Online adverteren

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is online adverteren?

Online adverteren is een vorm van marketing waarbij je het internet gebruikt om je advertenties te tonen. Dit kan gaan om advertenties op social media, in zoekmachines of op andere websites.

Waar kan ik online adverteren?

In feite kun je bijna overal online adverteren. Ieder social media platform bied jou de mogelijkheid te adverteren en daarnaast zijn er talloze websites die advertentieruimte aanbieden.

Wat is de beste manier om te adverteren?

De beste manier om te adverteren is te adverteren op basis van data. Niet zomaar adverteren omdat het goed voelt, maar omdat de cijfers jou dit vertellen.

Wat kost het online adverteren?

Er is niet één definitief antwoord te geven over hoeveel het online adverteren kost. Je kunt echter verwachten dat je ergens van een paar honderd tot een paar duizend euro per maand betaalt, afhankelijk van je budget, je doelstellingen, de concurrentie en het kanaal.

Je betaalt jouw advertentie in een van de volgende vormen.

CPC (Cost per click)

Je betaalt alleen als iemand op je advertentie klikt.

CPM (Cost per mile)

Je betaalt voor elke 1.000 mensen die je advertentie zien. Of ze er wel of niet op klikken doet er niet toe.

CPV (Cost per view)

Je betaalt alleen als iemand je videoadvertentie helemaal bekijkt

CPL (cost per lead)

Je betaalt alleen als iemand je zijn contactgegevens geeft na het zien van je advertentie

In 9 stappen effectief online adverteren

Ga je de stap naar online adverteren maken, dan dient je focus op je ROI, Return On Investment, te liggen. Ook de ROAS (Return On Ad Spend) is hiervoor een prima uitgangspunt.

Beide maken inzichtelijk wat een advertentie kost en je vervolgens ook weer oplevert. Daarbij is het sturen op de juiste cijfers één van de belangrijkste stappen waarbij vele mensen de mist in gaan. Hoe dit komt?

Dat leg ik je stap voor stap uit.

1 | Bepaal een veilig adverteerbudget

Stel je doel vast

Bij een gebrek aan vooraf gestelde doelen valt niet te meten of een online advertentie succesvol is geweest.

Begin met het vaststellen van je doel.

Wat wil je met je online advertentie bereiken?

Bepaal het conversiepercentage

Stel, je wenst een bepaalde dienst promoten, dan bekijk je voorrdat je begint met online adverteren het conversiepercentage van deze pagina. Dit kun je gemakkelijk doen binnen Google Analytics, wat ik je ook in de video heb laten zien.

Ken je klantwaarde

Wat levert elke klant je op? Lever je een dienst? Dan bereken je de verkoopwaarde door je totale winst of omzet te delen door het aantal verstuurde facturen in dat jaar.

Dit brengt in kaart hoeveel elke klant je gemiddeld oplevert.

Stel dat je een gemiddelde klantwaarde rond de € 100.- ligt, met het eerder benoemde conversiepercentage van 1% is snel te berekenen hoeveel iedere bezoeker je waard is.

1% conversie brengt je 1 klant, welke je € 100.- oplevert.

Wanneer je het aantal benodigde bezoekers door je gemiddelde verkoopwaarde deelt (100/100) leer je dat iedere bezoeker je € 1.- waard is.

Kies een veilige marge

Uitgaande van het voorbeeld dien je voor een veilige campagne minder dan 1 euro per bezoeker te investeren.

Maarja…

Dan maak je nog geen winst. Zorg dat je bij de berekening ook rekening houdt met een bepaalde winstmarge.

2 | Verhoog je conversiepercentage

Hoe hoger jouw conversiepercentage is, hoe meer je kunt betalen per bezoeker. Jouw online advertentie kan nog zo goed zijn, als niemand converteert, verdien je niets.

Zorg dat je via conversie optimalisatie en het opzetten van verschillende A/B testen eerst zorgt voor een hoog conversiepercentage.

Is je conversiepercentage hoog genoeg en kun je meer betalen per bezoeker dan de gemiddelde CPC (kosten per klik) dan kun je beginnen adverteren.

3 | Onderzoek de koopknop

Jij gaat betalen voor iedere bezoeker. Jij dient met zowel je online advertentie als met je landingspagina je bezoeker in beweging te brengen.

Dit doe je door je te verdiepen in het brein van je klant. Hoe je dit gemakkelijk doet en achter de koopknop van je klanten komt, leg ik je uit in de video.

4 | Bepaal het adverteerkanaal

Online adverteren kan op talloze kanalen. Aan jou de schone taak het beste kanaal te kiezen. Welk kanaal het meest geschikt is voor jouw online advertentie hangt af van je budget en doelgroep.

Laten we eens kijken naar voor- en nadelen van de meeste populaire kanalen.

Google Ads

Het voordeel van Google Ads is dat het relatief gemakkelijk is om een zoekcampagne live te brengen. Daarnaast wordt jouw online advertentie alleen getoond aan mensen waarvan de kans zeer hoog is dat ze geïnteresseerd zijn. Ze hebben immers zelf naar dit onderwerp gezocht.

Het nadeel is dat je voor veel thema’s rekening moet houden met hoge tot zeer hoge klikprijzen. De CPC (kosten per klik) kunnen voor sommige thema’s zelfs oplopen tot tientallen euro’s.

Facebook Ads

Met Facebook Ads kun je je online advertentie aan een ongelooflijk grote groep mensen laten zien. Je kunt deze mensen ook zeer specifiek targeten. Richt jij je bijvoorbeeld op mannen van 18-35 jaar die in Nederland wonen en interesse hebben in (online) marketing dan is dit zo ingesteld.

Het nadeel van Facebook Ads is dat het na verloop van tijd duurder wordt, je keer op keer nieuwe advertenties moet maken en je zeer goed moet weten hoe jij je doelgroep moet aanspreken.

Mensen zitten in feite niet te wachten op jouw advertentie en zijn gewoon lekker aan het scrollen. Jouw advertentie stoort hen in hun sociale scroll momentje en je moet daarom van goede huizen komen om je advertenties rendabel te krijgen.

Facebook Ads kun je het beste inzetten als je een online advertentie wilt maken om bijvoorbeeld je weggever te promoten. Direct jouw dienst verkopen via Facebook Ads is bijna onmogelijk.

Natuurlijk zal je hier een daar een toevalstreffer hebben, maar probeer als je adverteert via Facebook Ads vooral te werken met een sales funnel.

Youtube Advertenties

Youtube Ads is een vorm van video reclame waarmee je een video advertentie kunt plaatsen voor, tijdens of na een Youtube video.

Het voordeel van Youtube Ads is dat je je advertentie op zeer grote schaal kunt afspelen en dat je niet per beeld betaalt, maar alleen als iemand je advertentie minstens 30 seconden bekeken heeft (of de duur van je advertentie, afhankelijk van welke korter is).

Het nadeel is dat het nogal wat inspanning vergt om een goede advertentie te maken en die dan op de juiste manier te plaatsen. Je moet er ook rekening mee houden dat mensen gewend zijn aan reclames op YouTube en ze vaak gewoon overslaan.

LinkedIn advertenties

LinkedIn Ads is een vorm van online adverteren waarbij je een advertentie op het LinkedIn platform kunt plaatsen.

Het voordeel van LinkedIn Ads is dat je je advertentie voor een heel specifieke doelgroep kunt plaatsen. Je kunt je bijvoorbeeld richten op mensen die bij een bepaald bedrijf werken, een bepaalde functietitel hebben of net van baan geswitcht zijn.

Het nadeel van LinkedIn Ads is dat de CPC aanzienlijk hoger ligt dan andere social media kanalen.

Affiliate marketing

Een variant van online adverteren is affiliate marketing.

Het voordeeld bij affiliate marketing is dat je (in eerste instantie) niet per klik of per weergave betaalt, maar per verkoop. Je spreekt met de affiliate (de partij die voor jouw de promotie doet) een commissie af en rekent alleen af als jij ook daadwerkelijk iets hebt verdiend.

Het nadeel is dat je afhankelijk bent van andere, affiliate marketing lastig op te schalen is en je affiliate regelmatig tijd van je vragen.

5 | Start je campagne

Nadat je zorgvuldig hebt overwogen welk kanaal het meest geschikt is voor je product of dienst, is het tijd om je campagne te starten.

Het uitgangspunt is altijd hetzelfde: een online advertentie maken die je doelgroep aanspreekt

Hoe goed je dienst ook is, als je geen goede advertentie maakt, zal niemand erop klikken.

Besteed tijd een aandacht aan je advertentie. Maak, voor welk kanaal je de advertentie ook maakt, meerdere varianten van de advertentie.

Zorg dat je test welke variant het beste werkt en dat je regelmatig je advertentie vernieuwd op basis van de binnengekomen resultaten.

6 | Heb geduld

Jij hebt de perfecte online advertenties gemaakt. Verschillende online advertentiecampagnes gestart en zit met smacht te wachten op honderden nieuwe klanten.

Maar dan…

Er gebeurt niets. Je ziet alleen dat het adverteerkanaal schaamteloos je bankrekening plundert. Je advertentiebudget keldert naar benden.

Je ziet dat je advertentie getoond wordt, je een groot bereik hebt, maar niemand klikt.

Het aantal conversies dat je nodig hebt om je adverteerkosten terug te verdienen blijft weg.

Er zit maar 1 ding op.

Stoppen.

Toch raad ik je aan dit niet te doen.

Een online advertentiecampagne heeft tijd nodig. Ieder kanaal werkt tegenwoordig met Artificiële Intelligentie. Dit betekent dat jouw campagne tijd nodig heeft om voldoende data te verzamelen.

Aan de hand van deze data zal het adverteerkanaal de doelgroep proberen af te stemmen om op die manier alsnog jouw campagne rendabel te krijgen.

MAAR!

Te lang doorgaan met adverteren kan je duizenden euro’s kosten en alsnog geen enkel resultaat opleveren.

Wanneer je stopt met adverteren laat ik aan jou. Twijfel je of je het goed? Laat een online marketing bureau met je meekijken.

Durf in ieder geval te investeren. Online adverteren is niet iets dat je eventjes doet. Jouw advertentie heeft tijd nodig om goed geoptimaliseerd worden.

Stop je te vroeg, dan kan het zijn dat je voor het kantelpunt gestopt bent en al je voorgaande investeringen voor niets geweest zijn.

Als je zeker wilt weten dat er op een strategische manier met jouw adverteerbudget om wordt gegaan dan kun je ook altijd je Facebook Ads uitbesteden. Of als je liever met Google werkt, ook je Google Ads kun je uitbesteden.

Welk kanaal jij ook wilt gebruiken, er zijn altijd mensen die je kunnen helpen. Professionals die zich in de meeste gevallen snel terugverdienen.

7 | Test als een gek

Test, test en test nog eens. En doe dat als een gek. En dan bedoel ik niet dat je als Bartje, de dorpsgek, je adverteerbudget lukraak in talloze advertenties moet stoppen.

Maar…

Durf wel creatief te zijn.

Kijk maar eens naar de volgende video.

Ik deel met jou onze meest winstgevende campagnes. Campagens die uit online advertenties bestonden waarvan wij nooit zo’n goed resultaat hadden verwacht.

Durf creatief te zijn en ‘gekke’ advertenties te testen. Jij kan er wel geen goed gevoel bij hebben, maar de enige die kan bepalen of jouw online advertentie werkt, zijn je potentiële klanten.

8 | Geef gas als het kan

Wordt er veel op je advertentie geklikt, komen er klanten binnen en kost het online adverteren minder dan wat het oplevert?

Geef gas!

Durf je campagnes op te schalen. Verhoog je adverteerbudget. Adverteer op meer kanalen of vergroot je bereik.

Heb jij de winnende advertentie gevonden, profiteer er zo lang mogelijk van. Toon de advertentie op zoveel mogelijk kanalen of plekken.

Profiteer zolang het kan. Vroeg of laat zijn je concurrenten op de hoogte en is het uit met de pret. Wees niet bang om duizenden euro’s te besteden. Een winnende advertentie levert je het tienvoudige op.

9 | Steel onze strategieën

Of het nu om online adverteren gaat, het schrijven van de beste advertenties of het slim benutten van het internet. We zijn er dagelijks mee bezig.

Vind je het leuk om eens van gedachte te wisselen? Een berichtje sturen is zo gedaan.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan