Internet Marketing Gemak Logo

SEO Strategie

Hoe maak je een sterke SEO strategie? Welke elementen zijn belangrijk, hoe analyseer je jouw website en met welke acties gun jij jezelf die nummer 1 positie in Google?

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

SEO > Strategie

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is jouw plan om hoger in Google te komen. Je legt vast met welke vormen van SEO je werkt en welke acties je de komende zult oppakken.

De vormen van SEO

Binnen de SEO kun je werken met verschillende vormen. Je hebt de on-page SEO, off-page SEO en de technische SEO. Zorg dat je iedere vorm aandacht geef in je SEO strategie.

Wat is het doel van een SEO strategie?

Met SEO werk je aan de posities in de zoekmachines.

Tenminste, dat is wat er bekend van is. Toch gaat een SEO strategie niet over je posities in de zoekmachines, maar over het ondersteunen van je bedrijfsdoelen.

Echte resultaten haal je enkel als je duidelijk voor ogen hebt waarvoor je het inzet.

Natuurlijk is het aanstekelijk om andere succesverhalen te lezen over hoe geweldig SEO is. Maar wie zegt dat de gebruikte strategie ook voor jouw bedrijf werkt?

Het succesverhaal van een ander is nooit een garantie voor hetzelfde resultaat. Dit is ook de reden dat veel ondernemers zonder succes tijd, geld en energie in SEO steken.

Voordat jij begint met je SEO strategie dien je jezelf te verdiepen in het koopproces van je klanten.

Je kunt natuurlijk azen op de perfecte zoektermen, de termen waar je concurrenten al op gevonden worden en waar jij uiteraard ook graag op wilt scoren.

Maar wie zegt jou of je concurrent wel de juiste strategie hanteert?

Door in je SEO strategie rekening te houden met het koopproces weet je zeker dat je niet alleen hoger scoort, maar ook nieuwe klanten krijgt.

Hoe helpt je SEO strategie jou aan klanten?

Denk eens aan je eigen koopgedrag. Wat is het laatste wat je gekocht hebt?

Hoe is dat gegaan?

Je voelde een behoefte, er is kapotgegaan, je zocht verandering of bent op zoek gegaan naar een oplossing voor je probleem.

Elke klant doorloopt weer andere stappen voordat hij contact met jou opneemt of één van je producten koopt.

Wil je SEO inzetten voor meer klanten, dan dien je te achterhalen welke stappen zij zetten voordat ze overgaan tot kopen.

Door op het juiste moment onder de aandacht te komen van je klanten win je niet alleen hun vertrouwen, ze zullen ook nog eens loyaler en meer tevreden zijn.

Immers willen we niet slechts één keer iets verkopen, maar klanten houden voor het leven.

Toch?

Blijf jij de focus op je klant houden, inspelen op de juiste koopfase en slimmere zoekwoorden kiezen dan je concurrenten, dan zal niet alleen je omzet stijgen, ook zul je aan aanzienlijk terrein winnen.

De beste SEO strategie gaat niet om Google

Waarom zou je alleen gevonden willen worden op Google, als je het contact met je klanten kunt blijven vasthouden?

Je staat op nummer één met dat geweldige zoekwoord, je bezoeker klikt, maar wat dan?

Wat doe je als iemand niet koopt?

Met alleen SEO is het maar hopen dat je die bezoeker ooit nog terugziet.

Door in je SEO strategie rekening te houden met andere online marketing acties kun je veel meer uit SEO halen.

Prikkel je bezoekers nog een keer via je nieuwsbrief, Google Ads campagne of je LinkedIn bericht.

Echt slimme SEO doet mee in je complete marktbenadering.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Vorm je eigen SEO strategie

Voor het vormen van je SEO strategie doorloop je enkele stappen. Binnen je strategie onderzoek je waar jouw kansen liggen.

Hoe kun je gemakkelijk hoger in Google komen? Waar laten je concurrenten kansen liggen en hoe goed is je website al geoptimaliseerd?

Laten we beginnen met stap 1.

Je kunt je SEO strategie beginnen met een zoekwoorden onderzoek, maar waarom nieuwe zoekwoorden vinden als je nu al posities hebt veroverd, zonder dat je het weet?

Heb je al gevonden op welke posities jij nu al hoog scoort in Google, zonder dat jij dat door had, onderzoek dan welke SEO kansen je nog meer laat liggen.

Om te achterhalen hoe goed jouw website op dit moment is geoptimaliseerd doe je een SEO analyse.

Jij hebt in de eerste twee stappen van je SEO strategie de Quick Wins opgepakt van je eigen website. Laten we nu eens onderzoek waar je concurrenten kansen laten liggen.

De gaatjes in de markt vind je door te starten met een zoekwoorden onderzoek. Probeer zoveel mogelijk zoekwoorden te vinden en in kaart te brengen.

Via een zoekwoorden analyse kies je vervolgens de beste zoekwoorden uit. De zoekwoorden die je hebt uitgekozen gebruik je voor de volgende stap.

Als je al jouw huidige pagina’s op je website hebt verbetert om hoger in Google te komen dan zul je nieuwe pagina’s nodig hebben als je verder wilt groeien.

Om niet lukraak nieuwe blog te schrijven of landingspagina’s te maken start je met een contentstrategie.

In je contentstrategie verwerk je de zoekwoorden die je in de vorige stap in kaart hebt gebracht. Je bepaalt welke SEO-teksten jij wilt (laten) schrijven en in welke volgorde je dit doet.

Begin met het grootste thema. Het thema waar het meest op gezocht wordt en vul je website aan met de onderliggende thema’s.

Zo zie je in dit artikel dat we je helpen met het samenstellen van een SEO strategie maar tegelijkertijd ook met dieperliggende thema’s.

Door in je contentstrategie rekening te houden met een slimme volgorde kun je via interne links je oude pagina’s gebruik om jezelf omhoog te stemmen in Google.

Als je eenmaal helder hebt met welke SEO strategie je wilt werken leg je jouw acties vast in een SEO stappenplan.

Aan de hand van het stappenplan ga je aan de slag met je strategie waarna je vervolgens over een tijdje controleert of je de juiste stappen hebt gezet en of je SEO strategie aanpassingen verdient.

Direct onze SEO strategie stelen?

Hoewel je alle stappen hebt ontdekt om je eigen SEO strategie samen te stellen, kan ik het heel makkelijk voor je maken.

Wat nu als je schaamteloos onze strategie mag stelen?

Ontdek het 5-staps groeisysteem. De strategie waarmee 6 compleet verschillende websites in 21 dagen 49.573 bezoekers kregen via SEO.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen