1 | Houd het simpel
De belangrijkste tip om snel meer klanten via jouw website te krijgen is door het simpel te houden. Zo bestond de website van mijn eerste bedrijf uit slechts 5 pagina’s. Voldoende om een online systeem op te zetten waarmee we uiteindelijk een bedrijf hebben opgebouwd bestaande uit 54 locaties.
Jij hebt dus geen grote complexe site nodig, maar een simpel systeem. Dat systeem dat ik gebruikte, deel ik trouwens hier gratis en voor niets.
2 | Werk met framing
Framing is een van de makkelijkste en tegelijkertijd sterkste verkooptechniek die je kunt toepassen op je website.
Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.
Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril.
Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.
Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.
Is het glas halfvol…
Of is het glas halfleeg?
Hoe je op een slimme manier framing gebruikt op je landingspagina’s, leg ik je uit in de video.
3 | Gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen worden in milliseconden door onze hersenen verwerkt en laat een blijvende indruk achter. Gebruik afbeeldingen op je landingspagina’s om een emotionele band met je bezoekers te creëren.
Blijf je afbeeldingen ook testen, een andere (slimmere) afbeelding, kan al 2 of 3x zoveel klanten opleveren. Kijk maar eens naar de video waarin ik de resultaten deel van enkele zeer geslaagde A/B tests.
4 | Speel met woorden
De woorden die je op je website gebruikt, bepalen hoe jouw boodschap overkomt. Net zoals framing kan het anders verwoorden van jouw boodschap een enorme impact hebben op de effectiviteit van je website.
5 | Gebruik video’s
Video is een van de krachtigste middelen om snel vertrouwen op te bouwen. Ik kan alles op papier zetten, maar het wordt pas echt écht, als ik het je persoonlijk vertel.
Op veel van onze landingspagina’s maken wij gebruik van video’s. Dit doen we om een persoonlijke touche te geven en om in een paar luttele minuten toch een compleet verhaal te vertellen.
Zo kan een video van 2 minuten jouw complete dienst uitleggen, waar je normaal gesproken lappen tekst voor nodig hebt.
6 | Prikkel het reptielenbrein
Het reptielenbrein is het oudste en meest basale deel van ons brein. Hier komt ons overlevingsinstinct vandaan: de vecht-of-vluchtreflex.
Het is tevens het ‘domste’ brein die enorm ontvankelijk is voor prikkels. Het is het brein dan ons onbewust bepaalde keuzes laat maken.
Hoe jij het reptielenbrein prikkelt op je website, leg ik uit in de video.
7 | Blijf alles testen
Ik weet het, voor de mensen die echt alles gelezen hebben, ik val hier even in herhaling. Maarja, het is dan ook heel belangrijk.
Om de effectiviteit van jouw website te verbeteren moet je blijven testen. Dit heeft twee grote voordelen.
- Je verhoogt het conversiepercentage
- Je leert steeds beter wat wel en niet werkt
8 | Denk aan mobiel
Veel van jouw landingspagina’s zullen bezocht worden door ‘mobiele gebruikers’, mensen die jou pagina via hun mobiel bekijken.
Als je in de toekomst meer klanten via je website wilt, zul je ze jouw pagina’s moeten ontwerpen met een mobile first benadering. Dit betekent dat je bij het ontwerpen van je pagina’s uitgaat van de kleinste schermgrootte. En dan “schaal je op” voor grotere schermen.
Het voordeel hiervan is dat je jezelf dwingt om je te concentreren op de belangrijkste elementen van je verhaal. En daardoor worden je pagina’s sowieso al vele malen effectiever.
9 | Blijf flexibel, gebruik Webnemer
Ik begrijp dat écht nog steeds niet. Oké, er zal geen ondernemer het belang van een goede website ontkennen. Maar, als je dan ziet dat ondernemers jaren geleden een nieuwe website hebben laten maken en nu mopperen over het ontbreken van enige effectiviteit, ja sorry, wat had je dan verwacht?
Je website moet, net zoals jij zelf en je bedrijf, meebewegen. Zeker voor zzp-ers of kleine bedrijven ligt daar écht een enorm gat. Grote bedrijven zijn vaak stug en star. Er wordt eerder gesmeten met adverteerbudget dan flexibel meebewegen met de trends of markt. Dat gaat voor een groot bedrijf ook moeilijker.
En als jij nu meer klanten wilt en toevallig niet Elon Musk of Jeff Bezos bent, zorg dan dat je website continu in beweging staat. Dit doe je gemakkelijk door software als Webnemer te gebruiken.
Met deze software hoef je niet meer te luisteren naar je onderbuikgevoelens of het online getoeter van dit werkt, of dat werkt. Je kunt het allemaal testen. In 1 klikje. Simpel en snel.