Search
Close this search box.

CPC – kosten per klik | Een complete uitleg

CPC

Waar staat CPC voor?

CPC staat voor Cost Per Click, een vorm van online adverteren (PPC) waarbij bedrijven en particulieren een bedrag betalen telkens als iemand op hun advertentie klikt.

Op CPC gebaseerde campagnes worden vaak gebruikt bij Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads.

Hoe bereken je de cost per click?

De kosten per klik worden berekend door de totale kosten van de advertentiecampagne te delen door het aantal klikken dat de campagne oplevert.

Als een advertentiecampagne bijvoorbeeld € 100 kost en 10 bezoekers (klikken) oplevert, dan is de CPC € 10 euro (100/10).

Wat is een hoge CPC?

Wat een hoge CPC is hangt af van de ROAS of ROI van je campagne. Zo kan € 0,50 al een (te) hoge CPC zijn, maar deze grens kan ook pas bereikt worden bij € 40 euro per klik.

Een goede CPC is een CPC die lager is dan de gemiddelde bezoekerswaarde. Om dit te berekenen dien je de volgende cijfers in kaart te brengen:

  • Gemiddelde klantwaarde
  • Het conversiepercentage
  • Aantal bezoeker

Stel dat jij 100 bezoekers op een bepaalde landingspagina krijgt. Je hebt 1% conversieratio dus 1% van alle bezoekers wordt een klant of lead.

Als jij die ene klant vermenigvuldigt met de gemiddelde klantwaarde weet je wat iedere bezoeker je waard is.

De som:

Gemiddelde omzet : aantal bezoekers

Bijvoorbeeld

Je krijgt per 100 bezoekers 1 klant. Levert deze klant jou € 100 op, dan deel je 100 euro door 100 bezoekers en weet je dat iedere bezoeker je 1 euro waard is.

De maximale CPC die je dan mag uitgeven is € 1 euro.

Let wel op.

Dit is je maximale CPC. Is je CPC hetzelfde als je gemiddelde bezoekerswaarde dan maak je natuurlijk geen winst 😉

De gemiddelde CPC per kanaal

Als je wilt starten met online adverteren dan is het belangrijk dat je een strategische keuze maakt op welk platform jij wilt adverteren.

Deze keuze zal afhangen van je doelgroep, maar ook van de kosten per klik. We behandelen de drie meestgekozen online adverteerkanalen.

Wat kost een klik bij Google?

Een klik bij Google kost gemiddeld tussen de 0,23 tot 3,67. Dit hangt compleet af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie in de veiling.

Wat is een goede CPC voor Google Ads?

Een goede CPC voor Google Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddelde gezien wil je bij een startende Google Ads campagne niet meer dan 1 euro per klik uitgeven.

Maar.

Dit is compleet afhankelijk van de branche en de concurrentie in de veilig. Zo zijn er bepaalde branches als leningen of hypotheken waar de gemiddelde CPC boven de 11 euro ligt.

Wat kost een klik bij Facebook?

De gemiddelde kosten per klik voor een Facebook-advertentie liggen tussen 0,64 en 1,86 euro. Dit hangt wel af van de branche, de effectiviteit van de advertentie en de concurrentie.

Wat is een goede CPC voor Facebook?

Een goede CPC voor Facebook Ads is lager dan de maximale kosten die je per klik kunt uitgeven. Gemiddeld wil je voor een startende Facebook Ads campagne niet meer dan € 0,50 per klik uitgeven.

Dit heeft er vooral mee te maken dat je in het begin verschillende concepten moet testen. Voordat je een Facebook ad campagne rendabel krijgt, heb je data nodig. Om aan deze data te komen dien je verschillende (test)campagnes op te zetten.

Je wilt bij deze testcampagnes je CPC zo laag mogelijk houden.

Wat kost een klik bij LinkedIn?

De gemiddelde kosten per klik voor een LinkedIn-advertentie liggen tussen 4,21 en 7,80 euro. Dit maakt LinkedIn ads een van de duurste adverteerplatformen.

Wat is een goede CPC voor LinkedIn?

Een goede CPC voor LinkedIn ligt lager dan de maximale kosten die jij per klik kunt uitgeven. Gemiddeld gezien wil je voor een startende campagne niet meer dan 5 euro per klik uitgeven.

Hoe CPC verlagen?

Om de CPC te verlagen moet je je campagnes optimaliseren. Dit betekent dat je verschillende advertentieconcepten, zoekwoorden en doelgroepen moet testen.

Dit kun je het makkelijkste (en slimste) doen in drie stappen.

Doelgroep

Het testen van de doelgroep is vooral belangrijk als je adverteert op social media. Hoe goed je advertentie ook is, richt jij je campagne op de verkeerde doelgroep dan zal je nooit een positief resultaat behalen.

Ook bij Google Ads kun je jouw doelgroep afstemmen door slim gebruik te maken van (negatieve) zoekwoorden.

Hook

Test verschillende invalshoeken voor je advertentie. Praat je bijvoorbeeld met winst- of verliestaal en hoe frame jij je boodschap?

Heb je het over het winnen van je concurrenten of het stoppen met verliezen van je concurrenten?

Je bedoelt in beide gevallen hetzelfde, maar reken maar dat dit anders binnenkomt.

Inhoud

Wat zet je in je advertentie? Een video, een afbeelding, een printscreen en review? Heb je de juiste doelgroep en hook gevonden test dan op welke manier jij de inhoud het beste kunt presenteren.

Tekst

Copywriting en het inzetten van jouw overtuigingskracht is een enorm belangrijke vaardigheid om de CPC te verlagen. Een overtuigende tekst of een goed geschreven advertentie kan een drastisch verschil maken.

Let goed op je woordkeuze, praat de taal van je klanten en blijf testen.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf