Remarketing | Uitleg & Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is remarketing?

Remarketing is een vorm van marketing die erop is gericht om klanten waar je al eerder zaken mee hebt gedaan, opnieuw te bereiken.

Remarketing is daarmee anders dan retargeting. Retargeting is de benaming voor het opnieuw bereiken van mensen die de interactie met jou of je bedrijf zijn aangegaan.

Tegenwoordig worden deze termen zo vaak door elkaar gebruikt dat we inmiddels met remarketing hetzelfde bedoelen als retargeting.

Wij maken nog steeds het onderscheid.

In dit artikel gaan we dan ook vooral in op de tips om via remarketing het contact met je klanten langer vast te houden, of opnieuw te leggen.

Maar voordat we over gaan naar de tips, eerst nog enkele voordelen.

Voordelen van remarketing

Remarketing biedt veel voordelen. Als eerst is deze vorm van adverteren over het algemeen goedkoper en in de meest gevallen veel effectiever.

Je richt je tijdens een remarketing campagne namelijk alleen op de mensen die al een keer vertrouwen in jou getoond hebben.

Ook is een groot voordeel dat je door de eerdere interactie meer over je klanten weet en makkelijker je campagne kunt afstemmen.

Starten met remarketing

Nu we de voordelen van remarketing kennen, is het tijd om je eerste campagnes te maken. Een strategische remarketing campagne opzetten doe je in verschillende stappen.

We nemen ze samen stap voor stap door.

1 | Ken je klanten

Remarketing begint bij je klanten. Zorg dat je een overzicht maakt van al jouw klanten die je in de afgelopen jaren hebt bedient. Zorg dat je deze klanten segmenteert op de elementen die jij belangrijk vindt.

Doe dit bijvoorbeeld op basis van afgenomen dienst, de locatie, de klantwaarde etc.

2 | Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je remarketingcampagne? Een hogere klantwaarde, een betere klantenloyaliteit?

Door duidelijke doelen te stellen kun je gemakkelijker het succes van je campagne meten en deze gaandeweg aanpassen als dat nodig is.

3 | Zorg voor de volgende stap

Als je al een customer journey in kaart hebt gebracht gebruik dan de retargeting campagnes voor de eerste fases en je remarketing campagnes voor de laatste fase.

Onderzoek en bepaal wat de meest logische stap voor je klanten is. Wil je de klantwaarde verhogen, bedenk dan welke upsell of cross sell je kunt maken. Gaat het je om het opnieuw leggen van contact, denk dan na met welke boodschap je het gesprek ‘opnieuw’ begint.

4 | Maak een selectie

Nu je meer weet over je klanten en wat je wilt bereiken, is het tijd om een selectie te maken.

Op wie richt jij je eerst campagne? Gebruik hiervoor de segmentatie uit stap 1. Probeer je remarketing campagnes zo persoonlijk en gericht mogelijk te maken (en houden).

5 | Bepaal een slim budget

Hoeveel ben je bereid uit te geven voor een remarketing advertentie? Zorg dat je inzichtelijk hebt wat het jou oplevert als een klant opnieuw in jou investeert. Neem hierbij ook de terugkerende omzet mee.

Hoe duidelijker beeld jij hebt wat een nieuwe ‘oud-klant’ jou oplevert, hoe gerichter jij je budget kunt bepalen en agressiever je kunt adverteren.

Hoe dit precies werkt, leg ik uit in de video.

6| Maak aantrekkelijke advertenties

Het succes van je remarketingcampagne ligt voor een groot deel in de aantrekkelijkheid van je advertenties. Zorg er voor dat je moeite steekt in het maken van visueel aantrekkelijke en goed geschreven advertentieteksten.

Onthoud dat je ooit al het vertrouwen van je klanten hebt gewonnen. Het gaat er bij de remarketing vooral om, om opnieuw contact te leggen.

Via welke kanalen kun je met remarketing werken?

Tegenwoordig kun je op ieder online kanaal waar je kunt adverteren, ook een remarketing campagne starten.

Daarbij maakt het kanaal geen onderscheid tussen retargeting of remarketing.

Een remarketing campagne, bijvoorbeeld via Google Ads, wordt gezien als het adverteren op een doelgroep die al een eerdere interactie met je bedrijf heeft gehad. Of dit nu potentiële klanten, of oud klanten zijn.

In dit hoofdstuk blijven wij ons richten op de remarketing, de marketing op oud klanten. Voor de andere tips, verwijs ik je naar het artikel over retargeting.

Remarketing met Facebook Ads

Facebook is het grootste online sociale netwerk ter wereld. Voor een remarketingcampagne op Facebook heb je een aangepaste doelgroep nodig.

Deze doelgroep kun je gemakkelijk maken door je klanten (uit stap 1) de importeren in Facebook.

Heb je dit gedaan, dan kun je via de Facebook remarketing adverteren op zowel Facebook als Instagram.

Remarketing met Google Ads

Gebruik je remarketing met Google Ads dan kun je jouw oud klanten bereiken via YouTube, Gmail of andere websites die zich hebben aangesloten bij Google Adsense.

Er is alleen wel een grote maar.

Echt werken met remarketing via Google Ads kan alleen als je een goede reputatie hebt en voldoende budget hebt besteed. Dit heeft te maken met de verschillende opties die Google Ads je biedt.

Remarketinglijst

Via een remakretinglijst combineer je de remarketing met je andere Google Ads campagnes. Zo wordt je campagne alleen geactiveerd wanneer mensen je website al bezocht hebben en vervolgens het “juiste” zoekwoord in Google gebruiken.

Dit is dus officieel geen remarketing, maar retargeting.

Klantenlijst

Via een klantenlijst kun je de contactgegevens van je klanten uploaden. Aan de hand van deze gegevens bepaalt Google aan wie je campagne getoond wordt. Deze functie is alleen beschikbaar als je een goede reputatie hebt en minimaal 50.000 dollar hebt besteed.

Remarketing met LinkedIn

Bij LinkedIn spreken ze over retargeting, maar ze bedoelen hetzelfde 😉. Via LinkedIn kun je een remarketing campagne starten op basis van een klantenlijst, net zoals bij Google Ads.

6 slimme remarketingstrategieën

Kun je maar geen genoeg krijgen van remarketing? Dan heb ik iets extra’s voor je. Laten we eens kijken met welke campagne-ideeën jij je remarketingstrategie kunt uitbreiden:

1 | De ‘we doen snel een bakkie’

Ken je ze?

De oude kennissen die je in de stad tegenkomt, een kort gesprek hebt en dan belooft snel een bakkie te doen…

Het gevolg?

Je spreekt ze nooit meer.

Dit is wat er ook met je oud-klanten gebeurt. Je had eerst een goede relatie, de klant heeft je dienst afgenomen en vervolgens spreken jullie elkaar maanden of jaren niet meer.

Zonde. Want je hebt al een relatie. Of deze nu nog sterk, of enigszins verwaterd is.

Via personalisatie platformen als bijvoorbeeld Hyperise en MaiLeads kun je dan automatisch een gepersonaliseerde mail sturen met een persoonlijke afbeelding en tekst.

Bijvoorbeeld met een uitnodiging van hé Naam, snel weer een bakkie doen?

2 | De mag het ietsje meer zijn

Mijn zoontje Sep is gek van de slager. Hij scoort daar altijd zijn gratis plakje worst en de slager…

Die scoort altijd weer wat extra omzet met zijn vraag:

‘Mag het ietsje meer zijn’.

Veel mensen vinden het niet erg om ietsje meer af te rekenen om ook ietsje meer te krijgen. Sterker nog, veel bedrijven zijn volledig ingericht op het principe van extra bijverkopen.

Het is de frietsaus bij je frietje, het is het rijklaar maken bij je auto en de snelle bezorging bij je nieuwe televisie.

Denk na over hoe je de klantwaarde verhoogt. Hoe help je jouw klanten nog beter? Welke producten passen bij hun aankoop of eerder getoonde interesse?

Maak het daarbij klanten vooral zo makkelijk mogelijk. Probeer daarbij vooral na te denken over een nieuwe impuls.

Stel jij hebt jaren geleden je online marketing uitbesteed aan IMGemak. De samenwerking is ooit beëindigd, meer we zijn niet ‘verkeerd’ uit elkaar gegaan.

Hoe kan ik jou dan weer een nieuwe impuls geven om de relatie opnieuw aan te gaan?

Ik zou bijvoorbeeld een remarketing advertentie kunnen maken met:

“Speciaal voor onze relaties.

Een slimme techniek, die nog maar eventjes werkt, waarmee je online marketing resultaten direct een nieuwe impuls krijgen”

3 | De cheerleader

Stel je lanceert een nieuwe dienst of wilt je oud-klanten prikkelen om niet alleen dienst A af te nemen, maar ook dienst B.

Via de cheerleader zet je remarketing in op basis van reviews. Je maakt een video of afbeelding met positieve recensies en toont die aan de klanten van een andere dienst.

Dus stel dat ik dienst A bij jou heb afgenomen, maar dienst B past ook goed, toon mij dan advertenties bomvol reviews of casestudies over dienst B.

4 | De beperkte editie

Heb je een speciale dienst, product of korting die slechts gedurende een bepaalde periode beschikbaar is? Deel het eerst met je oud-klanten via een remarketingcampagne.

5 | De ‘dit zou jij kunnen zijn’

Uit de NLP is er een zeer sterke verkooptechniek bekend die future pacing heeft. Je neemt iemand in een onaangename situatie en je helpt hem te zien hoe hij zich zal voelen als het probleem is opgelost.

Je kunt deze techniek gebruiken in je remarketingcampagnes, door mensen die al eens iets hebben gekocht nu te helpen bij hun volgende probleem.

Stel dat ik de een remarketingcampagne wil opzetten voor iedereen die de cursus SEO heeft gevolgd. Dan kan ik hen via framing en future pacing een stukje naar de toekomst brengen.

“Wat als jij niet alleen hoog scoort in Google, maar ook exact weet hoe je bezoekers omtovert tot loyale klanten? Claim nu de early bird korting voor de cursus conversie optimalisatie.”

6 | De remarketingspion

Het is eng. Het is zeer eng, maar…

Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken.

Apparaten luisteren ons af, onze e-mails worden gelezen en geen enkele zoekopdracht is nog geheim.

Ik ben de laatste die zal beweren dat dit niet veel te ver gaat.

Privacy is er niet meer en jij kunt als marketeer of ondernemer er maar beter gebruik van maken.

Voelt dit wat onethisch?

Dat begrijp ik.

Het is raar dat elke mobiele telefoon onze gesprekken afluistert, Facebook exact weet wat we uitspoken en eigenlijk niets meer echt valt onder privacy.

Maar…

We kunnen er van alles van vinden, we doen er niets tegen.

Waar we het vroeger onnodig vonden om zaken uit te rekenen met een rekenmachine, doen we nu niet anders.

Waar mijn vader nog een routekaart tekent als we weer een familie-uitje hebben, stel ik gewoon de navigatie in.

Het is gek, de tijd gaat hard, maar het is wel de tijd waarin we leven.

Zorg dat je jouw concurrenten niet de voorsprong laat pakken door wel gebruik te maken van remarketing.

Denk na over welke gedragingen, gesprekken of locaties iemand bezocht moet hebben om opnieuw interessant te worden voor jouw strategie.

Verkoop je bepaalde diensten en is er toevallig binnenkort een grote beurs? Target de locatie van de beurs met je advertenties en combineer dit met jouw remarketinglijst.

Met remarketing kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Maar wat je ook doet, schiet niet met losse flodders en verwerk je remarketing acties altijd in je complete online marketingmix.

Verwerk Remarketing in je Online Marketingmix

Als online marketeers geloven wij in de kracht van het geheel. Groeien doe je niet in één keer, maar door een verzameling van geleidelijke acties en een goede strategie.

Door niet alleen naar de remarketing te kijken, maar deze te verwerken in de ideale online marketingmix, ben je verzekerd van een strategie die werkt.

Benieuwd hoe dat werkt?

Laten we eens sparren.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan