Online marketing strategie | Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is het “plan” dat is bedacht om op een zo slim mogelijke manier het internet te benutten voor het behalen van je marketingdoelstellingen.

Met een online marketing strategie leg je vast met welke acties je wilt werken, naar welke resultaten je op zoek bent en via welke KPI’s je het succes meet.

Voordat je met een online marketing strategie begint

Zorg dat je eerst alle cijfers paraat hebt. Heb je op dit moment geen duidelijk inzicht in bepaalde resultaten dan kun je net zo goed geen strategie samenstellen.

Waarom?

Wie bepaalt of jouw online marketing strategie “goed” is?

Doe jij dat?

Ik?

Je klanten?

Of de cijfers?

Cijfers liegen niet. Zorg dat je de juiste cijfers in kaart brengt. Breng in ieder geval de volgende cijfers in kaart.

1 | Website bezoekers

Het eerste dat je helder wilt hebben is het aantal bezoekers dat maandelijks jouw website bezoekt. Breng hierbij in kaart hoeveel bezoekers je per maand krijgt, wat de invloed is van de seizoenen en via welke kanalen je bezoekers komen.

2 | Conversiepercentage

Het tweede getal dat je helder wilt krijgen is je conversiepercentage. Dit getal zegt iets over hoe effectief je website is in het omzetten van bezoekers naar klanten of leads. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe beter.

Heb je inzichtelijk hoe je er nu voor staat dan kun je aan de hand van deze cijfers je strategie bepalen. Dit gaan we samen stap voor stap doen.

Jouw online marketing strategie bepalen

Voor het bepalen van je online marketing strategie dien je enkele onmisbare stappen te zetten.

Het zijn de stappen die nodig zijn om je strategie op de juiste manier af te stemmen. Toch zijn het ook de stappen die door de meeste als het minst leuk ervaren worden. Het is dan ook niet zo gek dat deze stappen overgeslagen worden door de meeste ondernemers.

En dat is goed nieuws.

Waarom?

Omdat als jij wel bereid bent de juiste stappen te zetten, je sowieso al je eerste voorsprong pakt.

Dus.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met stap 1.

1 | Bepaal je behoeftegroep

Als je lid bent van Mijn IMGemak en de Masterclass “Het Klantbrein” hebt gevolgd dan weet je hoe belachelijk het hebben van een doelgroep is.

Een doelgroep zegt nog niets.

Het is de behoefte die mensen in beweging brengt.

Voordat jij met je online marketing strategie begint, raad ik je aan in kaart te brengen op welke behoefte jij je richt.

En let op.

Dit is compleet iets anders dan je doelgroep.

Leg vast welke groep mensen dezelfde behoefte hebben en het beste bij jouw product of dienst passen.

Zo kan jouw behoeftegroep uit talloze doelgroepen bestaan en tegelijkertijd dezelfde doelgroepen uitsluiten.

Of ik nu een kleine bakker op de hoek ben, of een directeur van het beste online marketing bureau, ik kan dezelfde behoefte hebben.

Ik zit dan weliswaar in een compleet andere doelgroep, de behoefte is hetzelfde.

In de onderstaande video leg ik je uit hoe je achter de koopknop van je klanten komt en een strategische behoeftegroep samenstelt.

2 | Ontdek het marktsegment

Heb je helder voor ogen wie je behoeftegroep is, schenk dan aandacht aan het marktsegment.

Een marktsegment is een onderdeel van een markt. Het is de uitkomst van de filter die je op de markt hebt gelegd.

Zo kun je de markt segmenteren op demografische, psychologische of bijvoorbeeld geografische kenmerken.

Met andere woorden.

Zoek uit waar jouw ideale klanten zich bevinden en wat kenmerkend is voor deze groep. Wat is de gemiddelde leeftijd, wat zijn kenmerkende interesses of leefstijlen?

Verzamel zoveel mogelijk informatie over jouw ideale klant. Deze informatie helpt je in latere stappen om je strategie beter af te stemmen.

Werk je niet met een marktsegment, zoek dan uit welke nichemarkt het beste bij jou past.

3 | Omschrijf de customer journey

De customer journey is de weg die je ideale klant aflegt voordat hij een betalende klant wordt.

Het begint bij het eerste bewuste contact en eindigt bij de aankoop. Daartussen liggen alle verschillende fases.

Als je online marketing gaat inzetten dan dient je strategie afgestemd te zijn op iedere fase in het koopproces.

Door in kaart te brengen welke stappen een klant doorloopt voordat hij klant bij jou wordt, kun je jouw online marketing activiteiten per fase afstemmen.

Hoe je dit precies doet, leg ik je later in dit artikel uit.

4 | Omschrijf de kanalen

Als je helder voor ogen hebt op wie jij je met je online marketing strategie richt, is het niet zo lastig meer om de kanalen en acties te bepalen.

Toch worden de eerste drie stappen regelmatig overgeslagen.

Het kost tijd, is veel zoekwerk en wordt ook niet altijd gezien als de meest leuke bezigheid.

Hoewel deze stappen je inderdaad tijd kosten, verdien je dit later drie zo hard terug.

Hoe dat werkt?

Als je in stap 1 en stap 2 zeer helder in kaart hebt gebracht wie je klanten zijn en wat hen het meest beweegt, dan hoef je alleen nog maar de lijntjes te verbinden.

Is je behoeftegroep voornamelijk man, tussen de 25-35 jaar en woont hij in de randstad begin daar dan het zoekproces.

Zoek uit welke social media kanalen zij vooral gebruiken. Wat hun hobby’s zijn, naar welke tv-programma’s zij kijken en alle informatie die jij online kunt vinden.

Gun jezelf op dit moment de voorsprong. Grote kans dat jij met net dat beetje extra werk een kanaal of strategie kunt vinden die je concurrenten nog niet gebruiken.

Dit vergroot je kans van slagen en zal je bovendien enorm veel marketingbudget besparen.

In deze stap hoe je alleen nog maar de kanalen te omschrijven. Het is nog niet nodig om per kanaal je complete strategie te bepalen. Het is voor nu vooral belangrijk dat je jezelf inzicht geeft in alle online kanalen die jij voor je strategie kunt gebruiken.

Welke online marketingactiviteiten uiteindelijk in je strategie verwerkt worden, bepaal je later.

5 | Leg je KPI’s vast

Heb je voor ogen wie je wilt bereiken en met welke kanalen jij dit wilt (of kunt) doen, leg dan vast op welke punten jij het succes wilt meten.

Wat zijn jouw online doelen?

Geen enkele online marketing strategie is succesvol als je niet de juiste cijfers hebt.

Leg per kanaal vast welke resultaten jij voor ogen hebt.

Wees hierin creatief, gewaagd en bovenal, concreet.

Je KPI’s (Key Performance Indicators) leg je vast om te kunnen meten en sturen.

Een KPI als meer volgers of een groter bereik is dus niet hetgeen dat we zoeken. Wat jij als “meer volgers” ziet, ziet iemand anders als “normale groei”

Leg doelen vast waarbij er maar 1 antwoord mogelijk is, aan wie je deze vraag ook stelt:

Is dit doel behaald?

JA of NEE

Schrijf je doelen op. Deze doelen heb je nodig om aan de hand hiervan de juiste online acties te bepalen.

6 | Bepaal je acties

Je kunt nog zo’n goede online marketing strategie samenstellen, als je niet in actie komt hoef je geen resultaat te verwachten.

In de vorige stappen heb je alle benodigde informatie verzameld welke je in deze stap zult gebruiken.

Maak eerst weer een voorstelling van die ene perfecte klant, denk weer na over de kanalen die je wilt gebruiken en welke doelen jij voor ogen hebt.

Is dat helder?

Kijk dan per kanaal (en KPI) met welke acties jij, in ieder geval de komende 3 maanden, wilt werken.

Kijk per KPI welke acties jij hiervoor over hebt.

Als jij meer volgers op social media wilt, of een betere positie in Google, dan moet je er wel wat voor doen. Maar hoe ver wil je gaan?

Wanneer is genoeg, genoeg?

Leg je acties vast. Bedenk dat je deze belofte niet alleen in je online marketing strategie verwerkt, maar ook met jezelf maakt.

Jij (of je team) zult het nog wel moeten doen.

Heb je inspiratie nodig voor je acties? Verdiep je eens in de volgende onderwerpen.

Content marketing

Heb je jouw klanten veel te vertellen en wil je ook een strategie die vooral werkt op de lange termijn? Verdiep je dan eens in de content marketing. Denk na hoe jij door het delen van je kennis je klanten kunt bereiken.

Schenk aandacht aan een contentstrategie, onderzoek waar je concurrenten kansen laten liggen en verwerk het creëren van nieuwe content in je online marketing plan.

Copywriting

Hoe beter je teksten, hoe groter de kans dat bezoekers op je site blijven en uiteindelijk klant worden. Goede copywriting is essentieel.

Copywriting is het spelen met woorden en helpt je een boodschap zo te framen dat het jouw bezoekers in beweging brengt.

Staat het verhogen van het conversiepercentage op de agenda, of weet jij sowieso al dat jouw teksten (of advertenties) beter kunnen? Verdiep je in de kunst van copywriting.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie moet terugkomen in je strategie. Met welke online marketing activiteiten jij ook aan de slag gaat, als niemand converteert (de gewenste actie doet), wat heeft het dan voor zin?

Zorg dat je jouw conversiepercentage nauwlettend in de gaten houdt, regelmatig nieuwe A/B testen opstart en regelmatig op zoek gaat naar nieuwe verbeterpunten.

Email marketing

Als je email marketing goed gebruikt is het een van de krachtigste online marketinginstrumenten die je tot je beschikking hebt.

Met email marketing kun je in contact blijven met je klanten of prospects zonder voor elk contactmoment te hoeven betalen. Je zult er wel wat tijd in moeten steken en inspanning, maar als je het goed doet, zal de beloning groot zijn.

Online advertenties

Het ligt natuurlijk aan je online marketing doelstellingen en budget, maar als je het mij vraagt, behoren online advertenties in iedere marketingmix thuis.

Waarom?

Omdat als het jou lukt om winstgevend te zijn terwijl jij voor iedere bezoeker betaalt, jij zelf je groei bepaalt.

Stel dat jij met 100 euro adverteerkosten, 400 euro verdient. Dan kun jij toch ‘oneindig’ groeien wanneer je niet 100 euro, maar 1.000, 5.000 of 10.000 investeert?

Als jij in de eerste stappen jouw cijfers in kaart hebt gebracht, kun je een veilig adverteerbudget bepalen. Een budget dat je zonder al te veel risico in een adverteercampagne kunt stoppen.

Hoe je dit precies doet, leg ik je uit in de video.

Heb je een veilig adverteerbudget bepaalt, kijk dan eens naar de verschillende mogelijkheden:

SEO

SEO verwerk je vooral in je marketingstrategie om iets ‘blijvends’ op te bouwen. Ja, zoekmachine optimalisatie verandert van tijd tot tijd.

Maar…

Is het jou gelukt om je website hoger in Google te brengen, dan word je daar niet alleen vandaag, maar ook voor alle andere dagen in de toekomst, voor beloond.

Schrijf bijvoorbeeld regelmatig nieuwe SEO-teksten, verdiep je in de linkbuilding of ga eens op zoek naar je geheime posities in Google.

Social Media

Sociale media zijn de perfecte plaatsen voor interactie met je doelgroep. Maar wat moet je precies delen op welk platform? En hoe voorkom je dat social media een tijdrovend zwart gat worden?

Kies het juiste platform (bijvoorbeeld: Facebook, LinkedIn, Instagram), bepaal wat voor soort content je wilt delen en bedenk voor de eerste drie maanden 36 berichten.

Plan deze berichten vervolgens in via een van de talloze tools.

Het resultaat?

Jij bent de komende maanden ‘zeer’ actief met gemiddeld 3 berichten per week.

7 | Bepaal het evaluatiemoment

Hoewel ik je aanraad je online marketing strategie in ieder geval voor de komende 3 maanden vast te houden, doe je er wel verstandig aan tijdig te evalueren.

In stap 5 heb je jouw KPI’s bepaald en in stap 6 de acties. Jij weet nu wat je er voor nodig hebt om je doelen te behalen.

Plan nu alvast een moment in je agenda dat je de strategie evalueert. Gebruik voor de evaluatie een dashboard of bijvoorbeeld Google Analytics.

Denk na op welke punten jij let, wanneer je bepaalt of je doorgaat en met welke instrumenten je de juiste data in kaart brengt.

Maak hier van tevoren heldere afspraken over.

Dit houdt jou (en je hele team) op de juiste koers.

Je vergeet slechte resultaten niet zomaar en hebt van tevoren al bepaalt hoeveel tijd je krijgt, welke resultaten je verwacht en wanneer je er ergens mee stopt.

Begin met je online marketing strategie

Veel van de online marketing strategieën belanden als rapportje in de kast of in een oud, ver verstopt mapje op je computer.

Zonde.

Durf je strategie te testen.

Niemand wint de eerste plek zonder eerst geoefend te hebben.

Probeer je acties uit, schrijf je ervaringen op, bekijk de resultaten en verbeter datgene dat beter kan.

Wil je liever eens van gedachte wisselen? Of gewoon je online marketing uitbesteden? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan