Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Slimme Lead Funnel: 4-Stappen naar meer leads

Ontdek hoe je in 4 belachelijk simpele stappen en lead funnel maakt en voortaan leads genereert op de automatische piloot.

Wat is een lead funnel?

Een lead funnel is een stapsgewijs proces dat je gebruikt om leads te generen en om te zetten in betalende klanten.

De 4 fases van een lead funnel

  • Vangen
  • Voeden
  • Kwalificeren
  • Verkopen

Vangen

Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten en hoe ‘vang’ je hun contactgegevens?

Voeden

Hoe houd je de lead betrokken en op welke manier kan je hen voeden met informatie om hen verder te helpen in hun koopproces?

Kwalificeren

Wanneer is een lead interessant genoeg? Aan welke ‘eisen’ moet een lead voldoen?

Verkopen

Op welke manier kun je jouw lead funnel succesvol eindigen met een verkoop als resultaat?

Wat is het verschil met een marketing funnel?

Waar een marketing funnel zich richt op de gehele marketing, richt de lead funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel kan als het ware het voorwerk doen en je lead funnel het ‘afmaken’.

Wat is het verschil met een sales funnel?

Waar de sales funnel zich enkel richt op de daadwerkelijke verkoop, richt de lead funnel zich op het proces daarvoor.

Een lead funnel maken in 4 stappen

Een lead funnel maak je om op een automatische manier leads te generen. In de masterclass ‘De online verkoper’ ga ik daar nog veel dieper op in.

We staan dan uitgebreid stil bij alle stappen en geef je de voorbeelden die in de praktijk het beste werken.

1 | Vind je marketingpleister

Dat het ondernemers niet lukt om via het internet automatisch leads te generen ligt vaak niet aan de technieken die ze gebruiken, maar de manier waarop.

Zo heb jij vast ook al eens een e-book aangevraagd en talloze mailtjes ontvangen.

Waar gaat het dan mis?

Er is niet nagedacht over de grootste pijn van de klant. Jij wilt een pleister bieden voor de grootste pijn van je klant.

Jij wilt, een marketingpleister.

Je vindt jouw marketingpleister door je te verdiepen in het koopbrein. Denk na over hoe jij de grootste pijn van je klanten oplost.

2 | Maak een mail funnel

Schrijf als eerste eens je verkoopgesprek uit. Hoe verloopt dat? Grote kans dat je vaak dezelfde vragen stelt of zinnen herhaalt.

Schrijf dit eens allemaal op.

Heb je alles opgeschreven? Pak deze uitwerking erbij en denk je na over hoe je alles kunt vertellen dat je wilt vertellen, zonder dat je de mogelijkheid hebt tot interactie.

Je kunt dit gemakkelijk doen door de onderwerpen die je behandeld in je verkoopgesprek onder te verdelen in categorieën.

Bijvoorbeeld:

  • Obstakels
  • Inspiratie & enthousiasme
  • Onderscheidend vermogen
  • Visie
  • Veelgestelde vragen
  • Etc.

Obstakels

Welke obstakels zie jij vaak terug bij je klanten en hoe zou jij deze kunnen wegnemen?

Enthousiasme

Hoe kun je jouw klanten inspireren en enthousiasmeren? Hoe help je hen anders te kijken naar hun probleem en hoe maak je hen enthousiast voor jouw oplossing (dienst)?

Onderscheidend

Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waar ligt het onderscheid?

Visie

Wat is jouw visie? Hoe kijk jij aan tegen jouw dienstverlening?

Vragen

Welke vragen worden er veel gesteld?

Opdracht voor nu

Bedenk per punt dat je eerder hebt opgeschreven een mailbericht. Doe dit voor ieder punt en voor alle categorieën.

Heb je alle mailberichten uitgeschreven zoek eens op het internet naar email automation software.

3 | Gebruik lead scoring

Als je voor het juiste systeem hebt gekozen, dan kun je naast automatische mailberichten ook werken met lead scoring. Met behulp van lead scoring kun je op basis van het gedrag een lead bepaalde punten geven.

Hoe meer punten een lead ‘verdient’ hoe interessanter deze lead voor jou is geworden en hoe sneller je overgaat tot ‘echte’ interactie.

4 | Geef het laatste zetje

Onderaan je lead funnel wil je dat ieder lead zodanig enthousiast is geworden dat ze staan te popelen om contact met je op te nemen.

Je kunt hier talloze verkooptechnieken voor gebruiken, maar het belangrijkste is dat jij, nog voordat je overgaat tot het daadwerkelijk verkopen, een goede klantrelatie hebt opgebouwd.

Dit doe je door de klant te enthousiasmeren, vermaken en écht te helpen. Stuur niet klakkeloos wat mailberichten, maar zorg dat je lead funnel is opgebouwd vanuit een logische opbouw.

Deel tips samen met eerder behaalde resultaten voor extra sociale bewijskracht.

Deel een qoute of inspirerende verhaal voor meer vertrouwen en gebruik deze technieken voor meer overtuigingskracht.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.