Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

7 SEO Copywriting Fouten die Zorgen Dat jij Nooit Scoort in Google

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-04-2018   |   ,

Of het nu gaat om ondernemers die beginnen of om de kandidaten van de cursus SEO schrijven, keer op keer zie ik dat de zelfde fouten gemaakt worden. Zo wordt vaak gedacht dat SEO copywriting gaat om het schrijven voor Google. Teksten worden volgepropt met zoekwoorden en het beloofde effect wordt nooit bereikt. Doelgroepen worden niet helder in kaart gebracht en de makkelijkste optimalisatie technieken worden totaal vergeten. 

Zonde!

In dit artikel behoed ik jou voor de meest gemaakte fouten. Of vraag direct hulp van een SEO-tekstschrijver.

SEO Copywriting gaat niet om Google, maar om je klanten

Voordat jij je toetsenbord aanraakt of ouderwets je pen en papier pakt (geloof me, zo schrijf ik mijn blogs ook), is het cruciaal dat jij weet wie jouw klanten zijn.

‘Maar, Sebas, ik weet wie mijn doelgroep is.’

Dat kan zo zijn, maar weet je ook wie je klanten zijn?

Keer op keer zie ik websites die zich richten op een doelgroep, maar wat is een doelgroep eigenlijk?

Zijn alle eigenaren van een website onze doelgroep omdat wij een Online Marketing bureau zijn?

Als ik kijk naar conversie optimalisatie (van bezoekers klanten maken) heb ik het liever niet over een doelgroep, maar een behoeftegroep.

Wat is het verschil?

Een doelgroep is een groep mensen die in een hokje geplaatst kunnen worden. Een behoeftegroep is een groep mensen met dezelfde behoefte.

Klink dat precies hetzelfde?

Geloof me, er is een enorm verschil.

Waarom een behoeftegroep belangrijk is voor jouw succes in Google

Het samenstellen van een behoeftegroep is een lastige opgave. Een behoeftegroep gaat namelijk veel verder dan een doelgroep. Wil je jouw behoeftegroep duidelijk in kaart brengen stel je zelf dan de volgende vragen:

  • Welk resultaat biedt mijn product of dienst?
  • Wie zijn er op zoek naar de resultaat?
  • In welke situatie zitten mijn klanten voordat zij behoefte krijgen aan dat resultaat?
  • Welke probleem hebben mensen waar zij een oplossing voor zoeken?
  • Wat is de echte behoefte achter dat probleem?

Voordat jij begint met het schrijven van SEO teksten dien je eerst je behoeftegroep in kaart te brengen. Geloof me, dit is een zeer bepalende factor voor jouw succes. SEO copywriting is niet gericht op Google, maar op je klanten. In de cursus SEO schrijven gaan we daar allemaal dieper op in, laten we nu eerst kijken wat een andere veelgemaakte fout is.

Denken dat Google jouw klant is

SEO copywriting is meer dan het combineren van een aantal zoekwoorden in de hoop dat je goed gevonden wordt. Wil je goed scoren met je SEO-tekst dan dien je de taal van je klanten te spreken.

Klinkt als een cliché?

Wellicht wel. Toch zie ik nog webteksten die volgepropt zijn met zoekwoorden en dan ook nog eens de verkeerde zoekwoorden.

Google is de enige die data van zoekwoorden heeft, maar niet de data die jij nodig hebt.

Oké, het aantal maandelijkse zoekopdrachten is belangrijk. Je wilt immers weten hoe vaak er op een bepaalde term gezocht wordt.

Maar wie gaat jouw tekst lezen?

Is dat onze grote vriend Google of zijn het de bezoekers die jouw klanten kunnen worden?

Wil je via SEO copywriting de juiste mensen bereiken, dan dien je te beginnen bij het begin!

Jouw gezonde verstand.

‘Mijn gezonde verstand?’

Ja, geloof me. Jij en alleen jij weet wie jouw klanten zijn. Schrijf jij je teksten voor een opdrachtgever, ga dan niet in gesprek met Google, maar met diegene die het meeste inzicht heeft in de

doelgroep. Of nog liever, de behoeftegroep.

Als jij de behoeftegroep in de vorige stap duidelijk in kaart hebt gebracht dan weet je ook in welke situatie je klanten zitten voordat zij behoefte krijgen aan jouw product.

Wat is die situatie? Welke probleem hebben ze? Naar welk resultaat zijn ze op zoek?

Heb je alles helder, gebruik dan eerst je gezonde verstand voordat jij überhaupt Google gebruikt om te achterhalen hoe vaak een bepaalde term gezocht wordt.

Heb je voldoende input verzameld, zorg dan dat je een zo grote mogelijke database maakt met mogelijke zoekwoorden.

Heb je die grote database gemaakt met zoekwoorden? Dan kun je in de volgende stap je zoekwoorden analyseren. Het analyseren van je zoekwoorden is een belangrijke stap. Sla je deze stap over dan kan ik je nu al op een briefje geven dat je op de volgende veelvoorkomende fout stuit:

Vergeten dat er meer is dan maandelijkse zoekopdrachten

Google Adwords Campagne

Je dacht dat je de juiste zoekwoorden gekozen had en toch scoor je niet in Google?

Ik krijg regelmatig de vraag waarom wij niet goed scoren met het zoekwoorden internet marketing of online marketing. Een begrijpelijke vraag. Het zou inderdaad een mooi visitekaartje zijn wanneer wij als online marketing bureau goed gevonden zouden worden op deze zoektermen.

Maar…

Deze zoekwoorden hebben een moordende concurrentie en leveren lang niet het aantal bezoekers op die je mag verwachten. Vooral als je kijkt naar de tijd die je in de optimalisatie moet stoppen.

Wij hebben inmiddels een bereik van meer dan 60.000 ondernemers. En nee, hiervoor hoeven wij niet eerst maanden of jaren de strijd met onze concurrenten te voeren.

In mijn ogen kun je het slimmer doen. Je hóeft namelijk geen eindeloze strijd met je concurrenten te voeren.

Een belangrijk onderdeel van jouw content marketing strategie is het bepalen van de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden die je concurrenten nog niet gevonden hebben. Zorg, voordat je begint met je SEO-tekst, dat je niet alleen het aantal maandelijkse zoekopdrachten achterhaalt, maar ook de concurrentie.

Zorg voor een sterke keyword analyse.

Heb je de beste zoekwoorden gevonden voor jouw nieuwe SEO tekst? Zorg dan dat je begint met de makkelijkste optimalisatie.

Handboek SEO teksten schrijven

 

Klaar voor 84% meer bezoekers en 138% meer klanten?

Download het handboek

De makkelijkste optimalisatie totaal vergeten

Ik heb er al meer over geschreven. Hoewel Google het nog ontkent, zien wij dat de praktijk het tegendeel bewijst.

Wil je meer bezoekers en hoger scoren in Google?

Laat bezoekers dan klikken.

In de zoekresultaten worden naast advertenties ook websites getoond die volgens Google de beste informatie bevatten omtrent het zoekwoord dat is gebruikt.

Google geeft een positie en controleert vervolgens via de CTR en de Dwell-time of deze websites die posities wel verdienen.

Dwell-time is de tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell-time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • Bezoeker leest de informatie
  • Bezoeker gaat verder – of keert terug naar Google
  • Keert de bezoeker terug naar Google dan meet Google de tijd die er tussen zat

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we Dwell-Time.

Hoe je de Dwell-Time en daarmee je positie in Google verbetert, onthul ik je straks.

Er is namelijk nog een belangrijke factor die jouw positie in Google bepaalt.

De CTR.

Maar wat is de CTR?

CTR staat voor de Click Through Rate, het percentage dat doorklikt vanuit de zoekresultaten naar jouw website.

Hoe hoger de CTR (dus hoe meer mensen op jouw website klikken), hoe meer Google overtuigd is dat jij de beste informatie hebt voor de zoeker.

Als uit de gebruikersstatistieken blijkt dat jouw website het meest gewaardeerd wordt, wat denk je dan dat Google doet?

Precies. Het zal jou hoger plaatsen.

Hoe kom je achter jouw CTR in Google?

Open de Google Search Console. Klik op zoekverkeer > Zoekanalyse en vink de optie CTR aan.

CTR SEO Copywriting

Hoe verhoog je de CTR in Google?

Een betere positie in Google betekent niet altijd dat je ook meer bezoekers krijgt.

Die positie in Google is pas het begin. Je SEO-titel en de meta omschrijving maken het af.

Hoe verhoog je jouw CTR in Google?

Zorg voor de volgende onderdelen:

Terug naar de Dwell-Time. Hoe optimaliseer je jouw Dwell-Time?

High Five!

We hebben de meeste fouten behandeld. Jij zult straks nog betere SEO-teksten schrijven.

Heb jij nu, na het lezen van dit artikel, het idee dat jouw netwerk ook profijt heeft van dit artikel? Het delen met jouw netwerk wordt zeer gewaardeerd!

Heb jij zelf nog aanvullingen, vragen of wil je graag jouw resultaten delen? Ik hoor graag van je.

O, en mocht je in de toekomst geen fouten meer willen maken en alles willen weten over het schrijven van krachtige SEO-teksten, kijk dan eens of deze cursus SEO schrijven iets voor jou is.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter