Search
Close this search box.

Google Panda | Uitleg & Tips

Google Panda

Wat is Google Panda? De betekenis

Google Panda is de update, welke op 23 februari 2011 bekend werd gemaakt, die de manier van on-page SEO en de kwaliteit van de content beoordeelt.

Met andere woorden.

Biedt de pagina waarde voor de bezoekers, of is deze puur en alleen gecreëerd om het systeem van de zoekmachine te manipuleren?

Hoe werkt Google Panda?

Google Panda kijkt naar de kwaliteit van de website. Het doel is om websites met lage kwaliteit te weren uit de organische zoekresultaten.

Je kunt Google Panda zien als een soort van filter. Per pagina oordeelt Google Panda of de pagina voldoende kwaliteit biedt om in de organische zoekresultaten van Google getoond te worden.

Merkt Google Panda dat veel pagina’s op dezelfde website van slechte kwaliteit zijn dan kan dit de complete website beïnvloeden.

Waar let Google Panda op?

Google controleert iedere pagina op jouw website en zal een oordeel geven over de kwaliteit. Voor het beoordelen van de kwaliteit kijkt Google naar de advertentie ratio, irrelevante SEO en duplicate content.

Advertentie ratio

Natuurlijk mag je wel advertenties op je website plaatsen. Zeker wanneer dit de advertenties zijn via Google AdSense. Maak het alleen niet te bont. Zorg dat je website vooral gevuld is (en blijft) met waardevolle informatie voor de (be)zoekers.

Irrelevante SEO

Op welk zoekwoord is de pagina geoptimaliseerd en past dit zoekwoord bij de informatie op de pagina en de intentie van de zoeker?

Zo biedt deze pagina jou alle informatie over Google Panda. Ben je op zoek naar een andere panda, dan biedt deze informatie jou niet wat je zoekt. Het gevolg? Ik zal zakken op het zoekwoord “panda”.

Dit zakken is niet erg. Je wilt namelijk ook niet op irrelevante zoekwoorden scoren.

Het wordt wel erg als jij je pagina optimaliseert via de on-page SEO op een zoekwoord die totaal niet aansluit bij de informatie van de pagina.

Je bent dan bewust bezig met het systeem te manipuleren van Google. Zo zie je bijvoorbeeld sommige internet marketing bureau’s met tientallen tot wel honderden vestigingspagina’s.

Nu is er niets mis met een bepaalde vestigingspagina. Die hebben wij ook:

Het gaat pas mis als je geen toegevoegde waarde biedt op deze pagina en tientallen tot honderden pagina’s kopieert en iedere keer op een andere plaatsnaam optimaliseert.

Duplicate content

Duplicate content is dubbele informatie, op meerdere pagina’s. Duplicate content kun je op je eigen website hebben, of via externe websites.

Hoe maak je jouw website panda proof?

Volgens Amit Singhal, een werknemer van Google, kun je jouw website Panda proof maken door de volgende vragen kritisch te behandelen:

  • Vertrouw jij de inhoud van de webpagina?
  • Is het artikel geschreven door een expert?
  • Is het artikel waardevol voor een bezoeker?
  • Bevat het artikel spelfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
  • Is het artikel voorzien van originele content?
  • Bevat het artikel overdreven veel advertenties?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site zien?

De lijst gaat nog veel verder door, maar eigenlijk komt het neer op één ding:

Is het artikel uniek, waardevol en geschreven voor de bezoeker?

Ga ervoor!

Kijk nu eens kritisch naar je website en stel jezelf de vragen die ik je in dit artikel heb gegeven. Is jouw website dan Panda proof? Het verbeteren van je website hoeft niet lastig te zijn, zet gewoon je bezoeker centraal.

Vind je het nog lastig of ben je benieuwd of jouw website voldoet aan de strenge eisen van Google, neemt contact op.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf