Een Pakkende Titel Die Bezoekers Verplicht te Klikken? 12 Tips Voor Pakkende Titels

Een pakkende titel voor je blog kan het verschil maken tussen GEEN en VEEL bezoekers. Zo leer je in dit artikel wat het effect is van een pakkende titel, hoe je bekende Nederlanders voor je laat werken en waarom je bezoekers bang moet maken.

Een Pakkende Titel maakt het verschil!

Nu moet ik als online marketing psycholoog natuurlijk de titels van al mijn blogs pakkend maken. Maar als jij net als ik bent, dan zul je herkennen dat je geen uren de tijd hebt voor je blogs en je daarom niet altijd even goed de tijd neemt voor het verzinnen van een pakkende titel.

Enorm zonde!

Waarom?

Het maakt niet uit in welke niche jij je bevindt, een pakkende titel bepaalt of mensen je artikel gaan lezen. En als je een pakkende titel voor je blog zoekt dat heb je zelfs te maken met meerdere belangen. Naast dat een pakkende titel je meer bezoekers zal opleveren, is het ook goed voor je positie in Google.

Waarom een pakkende titel goed is voor je positie in Google

Eigenlijk zou je me gewoon moeten geloven als ik zeg dat een pakkende titel goed is voor je positie in Google. Maar ik begrijp het wel hoor, als je mij niet zomaar op mijn blauwe ogen gelooft. Het is goed om kritisch te zijn. Dat zijn jouw bezoekers namelijk ook.

Als een zoeker een zoekopdracht plaatst in Google, dan krijgt hij verschillende zoekresultaten voorgeschoteld. Tussen die zoekresultaten staat hopelijk jouw website. Hoe bepaalt de zoeker dan op welk zoekresultaat hij/zij klikt?

Oké, de positie is ook belangrijk, maar nog belangrijker is de titel en de meta omschrijving. Zelfs zo belangrijk dat jij met een goede titel en een positie 3, toch meer bezoekers kunt krijgen dan de pagina die op nummer 1 staat.

Als Google merkt dat de bezoeker vaker op jouw zoekresultaat klikt dan op de zoekresultaten boven jou, dan zal Google je uiteindelijk hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Overtuigd dat jij een pakkende titel nodig hebt?

Met de volgende tips maak je alles pakkend.

Gebruik deze 12 tips voor pakkende titels die bezoekers verplicht te klikkenClick To Tweet

 

1. Autoriteit van Bekende Personen of bedrijven

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez. Het associëren van jouw dienst of product met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op. Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.

Hoe ik als 19 jarig studentje meer verdiende dan mijn baas.”

Nu hoeft een bekend persoon of bedrijf niets met jouw artikel te maken hebben.

Zo had ik bijvoorbeeld voor dit artikel een titel kunnen kiezen als “Hoe Steve Jobs een Pakkende Titel zou Verzinnen”

2. Maak je bezoeker bang

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie. En het liefst kiezen ze ervoor om de consumenten lekker bang te maken. Deze strategie komt uit de psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming van de angst voor verlies. Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel. Denk dus aan artikelen over: “Waarom ….. je …. kost” “Hoe …. de verhoging van je omzet in de weg staat” “Hoe …. jouw dood kan betekenen”.

3. Geef je pakkende titel een afwijkende kleur

Oké, ik geeft het toe… en beetje flauw, maar met een afwijkende kleur valt je titel wel lekker op 😉

4. Maak Gebruik van Hoofdletters

Zeker weer zo’n flauwe tip? Nee, deze tip wordt veel gebruikt door bekende bloggers.

Zeker wanneer wij gluren naar onze Amerikaanse “buren”.

NU BEDOEL IK NIET dat je jouw titel met je pink op de shift moet schrijven, of anders gezegd…je titel wordt niet pakkend wanneer je deze volstopt met alleen maar hoofdletters.

Wat bedoel ik dan met het gebruiken van hoofdletters in je titel?

Bekijk nu tip 2 en tip 4. Welke springt er meer uit?

Als het goed is tip 4. Bij tip 4 wordt gebruik gemaakt van hoofdletters.

Hoofdletters hebben een vreemd effect op ons brein. Wanneer ons brein een woord ziet dat begint met een Hoofdletter dan zal Dit Woord meer Aandacht krijgen.

Door in je titel de belangrijkste woorden een hoofdletter te geven, help je het brein van je klant de belangrijkste woorden te filteren.

Met deze eerste twee tips hoef je niet eens de inhoud in te duiken, maar kun je al wel meer aandacht trekken van je lezers. Laten we nu eens naar de inhoud kijken.

Gebruik deze 12 tips voor pakkende titels die bezoekers verplicht te klikken Click To Tweet

5. Benoem het Voordeel in je titel

Dit zie je in bijna elke reclamefolder terugkomen. 10% korting, 2 voor de prijs van 1 etc.

Door direct het voordeel te benoemen wek je interesse op.

Het voordeel hoeft niet altijd in materiële waarde uitgedrukt te worden. Benoem wat het voordeel is voor de lezer om jouw tekst te lezen.

6. Gebruik Social Proof

Social proof is een zeer sterke vorm van overtuigen die uitgaat van het conformeer gedrag van mensen. Denk aan het verhaal over de schapen. Wanneer er een over de dam is…..

Benoem het aantal tevreden klanten, succesvolle projecten of geslaagde acties.

7. Liever voorkomen dan genezen

Oké, we weten dat we onze bezoekers bang mogen maken. Nauw verwant met angst is het nemen van risico’s.

Het is een beetje het verzekeringsprincipe. De verzekeraar maakt je bang voor alles en nog wat en biedt je een mogelijkheid om zoveel mogelijk risico’s te voorkomen.

Dit verzekeringsprincipe kun je ook prima toepassen voor een pakkende titel.

Denk na over de grootste angst van je bezoekers en help ze bij het voorkomen van de risico’s.

“Hoe je …. voorkomt met ….”

“Waarom je beter niet…… als je ….”

“Hoe…. helpt met het voorkomen van ….”

“Maak jij deze ….. fouten op/met je ….?”

8. X tips, technieken, strategieën, geheimen…

Mensen zijn gek op lijstjes. We smullen ervan. We lezen ze. Mailen ze. Tweeten ze. Like-n ze.

Over het delen gesproken. Wij waarderen het enorm als jij dit artikel deelt met je netwerk.

Zo klaar met delen?

Waar waren we gebleven.

O ja, we hadden het over het gebruiken van lijstjes. Geef je in je artikel meerdere tips, strategieën of heb je het over andere onderwerpen die je zou kunnen opsommen? Gebruik dit dan voor je titel.

9. Dit weet niemand

Ik ben enorm nieuwsgierig van aard en volgens de meeste psychologen ben ik niet de enige.

We willen graag alles weten. Zeker de dingen die andere mensen niet weten.

Maak daarom eens een titel als:

“Het grootste geheim van …….”

“Veel mensen weten niet dat…..”

“Wat jij nog niet wist over….”

“Wat iedereen zou moeten weten over…”

10. Een pleister op je pakkende titel 😉

Sommige problemen zijn om gek van te worden. Bijvoorbeeld het creëren van een pakkende titel ;-0. Als je weet welke problemen er spelen bij je doelgroep, speel daar dan op in: “Kom eindelijk van die …. af” “Hoe ….. eindelijk je …. verbetert”

11. Maak het persoonlijk

Wat klinkt beter?

Veel mensen kunnen voordeel hebben bij……

Of

Jij kunt veel voordeel hebben bij…..

Of ik het nu over men of jou heb. Het maakt een groot verschil. Maak je titels daarom persoonlijk. Spreek mensen aan met JE of U of spreek een hele doelgroep aan. “4 online marketing technieken voor een zzp-er” “Hoe JIJ vandaag …. kunt veranderen”

12. Gebruik handige tools voor betere titels

Gebruik deze 12 tips en laat je bezoekers klikken Click To Tweet

Klaar voor een pakkende titel?

Je hebt nu 12 tips gekregen om een pakkende titel (voor je blog) te maken en je bent zo lief geweest dit artikel te delen met je netwerk. Toch?

Ik zou het in ieder geval enorm waarderen.

Nu we toch aan het delen zijn. Heb je al een pakkende titel bedacht?

Op welke briljante titel ben jij gekomen, hoe heb je die verzonnen en heb jij misschien nog een tip die hier niet tussen staat? Ik hoor graag van je.

2 reacties

  1. Jordi 14/03/2017

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
reptielenbrein
Ontdek Het Reptielenbrein en Beïnvloedt De Keuzes van Jouw Klanten
LinkedIn Twitter
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat
Hoe Je Via LinkedIn Groepen Meer Bezoekers Naar je Website Stuurt