Internet Marketing Gemak Logo

SEO teksten schrijven

Iedereen weet dat je voor je SEO-teksten zoekwoorden nodig hebt, maar niemand lijkt te begrijpen dat je juist beter scoort als je geen zoekwoorden gebruikt.

In dit artikel ontdek je hoe je ijzersterke SEO-teksten schrijft zonder je zorgen te hoeven maken om de zoekwoorden.

Je leert de exacte methode die wij hebben toegepast om een gloednieuwe pagina in Google te lanceren met 238 scorende posities.

We leggen het stap voor stap uit.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

SEO > SEO Teksten

Hoe je betere SEO-teksten schrijft

Een ijzersterke SEO-tekst is een tekst die niet puur en alleen geoptimaliseerd is voor Google. Goede seo-teksten renderen.

Dit betekent dat je voordat je begint met schrijven eerst enkele belangrijke stappen dient te zetten.

In dit artikel neem ik je mee door al deze stappen. We beginnen met een vooronderzoek, we bepalen ons doel en duiken dan dieper in de materie.

Voordat je begint met schrijven van je SEO-tekst

Laten we beginnen met het vooronderzoek.

Voordat je begint met je SEO-tekst te schrijven raad ik je aan een onderzoek te doen. Dit onderzoek bestaat uit slechts enkele stappen, maar zal de effectiviteit van iedere tekst die je schrijft drastisch doen toenemen.

Mijn advies?

Gun jezelf de tijd. Start niet direct met het schrijven, maar doe eerst goed onderzoek.

Om de effectiviteit van je SEO-teksten te verhogen onderzoek je de volgende elementen:

Met welke intentie wordt er gezocht?

Achter ieder zoekwoord schuilt een intentie. Hoewel jij en ik hetzelfde zoekwoord kunnen gebruiken, kan onze intentie compleet verschillen.

Stel dat jij een SEO-tekst wilt schrijven voor een fietsenmaker.

Je hebt het zoekwoord “fietsband plakken” gevonden. Een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, dus een nieuwe tekst schrijven over dit zoekwoord is een goed idee.

Maar, is dit wel zo?

Wat verwerk je in het artikel en met welke intentie zoekt men?

Zoekt iemand de dichtstbijzijnde fietsenmaker? Een video? Een stappenplan? Een bandenplak setje?

Hoe goed jouw SEO-tekst ook is geschreven, sluit het niet aan bij de intentie van de zoeker dan zul je nooit bovenaan in Google blijven.

Hoe onderzoek je de intentie van de zoeker?

Allereerst gebruik je je gezonde verstand. Bekijk de zoekwoorden die je hebt gevonden en denk na over welke informatie men mogelijk kan zoeken.

Vraag ook eventueel je collega’s, vrienden of familie.

Heb je deze stap gezet, bekijk dan de top 20 van Google.

Google blijft altijd testen en zal alleen de pagina’s in de top van de zoekresultaten plaatsen wanneer deze pagina’s aansluiten bij wat de zoeker zoekt.

Doe hier je voordeel mee.

Je concurrent heeft het harde werk al gedaan.

Jij hoeft alleen nog de pagina’s te bezoeken en de onderwerpen (en type content) die behandeld wordt te noteren.

Jouw doel?

Een betere pagina maken dan je concurrenten die nog beter past bij de intentie.

Wat wil je bereiken?

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

Het zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek wordt veel gezien als “het belangrijkst” voor een goede SEO-tekst.

Later zul je ontdekken dat dit de grootste onzin in. Voor een goede SEO-tekst heb je geen zoekwoorden nodig maar de kennis van je lezers.

Een zoekwoorden onderzoek helpt je in het brein van je bezoekers te kruipen. En uiteraard zoekopdrachten te vinden waar veel op gezocht wordt.

Maar nog belangrijker…

Het helpt je om uiteindelijk het perfecte artikel te maken.

Een zoekwoorden onderzoek voor je SEO-teksten gebruik je niet voor de zoekwoorden, maar voor de inhoud van de tekst.

Gebruiken we dan helemaal geen zoekwoorden?

Jawel. Alleen dit komt later.

Eerst zorgen we dat we zeker weten dat we die nummer 1 positie verdienen. We zorgen ervoor dat Google bijna verplicht is ons die nummer 1 positie te geven.

Is dat gelukt. Dan helpen we Google nog een extra handje om de zoekwoorden op de juiste plekken te verwerken.

Hoe je dat precies doet en slim aanpakt, leer je verderop in dit artikel.

Laten we eerst eens kijken hoe Google omgaat met zoekwoorden.

Hoe Google omgaat met zoekwoorden

Google is enorm slim geworden wanneer het gaat over zoekwoorden. Naast synoniemen gebruikt het tegenwoordig ook de LSI zoekwoorden.

LSI-zoekwoorden?

LSI staat voor Latent Site Indexing, of met andere woorden, welke woorden worden vaak in verband gebracht met een bepaalt zoekwoord.

Als ik het heb over een bank, over welke bank heb ik dan? Een om op te zitten? Of om mijn zuurverdiende spaarcenten (zonder rente 😡) op te storten?

Praat je over een blad, dan kan dit een blad aan de boom of het blad de Donald Duck zijn.

Door niet alleen naar het zoekwoord, maar de omringende woorden te bekijken, begrijpt Google beter waar de tekst écht over gaat.

Start met je onderzoek

Voor het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek raad ik je aan om je vooral te richten op een thema.

Wat ik hiermee bedoel?

Begin niet met een bepaald zoekwoord in gedachte, maar met intentie. Welke informatie zoekt men?

Of je nu zoekt naar; schrijven voor Google, SEO-teksten schrijven, SEO Copywriting, je bedoelt hetzelfde.

Een zoekwoorden onderzoek doen voor je SEO-tekst gaat dan ook anders dan een zoekwoorden onderzoek voor je SEO of adverteercampagne.

Voor je SEO-tekst probeer je zoveel mogelijk zoekwoordvarianten te vinden met dezelfde betekenis. Je doorloopt daarvoor de volgende stappen:

  1. Bepaalt het thema
  2. Bedenk zoveel mogelijk synoniemen of relevante zoekwoorden
  3. Gebruikt een zoekwoorden tool om je te helpen met het onderzoek
  4. Doe een analyse om de beste zoekwoorden te kiezen
  5. Maakt een thema van de beste zoekwoorden


Wil je hier meer over lezen? Lees dan de complete gids:

De opbouw van je SEO-tekst

Je kunt het beste je SEO-teksten opbouwen in verschillende “blokken”. Ieder blok heeft zijn eigen doel en door van tevoren na te denken over je opbouw zul je zien dat je teksten een stuk beter renderen.

De intro

De intro is HET belangrijkste blok binnen je SEO-tekst. Aan de hand van de intro bepaalt de (be)zoeker of diegene jouw tekst leest.

Jouw intro verdient de meeste aandacht. Zorg dat je jouw bezoekers prikkelt en maak duidelijk dat jij de tekst hebt gemaakt die zij zochten.

Sluit aan bij hun intentie en maak je beloftes.

Prikkel hun nieuwsgierigheid en “haal ze over” om je complete artikel te lezen.

Het midden

In het midden haken je bezoekers af. De spanningsboog op het internet is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je SEO-teksten de aandacht vast te houden.

Dit kun je doen door talloze SEO-copywriting technieken te gebruiken, waar ik je in een ander hoofdstuk alles over zal vertellen.

Het einde

Gefeliciteerd. Als je bezoekers het einde van je tekst hebben bereikt dan heb jij het als “SEO-tekstschrijver” goed gedaan.

Je hebt de bezoekers zover gekregen de complete tekst te lezen.

Maar wat nu?

Wat was het doel van je tekst?

Zorg dat je in de tekst de spanning hebt opgebouwd en dat je in het laatste stuk alleen nog maar een klein zetje hoeft te geven.

Hoe beter jij in je teksten het doel voor ogen houdt hoe gerichter je schrijft en hoe minder het als “verrassing” voor je bezoeker komt dat je plots over je product, nieuwsbrief of dienst praat.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

SEO Copywriting technieken

SEO teksten schrijven doe je in principe om gratis bezoekers uit Google te krijgen. Binnen de copywriting richt je je op de technieken om bezoekers tot actie over te laten gaan.

Heb je het over copywriting dan gaat het in de meeste gevallen over het schrijven van wervende, pakkende teksten. Dit kunnen verkooppagina’s, advertenties of bijvoorbeeld nieuwsbrieven zijn.

Maar…

Dit soort technieken kun je ook gebruiken om je SEO-teksten te laten renderen.

Bekijk de volgende copywriting technieken en gebruik ze in de verschillende blokken; intro, midden en eind.

Techniek 1 - de PBIC Formule

De PBIC formule kun je over je complete tekst gebruiken, maar doet het vooral goed in intro. De PBIC formule bestaan uit de volgende onderdelen:

Preview

Volgens psycholoog Loewenstein, die zijn levenswerk heeft gemaakt van het ontrafelen van wat mensen nieuwsgierig maakt, is nieuwsgierigheid het gat tussen wat we weten en willen weten.

In je preview benoem je hetgeen wat je bezoeker of klant waarschijnlijk al weet, maar zet je hem aan het denken met een andere invalshoek.

Bijvoorbeeld:

Iedereen weet dat je voor je SEO-teksten zoekwoorden nodig hebt, maar niemand lijkt te begrijpen dat je juist beter scoort als je geen zoekwoorden gebruikt.

In dit artikel ontdek je hoe je…

Bewijs

Tijdens je preview, wat als het waren een trailer is voor je SEO-tekst, maak je het “spannend” voor je bezoekers. Nu dien je jouw belofte of invalshoek te “bewijzen”.

Waarom moet ik jou geloven?

Heb je bewijs?

Laat resultaten zien, laat je bezoeker ervaren wat er gebeurt als ze jouw tekst gelezen hebben en aan de slag gaan met je tips, technieken, strategieën, diensten of producten.

Bijvoorbeeld:

Je leert de exacte methode die wij hebben toegepast om een gloednieuwe website in 83 dagen te lanceren in Google met 2.211 zoekwoorden:

Afbeelding_bewijs

Inhoud

Bij de inhoud geef je een opsomming van de belangrijkste elementen, tips, technieken of strategieën die je in het artikel hebt verwerkt.

Bijvoorbeeld:

Lees de complete gids over het schrijven van SEO-teksten en ontdek:

Call-2-Action

De call 2 action is de oproep tot actie. Gek genoeg hebben wij ons bouncepercentage drastisch zien dalen en de bezoekersduur enorm zien toenemen toen we voor het eerst call 2 actions opnamen in de intro van onze teksten.

Bijvoorbeeld:

Ben je klaar om betere SEO-teksten te schrijven die niet alleen bezoekers, maar ook klanten opleveren? Lees snel verder en begin met het vooronderzoek dat je direct de eerste voorsprong geeft.

Techniek 2 - De informatie brug

De informatie brug is een van de makkelijkste copywriting technieken die je continu en overal kunt gebruiken.

De informatie brug speelt in op onze nieuwsgierigheid en houdt je bezoekers betrokken.

Hoe het werkt?

Prikkel de nieuwsgierigheid van je bezoekers door bruggetjes te maken naar een ander gedeelte in je tekst.

Bijvoorbeeld:

Techniek 3 - Het ego

Wij als mensen zijn enorm egocentrisch. Alles wat we in het leven doen, doen we om ons ego te strelen. Ook al steun je een goed doel, wat vrijgevig lijkt, toch krijg je hier iets voor terug.

Je voelt je beter. Je krijgt een fijn gevoel omdat je andere helpt.

Wil je jouw SEO-teksten verbeteren, richt je dan op het ego.

Schrijf niet in wij, maar in jij. Stop met zinnen als “Wij bieden…” en gebruik “Jij krijgt”.

Stel vragen aan je bezoekers en prikkel continu het ego.

Techniek 4 - De held

Deze copywriting techniek lijkt op de informatie brug, maar speelt meer in op de situatie voor X en de situatie na X.

Denk maar eens aan de talloze diëet advertenties met een voor en na foto.

Beschrijf hoe het was voordat je jouw techniek, methode of strategie hanteerde en hoe dit alles heeft veranderd.

Schrijven voor Google? Zo optimaliseer je jouw tekst

Gek genoeg behandelen we pas in dit hoofdstuk hoe je schrijft voor Google.

Toch is dit niet zonder reden.

Ik hoop echt dat je het van mij aanneemt.

Schrijf je voor je bezoekers, dan is het goed voor Google.

Jij en Google hebben dezelfde doelgroep en hetzelfde doel; Informatie of het antwoord bieden aan de zoeker.

En hoe beter jij dit doet, hoe hoger je in de zoekresultaten zult eindigen.

Dus, schrijf eerst voor je bezoekers en optimaliseer daarna voor Google.

Hoe je dat doet?

Voor het optimaliseren van je teksten voor Google pak je het resultaat van jouw zoekwoorden onderzoek erbij en selecteer je de zoekopdrachten die het beste uit de analyse komen:

Heb je een paar zoekwoorden gekozen? Verwerk deze dan op de volgende plekken:

Nu zijn er nog veel meer plekken waar je jouw zoekwoorden kunt verwerken, maar deze krijgen steeds minder waarde mee.

Mijn advies?

Richt je op de drie grootste pijlers en gebruik als je jouw artikel klaar hebt de promotie technieken uit het volgende hoofdstuk. Daarin leer je hoe je jouw SEO-teksten bijna kunt lanceren in Google.

Maar voordat we daar zijn, laten we eerst eens kijken hoe je de perfecte titel, omschrijving, koppen en URL maakt.

Maak Pakkende SEO META's

Iedere pagina kun je een SEO-titel en een meta omschrijving meegeven.

Aan de hand van deze titel en omschrijving  (welke in de zoekresultaten van Google worden getoond), bepaalt de zoeker of diegene je website bekijkt.

Voorbeeld

Zorg dat je in de titel je belangrijkste zoekwoord verwerkt en deze vooral pakkend maakt. Een pakkende titel en meta omschrijving kunnen in 1 klap jouw bezoekersaantallen verdubbelen.

Hoe dat precies werkt leer je in het 5-staps groeisysteem 

Gebruik Prikkelende koppen

Binnen je website kun je gebruik maken van verschillende koppen (H1, H2, H3 etc). De H1 kop mag je slechts 1 keer op je pagina gebruiken.

Dit is zogezegd de titel van het hoofdstuk van de pagina.

Met de andere koppen (H2, H3, H4 etc.) geef je jouw pagina structuur. Vergelijk het met paragrafen en sub paragrafen.

Door slim gebruik te maken van de koppen en de structuur die je daarmee bepaalt kun je een pagina optimaliseren en op wel honderden zoekwoorden tegelijkertijd laten scoren.

Kijk maar eens naar deze video:

Zoekmachine vriendelijke URL's

Een zoekmachine vriendelijke URL is een URL met daarin je zoekwoord verwerkt. Een URL is de link naar de pagina.

Bijvoorbeeld: ‘imgemak.nl/seo-teksten’

Lanceer je SEO-teksten in Google

Je SEO-tekst is geschreven, nu moeten we zorgen dat je de bezoekers krijgt en dat Google de juiste signalen krijgt om jouw pagina te bezoeken.

Hoe je dit doet?

Gebruik de volgende stappen. En blijf dit herhalen.

Stop niet wanneer je tekst geschreven is. Zorg dat je harde werk beloond wordt door je artikel te promoten.

1. Social Media

Of je social medianetwerk nu gevuld is met potentiële klanten, je lieve buurman of je oud tante die je al jaren niet gezien hebt, zorg dat je social media benut om je tekst te promoten.

Waarom?

Omdat Google de social mediakanalen nauwlettend in de gaten houdt en op die manier sneller jouw nieuwe SEO-tekst zal ontdekken.

Dit heeft te maken met het crawlen door Google. Google speurt als het ware het complete web af op zoek naar nieuwe informatie. Door je teksten te delen op je social mediakanalen zal Google je website sneller vinden.

2. Interne stemmen

Dit is een van de makkelijkste SEO-technieken om jezelf omhoog te “stemmen” in Google. Toch wordt deze techniek amper toegepast. 

Het heeft allemaal te maken met je interne links

Hoe dit proces werkt legde ik je uit in een aflevering Woensdag Gemakdag, die we eerder opgenomen hebben.

Heb je die gemist? Bekijk de aflevering hier terug en abonneer je gratis zodat je nooit meer de waardevolle informatie laat schieten 😉

3. Externe stemmen

Als je jouw nieuwe SEO-tekst onder de aandacht hebt gebracht binnen je netwerk en website (de interne stemmen), dan kun je jouw SEO-tekst nog verder helpen door het verzamelen van externe stemmen.

Hoe je externe stemmen (backlinks) krijgt, leer je in de complete gids:

Een bestaande SEO-tekst optimaliseren

De technieken die je hebt geleerd in dit artikel kun je ook gebruiken om bestaande teksten te optimaliseren. In principe doorloop je dan dezelfde stappen:

  1. Richt het artikel zich op de juiste intentie?
  2. Heb ik de juiste zoekwoorden gebruikt?
  3. Houd ik de aandacht vast met slimme SEO-copywriting technieken?
  4. Is de meta titel en omschrijving pakkend?
  5. Zijn de koppen prikkelend?
  6. Heb je de tekst voldoende gepromoot?

Klaar voor de volgende stap?

Vond dit artikel interessant en heb je nieuwe dingen geleerd?

Maak je klaar voor de volgende stap.

Op basis van de nieuwste technieken maken we het schrijven voor SEO zo simpel als het invullen van lege plekken.

En geloof me, als je dit artikel al interessant vondt, dan is de SEO-cursus helemaal waardevol.

In de cursus leer je nog geavanceerdere technieken dan degene die je op deze pagina hebt gelezen.

Stop niet met groeien, Upgrade jouw toolset en word koning op Google.

Lees verder op: Cursus SEO-teksten schrijven

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...