Google is ontstaan op basis van het idee van pagerank. Pagerank zegt iets over de waarde die Google jouw website geeft. Hoe hoger je pagerank, hoe “waardevoller” Google jouw website vindt.
De pagerank wordt uitgedrukt in een cijfers tussen 0 en 10, waarbij 10 de hoogst mogelijke score is.
Hoe kom ik achter mijn pagerank?
Vroeger werd de pagerank openbaar getoond. Tegenwoordig heeft Google ervoor gekozen de pagerank niet meer openbaar te maken.
Dit heeft vooral te maken met het feit dat vooral spammers de pagerank een interessante score vonden. Hoe hoger je pagerank, hoe interessanter jij voor deze spammers werd.
Het bepalen van de pagerank van een website kost Google gemiddeld vier tot vijf maanden. Google heeft dan ook miljarden websites geïndexeerd, die ieder stuk voor stuk zullen moeten worden geanalyseerd.
Er wordt verondersteld dat de schaalverdeling van de pagerank logaritmisch is, dat betekent dat tien links voor een pagerank van 1 kunnen zorgen, maar dat je voor een pagerank van 2 vervolgens 100 van diezelfde links nodig zult hebben.
Het belang van een goede pagerank
Hoewel Google de pagerank niet meer openbaar maakt, bestaat deze nog wel.
De pagerank van een pagina heeft invloed op hoe “waardevol” Google de pagina acht en hoe vaak Google opnieuw langskomt om jouw website te crawlen.
De pagerank is een belangrijk onderdeel binnen de off page SEO. De off page SEO draait om het versterken van je linkprofiel, wat vervolgens weer je pagerank bepaalt.
Naast het versterken van je linkprofiel kun je ook je pagerank verdelen. Dit verdelen of doorspelen van pagerank doe je door interne links te plaatsen.
Open jij de 'geheime' marketingkluis?
Gun jezelf met een klik toegang tot de best bewaarde marketingformules en ontdek hoe jij het leukst, makkelijkst en hardst je bedrijf laat groeien.