Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Remarketing: Van Kijkers Naar Kopers (+5 bonus strategieën)

Wat is remarketing en hoe kun je het effectief gebruiken voor meer nieuwe klanten of betere binding met bestaande klanten?

In dit artikel vertellen we je hoe.

Inhoud

👨‍🎓 Alles leren over Google Ads?

Volg de Google Adwords cursus 

Het verschil tussen remarketing en retargeting

Jaren geleden leek er nog een verschil te bestaan, maar zodra we het tegenwoordig over remarketing hebben, hebben we het eigenlijk over retargeting.

Wat is dan het verschil tussen die twee?

Retargetting is het tonen van je bedrijf, door middel van een adverteercampagne aan potentiële klanten die al eens met jouw bedrijf in aanraking zijn geweest.

Remarketing is het opnieuw betrokken krijgen van je (potentiële) klanten.

Omdat Google door haar remarketingtools de verwarring nog groter heeft gemaakt, wordt er tegenwoordig (in 9 van de 10 gevallen) met remarketing en retargeting hetzelfde bedoeld.

In dit blog ga ik uit van de onderstaande definities als het gaat om remarketing en retargeting.

De BIEK-methode voor gegarandeerd Remarketingsucces

De BIEK-methode richt zich op de koopfases van jouw klanten. Kijken we naar het proces dat iemand doorloopt voordat er een product of dienst wordt gekocht, dan is dit onder te verdelen in vier fases:

  1. Bevestiging
  2. Informatie zoeken
  3. Evaluatie van alternatieven
  4. Koopbeslissing

Hoewel je met een remarketingcampagne niet per definitie hoeft in te spelen op een koopfase, is het wel slim om hiermee te beginnen.

Bedenk eens voor jezelf welk gedrag bij welke fase hoort.

Bevindt jouw klant zich nog in de bevestigingsfase, dan zit deze nog aan het begin van de aankoop. Er is een probleem of behoefte geconstateerd en eigenlijk weet je nog niets.

Je klant heeft wel een behoefte of probleem waar hij iets mee wil doen, maar laat nog geen gedrag zien.

Inspelen op de bevestigingsfase is op dit moment lastig, al dan niet onmogelijk.

Wil je inspelen met je marketing- en remarketingcampagne op de allereerste fase, verdiep je dan in het brein van je klant.

Denk na over de situatie waarin je klanten zich bevinden voordat zij behoefte krijgen aan jouw product of dienst.

Stel dat ik weet dat veel ondernemers eerst nadenken over een huisstijl voordat zij een website laten maken.

Hoe speel ik hier dan op in?

Ik kan mijn marketing campagne richten op tips en uitleg over het maken van een huisstijl. Via de remarketingcampagnes verleng ik het verhaal en langzaam werk ik toe naar ‘laat je website maken’.

Hoe je dit slim doet, leg ik je allemaal uit in het artikel over de sales funnel

Bevindt jouw klant zich nog in de informatiefase, dan laat hij het gedrag zien om van zijn probleem af te willen komen. Er wordt naar oplossingen gezocht, er worden vragen gesteld en men bereidt zich voor op de volgende fase: het evalueren van de alternatieven.

Onderzoek hoe jij jouw potentiële klanten helpt met het geven van de juiste informatie. Bekijk blogs, reviews en forums om te achterhalen welke vragen er worden gesteld. Hoe meer inzicht je hebt, hoe beter je in staat bent je remarketingcampagnes in te richten.

Zorg dat je nadenkt welke informatie iemand wenst, denk na over de juiste marketing strategie en bepaal wat de meest logische vervolgstap is.

Stel: ik heb jou alle informatie gegeven over remarketing. Je weet wat het is en hoe je het kunt gebruiken, maar wat nu?

Welke informatie wil je nog graag ontvangen?

Wil je een checklist downloaden, wil je 38 Succesvolle Remarketing Campagne voorbeelden of wil je 4 Geslaagde Casestudies?

Hoe je jouw ‘gesprek’ ook verlengt: zorg dat het waardevol is. Bedenk hoe je iemand écht helpt en help ze in stapjes.

Bedenk dat remarketing het contact nog een keer legt en niet bedoeld is voor de directe verkoop. Verleng je gesprek, leg opnieuw contact, werk aan de klantenbinding en je merkbeleving.

De verkoop volgt vanzelf.

Bevindt jouw klant zich nog in de evaluatiefase, dan is hij klaar om een keuze te maken. Een keuze tussen wel of niet kopen en…

Een keuze tussen jou of je concurrent.

Hoe voorkom je dat je van jouw concurrent verliest?

Wees beter.

Waarom bang zijn voor je concurrenten wanneer je je klanten kunt helpen kiezen?

Een klant vergelijkt toch wel. Hoe belangrijker de uitgave of keuze, hoe belangrijker ons brein het vindt om een weloverwogen keuze te maken.

Of we uiteindelijk daadwerkelijk een weloverwogen keuze hebben gemaakt is de volgende vraag, maar gevoel moet er zijn.

Dit heeft te maken met de behoefte om consistent te zijn. Hebben we A gezegd, dan zeggen we vaak ook B. Heb je weleens een discussie verloren? Achteraf toch ongelijk gehad…

Hoe makkelijk was het om dit toe te geven?

Laat mensen de vergelijking maken. Niet iedereen zal je klant worden en dat hoeft ook niet. Toon je klanten of ze WEL of juist NIET bij jou passen.

Denk na over wat jou een geschikte partij maakt. Help ze een vergelijking te maken tussen jouw dienst en die van je concurrent of intern in je assortiment. Verkoop je meerdere producten over vergelijkbare diensten, help je klant kiezen.

Maak een X-versus-X-pagina en verleng deze vergelijking of vul het aan met je remarketingcampagne.

Denken we aan remarketing of retargeting, dan denken we dat we dit over het algemeen alleen in de laatste koopfase moeten doen: de koopbeslissing.

Hoewel men wel iets moet kopen voordat jij en ik geld kunnen verdienen, kun je met een remarketingcampagne zoveel meer dan alleen je omzet verhogen.

Wil je je toch richten op de koopbeslissing, bedenk dan wat een klant nodig heeft, of juist tegenhoudt, om de koopbeslissing te maken.

Welke obstakels kan iemand hebben?

Stel dat wij een remarketingcampagne voor de SEO cursus willen opzetten, dan bedenk ik eerst welke obstakels iemand heeft.

Bedenk hierbij eerst de obstakels die iemand kan ervaren over het product of de dienst zelf.

Zoals in het geval van de SEO cursus: Het kost te veel tijd, het is technisch, het duurt te lang, Google blijft toch steeds veranderen etc.

Verkopen we een televisie, welk obstakel kan iemand dan hebben over het product zelf?

Is de beeldkwaliteit wel scherp genoeg, is het wel echt de juiste maat, is het mijn geld wel waard etc.

Hoe beter jij bent om de laatste obstakels bij je klanten weg te halen, hoe meer geneigd ze zijn om voor jou te kiezen.

Heb je de obstakels weggenomen, overweeg dan om nog extra kooptriggers toe te voegen aan je remarketingcampagne.

Wat zijn extra kooptriggers?

Gebruik in ieder geval de volgende overtuigingstechnieken (https://imgemak.nl/pakkende-tekst/) en zorg dat je alles weet van framing

Heb je voldoende input voor je remarketingcampagnes verzameld en stilgestaan bij de koopfases van je klant?

Laat je dan verbazen en inspireren door de volgende bonus:

BONUS: 5 Slimme en succesvolle ideeën voor jouw Remarketingcampagne

Kun je maar geen genoeg krijgen van remarketing? Dan heb ik iets extra’s voor je. Laten we eens kijken met welke campagne-ideeën jij je remarketingstrategie kunt uitbreiden:

Heb je de andere Woensdag Gemakdag bekeken, dan heb je de 7 slimme e-commerce tips al gehad. Je weet dan ook dat gemiddeld 69% van de mensen die iets in hun winkelmand plaatsen, jouw webshop verlaten zonder af te rekenen.

Zonde.

Het is hetzelfde als wanneer je jouw winkelwagen voor de kassa laat staan bij je favoriete supermarkt.

Zorg dat je in kaart brengt wie een productpagina bezoekt, iets in zijn winkelmand plaatst en welke personen helaas niet afrekenen. Zorg dat je voor elke bezoeker een strategie bedenkt.

Alleen het tonen van de winkelmandproducten in een Facebook adverteer campagne doet al wonderen.

Verwerk deze remarketingtechiek in je complete multichannelstrategie en je zult wonderen zien.

Als je product A al hebt gekocht, grote kans dat je product A-2 ook koopt. Veel bedrijven zijn ingespeeld op dit principe: de Up-, Cross- of Downsell.

Hoe het werkt?

Het is de frietsaus bij je frietje, het is het rijklaar maken bij je auto en de snelle bezorging bij je nieuwe televisie.

Denk na over hoe je de klantwaarde verhoogt. Hoe help je jouw klanten nog beter? Welke producten passen bij hun aankoop of eerder getoonde interesse?

Als ik schoenen heb gekocht en je biedt mij extra veters aan, ook al weet ik dat deze duurder zijn dan andere aanbieders, kies ik voor het gemak.

Nu werkt gelukkig iedereen anders, maar zorg wel dat je jouw klant kent.

Welke producten of diensten kun je aanbieden na een geslaagde aankoop en wat toon je als iemand niet koopt?

Nog meer voor minder geld, willen we dat niet allemaal? Denk eens na hoe je nog meer waarde kunt bieden voor slechts een kleine investering.

Als je gratis hebt geabonneerd op de Woensdag Gemakdag , dan heb je al eens de ecommerce sales funnel voorbij zien komen. In deze aflevering laat ik je zien hoe je gemakkelijk je klantwaarde verhoogt door na te denken over een soort van upgrade. Heb je de video nog niet gezien, dan raad ik je aan deze zeker te kijken en de tips toe te passen in je remarketingcampagnes.

Waarom adverteren op Facebook, Google of Instagram als je nog niets van je bezoekers weet?

Achterhaal welk gedrag je bezoeker kan laten zien om te achterhalen of het een loyale fan is. Denk aan het herhaaldelijk bezoeken van je website, het liken van je Facebook bedrijfspagina of het actief volgen van jouw nieuwsbrief.

Maak je gebruik van een nieuwsbrief? Zorg dan dat je via marketing automation zoveel mogelijk informatie verzamelt.

Verleng elk gesprek dat je in je mail voert met slimme remarketing. Opent iemand je bericht, klikken ze vaak op je linkjes of is die persoon al jaren lid? Bedenk een leuke, ludieke actie voor je échte wens en laat je verwonderen door het resultaat.

Het is eng. Het is zeer eng, maar…

Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of je kunt er je remarketingcampagne of complete adverteerstrategie op targetten.

Apparaten luisteren ons af, onze e-mails worden gelezen en geen enkele zoekopdracht is nog geheim.

Ik ben de laatste die zal beweren dat dit niet veel te ver gaat. Privacy is er niet meer en jij kunt als marketeer of ondernemer er maar beter gebruik van maken.
Voelt dit wat onethisch?

Dat begrijp ik. Het is raar dat elke mobiele telefoon onze gesprekken afluistert, Facebook exact weet wat we uitspoken en eigenlijk niets meer echt valt onder privacy.

Maar…

We kunnen er van alles van vinden, we doen er niets tegen. Waar we het vroeger onnodig vonden om zaken uit te rekenen met een rekenmachine, doen we nu niet anders.

Waar mijn vader mij nog een routekaart tekent als we weer een familie-uitje hebben, stel ik gewoon de navigatie in.

Het is gek, de tijd gaat hard, maar het is wel de tijd waarin we leven.

Zorg dat je jouw concurrenten niet de voorsprong laat pakken door wel gebruik te maken van de remarketingspion.

Denk na over welke gedragingen, gesprekken of locaties iemand bezocht moet hebben om interessant te worden voor jouw strategie.

Verkoop je bepaalde producten en is er toevallig binnenkort een grote beurs? Target de locatie van de beurs met je advertenties en combineer dit met je remarketingcampagne.

Leest jouw klant graag de Libelle of regionale krant, adverteer niet direct, maar maak een losse doelgroeptarget

Met remarketing kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Maar wat je ook doet, schiet niet met losse flodders en verwerk je remarketingcampagnes in je complete online marketingmix.

Verwerk Remarketing in je Online Marketingmix

Als online marketeers geloven wij in de kracht van het geheel. Groeien doe je niet in één keer, maar door een verzameling van geleidelijke acties en een goede strategie.

Door niet alleen naar de remarketing te kijken, maar deze te verwerken in de ideale online marketingmix, ben je verzekerd van een strategie die werkt.

Benieuwd hoe dat werkt?

Ontdek ons online marketing advies.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter