Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Een Goede Online Marketeer Kiezen: Do’s en Don’ts

Als de online marketeers de grond uitschieten, hoe weet jij dan zeker dat je de juiste keuze maakt? We geven je 3 stappen voor het kiezen van de juiste online marketeer.

Wat is een online marketeer?

Een online marketeer is iemand die gespecialiseerd is in het online promoten en verkopen van producten of diensten. Zij gebruiken verschillende marketingtechnieken om verkeer naar je website te leiden en bezoekers om te zetten in klanten.

Er zijn veel verschillende soorten online marketeers, ieder met zijn eigen specialiteit.

Dus hoe kies je de juiste?

Waar moet je op letten?

Als jij je online marketing wilt uitbesteden of op zoek bent naar een online marketeer, waar moet je dan op letten?

Online marketing is geen vaste wetenschap.

Wie kun je vertrouwen?

Laat ons je helpen.

We geven je 3 stappen voor het kiezen van de juiste online marketeer.

1 | Wat doet de online marketeer?

Hoewel de naam van de functie hetzelfde is, elke online marketeer heeft zijn eigen tools, technieken, strategieën en methodes.

Dit complete pakket maakt hem of haar geschikt. Geschikt voor de uitdaging die je hebt liggen of geschikt als extra verlengstuk van je bedrijf.

Zeker als je online marketing uitbesteed moet je weten wie je in huis haalt.

Iemand doet de marketing voor jouw bedrijf. Je wilt er niet aan denken dat dit op een verkeerde manier gebeurt.

Vraag de marketeer waar hij in gelooft, welke tools hij graag inzet en met welke strategie hij of zij je bedrijf wil laten groeien.

Vraag goed door en bepaal zelf of er een klik is. Luister naar je gevoel en kies voor een persoon waar je goed mee kunt praten. Er is niets vervelender dan het niet kunnen overleggen, meedenken of sparren met je online marketeer.

Waar kan een online markteer mee helpen?

Om je een idee te geven wat een online marketeer (in de meeste gevallen) voor je kan betekenen zouden we je een complete waslijst kunnen geven.

Er is alleen een grote maar.

Een goede online marketeer is een generalist. Het is een marketeer die het internet gebruikt voor de marketing en het versterken van jouw online zichtbaarheid.

Iemand die zich richt op de ultieme marketingmix. Niet iemand die volledig uitblinkt in slechts 1 of 2 onderdelen.

Een goede online marketeer stuurt niet op onderbuikgevoelens, maar op cijfers. Is een ster in het monitoren, in kaart brengen en analyseren van data. Iemand die je een vraag kunt stellen, en het aan de hand van de data beantwoord. Niet op basis van zijn mening.

Wil je weten of je de juiste online marketeer aan tafel hebt, vraag hem naar zijn manier van analyseren.

Welke data gebruikt hij of zij.

Hoe worden nieuwe marketingcampagnes bedacht, hoe wordt er gemeten en op welke punten wordt er bijgestuurd?

Zijn de antwoorden bevredigend genoeg. Kijk dan eens naar de ervaring van diegenen.

De meeste online marketeers hebben in ieder geval enige kennis van:

2 | Ken de taken van de online marketeer

Het belangrijkste van een online marketeer is het in kaart brengen van de resultaten en het analyseren van cijfers. Is de marketeer daar goed in, dan weet je dat er tijdig geschakeld wordt.

Je hoeft geen expert te zijn in alles wat met het internet te maken heeft, als je de cijfers maar hebt.

Gaat het mis bij de cijfers, dan is het een kwestie van tijd. Tijd dat je weer een nieuwe online marketeer nodig hebt.

De volgende taken kun je bij een online marketeer neerleggen:

  • Het analyseren van bepaalde resultaten
  • Het samenstellen van strategieën en nieuwe campagnes
  • Het inzetten van adverteerkanalen (Facebook, Google, LinkedIn etc.)
  • Het optimaliseren van je website (SEO en conversie)
  • Het bedenken van een marketing funnel of sales funnel

3 | Denk aan de klik

De klik.

De klik tussen jou en de online marketeer.

En de klik van iets op het internet, naar iets van jou.

Of je nu meer bezoekers naar je website wilt sturen, een grotere nieuwsbrieflijst wilt hebben, alles begint met een klik.

Hoe mooi je campagnes ook zijn, hoe slim je social media posts, of hoe goed je blogberichten. Als niemand klikt, gebeurt er niets.

Kies je online marketeer niet op basis van de taken of instrumenten die hij of zij inzet.

Kies voor een marketeer die past bij jou. Stel vragen over de strategie, de aanpak, de visie. Laat ze desnoods een campagne voorstel doen.

Kijk of de manier van werken past en of jullie er samen uit gaan komen. Je komt geheid samen voor uitdagingen te staan. Dan is het wel zo prettig als je een partner hebt waar je op kunt bouwen.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.