Wat is retargeting?
Retargeting is een vorm van online adverteren waarmee bedrijven hun merk onder de aandacht kunnen houden nadat iemand al eerder de interactie is aangegaan. Deze interactie kan gaan om het bekijken van een video, het reageren op een social media bericht of het bezoeken van een website.
In principe kun je een retargeting campagne inzetten op iedere online actie die iemand doet.
Retargeting is iets anders dan remarketing. Waar het bij retargeting om de interactie gaat, gaat het bij de remarketing om het opnieuw contact leggen met bestaande klanten.
Waarom retargeting gebruiken?
De gemiddelde website conversie ligt rond de 2 a 3 procent. Dit betekent dat ruim 97% van al jouw website bezoekers zomaar de website verlaat, zonder een actie uit te voeren.
Met retargeting kun je deze gebruikers terughalen – en de kans op conversie vergroten.
In het volgende hoofdstuk staan we eerst stil bij de verschillende kanalen die je kunt inzetten om vervolgens stap voor stap een slimme retargeting campagne op te zetten.
De verschillende kanalen
Tegenwoordig kun je op ieder online kanaal waar je kunt adverteren, ook een retargeting campagne starten.
Retargeting met Facebook Ads
Facebook is het grootste online sociale netwerk ter wereld. Het platform biedt adverteerders veel mogelijkheden voor retargeting.
Via de Facebook Pixel weet Facebook precies wanneer een Facebookgebruiker op je website is geweest of de interactie is aangegaan met een ieder facebook bericht. Deze data kun je vervolgens gebruiken voor je campagne.
Retargeting met Google Ads
Gebruik je retargeting met Google Ads dan heb je de keuze uit verschillende manieren. Je kunt een Google Ads campagne richten op eerdere website bezoekers, op remarketinglijsten of op basis van klantenlijsten.
Retargeting met LinkedIn
Via LinkedIn kun je een retargeting campagne starten op basis van websitebezoekers, een klantenlijst of op basis van mensen die je video of post hebben bekeken.
Retargeting met YouTube
Voor de retargeting op YouTube dien je eerst je YouTube-kanaal te koppelen aan je Google Ads account. Als je dit hebt gedaan geeft YouTube je de volgende retargeting opties.
Je advertentie wordt getoond wanneer iemand:
- Een video heeft bekeken
- Meerdere (bepaalde) videoโs heeft bekeken
- Een eerdere advertentie heeft gezien
- Op je kanaal hebben geabonneerd
- Je kanaal pagina hebben bekeken
- Een video hebben geliket
- Een video hebben toegevoegd aan een afspeellijst
- Een video hebben gedeeld
De BIEK voor de perfecte retargeting campagne
Een geslaagde retargetingcampagne gebruikt de juiste ads, in de verschillende fases van het koopproces.
Om de juiste advertenties te bedenken, gebruiken we de BIEK-methode.
De BIEK-methode richt zich op de koopfases van je klanten. Kijken we naar het proces dat iemand doorloopt voordat er een product of dienst wordt gekocht, dan is dit onder te verdelen in vier fases:
- Bevestiging
- Informatie zoeken
- Evaluatie van alternatieven
- Koopbeslissing
Retargeting op de bevestigingsfase
Bevindt jouw klant zich nog in de bevestigingsfase, dan zit deze nog aan het begin van de aankoop. Er is een probleem of behoefte geconstateerd en eigenlijk weet je nog niets.
Je klant heeft wel een behoefte of probleem waar hij iets mee wil doen, maar laat nog geen gedrag zien.
Inspelen op de bevestigingsfase is op dit moment lastig, al dan niet onmogelijk.
Wil je inspelen met je marketing- en retargetingcampagne op de allereerste fase, verdiep je dan in het brein van je klant.
Denk na over de situatie waarin je klanten zich bevinden voordat zij behoefte krijgen aan jouw product of dienst.
Stel dat ik weet dat veel ondernemers eerst nadenken over een huisstijl voordat zij een website laten maken.
Hoe speel ik hier dan op in?
Ik kan mijn marketing campagne richten op tips en uitleg over het ontwerpen van een huisstijl.
Via een retargeting campagne verleng ik het verhaal en langzaam werk ik toe naar โlaat je website makenโ.
Gebruik je deze vorm van retargeting, zorg dan dat je jouw advertenties combineert met een marketing funnel en sales funnel.
Om in te spelen op de bevestingsfase en diep in het brein van je klanten te kruipen, raad ik je aan deze video te bekijken.
Retargeting op de informatiefase
Bevindt jouw klant zich nog in de informatiefase, dan laat hij via zijn gedrag zijn dat hij een behoefte heeft of op zoek is naar informatie.
Er wordt naar oplossingen gezocht, er worden vragen gesteld en men bereidt zich voor op de volgende fase: het evalueren van de alternatieven.
Onderzoek hoe jij jouw potentiรซle klanten helpt met het geven van de juiste informatie.
Bekijk blogs, reviews en forums om te achterhalen welke vragen er worden gesteld. Hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je in staat bent je retargetingcampagnes in te richten.
Zorg dat je nadenkt welke informatie iemand wenst, denk na over de juiste online marketing strategie en bepaal wat de meest logische vervolgstap is.
Stel: ik heb jou alle informatie gegeven over retargeting. Je weet wat het is en hoe je het kunt gebruiken, maar wat nu?
Welke informatie wil je nog graag ontvangen?
Wil je een checklist downloaden, wil je 38 Succesvolle retargeting voorbeelden of wil je 4 Geslaagde Casestudies?
Hoe je jouw โgesprekโ ook verlengt: zorg dat het waardevol is.
Bedenk hoe je iemand รฉcht helpt en help ze in stapjes.
Bedenk dat retargeting het contact nog een keer legt en niet bedoeld is voor de directe verkoop.
Verleng je gesprek, leg opnieuw contact, werk aan de klantenbinding en je merkbeleving.
De verkoop volgt vanzelf.
Retargeting op de evaluatiefase
Bevindt jouw klant zich in de evaluatiefase, dan is hij klaar om een keuze te maken. Een keuze tussen wel of niet kopen enโฆ
Een keuze tussen jou of je concurrent.
Hoe voorkom je dat je van jouw concurrent verliest?
Wees beter.
Waarom bang zijn voor je concurrenten wanneer je je klanten kunt helpen kiezen?
Een klant vergelijkt toch wel.
Hoe belangrijker de uitgave of keuze, hoe belangrijker ons brein het vindt om een weloverwogen keuze te maken.
Of we uiteindelijk daadwerkelijk een weloverwogen keuze hebben gemaakt is de volgende vraag, maar het gevoel moet er zijn.
Dit heeft te maken met de behoefte om consistent te zijn. Hebben we A gezegd, dan zeggen we vaak ook B.
Heb je weleens een discussie verloren?
Achteraf toch ongelijk gehadโฆ
Hoe makkelijk was het om dit toe te geven?
Laat mensen de vergelijking maken. Niet iedereen zal je klant worden en dat hoeft ook niet. Toon je klanten of ze WEL of juist NIET bij jou passen.
Denk na over wat jou een geschikte partij maakt.
Help ze een vergelijking te maken tussen jouw dienst en die van je concurrent.
Verkoop je meerdere producten over vergelijkbare diensten, help je klant kiezen.
Maak een X-versus-X-pagina en verleng deze vergelijking of vul het aan met je retargetingcampagne.
Retargeting op de koopbeslissing fase
Denken we aan retargeting, dan denken we dat we dit over het algemeen alleen in de laatste koopfase moeten doen: de koopbeslissing.
Hoewel men wel iets moet kopen voordat jij en ik geld kunnen verdienen, kun je met een retargetingcampagne zoveel meer dan alleen je omzet verhogen.
Dan heb je net wel gezien in de vorige stappen.
Wil je je toch richten op de koopbeslissing, bedenk dan wat een klant nodig heeft, of juist tegenhoudt, om de koopbeslissing te maken.
Welke obstakels kan iemand hebben?
Stel dat ik een retargeting campagne wil opzetten voor iedereen die deze pagina heeft bekeken:
Ik bedenk dan eerst welke obstakels iemand kan hebben. Waarom heeft iemand nog geen contact opgenomen? Waarom twijfelen ze nog?
Verkopen we een televisie, welk obstakel kan iemand dan hebben over het product zelf?
Is de beeldkwaliteit wel scherp genoeg, is het wel echt de juiste maat, is het mijn geld wel waard etc.
Hoe beter jij bent om de laatste obstakels bij je klanten weg te halen, hoe meer geneigd ze zijn om voor jou te kiezen.
Om je nog verder te helpen meer succes uit je retargeting campagnes te halen, neem ik 5 slimme strategieรซn met je door.
3 slimme retargeting campagnes
Kun je maar geen genoeg krijgen van retargeting?
Dan heb ik iets extraโs voor je.
Laten we eens kijken met welke campagne-ideeรซn jij je retargetingstrategie kunt uitbreiden.
1 | De shop hopper
Zorg dat je in kaart brengt wie een productpagina bezoekt, iets in zijn winkelmand plaatst en welke personen helaas niet afrekenen.
Gebruik dan je favoriete kanaal om mensen alsnog af te laten rekenen.
2 | De cheerleader
Waarom adverteren op Facebook, Google of Instagram als je nog niets van je bezoekers weet?
Achterhaal welk gedrag je bezoeker kan laten zien om te achterhalen of het een loyale fan is.
Denk aan het herhaaldelijk bezoeken van je website, het liken van je Facebook bedrijfspagina of het actief volgen van jouw nieuwsbrief.
Maak je gebruik van een nieuwsbrief? Zorg dan dat je via marketing automation zoveel mogelijk informatie verzamelt.
Verleng elk gesprek dat je in je mail voert met slimme retargeting.
Opent iemand je mailbericht, klikken ze vaak op je linkjes of is die persoon al jaren lid? Bedenk een leuke, ludieke actie voor je รฉchte fans en laat je verwonderen door het resultaat.
3 | De spion
Het is eng. Het is zeer eng, maarโฆ
Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of je kunt er je adverteerstrategie op aanpassen.
Apparaten luisteren ons af, onze e-mails worden gelezen en geen enkele zoekopdracht is nog geheim.
Ik ben de laatste die zal beweren dat dit niet veel te ver gaat.
Privacy is er niet meer en jij kunt als marketeer of ondernemer er maar beter gebruik van maken.
Voelt dit wat onethisch?
Dat begrijp ik.
Het is raar dat elke mobiele telefoon onze gesprekken afluistert, Facebook exact weet wat we uitspoken en eigenlijk niets meer echt valt onder privacy.
Maarโฆ
We kunnen er van alles van vinden, we doen er niets tegen.
Waar we het vroeger onnodig vonden om zaken uit te rekenen met een rekenmachine, doen we nu niet anders.
Waar mijn vader nog een routekaart tekent als we weer een familie-uitje hebben, stel ik gewoon de navigatie in.
Het is gek, de tijd gaat hard, maar het is wel de tijd waarin we leven.
Zorg dat je jouw concurrenten niet de voorsprong laat pakken en gebruik de spion.
Denk na over welke gedragingen, gesprekken of locaties iemand bezocht moet hebben om interessant te worden voor jouw strategie.
Verkoop je bepaalde diensten en is er toevallig binnenkort een grote beurs? Target de locatie van de beurs met je advertenties en combineer dit met je retargeting campagne.
Leest jouw klant graag de Libelle of regionale krant, adverteer niet direct, maar maak een losse doelgroeptarget.
Met retargeting kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Maar wat je ook doet, schiet niet met losse flodders en verwerk je campagnes in je complete online marketingmix.