Pakkende en Overtuigende Teksten Schrijven Voor Het Web + 6 Krachtige Manieren van Overtuigen

Pakkende teksten schrijven is een combinatie van inspelen op emoties, de juiste structuur en de juiste woordkeuze. Heldere, wervende en pakkende teksten schrijven is lastig.

Hoe zet je elk woord op exact de juiste plek, welke woorden gebruik je dan precies en hoe zorg je ervoor dat je niet die fout maakt die veel ondernemers maken?

Het is een veelgemaakte fout. Een fout die zelfs ervaren schrijvers maken.

Voordat jij begint met het schrijven van je (pakkende) tekst, waar denk je dan aan?

Als je de vele blogs moet geloven, moet je voordat je begint met schrijven je potentiële klant in gedachte houden. En ja, hier zit een kern van waarheid in, maar dit is precies waar het bij de meesten al verkeerd gaat.

Jouw bezoekers lezen niet!

TIP! > In dit artikel ontdek je zeer krachtige technieken om pakkende teksten te schrijven. Combineer deze kennis met de tips over het schrijven van SEO teksten en je zult ook nog hoger in Google komen 😉

Wil je jouw concurrenten echt verslaan? Volg dan de  online SEO cursus

Je bezoekers lezen je pakkende webtekst niet!

Het lezen van artikelen op het internet is NIET te vergelijken met het lezen van bijvoorbeeld de krant.

Op het internet zijn we vluchtig, ongeduldig en minder gefocust. Dit betekent dat jij als schrijver minder tijd en mogelijkheid hebt om je bezoeker te overtuigen.

Het vluchtig en ongeduldig lezen zijn we zo gewend dat onze hersenen zelfs beginnen te veranderen. Neurowetenschapper Maryanna Wolf, die het onderwerp al behandelde in haar boek Proust and the Squid, is erg pessimistisch over de gevolgen van digitaal lezen.

Door het internet leest de mens niet meer van pagina naar pagina, maar springerig.

Wil je goed scoren met je webtekst, zorg dan dat je inspeelt op het springerige leesgedrag van je bezoekers.

Dus je bezoekers lezen niet! Wat nu?

Als je bezoekers niet lezen, hoe kun je ze dan overtuigen om een gewenste actie te doen?

Om je lezers te overtuigen zul je moeten weten wat hen motiveert in hun keuzeproces en moeten leren hoe je rekening houdt met hun online gedrag. Zo beschrijft Robert Cialdini 6 manieren van overtuigen.

6 Manieren van overtuigen, zo maak je teksten pakkend

Wederkerigheid - 1 van de 6 manieren van overtuigen

Wederkerigheid werkt volgens een bepaald puntensysteem. Als ik jou zomaar help, dan geef jij mij een aantal sociale punten. Voor je gevoel heb jij dan een schuld bij mij. Dit gevoel van schuld wil je vereffenen door ook iets voor mij te doen.

Het inspelen op wederkerigheid is precies de reden dat wij in een restaurant pepermuntjes krijgen.

Uit onderzoek is gebleken dat het weggeven van een pepermuntje (bij de rekening) de fooi met 3% verhoogt.

Geeft men je twee pepermuntjes dan stijgt de fooi met 14%.

Apart, vind je niet?

Maar het wordt nog erger.

Als de ober je namelijk eerst 1 pepermuntje geeft en later terugkomt met “omdat jullie zo aardig zijn, hier een extra pepermuntje” dan verhoogt de fooi zich met 23%.

Wat je allemaal niet kunt verdienen met een paar pepermuntjes 😉

Sociale bewijskracht - 1 van de 6 manieren van overtuigen

Als een schaap over de dam is…….

Heb je de video bekeken?

Deze video gaat niet direct over sociale bewijskracht, maar maakt wel duidelijk wat sociale druk met je doet.

60% van alle proefpersonen bezweek onder de sociale druk. Stel je dus eens voor wat sociale druk of bewijskracht met jouw tekst kan doen.

Consistentie - 1 van de 6 manieren van overtuigen

Je kent ze wel, die belmiepen die je tijdens etenstijd lastig komen vallen met simpele vragen als, bent u ….., woont u op ….. heeft u….

Dit doen ze niet voor niets.

We blijven namelijk graag bij onze mening of antwoord. Zeggen we 1 keer “ja”, dan willen we consistent blijven. Dus 1 keer “ja”, betekent meerdere keren “ja”.

Dit blijkt ook uit onderzoek.

De bewoners van twee straten werden gevraagd een enorm lelijk (en groot) bord te plaatsen in de tuin met de boodschap “rijd voorzichtig”.

In straat 1 weigert 83% het bord te plaatsen. Dit in tegenstelling tot straat 2 waar slechts 27% het verzoek tot het plaatsen van het bord weigerde.

Hoe is dit te verklaren?

De mensen uit straat 2 hadden enkele weken voor het verzoek tot het plaatsen van een groot bord al ingestemd met het plaatsen van een klein bord. Toen ze twee weken later werden gevraagd om een groot bord te plaatsen, bleven ze consistent aan hun eerder gegeven antwoord en stemden in met het verzoek.

Pas deze 6 overtuigingstechnieken toe op je website en je zult van bezoekers klanten maken Click To Tweet

Sympathie - 1 van de 6 manieren van overtuigen

De befaamde “gun factor”… wie kent hem niet?

We doen geen zaken met producten. We doen zaken met mensen. Als je ooit een acquisitie gesprek hebt meegemaakt dan weet je hoe belangrijk het is om een relatie op te bouwen met je gesprekspartner.

Hoewel je geen nieuwe vrienden voor het leven hoeft te maken, bepaalt de relatie uiteindelijk voor een groot deel of jij aan het einde een handtekening op die offerte krijgt.

Sympathie is zelfs zo sterk dat het bijna het slagingspercentage verdubbelt.

Laat me dit verklaren vanuit een onderzoek.

Groep A (allemaal studenten van een business school) werden op pad gestuurd met de boodschap “tijd is geld”. Deze groep lukte het om 55% van de gesprekken om te toveren tot een getekende offerte.

Niet verkeerd… Maar….

Groep B (ook allemaal studenten van een business school) werden op pad gestuurd, maar nu met de opdracht om voor de onderhandeling ruimte te maken voor een sociale babbel en het leggen van een relatie.

Wat bleek?

90% slaagde erin om tot een overeenkomst te komen.

Autoriteit - 1 van de 6 manieren van overtuigen

Heb je de video bekeken?

Begrijp je nu hoe sterk autoriteit is?

Maar liefst 61% dient de fatale schok toe. Alleen maar omdat iemand met een wit overall (die autoriteit uitstraalt) ze vertelt dit te doen.

Schaarste - 1 van de 6 manieren van overtuigen

De schaarste bepaalt ons hele leven al de waarde van goederen en producten. Als we allemaal een geldboompje in de tuin zouden hebben staan, denk je dat we dan nog met geld kunnen betalen?

Hoe minder er van iets is, hoe meer we het willen.

Hoe schrijf ik een pakkende tekst voor het web?

Oké, je weet nu welke 6 manieren van overtuigen er zijn. Maar hoe houd je nu rekening met het online leesgedrag van je bezoekers?

Schrijf korte paragrafen

Je zult even moeten afkicken van de lesjes die je vroeger van je Nederlandse juf kreeg, want het schrijven voor het internet kent andere regels.

Internetgebruikers zijn ongeduldig, snel afgeleid en behoorlijk kritisch.

Kritisch?

Ja, hoe goed de inhoud ook is, heb je geen prettige opmaak, dan zul je alsnog je bezoekers missen.

Schrijf daarom korte paragrafen. Gebruik voldoende witregels en maak je tekst aantrekkelijk voor het oog.

Begin met een knal

Haastig, ongeduldig en snel afgeleid…. toch?

Begin met een knal.

Laat zien dat je bezoeker er verstandig aan doet zich te kalmeren.

Laat zien welke waarde ze krijgen. Dus geen slappe inleidingen of mooie verhaaltjes vooraf, nee direct met de deur in huis. Knallen vanaf het begin!

Gebruik kopjes, iedereen is er gek op!

Als je bezoeker je tekst vluchtig doorleest of misschien zelfs skimt, waar denk je dan dat hij/zij op let? Precies. De kopjes!

De kopjes bepalen of je bezoekers het bijbehorende blok tekst leest. Met de juiste kopjes geef jij je bezoekers de mogelijkheid stukken tekst over te slaan.

Heb jij een belangrijk stuk tekst geschreven dat geen enkele bezoeker mag missen?

Gebruik dan pakkende kopjes.

Maak ze nieuwsgierig, bouw de spanning op en overtuig ze dat ze dit blokje tekst echt niet mogen missen. Zit er in je pakkende tekst een onderdeel dat een verklarende functie heeft (dus niet elke bezoeker hoeft deze per se te lezen) zorg er dan voor dat je kopje direct verklaart waar het stuk tekst over gaat.

Simpel, maar zo effectief > 6 krachtige manieren van overtuigenClick To Tweet

Nu helpen pakkende kopjes om je tekst overtuigender te maken. Maar wist je dat de kopjes van je tekst ook een belangrijk onderdeel zijn van on-site zoekmachine optimalisatie en Google er gek op is?

Pakkende teksten verspillen geen ruimte!

Ik schrijf mijn pakkende teksten het liefst gewoon lekker ouderwets op papier.

Waarom?

In mijn kladblokken mis ik de backspace. De backspace (of deleteknop) is bijna het krachtigste wapen dat jij als schrijver van webteksten kunt hebben. Een wapen dat ik liever pas op het eind inzet. Plus een wapen dat voorkomt dat je een schrijfblokkade krijgt.

Hoezo?

Een wervende tekst straalt passie uit.

De meeste ondernemers die wij coachen hebben geen moeite om eenmaal aan tafel de deal te sluiten. Wel vinden ze het lastig om hun teksten zo te schrijven dat ze van bezoekers klanten maken.

Het grote verschil zit hem in de passie. Als jij aan tafel zit dan komt er een moment dat je passie begint te borrelen. Jij als ondernemer hebt namelijk werk gemaakt van je passie. En passie is iets wat aanstekelijk is.

Passie maakt anderen enthousiast, passie neemt mensen mee naar een ander energie level, passie werkt overtuigend!

Wil je meer passie in je teksten kwijt? Verwijder dan de backspace.

Schrijf voluit.

Knal alles op papier wat jij over je product kan zeggen. Gebruik de woorden die je klanten veel gebruiken. Schrijf de oplossingen op die keer op keer terug komen.

Kortom, schrijf alles, maar dan ook echt alles op wat jij kunt vertellen over je product of dienst en laat je niet tegenhouden door de backspace knop!

Krijg je dan direct een pakkende tekst? Nee! Maar….

Je hebt wel het krachtigste wapen voor het laatst gebruikt.

Heb je lappen tekst geschreven over jouw product of dienst, dan heb je enorm veel input die je kunt gebruiken om je tekst wervend te maken. Gebruik nu de backspace knop om stukken tekst of woorden te verwijderen.

Heb je al het onnodige verwijderd?

Leg je artikel weg. Slaap er een nachtje over en verwijder weer de stukken tekst die niet noodzakelijk zijn of die niet bijdragen aan de boodschap.

Gebruik bulletpoints om je tekst extra pakkend te maken

Bulletpoints zorgen ervoor dat je teksten:

  • Overzichtelijk worden
  • Makkelijker te scannen zijn
  • Minder overweldigd eruitzien

Kies een lettertype dat je brein accepteert

Hoe mooi sommige websites er ook uitzien, ze streven totaal hun doel voorbij. Een goed lettertype past uiteraard bij de huisstijl van je website. Maar een goed lettertype is meer dan alleen het soort font dat je kiest.

Achter het perfecte lettertype (lees: stijl van tekst) schuilt een grote dosis psychologie.

Wat jouw brein met tekst doet

Het is verrassend dat het lettertype van een tekst zoveel impact heeft op ons brein. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ons beoordelingsvermogen aanzienlijk verandert wanneer alleen het lettertype verandert.

Het onderzoek bestond uit twee testgroepen. Een groep kreeg een instructie met een gemakkelijk leesbaar font, en de andere groep kreeg diezelfde instructie, alleen dan met een lastig te lezen font.

Wat bleek?

De eerste groep verklaarde niet alleen dat de tekst makkelijker te lezen was, ook hadden zij de verwachting de oefening in ruim 40% minder van de tijd uit te voeren.

Download voor meer informatie het volledige onderzoek (PDF).

Gebruik voor je teksten een lettertype dat gemakkelijk te lezen is en zorg er ook voor dat je de juiste grootte gebruikt. De standaardgrootte van 12 mag best 14 of misschien wel 16 worden.

Een pakkende tekst krijg je niet alleen met woorden

Een overtuigende tekst hoeft niet altijd alleen maar wervend te werken door de woorden die gebruikt zijn. Zeker op het internet mis je de non-verbale communicatie. En laat nu net de non verbale communicatie voor 93% de communicatie bepalen. Al zijn daar wel de meningen over verdeeld.

Non verbale communicatie geeft intonatie en emotie aan je boodschap mee. Om het gat van de non-verbale communicatie in je teksten op te vangen, kun je gebruik maken van de 1000 woorden techniek.

Wat is de 1000 woorden techniek?

Een ….. zegt meer dan 1000 woorden!

Wil je emotie meegeven? Gebruik dan afbeeldingen. Afbeeldingen maken je pagina interessanter en aantrekkelijker en kunnen zelfs gedrag sturen.

Ben jij klaar om echt alles uit je (pakkende) teksten te halen?

Laat het mij weten in je reactie. Ook als je vragen hebt.

 

4 reacties

  1. Gerben G van Dijk 14/09/2016
  2. Sonja Grinwis 14/09/2016
    • Sebastiaan 16/09/2016

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat