Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe speel je online in op trends in het zoekgedrag rond Valentijnsdag?

Ronald Sentner   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 23-02-2018   |   

Valentijnsdag, de een zit eenzaam op de bank en de ander wordt verrast met een bos rode rozen. Maar heeft de dag van de liefde ook invloed op ons zoekgedrag? En hoe kunnen we inspelen op het zoekgedrag rondom Valentijnsdag?

Neem allereerst eens een kijkje op Google Trends. Met Google Trends kun je heel nauwkeurig verkennen welke trends er zijn qua zoekgedrag, waarbij je inzichten krijgt voor welke periode dit zoekgedrag hoog is.

Google Trends geeft ook relevante informatie, op locatie nauwkeurig, zoals provincie of plaats.

Hoe scoort Valentijnsdag in Google Trends?

Het zoekwoord “Valentijn” is sinds half december 2017 in een stijgende lijn: hierin zijn pieken op 8/1/2018 en vanaf 19/1 loopt het zoekgedrag in een stijgende lijn.

Opvallend is dat in Noord-Nederland deze stijging het hoogst is: een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat ze daar eerder aan romantiek denken ;-).

Gerelateerde onderwerpen om in te spelen op het online zoekgedrag

Je scoort natuurlijk niet alleen op Valentijnsdag. Er is veel meer te bedenken wat betrekking heeft op Valentijnsdag, dus veel meer kansen om te scoren rond Valentijnsdag! Gerelateerde onderwerpen geven waardevolle informatie hoe je kunt inspelen met jouw product of dienst:

  • roos
  • cadeau
  • Valentijnsdag

Zo kun je nu adverteren op cadeau ideeën, in combinatie met het woord “Valentijn” of “Valentijnsdag”.
Hetzelfde geldt voor jouw website en social media kanalen, om daar nu een campagne voor te starten.

Zelfs eerst alleen beginnen met een campagne, puur op basis van organisch zoekgedrag, zorgt voor meer traffic op het onderwerp “Valentijnsdag”.

Last minute scoren door het online zoekgedrag

Volgens de data van Google Search zorgt Valentijnsdag voor veel last minute aankopen op de mobiel: dit geldt extreem voor de zoekwoorden “bloemenwinkel” en “chocola”.

Een jaarlijkse stijger is de “Valentijn recepten”, vanuit hier wordt er doorgeklikt naar video’s, om te zien hoe die gerechten kunnen worden bereid. Favoriete zoekwoorden: “(cup) cakes” en “kreeft”. Advies is om ook video’s in te zetten in jouw campagnes, op dit specifieke onderwerp.

Je bent nu helemaal klaar om goed in te spelen op het online zoekgedrag rondom Valentijnsdag. Zorg dat je voor volgend jaar al hoger in Google staat en dat je jouw plan uitdenkt in je sales funnel en multichannel campagne.

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ronald Sentner

Webdesigner I Certified Google Adwords Expert I Graphic designer I DJ DUCKO Hij houdt van mooie dingen: mooie websites met verleidingen, intelligente teksten en inzichten waarvan je kan leren, mooie ontmoetingen, een sterk intro met ontroerende liedjes en snoeiharde melodieën, een verhaal of geluid wat nog dagen lang blijft hangen. Alles wat de moeite waard is om te delen. Blijven leren en ontdekken.

2 reacties

  1. Marijke op 09/02/2018 om 19:32

    Leuk stuk leuk geschreven

    • Sebastiaan Hendriks op 14/02/2018 om 17:05

      En leuk dat jij de moeite neemt om dat delen 🙂

Laat een reactie achter