Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Wat 150.000 titels ons geleerd hebben over een pakkende titel

Sebastiaan Hendriks   |   4 reacties   |   Laatste aanpassing op: 31-10-2018   |   

Het schrijven van een pakkende titel is het belangrijkste onderdeel van copywriting. Ook is dit direct het onderdeel waar je soms je haren van uit je hoofd kunt trekken.

Je hebt zitten zwoegen op dat mooie nieuwe stukje content, je blog, je e-book, je SEO-tekst of welke tekst dan ook. Nu nog zorgen voor een pakkende titel.

Een pakkende titel bepaalt het gedrag van jouw bezoekers of klanten.

Gaan ze jouw artikel lezen, kopen, downloaden ze je boek…?

Welk doel je ook hebt met je content, de titel bepaalt of jij succesvol zult zijn.

In dit artikel onthul ik de technieken die conversie psychologen en neuro marketeers gebruiken om titels te verzinnen die diep doordringen in het brein.

Ik zal zelfs enkele voorbeelden onthullen die duidelijk maken wat de kracht is van een pakkende titel.

Ben je er klaar voor?

Het effect van een pakkende titel en hoe één extra woordje jouw omzet kan verdubbelen

Slechts één klein woordje kan jouw bedrijf voor de rest van je leven veranderen. Sla dit artikel daarom op in je favorieten of neem de tijd om het complete artikel te lezen. Ik garandeer je dat je met de technieken die ik je zal onthullen betoverende titels zult schrijven en dat jij ook jouw bedrijf drastisch zult veranderen.

Voordat ik alle technieken verklap wil ik met je stil staan bij de kracht van een titel.

Neem nu het bedrijf MOVEXA.

Pakkende titel voorbeeld

Wat vind je van de titel?

Dat kan beter. Toch?

Wat nu als ik je vertel dat alleen het woordje “Supplement” ervoor heeft gezorgd dat het aantal verkopen voor Movexa bijna verdubbelde?

Een ander bedrijf dat de kracht van een pakkende titel al heeft ervaren is L’axelle. Door alleen de titel te veranderen verdubbelden zij bijna hun conversie percentage.

Moet je je voorstellen wat een verdubbeling van je conversie percentage voor jouw bedrijf zou betekenen. Een verdubbeling betekent twee keer zoveel verkopen. Twee keer zoveel omzet!

Heb ik je interesse?

Zou toch leuk zijn als jij vanaf vandaag je titel verandert en daarmee je omzet, het aantal bezoekers, kliks etc. verdubbelt.

Hoe heeft L’axelle, met een verandering in de titel, hun omzet verdubbeld?
Pakkende titel voorbeeld 1

Klinkt al als een prima titel. “Voel je frisser zonder zweetvlekken”. Gelukkig voor L’axelle hebben zij het niet bij deze titel gelaten en tijd gestoken in de optimalisatie.

Het resultaat?
Pakkende titel aanpassing

Door alleen de titel te veranderen naar “ maak een eind aan zweetvlekken” verdubbelden zij bijna hun conversie percentage.

Ik mag hopen dat je inmiddels overtuigd bent dat het goed is aandacht te besteden aan jouw titels. Er is namelijk veel winst te behalen.

Winst is altijd goed. Toch?

Maar wat nu als je jouw titels gewoon laat voor wat ze zijn. Dan maar niet die extra winst.

Schenk jij geen aandacht aan je titels dan scheelt het je niet alleen winst, het leidt uiteindelijk ook tot verlies.

Eigenlijk zou je me gewoon moeten geloven als ik zeg dat een pakkende titel goed is voor je positie in Google. Maar ik begrijp het wel hoor. Het is goed om kritisch te zijn. Dat zijn jouw bezoekers namelijk ook.

Als een zoeker een zoekopdracht plaatst in Google, dan krijgt hij verschillende zoekresultaten voorgeschoteld. Tussen die zoekresultaten staat hopelijk jouw website.

Hoe bepaalt de zoeker dan op welk zoekresultaat hij/zij klikt?

Oké, de positie is belangrijk…

maar nog veel belangrijker…

Is de titel

Zelfs zo belangrijk dat jij met een goede titel en een positie 3, toch meer bezoekers kunt krijgen dan de pagina die op nummer 1 staat.

Als Google merkt dat de bezoeker vaker op jouw zoekresultaat klikt dan op de zoekresultaten boven jou, dan zal Google je uiteindelijk hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Gebeurt het juist andersom? Klikken bezoekers meer op de website van jouw concurrenten dan…

Precies..

Ben jij diegene die zakt in Google.

Wat maakt een titel een pakkende titel? – 150.000 titels geven het antwoord

Als je toch mij niet gelooft op mijn blauwe ogen, laat dan de “wetenschap” voor mij spreken. Uit onderzoek van The Guardian, die 150.000 titels analyseerde is een top 5 gekomen van wat een titel extra “pakkend” maakt.

1.   Gebruik het magische getal 8

Uit het onderzoek is gebleken dat titels die 8 woorden bevatten 21% hogere doorklik percentage hebben. Denk dus even goed na over je pakkende titel en het magische getal 8 als ook jij die extra kliks wilt hebben.

2.   Gebruik subtitels

Titels die gebruik maakten van een subtitel, presteren volgens het onderzoek van The Guardian 9% beter dan titels zonder subtitels.

3.   Versterk je titel met een afbeelding

Afbeeldingen zeggen meer dan duizenden woorden. Tenminste dat zeggen ze toch? ( Eén blik zegt meer dan 1000 woorden )
Het blijkt dat afbeeldingen nog veel meer doen. Een afbeelding trekt de aandacht van jouw bezoeker, wat leidt tot een verhoging van 27% CTR.
Zoek je nog afbeeldingen voor jouw website? Bekijk dan ons bericht eens dat gaat over gratis rechtenvrije afbeeldingen.

·         CTR = Click Through Rate – het percentage bezoekers dat op jouw link klikt

4.   Gebruik lijstjes, maar niet zoals jij dat gewend bent

Lijstjes werken enorm goed op het internet. Wij gebruiken dan ook niet voor niets titels als:

Als je een lijst gebruikt, gebruik dan oneven getallen. Dus liever 7 tips, dan 8.

5.   Gewoon vragen, werkt altijd

Volgens het onderzoek presteerden titels die eindigden met een vraagteken aanzienlijk beter. Ook uitroeptekens schijnen goed te werken. Verwerk er wel 3, dan werkt het nog beter.

Klaar om je titels nog verder te verbeteren?

Heb ik je enthousiast gemaakt over het verbeteren van je titels? Zorg dan ook dat de volgende 12 tips gebruikt.

Heb jij je titel veranderd en al resultaten gezien? Deel ze hier!

O en nog iets anders….

Ik zou het enorm waarderen als je dit artikel deelt met je netwerk. Ik weet zeker dat zij hier ook iets aan hebben.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

4 reacties

  1. Sabine op 11/10/2017 om 14:57

    Goed artikel en goede tips! Dit zijn goede tips om je positie in Google aanzienlijk te kunnen verbeteren. Inderaad wat je zegt, des te meer er op jouw titel geklikt wordt, des te betere positie je zult krijgen in Google. Dus zeker de moeite waard om eens naar mijn titels te kijken ?

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:57

      Bedankt voor je reactie Sabine. Deel je ook je resultaten met ons :-)?

  2. Margo op 11/10/2017 om 15:08

    Klinkt goed. Ik zou het bijna gaan geloven. En dan lees ik: ‘ gebruik liever 7 dan 8 tips’ . Niet echt consequent als eerst de magie van een 8 in een titel wordt verheerlijkt.
    Of is dit ook een truukje? Hoe houd ik mijn lezers scherp?

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:08

      Bedankt voor je reactie Margo. De magische 8 gaat over het aantal woorden die je in de titel gebruikt, niet het cijfer. Dus het is geen trucje om jou extra scherp te houden. Al heb ik zo het gevoel dat daar niet eens een trucje voor nodig is ?

Laat een reactie achter