Internet Marketing Gemak Logo

SEO Titel

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

SEO > On page >  Titel

Wat is een SEO titel?

De SEO titel is een belangrijk onderdeel binnen on page SEO en is de titel die je een pagina op je website geeft. Je SEO titel wordt ook wel de title tag of meta titel genoemd en wordt getoond in de organische zoekresultaten van Google.

De basis van een goede SEO titel

Een SEO titel bestaat uit twee onderdelen, jouw belangrijkste zoekwoord en een prikkelfactor.

Via de prikkelfactor probeer je jouw titel zo pakkend mogelijk te maken. Aan de hand van jouw SEO titel en meta omschrijving bepaalt de zoeker of het op jouw website klikt.

Naast je zoekwoord en een prikkelfactor is het belangrijk dat je rekening houdt met de lengte.

De lengte van je titel

Hoe lang je SEO titel mag zijn, verschilt nogal. Over het algemeen kun je zeggen dat je titel niet langer dan 50 tot 55 tekens mag zijn. Maar dit hangt af van de letters die je gebruikt en de laatste update van Google.

Google wil het gebruik van de SEO titel nogal eens wijzigen.

Mijn advies?

Gebruik een van de tools, welke je later in dit artikel krijgt, om je SEO titel te controleren.

Check je SEO titel

Door het testen van je SEO titel kun je controleren hoe jouw titel straks in de organische zoekresultaten wordt vertoond.

Voor het controleren van je SEO titel kun je de volgende tools gebruiken:

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Creëer de perfecte SEO titel

Voor het maken van de perfecte titel moeten het juiste zoekwoord kiezen en nadenken over hoe we de titel zo pakkend mogelijk maken.

Laten we beginnen met het perfecte zoekwoord.

Iedereen wil bovenaan in Google staan. Het liefst ook nog voor dat ene zoekwoord met die duizenden zoekopdrachten per maand. Nu is de keuze aan jou.

Kies jij voor een zoekwoord met 1.000 zoekopdrachten en 30.000 concurrenten of kies je liever voor de gemakkelijkere weg en ga je voor een zoekwoord met minder concurrentie?

Voordat jij je SEO titel bepaalt dien je te bepalen op welk zoekwoord jij goed gevonden wilt worden. Je komt achter de beste zoekwoorden door te starten met een zoekwoorden onderzoek.

Heb je een groot overzicht gecreëerd met talloze zoekwoorden, doe dan een zoekwoorden analyse om de beste zoekwoorden te kiezen.

Een goed zoekwoord voor jouw SEO titel voldoet aan enkele eisen.

Vanuit je zoekwoorden analyse heb je als het goed is alle benodigde data verzameld om het perfecte zoekwoord voor je titel te kiezen.

Maak een overweging en let op de volgende elementen:

  • Zoekvolume
  • Zoekintentie
  • Concurrentie

Kies voor een zoekwoord dat voldoende zoekvolume heeft. Het is leuk als jij een perfecte SEO titel hebt weten te maken, maar als niemand je titel ziet, levert het je ook geen bezoekers op.

Je komt regelmatig SEO titels tegen die niet passen bij de intentie van de zoeker. Achterhaal waar je zoeker écht naar op zoek is. Zoekt het een uitleg, stappenplan of een video, verwerk dit dan in je titel.

Wil je hoger in Google komen dan moet je beter zijn dan de concurrent. Door van tevoren de concurrentie op het zoekwoord te onderzoeken kun je jouw kansen inschatten.

Heeft je zoekwoord teveel concurrentie gebruik dan liever een ander woord voor je titel. Uiteindelijk sta je liever op 1 met een zoekwoord waar 200 keer op gezocht wordt, dan op positie 50 op een zoekwoord met duizenden zoekopdrachten per maand.

Een pakkende SEO titel maken

Als je het perfecte zoekwoord hebt gekozen, dienen we je titel nog pakkend te maken. Hoewel hier geen gouden formule voor is, zal ik enkele strategieën uit het handboek “De verdubbelaar” met je delen.

Je kunt trouwens ook gewoon het handboek downloaden. Deze is gratis 😉

Geen zin om een gratis handboek te downloaden? Gebruik dan de volgende technieken om je titel extra pakkend te maken.

Techniek 1 | De showman

Voetbal als Kluivert of krijg het figuur van Jennifer Lopez.

Het associëren van jouw SEO titel met bekende personen roept een gevoel van herkenbaarheid op.

Als je geen gebruik kunt maken van bekende personen, maak dan gebruik van een persona.

“Hoe ik als 19-jarig studentje via SEO al meer verdiende dan mijn baas.”

Techniek 2 | Maak ze bang

Slimme marketeers spelen al jaren in op onze emotie.

En het liefst kiezen ze ervoor om ons lekker bang te maken.

Deze strategie komt uit de marketing psychologie en speelt in op het fenomeen dat we verliesaversie noemen.

Verliesaversie is de benaming voor de angst voor verlies. Denk aan aanbiedingen als op = op, alleen vandaag geldig, of het missen van een grote geldprijs.

In elke markt heerst angst. Onderzoek de grootste angst van jouw doelgroep en maak daar gebruik van voor het creëren van een pakkende titel.

Denk dus aan titels als: “Waarom … je … kost”, “Hoe … de verhoging van je omzet in de weg staat”, “Hoe … jouw dood betekent”.

Klaar met je SEO titel? Hier komt de "Good stuff"

Je weet nu hoe je een sterke SEO titel maakt. Maar er is meer. Wat nu als je SEO zo simpel kunt maken als het volgen van slechts 5 stappen?

Ontdek het 5-staps groeisysteem.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen