Internet Marketing Gemak Logo

Meta omschrijving

Ontdek de betekenis van een meta omschrijving en via welke slimme manieren je voor minimaal 3x zoveel bezoekers zorgt.

Afbeelding van een vrouw met laptop

Theorie

cATEGORIE:

SEO > On-page >  Meta-omschrijving

Wat is een meta-omschrijving?

Een meta omschrijving is een omschrijving van de pagina welke terug te vinden is in de organische zoekresultaten van Google.

De meta omschrijving wordt onder de SEO-titel getoond en helpt bezoekers om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Let op! Google neemt niet in alle gevallen jouw ingevulde meta omschrijving over. Het kan voorkomen dat Google een willekeurig stuk tekst van de pagina gebruikt.

Google-SEO-Titel-en-Meta-Omschrijving

Creëer de perfecte meta omschrijving

Bij een goede meta omschrijving is het de bedoeling dat je bezoeker prikkelt om op jouw website te klikken. Dit doe je door je eerst in de intentie te verdiepen.

Wat zoekt de zoeker écht?

Achter ieder zoekwoord zit een bepaalde intentie. Hoewel jij en ik hetzelfde zoekwoorden kunnen gebruiken, kan onze intentie compleet anders.

Als iemand zoekt naar “meta omschrijving” wat wil diegene dan beantwoord hebben? Of naar welke informatie is diegene op zoek?

Sommige zullen de betekenis willen weten, andere zijn weer op zoek naar handige tips.

Start eerst met je onderzoek.

Gebruik je gezonde verstand en vraag het eventueel aan je netwerk. Gebruik het zoekwoord waar je pagina op geoptimaliseerd is en stel de vraag: wat wil jij op deze pagina (als eerste) zien?

Heb je dat gedaan dan kun je de top 10 van Google bekijken.

Google test continu of de zoeker blij is met het zoekresultaat door te testen of de bezoeker op de website blijft, of na het klikken alsnog weer terugkomt bij Google.

Kijk eens met welke invalshoek de huidige top 10 pagina’s zijn gemaakt. Leer van de invalshoeken die zijn gekozen en zorg dat jouw pagina hierop aansluit.

Weet je zeker dat je de juiste informatie biedt, schrijf dan je meta omschrijving gericht op deze intentie.

Om je meta omschrijving extra prikkelend te maken kun je de volgende technieken gebruiken.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

4 Technieken voor een ijzersterke meta omschrijving

In dit hoofdstuk deel ik enkele strategieën uit het handboek “De Verdubbelaar” (welke je hier gratis kunt downloaden).

In dit handboek delen we de exacte technieken die zijn toegepast om via de SEO-titel en meta omschrijving de bezoekersaantallen van deze website ruimschoot te verdubbelen.

Meta-omschrijving technieken

De informatie brug is een copywriting techniek die wij hier bij Internet Marketing Gemak veel gebruiken.

Hoe werkt het?

Prikkel de nieuwsgierigheid van je bezoekers door bruggetjes te maken naar de pagina. Met andere woorden, wat wilt de zoeker weten en wat gaan ze ontdekken op de pagina (na het klikken op jouw website)?

Bijvoorbeeld:

Benieuwd wat een meta-omschrijving is? Krijg de betekenis plus de exacte strategie waarmee wij in 24 uur onze bezoekers verdubbelde.

Je kunt voor de informatie brug verschillende starters gebruiken. Experimenteer eens met:

  • Ontdek hoe jij …
  • Vind hier uit hoe …
  • Wat zou jij doen als …
  • Ooit afgevraagd of …

Degenen die advertenties plaatsen via Google Ads testen in veel gevallen de titel en meta omschrijving.

Google op het zoekwoord waar jij de pagina op hebt geoptimaliseerd en bekijk de advertenties.

Gebruik ze als inspiratie en verbeter op deze manier je eigen meta omschrijving. 

Op het internet zijn we gek van lijstjes en stappenplannen.

Waarom?

Omdat het ons helpt heel snel de informatie tot ons te nemen. We kunnen dan gemakkelijk de pagina door scrollen zonder het gevoel te hebben dat we een compleet boekwerk door moeten.

Gebruik in je meta omschrijving de getallen. Hoeveel stappen, tips en technieken geef je weg?

Gebruik je in je artikel geen stappen of tips, maak dan alsnog gebruik van getallen.

Dit doe je door bijvoorbeeld aan te geven hoelang het duurt om te lezen, hoeveel geld je kunt besparen of hoeveel tevreden klanten je al hebt bereikt.

Getallen maken informatie concreet.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld.

“Wij hebben talloze websites geholpen hun bezoekersaantallen te verdubbelen via een sterke meta omschrijving”

Leuk. Maar hoeveel is “talloze”?

Beter zou zijn:

“Ontdek de exacte stappen waarmee 1.492 websites via hun meta omschrijving hun bezoekersaantallen verdubbelde.”

Je hebt eerder al 3 technieken gekregen voor een ijzersterke meta omschrijving. Wil je nog meer technieken en ook direct je meta titel pakkend maken? Download het handboek

Binnen dit hoofdstuk gaan we je meta omschrijving (en titel) testen. Dit doe je door een account aan te maken via de Google Search Console.

Via het rapport prestaties kun je per zoekopdracht of pagina zien hoe vaak je vertoond bent en welk percentage (CTR) van de zoekers op jouw website heeft geklikt.

meta-omschrijving-google-search-console

Bovenaan kun je via het potloodje niet alleen de resultaten van de afgelopen 3 maanden bekijken, maar ook een andere meetperiode selecteren.

Of…

De resultaten vergelijken.

meta-omschrijving-google-search-console

Door de afgelopen 3 maanden te vergelijken met de vorige 3 maanden krijg je een goed beeld over hoe effectief je meta omschrijving (en titel) is geworden.

Verdubbel je bezoekers met je meta omschrijving

Begin met een nulmeting.

Start vandaag met het optimaliseren van alle titels en meta omschrijvingen van de pagina’s die het meest vertoond worden in Google.

Heb je alle titels en meta omschrijvingen aangepast? Keer dan over 3 maanden terug en bekijk het resultaat.

Wil je nog sneller groeien via SEO, ontdek dan het 5-staps groeisysteem.

Met het 5-staps groeisysteem hebben we de complete SEO-materie teruggebracht in slechts 5 stappen.

Want als we eerlijk zijn…

Hoe fijn zou het zijn als SEO zo gemakkelijk wordt als het volgen van slechts 5 stappen?

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen