Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Betekenis organische zoekresultaten Google

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-12-2017   |   

Wat zijn de organische zoekresultaten en hoe kun jij gratis adverteren in Google? Waarom wil nu iedereen goed gevonden worden in de organische zoekresultaten en hoe kun jij met een simpele techniek gratis adverteren in Google?

De organische zoekresultaten en jouw positie in Google

Organische zoekresultaten zijn de resultaten die weergegeven worden onder de gesponsorde (betaalde) koppelingen.

Deze positie is gratis en wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine en de relatie van een website met een betreffend zoekwoord.

De positie van een gesponsorde koppeling wordt naast de relevantie ook bepaald door het bedrag dat men als adverteerder betaalt per klik (PPC).

Wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie (SEO) doelen wij enkel op het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website in de organische zoekresultaten. Welke mogelijkheid je ook verkiest, via zoekmachines bereik je meer potentiële klanten.

Gratis adverteren in de organische zoekresultaten

Er wordt vaak vergeten dat alleen het hebben van een goede positie in Google niet voldoende is. Als je eenmaal in de top 3 staat, wat maakt dan dat bezoekers op jouw website klikken?

De volgende onderdelen bepalen of een bezoeker op jouw website klikt:

  • De titel
  • De meta omschrijving

Een geoptimaliseerde pagina titel

Je paginatitel is een van de belangrijkste elementen van zoekmachine optimalisatie. Een goede pagina titel zorgt voor een betere positie in Google. Maar heeft nog een andere belangrijke taak.

Jouw pagina titel wordt in Google weergegeven als een blauwe onderstreepte link. Dat is wat jouw potentiële klanten als eerste lezen voordat ze doorklikken.

Een goede meta omschrijving doet wonderen!

Na je paginatitel is de meta omschrijving een kritiek punt van optimalisatie. Als je dit niet goed doet, zal Google automatisch enkele fragmenten van je website gebruiken.

Hoewel het fijn is dat Google denkwerk voor jou en mij doet, is dit wel een gemiste kans. Zie de meta omschrijving namelijk als manier van gratis adverteren.

Je krijgt van Google gratis 160 tekens om bezoekers naar jouw website te lokken. Behoorlijke zonde als je hier niets mee doet, toch?

Houd jij geen rekening met je titel en meta omschrijving, dan kan je wel bovenaan in Google staan, het zal je nog steeds bezoekers kosten!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter