Internet Marketing Gemak Logo

SEO Analyse

Ontdek de belangrijkste onderdelen van een SEO Analyse en hoe jij via een handig stappenplan zelf je website volledig kunt analyseren.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

SEO > SEO Analyse

Wat is een SEO Analyse?

Binnen een SEO analyse analyseer je de website op alle zoekmachine vriendelijke aspecten. Binnen een goede analyse wordt er gekeken naar de 3 onderdelen van SEO:

Start je eigen SEO analyse

Een SEO analyse kun je laten doen via talloze gratis tooltjes of websites. Maar hoewel deze tools je een leuk inzicht geven, de echte verbeterpunten vind je nog altijd het beste zelf.

Hoe start je een SEO analyse?

Ik raad je aan dit stappenplan te downloaden.

Aan de hand van dit stappenplan doorlopen we samen ieder element dat jouw positie in Google bepaalt.

Dit stappenplan is nodig om zeker te weten dat je niets over het hoofd ziet en ieder element in kaart hebt gebracht.

Dus, download het stappenplan dan kunnen we beginnen met de complete SEO-analyse.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

On-page SEO analyse

On-page SEO is een van de gemakkelijkste onderdelen binnen de zoekmachine optimalisatie. Het is ook het onderdeel waar je zelf het meest impact op hebt. Het gaat namelijk om alle elementen op de website zelf.

Om welke elementen dit precies gaat lees je in het artikel: On-page SEO

Voor het analyseren van de on-page SEO zetten we de volgende stappen.

Het hebben van een goede SEO-titel en meta omschrijving dient twee doelen. Het eerste doel is vooral voor SEO.

Door het verwerken van je belangrijkste zoekwoord geef je extra waarde aan dat zoekwoord mee.

Het tweede doel is je bezoeker. Aan de hand van je titel en meta omschrijving bepaalt de zoeker of hij of zij op jouw website klikt.

Het is belangrijk dat jij controleert of de inhoud van de pagina past bij de intentie van de zoeker. Zo kan het heel goed zijn dat jij wilt scoren op een zoekwoord met een pagina die totaal niet aansluit bij de zoekintentie.

Stel jezelf de vraag wat de zoeker écht zoekt.

Zoekt de zoeker informatie, uitleg, een overzicht, een handig stappenplan?

Gebruik voor deze stap als eerste je gezonde verstand. Heb je zelf een idee wat de zoeker zoekt, controleer dan de huidige top 10 in Google.

Type jouw zoekwoord in en controleer welke insteek je concurrenten hebben gekozen. Tonen veel van de pagina’s een calculator of stappenplan, dan weet je dat de meeste mensen hier waarschijnlijk ook naar zoeken.

Naast de inhoud is de structuur van je tekst heel belangrijk.

Sinds 2021 heeft Google de structuur (of opbouw) van je tekst meegenomen in de Google Core Web Vitals.

Google verwacht dat jij aan de hand van je koppen structuur in je tekst aanbrengt. Door zoekwoorden in je koppen te verwerken en met de juiste structuur te werken help je Google jouw tekst beter te begrijpen.

Gebruik voor de juiste structuur de volgende koppen:

H1 koppen

H1 koppen gebruik je hetzelfde als dat je een hoofdstuk in een boek aanduidt. Een H1 kop gebruik je maar 1 keer op de pagina.

H2 koppen

Een H2 kop kun je het beste vergelijken met een paragraaf. Via de paragraaf duid je extra belangrijke informatie aan.

H3 koppen

Een H3 kop valt onder de H2 kop, net zoals een subparagraaf.

Wil je die nummer 1 positie in Google, dan moet je die verdienen.

Welke SEO-technieken je ook gebruikt, uiteindelijk draait het om je toegevoegde waarde. Wat bied je jouw bezoekers en ben jij hier de beste of enige in?

Als het internet al betere alternatieven heeft, waarom zou Google jouw website dan op nummer 1 plaatsen?

Zorg dat je een betrouwbare en kwalitatieve bron aan informatie bent.

Naast dat dit betere gebruikssignalen (en dus een beter positie in Google) oplevert, controleert Google de kwaliteit en betrouwbaarheid steeds strenger.

Dit alles heeft te maken met de EAT en YMYL.

Via de interne links speel je waarde door van de ene pagina naar de andere. Door pagina’s hoger in de hiërarchie te plaatsen, kun je (over het algemeen) de pagina van meer waarde voorzien.

Hoe dichter een pagina bij de homepage staat, hoe meer waarde deze vanuit de homepage krijgt. Hoe je slim omgaat met de hiërarchie en interne links leer je in deze gids.

Je kunt het beste jouw website of webshop vergelijken met een winkel. Een winkel deelt zijn producten in op basis van schappen. Zo kun jij ook het beste gebruikmaken van schappen voor je pagina’s.

Waarom?

Heb je jouw pagina’s niet goed ingedeeld dan eet je als het ware jouw eigen posities in Google op. Dit alles heeft te maken met Keyword Cannibalization.

Off-page SEO analyse

Off-page SEO draait om jouw linkprofiel. Volgens veel SEO-specialisten is het linkprofiel dat jij hebt opgebouwd het belangrijkste element binnen de SEO.

Hoe jouw linkprofiel is opgebouwd, hoe je linkprofiel groeit en via welke technieken jij aan linkbuilding doet bepaalt hoe goed je Off-page SEO in elkaar steekt.

Om welke elementen dit precies gaat lees je in het artikel: Off-page SEO

Je linkprofiel is de verzameling van alle websites die naar jouw website linken (backlinks). Een vervuild linkprofiel kan je flink in de problemen brengen.

Zo is niet elke backlink goed voor je positie en het complete plaatje, jouw linkprofiel, bepaalt uiteindelijk of Google je website vertrouwt.

Tijdens een linkprofiel analyse controleer je alle backlinks van een website en kijk je vooral naar het algemene plaatje. Hoe komt dit linkprofiel over. Is het betrouwbaar? Oogt het natuurlijk?

Welke risico-backlinks kom je tegen en dient het linkprofiel opgeschoond te worden?

Bij het analyseren kijk je vooral of het linkprofiel bestaat uit goede backlinks en bekijk je de volgende zaken:

  • IP-adres – Komen de backlinks van verschillende “eigenaren”?
  • Follow vs No-follow – Met welk percentage follow en no-follow links wordt er gewerkt?
  • Groei – Hoe hard groeit het linkprofiel?
  • Ankertekst – Wordt er op een natuurlijke manier gelinkt?
  • TLD – Welke Top Level Domains worden gebruikt?
  • Landen – Vanaf welk land (taal) komt de backlink?

Technische SEO analyse

Binnen de technische analyse wordt de techniek van de website of webshop kritisch onder de loep genomen. Er wordt gekeken of je website geen fouten bevat, of Google alles kan crawlen, hoe het zit met de laadtijd en alle andere elementen.

Over welke elementen we het dan hebben lees je in het artikel: Technische SEO

Google crawlt iedere dag miljoenen website. Via het crawlen probeert Google jouw website in kaart te brengen.

Door het gratis programma Google Search Console te gebruiken kun je achterhalen hoe goed jouw website is opgebouwd.

Zijn er crawlfouten, wordt jouw website vaak vertoond en klikken de zoekers wel op jouw website?

Crawlfouten ontstaan wanneer Google een pagina op jouw website niet meer kan vinden. Als een Google een pagina niet meer kan vinden op jouw website ontstaat er een 404 fout.

Door deze 404 fout verspil je het crawl-budget waardoor “goede” pagina’s door Google niet meer gevonden worden omdat je tijd op is.

Niets is vervelender dan een langzame website. Van onnodig wachten is nog nooit iemand gelukkig geworden.

Hoewel we in Nederland over het algemeen zeer snel internet hebben, zijn we ook zeer ongeduldig. Dat wij ongeduldig zijn weet Google.

Omdat Google het beste voor haar (be)zoekers wilt, scoor jij extra punten als je website snel laadt.

BONUS SEO Analyse – je geheime posities in Google

De geheime positie analyse

Je wilt natuurlijk met de SEO analyse controleren hoe goed je website is geoptimaliseerd. Maar wat nu als ik je vertel dat je waarschijnlijk al goed gevonden wordt, zonder dat jij het door hebt.

Om achter je geheime posities in Google te komen volg je de volgende stappen.

Er bestaan er verschillende tools en websites die jou inzicht geven in de zoekwoorden waar je nu al op scoort.

Semrush, Ahrefs en Ubersuggest zijn hier goede voorbeelden van.

Zij tonen je niet alleen welke zoekwoorden er verantwoordelijk voor zijn dat men je pagina al weet te vinden, ook het aantal maandelijkse zoekopdrachten op dit zoekwoord en de gekoppelde moeilijkheidsscore worden hierin weergegeven.

Haal de link van de specifieke pagina simpelweg door 1 van de analyse tools, zie alle zoekwoorden waar je momenteel op scoort en waar op je website nog de nodige potentie verscholen zit.

Gemakkelijk scoren in Google?

Je hebt nu een complete gids gelezen om je website zoekmachine vriendelijk te maken. Maar wat nu als SEO zo simpel zou zijn als het volgen van slechts 5 stappen.

5 stappen die jij keer op keer kunt zetten om op ieder zoekwoord bovenaan in Google te komen.

Ontdek het 5-staps groeisysteem.

Het is gratis, dus doe er je voordeel mee 😉

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen