Search
Close this search box.

Pakkende titel | Handig Stappenplan

Pakkende titel

Waar moet een goede titel aan voldoen?

Een goede titel moet kort, duidelijk en to the point zijn en inspelen op de sterkste behoefte van de lezer. Het wekt interesse, raakt een snaar of geeft de lezer de juiste emotie.

Aan de hand van 150.000 titels hebben we dit artikel opgebouwd waarin je alles leert over het schrijven van pakkende titels.

Je krijgt voorbeelden, case studies en vervolgens talloze tips en hacks om zelf een ijzersterke titel te maken.

Hoe maak je een pakkende titel?

Het schrijven van een pakkende titel is een belangrijk onderdeel. Of het nu gaat om het schrijven van je blogeen overtuigende tekst of een titel voor je video. Je titel bepaalt of je de lezer of kijker in actie brengt.

Een goede titel motiveert en is origineel.

Wat is een motiverende titel?

Een motiverende titel prikkelt de nieuwsgierigheid en brengt mensen in beweging.

Hoe maak je een originele titel?

In dit artikel onthul ik de technieken die conversie psychologen en neuromarketeers gebruiken om titels te verzinnen die diep doordringen in het brein.

Een pakkende titel is dan ook in mijn ogen iets compleets anders dan een originele titel. Een originele titel bedenken is niet zo moeilijk.

Een originele pakkende titel

Dat wel!

Later gaan we daar dieper op in.

Eerst deel ik enkele voorbeelden van… nouja, niet zulke erg pakkende titels. Maar wel titels die enorm effectief werken.

Ben je er klaar voor?

2 Verrassende voorbeelden

Later in dit artikel gaan we zelf aan de slag met het maken van pakkende titels en zal ik je nog veel meer voorbeelden geven.

De voorbeelden die je nu krijgt maken nogmaals duidelijk hoe belangrijk een juiste titel is.

Pakkende titel voorbeeld 1

Wat vind je van de titel? Is het een slechte titel?

Op zich niet.

Maar.

Het kan beter.

Toch?

Wat nu als ik je vertel dat alleen het woordje “Supplement” ervoor heeft gezorgd dat het aantal verkopen voor Movexa bijna verdubbelde?

Beide zijn nou niet écht originele titels als je het mij vraagt. Toch spreekt lezers de tweede titel meer aan.

  • De slechte titel: Natuurlijke gewrichtsontlasting
  • De beste titel: Natuurlijke gewrichtsontlasting supplement

In mijn ogen is geen enkele titel pakkend. Maar toch kun je jezelf in dit geval afvragen of dat zo erg is. Je ziet dat de tweede titel 89% meer verkopen heeft gerealiseerd.

Pakkende titel voorbeeld 2

Een ander bedrijf dat de kracht van een pakkende titel al heeft ervaren is L’axelle. Door alleen de titel te veranderen verdubbelden zij bijna hun conversiepercentage.

Moet je je voorstellen wat een verdubbeling van je conversiepercentage voor jouw bedrijf zou betekenen.

Een verdubbeling betekent twee keer zoveel verkopen. Twee keer zoveel omzet!

Heb ik je interesse?

Zou toch leuk zijn als jij vanaf vandaag je titel verandert en daarmee je omzet, het aantal bezoekers, kliks etc. verdubbelt.

Hoe heeft L’axelle, met een verandering in de titel, hun omzet verdubbeld?

Klinkt al als een prima titel.

“Voel je frisser zonder zweetvlekken”.

Gelukkig voor L’axelle hebben zij het niet bij deze titel gelaten en tijd gestoken in de optimalisatie.

Het resultaat?

Door alleen de titel te veranderen naar “maak een eind aan zweetvlekken” verdubbelden zij bijna hun conversiepercentage.

Ik mag hopen dat je inmiddels overtuigd bent dat het goed is aandacht te besteden aan jouw titels, maar dat je het ook vooral moet testen.

In het volgende hoofdstuk gaan we samen het de slag en geef ik je verschillende tips mee voor het bedenken van pakkende titels.

13 Tips voor een pakkende titel (met voorbeelden)

Je hebt ervaren wat de kracht van een pakkende titel is. Laten we nu eens aan de slag gaan met jouw titel.

1 | Steel de Autoriteit van andere

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez. Het associëren van jouw titel met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op.

Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.

Voorbeeld:

”Hoe ik als 19-jarig studentje meer verdiende dan mijn baas.”

2 | Maak ze bang

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. En het liefst kiezen ze ervoor om de consumenten lekker bang te maken.

Deze strategie komt uit de psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies.

Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.

Voorbeeld:

“Waarom vlees eten je 14 jaar van je leven kost”

3 | Pak het voordeel

Dit zie je in bijna elke reclamefolder terugkomen. 10% korting, 2 voor de prijs van 1 etc.

Door direct het voordeel te benoemen wek je interesse op.

Het voordeel hoeft niet altijd in materiële waarde uitgedrukt te worden. Benoem wat het voordeel is voor de lezer om jouw content te bekijken.

Voorbeeld:

“Hoe dit bedrijf met twee pakkende titels hun omzet met 184% liet stijgen”

4 | Gebruik social proof

Social proof is een zeer sterke vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeergedrag van mensen. Denk aan het verhaal over de schapen. Wanneer er een over de dam is….

Benoem het aantal tevreden klanten, succesvolle projecten of geslaagde acties.

Voorbeeld:

“Hoe 6 ondernemers € 50.000+ verdienen via deze SEO strategie

5 | Wees het medicijn

Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.

Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en bied je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen.

Dit verzekeringsprincipe kun je ook prima toepassen voor een pakkende titel of pakkende kop.

Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s.

Voorbeeld

“Hoe je via het 3 C model nooit meer klanten verliest”

6 | Doe boodschappen

Als je net als ik bent ga je zonder lijstje en als een kip zonder kop boodschappen doen. Je bedenkt het daar wel. Vooral zeer effectief als je honger hebt…

Ahum…

Een lijstje en van te voren nadenken is nou eenmaal makkelijk en effectief. Maarja, soms zijn we daar te lui voor.

Toch zijn mensen gek op lijstjes.

Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen ze. Mailen ze. Tweeten ze. Liken ze.

Geef je in je artikel meerdere tips, strategieën of heb je het over andere onderwerpen die je zou kunnen opsommen?

Gebruik dit dan voor je titel.

Voorbeeld

14 vlijmscherpe tips om je website bovenaan in Google te brengen.

7 | Geheimpje

Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.

We willen graag alles weten.

Zeker de dingen die andere mensen wel weten, maar jij nog niet.

Voorbeeld

“Het grootste geheim achter het succes van de 17 rijkste Nederlanders”

8 | Maak het persoonlijk

Wat klinkt beter?

Veel mensen kunnen voordeel hebben bij…

Of..

Jij kunt veel voordeel hebben bij…

Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil.

Maak je titels daarom persoonlijk.

Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan.

Voorbeeld

“4 online marketing technieken voor startende ondernemers”

9 | Gebruik een pakkende titel generator

Ik denk dat je met de bovenstaande tips al aardig in staat moet zijn om een pakkende titel te bedenken, maar waarom niet nog meer inspiratie gebruiken?

Op het internet zijn er talloze generatoren te vinden. Hierbij enkele van onze favorieten:

10 | Test je al je titels

Je kunt er alleen maar achter komen of je titel écht pakkend is, wanneer je het test.

Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je de pakkende titel nodig hebt, maar als je deze gebruikt voor een pagina op je website, dan kun je deze gemakkelijk testen via Google Search Console.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf