Wat is een online strategie?
In je online strategie leg je vast met welke acties of marketingcampagnes jij het internet wilt gebruiken om je bedrijf beter op de kaart te zetten.
Naast de marketing schenk je aandacht aan je merk. Hoe treed je naar buiten, hoe zorg je voor meer bekendheid en hoe gebruik je het internet in de meest algemene zin?
In 12 stappen een digitale strategie
Welk doel je ook hebt met je online strategie, in de meeste gevallen draait het allemaal om de online zichtbaarheid.
Je wilt zichtbaar zijn bij je potentiële klanten en via de juiste acties je merk versterken en omzet verhogen.
Maar hoe bedenk je de juiste acties? En hoe weet je zeker dat je met de juiste strategie werkt?
De volgende 12 stappen vertellen het je.
Laten we beginnen met stap 1.
1 | Begin bij je online brand
In je digitale strategie besteed je niet alleen aandacht aan de marketing. Ook de online branding is belangrijk.
Zorg voor een herkenbare huisstijl en werk aan de juiste merkbeleving. Denk na wat bij jullie past.
Zijn jullie brutaal, persoonlijk, eigenwijs?
Heb je nog niet helder voor ogen wie jullie zijn als merk, begin daar dan mee.
Later, wanneer je alle online marketingactiviteiten gaat oppakken, is het belangrijk dat je op een en dezelfde manier naar buiten treed. Dat je een duidelijke richting hebt en overal hetzelfde online gedrag vertoond.
2 | Vind de ‘geheime koopknop’
Is het je helder wie jullie zijn, wat jullie willen uitdragen en wat jullie onderscheidt van jullie concurrenten, kijk dan naar je klanten.
Volgens verschillende nieuwe onderzoeken is er een bepaald deel in onze hersenen verantwoordelijk voor ons aankoopgedrag. Dit deel van onze hersenen, wordt vooral ‘onbewust’ geprikkeld.
Het heeft te maken met je reptielenbrein en de manier waarop jij jouw boodschap brengt.
Hoe je achter de koopknop van je klanten komt, leg ik je uit in de video.
3 | Bereken de gemiddelde klantwaarde
Om je online strategie op lange termijn succesvol te maken en opschaalbaar, heb je inzicht in de gemiddelde klantwaarde nodig.
Je klantwaarde is het totale bedrag dat een klant gedurende zijn of haar leven bij jou besteedt. Dit kan in twee periodes worden verdeeld: De eerste aankoop en alle aankopen die daarop volgen.
Je wilt natuurlijk dat je klanten bij je terug blijven komen. Het kost immers 5 keer zoveel om een nieuwe klant aan te trekken dan om een bestaande klant te behouden.
Maar wat is je gemiddelde klantwaarde?
Als je dit nog niet inzichtelijk hebt, deel dan de behaalde omzet door het aantal verstuurde facturen. Dit doe je het liefste per dienst, of grootboek.
Waarom is dit belangrijk?
De gemiddelde klantwaarde is nodig om een veilig adverteerbudget samen te stellen (doen we in een latere stap) en om je online activiteiten beter af te stemmen.
4 | Maak de klantreis inzichtelijk
Om een goede online strategie in kaart te brengen heb je inzicht in het koopproces van je klanten nodig. Oftewel, de buyers journey.
Je moet precies weten hoe een klant, een klant wordt.
Daarnaast raad ik je aan een customer journey in kaart te brengen. Waar een buyers journey zich op nieuwe klanten richt, richt je je met de customer journey op de complete klantreis.
Door precies te weten welke stappen iemand zet voordat hij of zij klant bij jou wordt, kun je voor iedere fase in het koopproces een eigen strategie bedenken.
Hoe je hier precies mee omgaat leer je in de volgende stap.
5 | Gebruik de lead thermometer
Uiteindelijk zul je met je strategie ook online leads willen generen. Daarom gebruiken we in deze stap de lead thermometer.
In de vorige stap heb je het koopproces van je klanten inzichtelijk gemaakt. Nu gaan we voor iedere fase de juiste acties voor je online strategie bedenken.
Binnen de lead thermometer, kennen we 4 temperaturen:
- Geen interesse
- Enige interesse
- Zijn op zoek
- Hebben contact
Geen interesse
Je klant kent jou en je oplossing nog niet en heeft NOG geen directe interesse in jouw product of dienst.
Een online strategie bedenken voor deze fase vergt kennis over het koopproces van je klant. Zorg daarom dat je inzicht hebt in de koopknop en gemiddelde klantreis.
Denk na over wanneer jouw potentiële klant het meest gevoelig is voor jouw boodschap, maar onthoud, dat er nog geen directe interesse is.
Anders verwoord.
Iemand staat open voor jouw product of dienst, maar heeft nog geen interesse getoond.
Voorbeeld
Stel dat jij zonnepanelen verkoopt. Men is nog niet bezig met jouw product, maar in welke situaties kan men wel geprikkeld worden?
Bijvoorbeeld tijdens het uitzoeken van energie besparen, of energiezuinig maken van je woning, of milieuvriendelijker leven.
Enige interesse
Iemand heeft al iets gehoord over jouw product of dienst, maar is nog niet echt op zoek.
In deze fase is men nog zeer voorzichtig en aftastend. Ze hebben redelijke kennis over de werking of het resultaat van een product of dienst, maar zijn nog niet echt op zoek.
Voorbeeld
Stel dat jij nog steeds zonnepanelen verkoopt. Dan richt jij je vooral op een doelgroep die aan het aftasten is. Ze zijn aan het uitzoeken of zonne-energie inderdaad milieuvriendelijk is, of hoe lang de terugverdientijd is.
Zijn op zoek
Dit is de temperatuur waarbij jouw klant duidelijk laat merken dat er interesse en behoefte is. Men zoekt naar de oplossing of het resultaat dat jij biedt.
Campagnes in deze fase worden duurder en je krijgt te maken met meer concurrentie.
In deze fase heeft jouw klant al besloten dat men jouw product of dienst wilt. Men is nu alleen nog op zoek naar de beste leverancier of partner. Iemand die ze kunnen vertrouwen en die precies dat biedt wat ze voor ogen hebben.
Voorbeeld
Men zoekt niet meer naar of zonne-energie de oplossing is, maar welke zonnepalen het beste zijn of wie het goedkoopste is.
Hebben contact
Je hebt al contact met je potentiële klant. Ze hebben je website al meerdere keren bekeken. Jou enkele vragen gesteld. Zich ingeschreven op je nieuwsbrief. Aangemeld voor een proefperiode.
Aan jou de schone taak ze te helpen met de laatste stap. Klant worden bij jou.
In deze fase is het vooral belangrijk dat je de laatste obstakels wegneemt. Dit doe je door bijvoorbeeld garanties te bieden, reviews te tonen of eerst een kennismakingsgesprek in te plannen.
In deze fase is het vooral de bedoeling dat je het contact met de klant vasthoudt. Dit doe je via lead nurturing en retargeting.
Vul jouw lead thermometer in
In het handboek “De leadthermometer” welke je hier gratis kunt downloaden, helpen we je met het in kaart brengen van alle acties, per fase.
Gun jezelf écht de tijd om dit handboek in te vullen. Het zal jou enorm helpen en je online strategie enorm versterken.
5 | Creëer een contentstrategie
Je hebt nu al een behoorlijk helder beeld over hoe je digitale strategie eruit moet zien. In deze stap bepaal je met welke content je jouw doelgroep kunt (en wilt) bereiken.
Op welke manieren ga jij je boodschap de wereld in brengen? Doe je dit via foto’s, blogberichten, video’s?
Denk na, vanuit de leadthermometer, welke onderwerpen jij moet aansnijden en hoe straks jouw contentstrategie eruit moet zien.
6 | Vorm een online marketing strategie
Voor je digitale strategie wil je het liefst werken met multi channel marketing. Met andere woorden, je wilt op meerdere kanalen tegelijkertijd aanwezig zijn.
Maar hoe doe je dat slim en hoe verwerk je dit in je online strategie?
Gebruik hiervoor de ideeën die jij in de vorige stap hebt opgeschreven.
Welke informatie moet jij delen om je online doelen te bereiken? Op welke manier wil je jouw bestaande klanten aanspreken, welke online kanalen kun je inzetten en hoe zorg je voor nieuwe klanten?
Natuurlijk kijk je bij het vormen van je online marketing strategie naar je doelgroep en de kanalen die zij gebruiken.
Maar…
Kijk ook goed naar de kanalen en acties die jouw voorkeur hebben. Iedere digitale strategie werkt met lange termijn doelen.
De online marketing activiteiten die jij in je digitale strategie hebt verwerkt, moet je wel volhouden.
Heb weinig tijd of budget voor de digitale marketing, kijk dan of je jouw strategie als eerste op een bepaalde nichemarkt kunt richten.
7 | Zorg voor online vindbaarheid
Bij een sterke digitale strategie mag de SEO niet ontbreken.
Om de juiste doelgroep te bereiken en je marketingkosten op de lange termijn te verlagen raad ik je aan te beginnen met een zoekwoorden onderzoek en een zoekwoorden analyse te doen.
Door dit onderzoek en deze analyse krijg je inzicht in welke zoekwoorden jij kunt gebruiken, hoe moeilijk het voor jou wordt om bovenaan in Google te komen en wat ieder zoekwoord per klik kost.
Dit laatste is goed om te weten voor de volgende stap.
Maar voor dat we het over de volgende stap gaan hebben, kijken we eerst wat jij nu al kunt doen om je online vindbaarheid aanzienlijk te verhogen.
8 | Denk aan online advertenties
Veel bedrijven zijn nog een beetje bang voor online adverteren, omdat ze het idee hebben dat het duur is en moeilijk te controleren.
Dat klopt ook. Tenminste als je zomaar begint.
In eerdere stappen heb je jouw online kanalen bepaalt en vastgesteld wat iedere klant jou gemiddeld oplevert.
Jij kunt nu met deze informatie een veilig adverteerbudget samenstellen.
Een budget waarvan je er bijna van verzekerd bent dat je iedere investering terugverdient.
Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.
9 | Bedenk een social media plan
Social media mag niet ontbreken in je digitale strategie. Sinda social media hebben consumenten de macht gekregen. Bedrijven komen niet meer weg met pushmarketing en zullen de interactie met hun klanten moeten aangaan.
Social media is hiervoor de beste plek.
Gebruik alle input die je al verzameld hebt. Denk na over waar jouw prioriteiten liggen, de fases in het koopproces en hoe jij de koopknop van je klanten moet prikkelen.
Besteed vervolgens aandacht aan je social media plan.
Ja, dit kost tijd.
Maar.
Er zijn enorm veel online tools beschikbaar waarmee je heel gemakkelijk alle social media berichten voor de komende maanden kunt inplannen.
Het kost je dan misschien tijd om verschillende berichten te bedenken, maar je weet dan wel zeker dat je ook via social media werkt aan je doelstellingen en het vergroten van je online succes.
10 | Maak funnels
Voor iedere stap in het koopproces en voor iedere “lead temperatuur” heb je in de vorige stappen de juiste acties bedacht.
MAAR.
Dit zijn slechts nog acties.
Losse flodders.
Hoe brengen we deze acties samen tot een geheel?
Ontdek de kracht van funnels.
Door te werken met funnels zorgt iedere actie voor de volgende. Binnen je online strategie verwerk je in ieder geval de volgende funnels:
Waar een marketing funnel zich richt op “onbekende klanten” richt de sales funnel zich op de leads die zijn overgebleven.
Je marketing funnel doet als het ware het voorwerk, de sales funnel maakt het af.
11 | Gebruik marketing automation
Als je jouw funnels in kaart hebt gebracht, kun je deze funnels versterken met behulp van marketing automation.
Via marketing automation automatiseer je alle taken die je normaal gesproken handmatig zou moeten doen.
Binnen de marketing automation speelt de e-mail marketing een belangrijke rol. Je zorgt dan dat iedere potentiële klant, op het juiste moment, het juiste bericht krijgt.
Hoe dit allemaal in zijn werk gaat, leg ik je uit in de video.
12 | Bepaal je KPI’s
Wanneer is je online strategie geslaagd? Op welke KPI’s (meetpunten) wil jij letten?
Het is afhankelijk van je strategie en doel welke KPI’s je het beste kunt gebruiken, maar zorg in ieder geval dat je enkele KPI’s vastlegt.
Iedere strategie kost geld. Of je dit nu in euro’s of tijd betaalt. Dat geld moet terugverdiend worden.
Door van tevoren jouw meetpunten vast te leggen blijf je kritisch.
Je kunt dan vanuit de cijfers en data beargumenteren waarom je strategie zo goed werkt, of juist anders moet.
Voor het in uiteindelijk monitoren van alle cijfers kun je gebruikmaken van UTM codes en Google Analytics.
13 | Lanceer en stuur bij
Heb je alle stappen gezet, durf dan je strategie te testen. Niemand kan zo goed aantonen of je strategie werk als de cijfers.