Wat is Remarketing? Een Complete Uitleg

Remarketing

Wat is remarketing?

Remarketing is een vorm van marketing die erop is gericht om klanten waar je al eerder zaken mee hebt gedaan, opnieuw te bereiken.

Remarketing is daarmee anders dan retargeting. Retargeting is de benaming voor het opnieuw bereiken van mensen die de interactie met jou of je bedrijf zijn aangegaan.

Tegenwoordig worden deze termen zo vaak door elkaar gebruikt dat we inmiddels met remarketing hetzelfde bedoelen als retargeting.

Wij maken nog steeds het onderscheid.

In dit artikel gaan we dan ook vooral in op de tips om via remarketing het contact met je klanten langer vast te houden, of opnieuw te leggen.

Maar voordat we over gaan naar de tips, eerst nog enkele voordelen.

Voordelen van remarketing

Remarketing biedt veel voordelen. Als eerst is deze vorm van adverteren over het algemeen goedkoper en in de meest gevallen veel effectiever.

Je richt je tijdens een remarketing campagne namelijk alleen op de mensen die al een keer vertrouwen in jou getoond hebben.

Ook is een groot voordeel dat je door de eerdere interactie meer over je klanten weet en makkelijker je campagne kunt afstemmen.


Via welke kanalen kun je met remarketing werken?

Tegenwoordig kun je op ieder online kanaal waar je kunt adverteren, ook een remarketing campagne starten.

Daarbij maakt het kanaal geen onderscheid tussen retargeting of remarketing.

Een remarketing campagne, bijvoorbeeld via Google Ads, wordt gezien als het adverteren op een doelgroep die al een eerdere interactie met je bedrijf heeft gehad. Of dit nu potentiële klanten, of oud klanten zijn.

In dit hoofdstuk blijven wij ons richten op de remarketing, de marketing op oud klanten. Voor de andere tips, verwijs ik je naar het artikel over retargeting.

Remarketing met Facebook Ads

Facebook is het grootste online sociale netwerk ter wereld. Voor een remarketingcampagne op Facebook heb je een aangepaste doelgroep nodig.

Deze doelgroep kun je gemakkelijk maken door je klanten (uit stap 1) de importeren in Facebook.

Heb je dit gedaan, dan kun je via de Facebook remarketing adverteren op zowel Facebook als Instagram.

Remarketing met Google Ads

Gebruik je remarketing met Google Ads dan kun je jouw oud klanten bereiken via YouTube, Gmail of andere websites die zich hebben aangesloten bij Google Adsense.

Er is alleen wel een grote maar.

Echt werken met remarketing via Google Ads kan alleen als je een goede reputatie hebt en voldoende budget hebt besteed. Dit heeft te maken met de verschillende opties die Google Ads je biedt.

Remarketinglijst

Via een remakretinglijst combineer je de remarketing met je andere Google Ads campagnes. Zo wordt je campagne alleen geactiveerd wanneer mensen je website al bezocht hebben en vervolgens het “juiste” zoekwoord in Google gebruiken.

Dit is dus officieel geen remarketing, maar retargeting.

Klantenlijst

Via een klantenlijst kun je de contactgegevens van je klanten uploaden. Aan de hand van deze gegevens bepaalt Google aan wie je campagne getoond wordt. Deze functie is alleen beschikbaar als je een goede reputatie hebt en minimaal 50.000 dollar hebt besteed.

Remarketing met LinkedIn

Bij LinkedIn spreken ze over retargeting, maar ze bedoelen hetzelfde 😉. Via LinkedIn kun je een remarketing campagne starten op basis van een klantenlijst, net zoals bij Google Ads.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje