Verhoog in 7 stappen jouw online zichtbaarheid

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is online zichtbaarheid?

De online zichtbaarheid is de mate waarin jij als persoon of bedrijf zichtbaar bent op het internet. Dit kan om je eigen website, je online netwerk of om social media gaan.

Jouw online zichtbaarheid vergroten

Online zichtbaar zijn is meer dan alleen je online vindbaarheid vergroten. Ja, bovenaan in Google staan helpt, maar écht online zichtbaar zijn, draait in eerste instantie om jou en je klanten.

Jij wilt online zichtbaar zijn voor je potentiële klanten en jouw onderscheidend vermogen kenbaar maken.

Om jouw online zichtbaarheid te vergroten is het belangrijk dat je daarom begint bij jezelf en je klanten.

Wie ben jij, wie is je bedrijf en voor wie wil je eigenlijk online zichtbaar zijn?

We beginnen met het in kaart brengen van jou als merk, we kijken naar de online zoektocht van je klanten en geven vervolgens vorm aan een slim aanvalsplan.

1 | Geef je merk karakter

Natuurlijk wil je online zichtbaar zijn. Je wilt je bedrijf aan zoveel mogelijk mensen tonen.

Maar hier schuilt ook een enorm gevaar in. Dit gevaar is vooral aanwezig wanneer je team uit meerdere mensen bestaat.

Want wie bepaalt nu wat wel of niet mag?

Mag ik onder jouw naam brutaal, grappig of eigenwijs zijn?

Hoe ga je om met klachten? Reageer je serieus, of maak je er een geintje van?

Hierbij zal niet iets goed of fout zijn, maar wel jouw merk typeren.

Kijk maar eens hoe T-Mobile reageert:

Denk na over de online branding en maak afspraken. Leg dit vast in een brandbook en zorg ervoor dat iedereen in jouw organisatie deze kent.

2 | Maak de klantreis inzichtelijk

Als je heldere afspraken hebt gemaakt over hoe jullie als merk online communiceren breng dan de klantreis in kaart.

Via de customer journey (klantreis) maak je inzichtelijk welke stappen iemand zet voordat hij of zij klant wordt en daarna.

Door alle stappen inzichtelijk te maken kun je gemakkelijker achterhalen op welke online kanalen jij aanwezig dient te zijn.

Welke kanalen zal de klant gebruiken om informatie over jouw dienst te vinden? En welke stappen nemen ze voordat ze overgaan tot het kopen?

3 | Onderzoek de mogelijkheden

Je weet welke stappen jouw potentiële klanten zetten voordat ze jouw bedrijf leren kennen. Laten we nu eens kijken naar alle online kanalen.

SEO

SEO, of search engine optimization, zet je in om op specifieke zoekwoorden goed gevonden te worden in Google.

Voordelen

Het grootste voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat het je ‘gratis’ bezoekers oplevert. Jouw website wordt vertoond in de organische zoekresultaten en je hoeft niet per klik te betalen.

Nadelen

Jouw website hoger in Google krijgen kost veel tijd. Daarnaast zie je dat Google op steeds meer zoekwoorden advertenties toont waardoor jouw positie steeds verder zal dalen.

SEA

Met SEA (search engine advertising) adverteer je in de zoekresultaten van de zoekmachine. Adverteer je op Google dan betaal je voor iedere bezoeker en komen jouw advertenties boven de organische zoekresultaten te staan.

Wil je op de meest slimme manier jouw online zichtbaarheid verbeteren op Google, gebruik dan een mix van SEO en SEA.

Voordelen

Je betaalt per bezoeker dus hebt zelf de regie in handen. Het is de snelste manier om jouw online zichtbaarheid in Google te bevorderen.

Nadelen

Google Ads kan lastig zijn om te gebruiken en de kosten kunnen al snel oplopen.

Social media

Sociale media zijn een geweldig platform om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Om je online zichtbaarheid te verbeteren via social media kun je het beste een mix gebruiken tussen het adverteren en het ‘gratis’ plaatsen van berichten.

Voordelen

Als je geluk hebt kan een bericht viraal gaan en kun je gratis een enorm bereik creëren. Daarnaast biedt social media jou de kans om écht in contact te staan met je klanten.

Nadelen

De algoritmes van sociale media kanalen veranderen voortdurend. Waar je vandaag met je LinkedIn post duizenden mensen bereikt, kan het morgen compleet anders zijn.

4 | Maak keuzes

Voor het vergroten van je online zichtbaarheid heb je een plan nodig. Maak dit plan per kanaal.

Waarom?

Omdat er vaak enthousiast begonnen wordt en men er achteraf achter komt dat het teveel tijd of budget kost.

Leg de acties vast en begroot hoeveel uur je hiermee verwacht kwijt te zijn.

Reken altijd met een foutmarge van 10-20% zodat je zeker weet dat je goed zit.

Kijk kritisch naar de plannen en je werkweek.

Red jij (of je team) de plannen?

Heb je een online marketing bureau nodig om je te ondersteunen?

Een extra personeelslid of laat je toch bepaalde plannen varen?

Denk na per kanaal wat je wilt doen:

5 | Bepaal je strategie

Heb je de plannen bepaalt en deze ingeschat op haalbaarheid dan kun je de strategie vormgeven. Dit kun je per kanaal of actie doen, of in algemene zin.

Wil je het verhogen van de online zichtbaarheid in de breedste zin van het woord aanpakken, vorm dan een online strategie. Gaat het je meer om de marketing, kies dan voor een online marketing strategie.

Algemeen

Per kanaal of actie

6 | Stel doelen

Via welke acties jij ook je online zichtbaarheid wilt verhogen, hoe meet je of het werkt wat je doet? Iedere actie kost geld.

Of je dit nu in euro’s of tijd betaalt.

Hoe bepaal jij of het je geld waard is?

Leg voordat je begint je doelen vast. Dit voorkomt onnodige discussies met je team en houdt ook jou lekker kritisch.

Want ook al doe je alles zelf, ook jij hebt controle nodig. Door van tevoren na te denken over je doelen (en KPI’s) kun je tijdig bijsturen.

Op het internet zijn er talloze wegen om je zichtbaarheid te verhogen. Uiteindelijk moeten niet de acties, maar de resultaten bepalen of je goed bezig bent.

Wees daarbij ook kritisch op je tijd. Kost het jou een halve dag om een blog te schrijven dan kun je die tijd beter in iets anders stoppen. Heb je onvoldoende creativiteit om iedere keer een leuke social media post te bedenken, besteed het uit.

Uiteindelijk gaat het om jouw vindbaarheid en het vergoten van je zichtbaarheid. En als jij een serieuze ondernemer bent, dan is je tijd het meest kostbare goed.

Ga er verstandig mee om.

7 | Meer en verbeter

Zorg dat je een programma als Google Analytics gebruikt om de resultaten van iedere actie in kaart te brengen. Gebruik eventueel UTM codes als je nog beter inzicht wilt.

Zorg er in ieder geval voor dat je op ieder moment gemakkelijk bij de resultaten kunt.

Stop met de acties die weinig tot niets opleveren en herhaal alleen datgene dat werkt.

Stel iedere maand weer nieuwe doelen en probeer iedere dag weer een beetje beter te worden.

Werk structureel en in kleine stapjes en je zult zien dat je online zichtbaarheid stijgt.

Ga ervoor

Voor ieder bedrijf is online zichtbaarheid belangrijk. Of je nu aast op je eigen online kanalen, de zoekmachines of alle social media kanalen. We leven in een online wereld.

En of je het nu wilt of niet, jij als ondernemer moet zichtbaar zijn.

Vind je het allemaal maar lastige materie of voel je nu al dat dit veel teveel tijd en kennis van jouw vergt, overweeg dan om je online marketing uit te besteden.

Zet hem op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan