Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Ontdek het Reptielenbrein en beïnvloedt de keuzes van jouw klanten

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-12-2017   |   ,

Het reptielenbrein, ook wel bekend als de R Complex, controleert onze primaire levensbehoeften zoals honger, ademhaling en vecht- of vluchtreacties. Het reptielenbrein, en tevens het oudste brein, bepaalt de keuze tussen wel en niet kopen!

6 Kenmerken van het reptielenbrein

1. Het reptielenbrein wordt gestuurd door emoties

Het reptielenbrein werkt op de automatische piloot.

Het is het mechanisme dat automatisch reageert op de prikkels die wij dagelijks meemaken .Emoties zijn het gevolg van deze prikkels. Denk aan de heerlijke geur van verse koffie of een pas gebakken brood, of het horen van rustgevende muziek of de geluiden van de oceaan.

2. Het reptielenbrein denkt alleen maar aan krijgen of verliezen

De twee basiselementen van al ons gedrag liggen in het zoeken van plezier en het vermijden van pijn.

Klanten zijn het meest gefocust op het voorkomen van pijn. Om die reden werken tijdelijke aanbiedingen zo goed.

Je wilt het niet meemaken dat jij net een nieuw product hebt gekocht voor 80 euro dat gisteren nog maar 30 euro kostte.

Marketeers spelen in op de pijn door mensen te wijzen op de prijsverhoging die gaat komen. “Let op: als je het vandaag niet koopt, dan koop je het nooit meer zo goedkoop.”

  • Maak de aankoop van je product plezierig door te wijzen op de voordelen die je klant zal krijgen. Zorg dat hun grootste pijn opgelost wordt of gebruik de pijn van verlies om een aankoop te stimuleren.

3. Het reptielenbrein heeft een slecht geheugen

Onderzoek wijst uit dat het begin en het einde van een ervaring onze perceptie van de hele ervaring bepalen.

Denk er aan, de eerste indruk is het halve werk.

  • Laat een sterke eerste indruk achter en sluit af met een ervaring die blijft hangen voor in de toekomst. Bedenk daarbij dat de laatste ervaring die je klant meemaakt, het meeste gewicht krijgt in de bepaling van de indruk die hij/zij van jou heeft.

4. Het reptielenbrein is visueel georiënteerd

Vanaf onze geboorte richten wij ons sterk op visuele presentaties. De non-verbale communicatie, die voor 80% bepalend is voor de gehele communicatie, vertelt ons hoe wij een boodschap moeten interpreteren.

In een later stadium, in het menselijk brein, leren we woorden te herkennen om extra betekenis mee te geven aan de boodschap.

  • Presenteer je belangrijkste boodschap visueel. Geef kleur en vorm aan je boodschap, laat je product duidelijk zien en speel in op de visuele koppeling tussen een boodschap en emotie.

5. Het reptielenbrein is makkelijk te foppen

Voordat iemand overgaat tot kopen, staat men nog even stil bij het laatste drempeltje, geld uitgeven. Je product wordt in deze fase bestickerd met “eerlijk geprijsd, oneerlijk geprijsd” of nog erger, “NIET kopen”! Zorg bij de bepaling van de prijs van je producten dat je meer waarde biedt dan wat men moet betalen.

Elke deal die een klant met jou maakt moet als een koopje ervaren worden. Zo wordt door slimme marketeers gebruik gemaakt van framing. Bij framing leg je enkele ankers neer die in een later proces meegenomen worden ter vergelijking of bepaling van een keuze.

Framing in de praktijk

Voorbeeld 1: Getallen VS Tekst A.)

A) Tijdelijk hebben wij een aanbieding van vijftig procent op ons product X.
B) Tijdelijk hebben wij een aanbieding van 50% op ons product X.

Welke aanbieding slaat beter aan? Heb jij voor aanbieding B gekozen? Dan klopt het wat de neurowetenschappers beweren.

  • Getallen worden beter opgeslagen in het reptielenbrein waardoor aanbieding B aantrekkelijker lijkt.

Voorbeeld 2: Framing met prijs

A) Product X – Met 50% korting nu maar 489,50 euro.
B) Product X – Tijdelijk geen 997 euro maar 498,50 euro.

Welke aanbieding slaat beter aan?

  • Bij alternatief B wordt eerst het getal 997 verankerd. Als je dit bedrag vervolgens vergelijkt met 498,50 dan lijkt dit product ineens een stuk goedkoper.

Voorbeeld 3: Framing met getallen

A) Met al meer dan duizend verkochte producten bieden wij product X aan voor nog geen 997 euro.
B) Met al meer dan verkochte producten bieden wij product X aan voor nog geen 997 euro.

  • Natuurlijk is 997 euro een fors bedrag. Toch wordt bij versie B. in het reptielenbrein het getal 1798 opgeslagen waardoor 997 een stuk minder lijkt.

6. Het reptielenbrein is nooit volwassen geworden

Het reptielenbrein begrijpt geen complexe en vaag omschreven termen. Om het reptielenbrein aan te spreken zul je het moeten hebben over hetgeen de klant gaat zien, voelen, proeven en ervaren na het kopen van je product.

Wil je het reptielenbrein goed aanspreken? Doe dan net of je tegen een kind praat!

En nu…

klaar om het reptielenbrein van jouw bezoekers te prikkelen?

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Vind de verborgen gebreken van je site,

doe de website analyse en SEO check!

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter