Search
Close this search box.

Een Goede Online Marketeer Kiezen: Do’s en Don’ts

online marketeer

Wat is een online marketeer?

Een online marketeer is iemand die gespecialiseerd is in het online promoten en verkopen van producten of diensten. Zij gebruiken verschillende marketingtechnieken om verkeer naar je website te leiden en bezoekers om te zetten in klanten.

Er zijn veel verschillende soorten online marketeers, ieder met zijn eigen specialiteit.

Dus hoe kies je de juiste?

Waar moet je op letten?

Als jij je online marketing wilt uitbesteden of op zoek bent naar een online marketeer, waar moet je dan op letten?

Online marketing is geen vaste wetenschap.

Wie kun je vertrouwen?

Laat ons je helpen.

We geven je 3 stappen voor het kiezen van de juiste online marketeer.

1 | Wat doet de online marketeer?

Hoewel de naam van de functie hetzelfde is, elke online marketeer heeft zijn eigen tools, technieken, strategieën en methodes.

Dit complete pakket maakt hem of haar geschikt. Geschikt voor de uitdaging die je hebt liggen of geschikt als extra verlengstuk van je bedrijf.

Zeker als je online marketing uitbesteed moet je weten wie je in huis haalt.

Iemand doet de marketing voor jouw bedrijf. Je wilt er niet aan denken dat dit op een verkeerde manier gebeurt.

Vraag de marketeer waar hij in gelooft, welke tools hij graag inzet en met welke strategie hij of zij je bedrijf wil laten groeien.

Vraag goed door en bepaal zelf of er een klik is. Luister naar je gevoel en kies voor een persoon waar je goed mee kunt praten. Er is niets vervelender dan het niet kunnen overleggen, meedenken of sparren met je online marketeer.

Waar kan een online markteer mee helpen?

Om je een idee te geven wat een online marketeer (in de meeste gevallen) voor je kan betekenen zouden we je een complete waslijst kunnen geven.

Er is alleen een grote maar.

Een goede online marketeer is een generalist. Het is een marketeer die het internet gebruikt voor de marketing en het versterken van jouw online zichtbaarheid.

Iemand die zich richt op de ultieme marketingmix. Niet iemand die volledig uitblinkt in slechts 1 of 2 onderdelen.

Een goede online marketeer stuurt niet op onderbuikgevoelens, maar op cijfers. Is een ster in het monitoren, in kaart brengen en analyseren van data. Iemand die je een vraag kunt stellen, en het aan de hand van de data beantwoord. Niet op basis van zijn mening.

Wil je weten of je de juiste online marketeer aan tafel hebt, vraag hem naar zijn manier van analyseren.

Welke data gebruikt hij of zij.

Hoe worden nieuwe marketingcampagnes bedacht, hoe wordt er gemeten en op welke punten wordt er bijgestuurd?

Zijn de antwoorden bevredigend genoeg. Kijk dan eens naar de ervaring van diegenen.

De meeste online marketeers hebben in ieder geval enige kennis van:

2 | Ken de taken van de online marketeer

Het belangrijkste van een online marketeer is het in kaart brengen van de resultaten en het analyseren van cijfers. Is de marketeer daar goed in, dan weet je dat er tijdig geschakeld wordt.

Je hoeft geen expert te zijn in alles wat met het internet te maken heeft, als je de cijfers maar hebt.

Gaat het mis bij de cijfers, dan is het een kwestie van tijd. Tijd dat je weer een nieuwe online marketeer nodig hebt.

De volgende taken kun je bij een online marketeer neerleggen:

  • Het analyseren van bepaalde resultaten
  • Het samenstellen van strategieën en nieuwe campagnes
  • Het inzetten van adverteerkanalen (Facebook, Google, LinkedIn etc.)
  • Het optimaliseren van je website (SEO en conversie)
  • Het bedenken van een marketing funnel of sales funnel

3 | Denk aan de klik

De klik.

De klik tussen jou en de online marketeer.

En de klik van iets op het internet, naar iets van jou.

Of je nu meer bezoekers naar je website wilt sturen, een grotere nieuwsbrieflijst wilt hebben, alles begint met een klik.

Hoe mooi je campagnes ook zijn, hoe slim je social media posts, of hoe goed je blogberichten. Als niemand klikt, gebeurt er niets.

Kies je online marketeer niet op basis van de taken of instrumenten die hij of zij inzet.

Kies voor een marketeer die past bij jou. Stel vragen over de strategie, de aanpak, de visie. Laat ze desnoods een campagne voorstel doen.

Kijk of de manier van werken past en of jullie er samen uit gaan komen. Je komt geheid samen voor uitdagingen te staan. Dan is het wel zo prettig als je een partner hebt waar je op kunt bouwen.

Heb je wat gehad aan deze tips?

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf