Internet Marketing Gemak Logo

On-page SEO

Wat is on-page SEO? Welke elementen zijn belangrijk, hoe analyseer je jouw website en met welke acties gun jij jezelf die nummer 1 positie in Google?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Complete uitleg

cATEGORIE:

SEO > On-page

Wat is on-page SEO?

In tegenstelling tot de off-page SEO, draait on-page SEO om jou website zelf.

On-page SEO of on-site SEO staat voor alle elementen die je op je website kunt optimaliseren voor een betere positie in Google. 

Binnen de on-page SEO draait het om de kwaliteit van jouw website.

Is je website zoekmachine vriendelijk? Gericht op de bezoekers het verdient het die ene nummer 1 positie?

Alle elementen binnen de On-page SEO

On-site of on-page optimalisatie staat voor de optimalisatie van de website of pagina zelf. Voor het doorvoeren van de on-site optimalisatie heb je geen andere websites nodig en is dus een van snelste manieren van SEO.

Kijk je naar de on-site optimalisatie dan is het vooral belangrijk dat je jouw bezoekers centraal stelt.

Onthoud: Is het goed voor mijn bezoekers? Dan is het goed voor Google.

Naast de gebruiksvriendelijkheid zijn er verschillende elementen op je website waar Google extra op let.

De SEO titel is het belangrijkste element dat je on-page kunt optimaliseren. De titel van je pagina geeft aan waar je pagina over gaat.

De zoekwoorden die je gebruikt krijgen daarom extra waarde mee van Google. Je titel is belangrijk voor je positie én moet prikkelend zijn voor je bezoeker om deze te laten klikken.

Het optimaliseren van je titel kan een verschil betekenen tussen een positie op pagina 2 of een plek in de top 5.

Daarnaast zorgt een prikkelende titel ervoor dat je de CTR verhoogt. Het doorklikpercentage.

Lukt het jou om steeds meer zoekers op jouw website te laten klikken, dan levert dit direct extra bezoekers op.

Daarnaast krijgt Google een signaal dat jouw website wellicht een betere plek in de resultaten verdient. Er klikken namelijk steeds meer mensen op jouw site.

De meta omschrijving is het stukje tekst dat je onder je titel in de Google-resultaten ziet. Nu is het zo dat Google niet altijd jouw meta omschrijving zal overnemen als het verwacht dat het beter een andere tekst (vanuit de pagina) kan gebruiken.

Toch raad ik je aan de tijd te nemen om een sterke meta omschrijving te maken.

Zie het alsof je gratis mag adverteren op Google. Hoe beter je tekst is, hoe meer bezoekers het je oplevert.

De heading tags of kopteksten brengen structuur aan in de tekst en geven Google een sterk signaal waar de tekst over gaat. Door zoekwoorden te verwerken in je koppen en slim om te gaan met de structuur help je Google jouw tekst goed te begrijpen.

Je kunt oneindig veel koppen gebruiken. Van H1 tot H999. Jouw website ontwerp en strategie bepaalt uiteindelijk hoe ver je wilt gaan.

Een interne link is een link op je website die naar een andere pagina op je website linkt. Interne links zijn een belangrijk onderdeel binnen je on-page SEO omdat je via de interne links waarde doorspeelt van de ene pagina naar de andere.

Wil je die nummer 1 positie in Google, dan moet je die verdienen. Welke SEO-technieken je ook gebruikt, uiteindelijk draait het om je toegevoegde waarde.

Wat bied je jouw bezoekers en ben jij hier de beste of enige in?

Als het internet al betere alternatieven heeft, waarom zou Google jouw website dan op nummer 1 plaatsen?

Zorg dat je een betrouwbare en kwalitatieve bron aan informatie bent.

Naast dat dit betere gebruikssignalen (en dus een positie in Google) oplevert, controleert Google de kwaliteit en betrouwbaarheid steeds strenger.

Dit alles heeft te maken met de EAT en YMYL.

Afbeeldingen zelf zijn niet direct een factor die meespelen voor je positie in Google, maar bepalen wel voor een groot deel de laadtijd van je website. Daarnaast kun je jouw afbeeldingen wel optimaliseren.

Dit doe je door je afbeeldingen de juiste bestandsnaam mee te geven (jouw-zoekwoord.jpeg) en gebruik te maken van een beschrijvende alt-tekst.

Google zal zoveel mogelijk data van haar gebruikers gebruiken om te beoordelen of jouw website bij de zoeker past.

Hoe een gebruiker op jouw website reageert is het belangrijkste signaal voor Google of jij die positie in Google verdient.

Dit alles heeft te maken met je dwell-time.

Scoor jij goed met je on-page SEO?

Ben je benieuwd hoe goed jouw on-page SEO in elkaar steekt? Ontdek dan hoe je zelf een SEO analyse uitvoert, of laat het ons weten als je hulp nodig hebt.

Liever SEO niet moeilijker maken dan nodig, ontdek dan het 5-staps groeisysteem.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen