan mag uitgeven is € 1 euro.

Let wel op.

Dit is je maximale CPC. Is je CPC hetzelfde als je gemiddelde bezoekerswaarde dan maak je natuurlijk geen winst 😉

De gemiddelde CPC per kanaal

Als je wilt starten met online adverteren dan is het belangrijk dat je een strategische keuze maakt op welk platform jij wilt adverteren.

Deze keuze zal afhangen van je doelgroep, maar ook van de kosten per klik. We behandelen de drie meestgekozen online adverteerkanalen.

Wat kost een klik bij Google?

Een klik bij Google kost gemiddeld tussen de 0,23 tot 3,67. Dit hangt compleet af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie in de veiling.

Wat is een goede CPC voor Google Ads?

Een goede CPC voor Google Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddelde gezien wil je bij een startende Google Ads campagne niet meer dan 1 euro per klik uitgeven.

Maar.

Dit is compleet afhankelijk van de branche en de concurrentie in de veilig. Zo zijn er bepaalde branches als leningen of hypotheken waar de gemiddelde CPC boven de 11 euro ligt.

Wat kost een klik bij Facebook?

De gemiddelde kosten per klik voor een Facebook-advertentie liggen tussen 0,64 en 1,86 euro. Dit hangt wel af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie.

Wat is een goede CPC voor Facebook?

Een goede CPC voor Facebook Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddeld wil je voor een startende Facebook Ads campagne niet meer dan € 0,50 per klik uitgeven.

Dit heeft er vooral mee te maken dat je in het begin verschillende concepten moet testen. Voordat je een Facebook ad campagne rendabel krijgt, heb je data nodig. Om aan deze data te komen dien je verschillende (test)campagnes op te zetten.

Je wilt bij deze testcampagnes je CPC zo laag mogelijk houden.

Wat kost een klik bij LinkedIn?

De gemiddelde kosten per klik voor een LinkedIn-advertentie liggen tussen 4,21 en 7,80 euro. Dit maakt LinkedIn ads een van de duurste adverteerplatformen.

Wat is een goede CPC voor LinkedIn?

Een goede CPC voor LinkedIn ligt lager dan de maximale kosten die jij per klik kunt uitgeven. Gemiddeld gezien wil je voor een startende campagne niet meer dan 5 euro per klik uitgeven.

Hoe CPC verlagen?

Om de CPC te verlagen moet je je campagnes optimaliseren. Dit betekent dat je verschillende advertentieconcepten, zoekwoorden en doelgroepen moet testen.

Dit kun je het makkelijkste (en slimste) doen in drie stappen.

Doelgroep

Het testen van de doelgroep is vooral belangrijk als je adverteert op social media. Hoe goed je advertentie ook is, richt jij je campagne op de verkeerde doelgroep dan zal je nooit een positief resultaat behalen.

Ook bij Google Ads kun je jouw doelgroep afstemmen door slim gebruik te maken van (negatieve) zoekwoorden.

Hook

Test verschillende invalshoeken voor je advertentie. Praat je bijvoorbeeld met winst- of verliestaal en hoe frame jij je boodschap?

Heb je het over het winnen van je concurrenten of het stoppen met verliezen van je concurrenten?

Je bedoelt in beide gevallen hetzelfde, maar reken maar dat dit anders binnenkomt.

Inhoud

Wat zet je in je advertentie? Een video, een afbeelding, een printscreen en review? Heb je de juiste doelgroep en hook gevonden test dan op welke manier jij de inhoud het beste kunt presenteren.

Tekst

Copywriting en het inzetten van jouw overtuigingskracht is een enorm belangrijke vaardigheid om de CPC te verlagen. Een overtuigende tekst of een goed geschreven advertentie kan een drastisch verschil maken.

Let goed op je woordkeuze, praat de taal van je klanten en blijf testen. Ik vertel je er alles over in de video.

En nu?

Kijk, als coach of adviseur weet je het dondersgoed. 

Inspiratie zonder actie is waardeloos. 

  • Je kunt nog 100 blogs lezen.
  • Nog 1000 video’s kijken.
  • Nog eindeloos podcasts luisteren.

Het gaat je geen reet opleveren…

Geloof me, ik ken het spelletje:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede bedrijf groeide uit naar meerde locaties door heel Nederland

Wat maakte het verschil?

Niet nóg meer kennis.
Niet nóg meer tips.
Maar actie. 

En de juiste hulp op het juiste moment.

Durf te kiezen

Als deze blog je heeft geïnspireerd, als je voelt dat hier iemand schrijft die snapt waar jij doorheen gaat…

Dan is dit je wake-up call.

Stop met:
• Eindeloos informatie verzamelen
• Weer een gratis webinar bekijken
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

Kies je route:

👉 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches en adviseurs die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en eindelijk dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen.

👉 Masterclass ‘3-staps Klantenplan’
Ga van “a-nog-zo’n-eentje” naar dé go-to expert in jouw niche. 

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’
Vul je agenda met klanten en ontdek de blauwdruk om door die 100K grens (en ver daarboven) te komen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.