Wat is een lead funnel?
Een lead funnel is een stapsgewijs proces dat je gebruikt om leads te generen en om te zetten in betalende klanten.
De 4 fases van een lead funnel
- Vangen
- Voeden
- Kwalificeren
- Verkopen
Vangen
Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten en hoe ‘vang’ je hun contactgegevens?
Voeden
Hoe houd je de lead betrokken en op welke manier kan je hen voeden met informatie om hen verder te helpen in hun koopproces?
Kwalificeren
Wanneer is een lead interessant genoeg? Aan welke ‘eisen’ moet een lead voldoen?
Verkopen
Op welke manier kun je jouw lead funnel succesvol eindigen met een verkoop als resultaat?
Wat is het verschil met een marketing funnel?
Waar een marketing funnel zich richt op de gehele marketing, richt de lead funnel zich op de leads die zijn overgebleven.
Je marketing funnel kan als het ware het voorwerk doen en je lead funnel het ‘afmaken’.
Wat is het verschil met een sales funnel?
Waar de sales funnel zich enkel richt op de daadwerkelijke verkoop, richt de lead funnel zich op het proces daarvoor.
Een lead funnel maken in 4 stappen
Een lead funnel maak je om op een automatische manier leads te generen. In de masterclass ‘De online verkoper’ ga ik daar nog veel dieper op in.
We staan dan uitgebreid stil bij alle stappen en geef je de voorbeelden die in de praktijk het beste werken.
1 | Vind je marketingpleister
Dat het ondernemers niet lukt om via het internet automatisch leads te generen ligt vaak niet aan de technieken die ze gebruiken, maar de manier waarop.
Zo heb jij vast ook al eens een e-book aangevraagd en talloze mailtjes ontvangen.
Waar gaat het dan mis?
Er is niet nagedacht over de grootste pijn van de klant. Jij wilt een pleister bieden voor de grootste pijn van je klant.
Jij wilt, een marketingpleister.
Je vindt jouw marketingpleister door je te verdiepen in het koopbrein. Denk na over hoe jij de grootste pijn van je klanten oplost.
2 | Maak een mail funnel
Schrijf als eerste eens je verkoopgesprek uit. Hoe verloopt dat? Grote kans dat je vaak dezelfde vragen stelt of zinnen herhaalt.
Schrijf dit eens allemaal op.
Heb je alles opgeschreven? Pak deze uitwerking erbij en denk je na over hoe je alles kunt vertellen dat je wilt vertellen, zonder dat je de mogelijkheid hebt tot interactie.
Je kunt dit gemakkelijk doen door de onderwerpen die je behandeld in je verkoopgesprek onder te verdelen in categorieën.
Bijvoorbeeld:
- Obstakels
- Inspiratie & enthousiasme
- Onderscheidend vermogen
- Visie
- Veelgestelde vragen
- Etc.
Obstakels
Welke obstakels zie jij vaak terug bij je klanten en hoe zou jij deze kunnen wegnemen?
Enthousiasme
Hoe kun je jouw klanten inspireren en enthousiasmeren? Hoe help je hen anders te kijken naar hun probleem en hoe maak je hen enthousiast voor jouw oplossing (dienst)?
Onderscheidend
Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waar ligt het onderscheid?
Visie
Wat is jouw visie? Hoe kijk jij aan tegen jouw dienstverlening?
Vragen
Welke vragen worden er veel gesteld?
Opdracht voor nu
Bedenk per punt dat je eerder hebt opgeschreven een mailbericht. Doe dit voor ieder punt en voor alle categorieën.
Heb je alle mailberichten uitgeschreven zoek eens op het internet naar email automation software.
3 | Gebruik lead scoring
Als je voor het juiste systeem hebt gekozen, dan kun je naast automatische mailberichten ook werken met lead scoring. Met behulp van lead scoring kun je op basis van het gedrag een lead bepaalde punten geven.
Hoe meer punten een lead ‘verdient’ hoe interessanter deze lead voor jou is geworden en hoe sneller je overgaat tot ‘echte’ interactie.
4 | Geef het laatste zetje
Onderaan je lead funnel wil je dat ieder lead zodanig enthousiast is geworden dat ze staan te popelen om contact met je op te nemen.
Je kunt hier talloze verkooptechnieken voor gebruiken, maar het belangrijkste is dat jij, nog voordat je overgaat tot het daadwerkelijk verkopen, een goede klantrelatie hebt opgebouwd.
Dit doe je door de klant te enthousiasmeren, vermaken en écht te helpen. Stuur niet klakkeloos wat mailberichten, maar zorg dat je lead funnel is opgebouwd vanuit een logische opbouw.
Deel tips samen met eerder behaalde resultaten voor extra sociale bewijskracht.
Deel een qoute of inspirerende verhaal voor meer vertrouwen en gebruik deze technieken voor meer overtuigingskracht.