Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Verhoog de gemiddelde open rate van je nieuwsbrief + 4 tips

Ingo Trouw   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 15-08-2019   |   

Tot op de dag van vandaag is het versturen van nieuwsbrieven via e-mailmarketing een effectieve manier om je achterban op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen.

Jouw tijd is geld waard. Steek jij deze in het schrijven van een nieuwsbrief? Wel zo prettig als men deze vervolgens ook opent en leest. Het succes van je nieuwsbrief meet je gemakkelijk en snel aan de hand van de open rate.

Lees snel verder en verhoog de gemiddelde open rate van je nieuwsbrief aan de hand van 4 praktische adviezen.

Dit is wat de open rate van je e-mails je laat zien

Een hoog open rate percentage. Het klinkt leuk, maar wat zegt het nu eigenlijk? Het percentage is te vergelijken met een CTR en vormt een maatstaf om aan te geven in welke mate je verzonden mails worden geopend door de ontvangers. De exacte formule om tot het percentage te komen luidt als volgt:

Unieke e-mail open rate = uniek geopende e-mails / (verzonden e-mails – bounced e-mails)

Grote kans dat 1 van je relaties de nieuwsbrief meer dan eens opent. Door via de bovenstaande opzet uit te gaan van de unieke open rate heb je altijd een eerlijk beeld en voorkom je vertroebeling van je percentage.

De gemiddelde open rate van een nieuwsbrief ligt op 20%. Cijfers waar wij geen genoegen mee namen. Ben jij klaar om ons voorbeeld te volgen?

Blijf je nieuwsbrieflijst doorlopend updaten

Een grote achterban is niet 1,2,3 opgebouwd en dit vraagt het nodige geduld. Wie zegt je bovendien dat alle ingeschreven mailadressen al die jaren in gebruik blijven?

Daarom luidt het eerste advies: Houdt je lijst up-to-date en ruim deze geregeld op.

Nagenoeg iedere e-mailmarketingprovider laat je zien wie je berichten al tijden niet openen en hoeveel van je mails direct bouncen. Schrap deze contacten uit je lijst om je behaalde resultaten zo relevant mogelijk uit te laten vallen.

Betaal je via je provider per verzonden mail? Schenk hier dan extra aandacht aan om onnodige kosten in het vervolg te slim af te zijn.

Segmenteer om je e-mailmarketing toe te spitsen

Verdiep jij je op je website in meerdere onderwerpen? Helaas is het niet realistisch dat al je bezoekers zich tot in detail interesseren in alles waar je over schrijft.

Hoe je dit alsnog ombuigt tot je voordeel? Deel je bezoekers op, segmenteer en schotel ze enkel voor wat ze daadwerkelijk willen zien.

Wat heeft het voor zin iemand nieuwsbrieven vol SEO of social media tips voor te leggen wanneer hij of zij enkel een handboek Google Analytics gedownload heeft?

Stem je verzendlijst altijd af op het vertoonde gedrag van iedere bezoeker om de open rate van je nieuwsbrief zo hoog mogelijk uit te laten vallen.

Test en optimaliseer voor een optimaal open rate percentage

Wie in de online marketing zoekt naar dé gouden tip die altijd en overal voor gegarandeerd succes komt keer op keer bedrogen uit.

Garanties vallen er immers nooit te geven. De echte sleutel tot succes? Personaliseer iedere e-mail, ga aan de slag, test en optimaliseer je nieuwsbrief aan de hand van je bevindingen.

De onderdelen om eens aan te sleutelen?

Schroef eens aan het moment van verzenden. Wat werkt voor jouw achterban? De vrijdagochtend of juist de woensdagochtend?

Bekijk de verzendfrequentie. Kies je voor iedere week of is 1x per maand effectiever?

Speel met de onderwerpsregel. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een positieve of negatieve benadering en geef de resultaten zo specifiek en exact mogelijk weer.

Maak tijdens je ondervindingen gebruik van A/B testen om te achterhalen welke opzet hef effectiefst uit de bus komt. Door te blijven testen achterhaal je de succesformule die bij jou publiek past.

Wat voor ons werkt geeft niet de garantie dat dit voor jou ook zo zal zijn. Loop hier nooit blind achteraan en ga vol voor het enige waar je altijd op kunt bouwen: de cijfers!

Al doende leert men. Maak de cijfers altijd inzichtelijk, test ermee en leer er bovenal van.

Toon consistentie en maak het persoonlijk

Laat jij consequent, voorzien van relevante onderwerpen en consequent van je horen? Dan is de kans groot dat je steeds meer fans creëert die vreemd zullen opkijken als je update een keer uitblijft. Maak daarbij ieder bericht persoonlijk om de onderlinge band te versterken en het gevoel van de massa voor te blijven.

Ga zelf maar na, hoe voel jij je als je een bericht ontvangt zonder dat men de moeite heeft genomen om te achterhalen aan wie ze het eigenlijk sturen?

Het tonen van consistentie kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Denk aan het consistent schrijven over specifieke onderwerpen/thema’s of het kiezen van een vast moment van verzenden.

Door keer op keer relevante onderwerpen aan te snijden zorg je er niet alleen voor dat men aan je lippen hangt, maar zodra het bericht van deze week gelezen is kijkt men al uit naar je volgende bericht. Met als gevolg dat het open rate percentage, met name op de dag van verzenden, spectaculair stijgt.

Stuur je nieuwsbrief op basis van het gedrag dat jij van je publiek terugkrijgt. Zo voorkom je dat men niet relevante, verkeerde berichten ontvangt. Met een hogere waardering voor je nieuwsbrief tot gevolg. Neem de tips ter harte en ga op zoek naar jouw persoonlijke succesformule. Heb je na deze tips behoefte aan aanvullend online marketingadvies? Neem dan vandaag nog contact op.

Genoeg gekletst , tijd voor actie!

Off you go, succes!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ingo Trouw

Ingo kan toveren met taal. Zit je om de juiste woorden verlegen? Dankzij hem vallen ze weer als regen. Met een CE studie op zak weet hij ook de commerciële noot in elke tekst te raken.Welke emoties wil je oproepen, wie wil je aanspreken en wat is het doel van je tekst? Vanuit deze speerpunten maakt hij van iedere tekst een schot in de roos.Naast het schrijven is hij een artiest in het promoten en onder de aandacht brengen van jouw boodschap.

Laat een reactie achter