Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Pinterest als zakelijk social media kanaal gebruiken? 4 tips om jouw account te versterken + de nieuwste en te verwachten features

Annemarije de Jong   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 12-04-2018   |   

Kappers, recruiters, magazines wat kunnen zij gemeen hebben? Juist, hun ondernemingen zijn actief op Pinterest. Waar je een aantal jaren geleden nog moest bedenken waarom je via dit beeldende kanaal vindbaar wilt zijn. Is dit anno 2018 een no-brainer. Pinterest bezoekers kijken naar de toekomst en willen inspiratie opdoen. Daar wil je als ondernemer op inspelen. Wordt de aankoop gedaan, dan ben jij top of mind. Hoe word jij beter gevonden in de zee van pins? Deze 4 tips gaan jouw onderneming mooie resultaten opleveren.

Tip 1 – Hoe jij je foto’s het beste opslaat voor plaatsing op Pinterest. De eerste stap naar het maken van pins

Zorg ervoor dat je foto optimaal geïndexeerd kan worden:

  • Het begint al met het opslaan van je foto. Geef de bestandsnaam van de foto relevante zoekwoorden. Bijvoorbeeld: varen-utrecht-grachten-vrijgezellenfeest.
  • Bij het uploaden van de foto, binnen de pagina waar je naar gaat verwijzen, vul je bij de mediabibliotheek de gevraagde velden in zoals de omschrijving en alttekst.
  • Voeg binnen Pinterest altijd de bedrijfsnaam en landingspagina bij de pin omschrijving. Stel, concurrenten gaan je pin repinnen, dan blijft de originele aanbieder, jouw bedrijf dus, vindbaar.
  • Gebruik passende #hashtags in de omschrijving. Minimaal 15, maximaal 30. Zoekt de bezoeker op deze woorden dan word je eerder getoond in de zoekresultaten.

Heb je weinig inspiratie voor je omschrijving, kijk dan eens bij zoekwoordenprogramma’s zoals keywordtool.io. Deze tool is interessant voor alle tekstschrijvers, SEO medewerkers en bloggers. Of bekijk hoe jij met een keyword analyse de beste zoekwoorden kiest.

Tip 2 – Trek extra aandacht in je feed door het toevoegen van de juiste richpins

Richpins, oftewel pins met extra informatie zijn de zogenoemde verrijkde pins. Er zijn 4 varianten. Bekijk wat werkt voor jouw onderneming. Met een richpin trek je de aandacht in de feed.

De verschillende soorten richpins:

  • Recepten – informatie zoals bereidingstijd en ingrediënten kun je hier plaatsen.
  • Artikel – je kunt het artikel opslaan om later terug te lezen. Daarnaast is het goed voor de vindbaarheid van jouw schrijven op Pinterest.
  • App – een knop met ‘installeer app’ mogelijkheden zonder dat je Pinterest verlaat. Dit werkt vooralsnog alleen op het besturingssysteem van Apple.
  • Product – verkoop je producten, dan worden met deze richpin de voorraden getoond. Verander je een prijs van het product, dan krijgt degene wie dit product heeft opgeslagen een bericht.

Tip 3 – Een Pinterest account aanmaken, kies voor een zakelijk account

Nog geen Pinterest account? Maak dan hier een zakelijk account aan. Heb jij al wel een Pinterest account en wil je deze blijven gebruiken? Zet dan je persoonlijke account om in een zakelijk account via Pinterest. Daar is namelijk een goede reden voor. Met een zakelijk account krijg je toegang tot diverse statistieken.

Tip 3.1 – Staat er nog een persoonlijke foto? Verander het dan in je bedrijfslogo. Goed voor de herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Welke bestandsnaam heeft je foto? Juist kijk bij tip 1.

Tip 4 – plaats volgknoppen en widgets op je website om jouw bezoekers te tonen dat je actief bent op Pinterest en ze je hier kunnen volgen

Je hebt de bewaarknop en volgknop welke je op jouw website kunt plaatsen. Je kunt een afbeelding van je site bewaren of de bezoeker uitnodigen om je pins te volgen.

Daarnaast heb je widgets. Een widget is een kleine applicatie welke je kunt integreren op je website. Hiermee kan je een pin, profiel of bord plaatsen op jouw website zodat de bezoeker aangespoord wordt om je pins te bekijken en je account te volgen. Maak hier jouw Pinterest knoppen of laat een zelf uitgekozen/ontworpen pin, bord of profiel zien.

Laat, naast het plaatsen van deze widgets en volgknoppen, ook je andere social media kanalen zien op je website. Dit kun je bijvoorbeeld op een visuele manier doen door het plaatsen van iconen.


NIEUWE FEATURE – Pinterest maakt gebruik van subborden

Zakelijk social media kanaal Pinterest

Sinds januari 2018 verdeeld Pinterest foto’s binnen een bord onder in subborden. Het gaat mijn inziens ten koste van de inspiratie flow waar de bezoeker graag inzit, maar oké het is wel overzichtelijker. Het is niet gezegd dat de subborden bijdragen aan een hogere vindbaarheid. Het is wel waarschijnlijk dat dit zwaarder gaat wegen, elk kanaal wil zijn zoekers optimaal bedienen.

  • Log eens in, open een bord en je ziet dat Pinterest bord suggesties doet voor de onderverdeling.
  • Binnen je bord staat er “selectie toevoegen”. Wil je de subborden later aanpassen dan kan dat.

 


Te verwachten features van Pinterest Nederland

Adverteren – In veel landen zijn de promoted pins al uitgerold en er wordt met smart naar uitgekeken in Nederland. In het zakelijke account vind je de retargeting pixel. Je kunt de pixel alvast op je site te plaatsen om data te verzamelen. Zo zie je welke bezoekers eerder de website hebben bezocht. Interessant om wel of juist niet mee te nemen in je advertentiecampagne.

Video pins – De videotrend van 2017 breidt zich uit naar Pinterest.

Lens – De visuele zoekfunctie. Maak een foto via Pinterest met de rode camera button en je zien vergelijkbare pins.

Aankooppin – oftewel de buyable pin. De richpin geeft je al product- en prijsinformatie. Bij deze pin kan je het product gelijk op Pinterest aanschaffen.

We kunnen stellen dat Pinterest volop in beweging is. Gebruik je bovenstaande, dan ben je op de goede weg.

Reageer, stel je vraag en deel

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Annemarije de Jong

Wat ik belangrijk vind in mijn werk is afwisseling. Ik schrijf blogs, beheer diverse social media kanalen en verzorg de sales.In mijn privéleven kan ik goed ontspannen, en bij voorkeur tijdens een zonnig weekend op het water.

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter