Beginnen met remarketing
Een strategische remarketing campagne opzetten doe je in verschillende stappen.
We nemen ze samen stap voor stap door.
1 | Ken je klanten
Remarketing begint bij je klanten. Zorg dat je een overzicht maakt van al jouw klanten die je in de afgelopen jaren hebt bedient. Zorg dat je deze klanten segmenteert op de elementen die jij belangrijk vindt.
Doe dit bijvoorbeeld op basis van afgenomen dienst, de locatie, de klantwaarde etc.
2 | Bepaal je doel
Wat wil je bereiken met je remarketingcampagne? Een hogere klantwaarde, een betere klantenloyaliteit?
Door duidelijke doelen te stellen kun je gemakkelijker het succes van je campagne meten en deze gaandeweg aanpassen als dat nodig is.
3 | Zorg voor de volgende stap
Onderzoek en bepaal wat de meest logische stap voor je klanten is. Wil je de klantwaarde verhogen, bedenk dan welke upsell of cross sell je kunt maken. Gaat het je om het opnieuw leggen van contact, denk dan na met welke boodschap je het gesprek ‘opnieuw’ begint.
4 | Maak een selectie
Nu je meer weet over je klanten en wat je wilt bereiken, is het tijd om een selectie te maken.
Op wie richt jij je eerst campagne? Gebruik hiervoor de segmentatie uit stap 1. Probeer je remarketing campagnes zo persoonlijk en gericht mogelijk te maken (en houden).
5 | Bepaal een slim budget
Hoeveel ben je bereid uit te geven voor een remarketing advertentie? Zorg dat je inzichtelijk hebt wat het jou oplevert als een klant opnieuw in jou investeert. Neem hierbij ook de terugkerende omzet mee.
Hoe duidelijker beeld jij hebt wat een nieuwe ‘oud-klant’ jou oplevert, hoe gerichter jij je budget kunt bepalen en agressiever je kunt adverteren.
Hoe dit precies werkt, leg ik uit in de video.
6| Maak aantrekkelijke advertenties
Het succes van je remarketingcampagne ligt voor een groot deel in de aantrekkelijkheid van je advertenties. Zorg er voor dat je moeite steekt in het maken van visueel aantrekkelijke en goed geschreven advertentieteksten.
Onthoud dat je ooit al het vertrouwen van je klanten hebt gewonnen. Het gaat er bij de remarketing vooral om, om opnieuw contact te leggen.
Deze online marketingstrategie werkt vooral goed in combinatie met de acties die je doet om meer leads te genereren.