Internet Marketing Gemak Logo

SEO Tips

Ontdek de nieuwste SEO tips om anno 2021 bovenaan in Google te komen. Ontdek waarom je geen zoekwoorden moet gebruiken, hoe het brein van Google werkt en nog veel meer.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

SEO > Tips

SEO tip 1: Kijk anders naar zoekwoorden

Hoewel mensen nog steeds zoekwoorden gebruiken en je er verstandig aan doet om een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse te doen, is er iets verandert.

Om jouw website goed gevonden te laten worden, je geen zoekwoorden meer “nodig”.

Hoe werkt dat?

Tegenwoordig begrijpt Google, ook zonder het desbetreffende zoekwoord, wat de zoekintentie van de zoeker is.

Stel dat ik naar bescherming voor mijn hoofd zoek, dan begrijpt Google dat ik waarschijnlijk een bouwhelm zoek.

SEO tip 2: Optimaliseer op thema & intentie

In het verlengde van de vorige tip. Optimaliseer je website niet op het zoekwoord, maar het thema of de intentie.

Wat ik hiermee bedoel?

Denk na waar de zoeker écht naar zoekt. Wat verwacht de zoeker te vinden? Jij hebt gezocht naar SEO tips, wat wil je dan vinden?

Video’s, stappenplannen, lijstjes?

Probeer eerst zelf te achterhalen waar de zoeker naar op zoek is. Heb je dit gedaan, bekijk dan ook de huidige top 10 in Google.

Ontdek waarom zij bovenaan in Google staan. Bekijk met welke insteek zij de pagina hebben gemaakt hebben en leer hiervan.

Google onderzoekt of een pagina bij de zoeker past. Door naar de top 10 te kijken kun je een goede inschatting maken met welke intentie een zoeker het zoekwoord gebruikt.

SEO tip 3: Vind je verborgen posities

Wat als ik je vertel dat je nu al hoog scoort in Google, zonder dat jij het in gaten hebt? Via de “bonusstap” uit het artikel over de SEO analyse leg ik je uit hoe je achter je “geheime” posities in Google komt.

Heb je deze posities inzichtelijk, gebruik dan de rest van de SEO tips om gemakkelijk te stijgen. Bedenk je hierbij, ik scoor nu al automatisch, wat als ik wel gericht deze pagina’s optimaliseer?

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

SEO tip 4: Gebruik het 5-staps groeisysteem

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen. Ontdek dezelfde technieken die 6 compleet verschillende websites, in compleet verschillende branches, gebruikte om in 21 dagen 49.573 bezoekers te krijgen.

Het stappenplan kun je hier gratis downloaden.

SEO tip 5: Stem op jezelf

Iedere pagina op het internet bouwt waarde op. Deze waarde kun je doorspelen via de links die je op je website plaatst.

Stel dat jij een linkje naar Internet Marketing Gemak plaatst op je website. Dan speelt jouw website waarde door naar onze website.

Het gevolg?

We stijgen in Google.

Tenminste, dat is in theorie zo. En behoorlijk kort door de bocht.

Wel is het zo dat iedere link door Google gezien wordt als een stem.

IEDERE LINK

Dus ook de linkjes die je plaatst op je eigen website. Jij kunt, als je slim gebruikmaakt van interne links op jezelf stemmen.

SEO tip 6: Blijf kritisch

Hoewel ik je al mijn SEO-kennis geef en ik volledig achter mijn kennis sta, moet ik iets bekennen.

Ik weet niet hoe SEO exact werkt.

Eigenlijk is SEO of online marketing niets meer dan miljoenen mensen die wereldwijd niets anders doen dan trial-and-error.

Wellicht ken je het nog wel van de Familie Knots van vroeger.

Het “een kloddertje roze hier, een kloddertje roze daar.”

Zo voelt SEO ook voor mij. Je probeert het één, test het andere en bekijkt de resultaten.

Echt goed worden in zoekmachine optimalisatie en je positie in Google laten stijgen, leer je alleen door het gewoon veel (het liefst heel veel) te doen.

Kun je dan niet leren van anderen?

Van fouten moet je leren. En als anderen die fouten al voor jou gemaakt hebben, waarom zou je daar dan niet van leren?

Met de SEO tips die ik je geef hoop ik je anders naar SEO te laten kijken. Het zijn mijn ervaringen sinds 2007, uitgewerkt in een hapklaar brokje.

Maar …

Blijf het testen.

Ook ik weet niet 100% zeker hoe je moet scoren in Google. Andere SEO’ers weten het niet, wat …

Zelfs de bedenkers van Google weten het niet.

Tenminste, niet meer exact.

Hoe dat komt, leg ik je later uit in dit artikel.

Voor deze tip is het vooral belangrijk dat je kritisch blijft. Durf te testen en stuur niet op de adviezen van andere, maar op cijfers.

Stijgen je posities? Krijg je meer bezoekers via Google? Dan pas weet je dat je op de goede weg zit.

SEO tip 7: Vergeet SEO

Vandaag de dag is Google slimmer dan ooit. Google begrijpt wat zoekers echt willen. Zelfs wanneer het zoekwoord niet eens op je pagina staat, kun je er toch goed op scoren.

Stel: je opereert in een kleine markt en wilt je marketing verbeteren. Je zoekt in Google naar ‘marketing in kleine markt’.

Google begrijpt dat je wellicht behoefte hebt aan groeistrategieën, nichemarketing tips of extra aantrekkingskracht.

Welke resultaten krijg je te zien?

seo-tips-vergeet-seo

Zie je dat de zoekresultaten niet zijn gevuld met websites die geoptimaliseerd zijn op het zoekwoord, maar op de intentie achter het zoekwoord?

Wat bepaalt dan die nummer 1 positie?

Waarom staan wij op nummer 2, scoort jouw concurrent hoger in Google en hoe moeten we inspelen op deze verandering in Google?

Het heeft te maken met verschillende belangrijke factoren. Ik neem ze allemaal met je door en geef je direct enkele Quick Wins die je gemakkelijk kunt toepassen op je eigen website.

Laten we beginnen met de volgende tip, en in mijn ogen de belangrijkste factor. De relevantie.

SEO Tip 8: Gebruik de RI Factor

RI?

Ja, RI. Niemand heeft het er over, maar geloof me, het is immens belangrijk wil je ooit scoren in Google.

In de cursus SEO schrijven ga ik hier nog veel dieper op in, maar laten we samen in ieder geval de essentie bespreken.

Waar draait het om?

Relevantie.

Wil je slimmer optimaliseren dan je concurrent, optimaliseer dan op het brein, niet op de zoekwoorden.

Optimaliseren op het brein?

Ja, gewoon lekker ouderwets, je eerst verdiepen in je klant, voordat je met de marketing begint.

Om jouw pagina relevant te maken voor honderden zoektermen dien je te begrijpen waar je klant echt naar op zoek is en hoe Google tegenwoordig met zoekwoorden omgaat.

Kijk eens naar de landingspagina van berekenhet.nl over het berekenen van bruto-nettosalaris.

De pagina heeft nog geen 300 woorden, scoort op 937 zoekwoorden en levert maandelijks meer dan 100.000 bezoekers op.

seo-tips-optimaliseren-op-het-brein

Waarom hebben zij die nummer 1 positie in Google?

Omdat ze precies aanbieden waar een zoeker naar op zoek is. Als jij zoekt naar ‘bruto netto’, wat zoek je dan?

Wil je een complete scriptie over de geschiedenis van het brutosalaris, de bedenker van de loonstrook en de nieuwe loonberekening tips of …

Wil je snel je nettosalaris berekenen?

Zeg jij het maar.

Natuurlijk begrijpt iedereen waar een zoeker naar op zoek is. Toch worden SEO-teksten geschreven op basis van zoekwoorden en niet op basis van de zoekintentie.

Wat wil de zoeker vinden en, nog veel belangrijker, hoe kan ik hem het beste helpen?

Als je het mij vraagt, gaat SEO al lang niet meer over de zoekwoorden of de beste optimalisatietechnieken (zoals ze nu bekend zijn), maar allemaal om de gedachte erachter.

Wat wil je klant, hoe kun je hem daar het beste bij helpen en wat heb je daar dan voor nodig?

Heb je dat helder voor ogen, bedenk dan hoe Google werkt.

Hoe Google werkt leg ik je uit in de volgende tip, waar we het over het Google brein zullen hebben.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

SEO Tip 9: Gebruik het Google brein

Het brein van Google is het brein dat het snelst evolueert. En dat is ook niet zo gek wanneer je miljarden boeken (websites) per dag leest.

Doordat het Google brein dagelijks zo immens veel informatie tot zich neemt, leert het ook veel over het brein van jou en mij.

Hoe denken wij, welke taal gebruiken we, wat is de echte intentie van ons zoekwoord en hoe kan Google ons helpen de beste informatie te vinden?

Dit doet Google door natuurlijke taalprocessen als Latent Dirichlet Allocation (LDA) en Latent Semantic Indexing (LSI) te gebruiken.

Nu wil ik er geen stoffige theorieles van maken, maar laat ik toch even stilstaan bij deze twee termen.

Latent Dirichlet Allocation (LDA)

LDA is een soort van model om de context van woorden te begrijpen in plaats van het bekijken van de woorden individueel.

Denk bijvoorbeeld eens aan woorden als ‘bank’ of ‘blad’. Waar hebben we het dan over?

Wanneer we niet weten in welke context deze woorden worden gebruikt, weten we ook niet wat ze betekenen.

Een bank om op te zitten of om je geld te storen? Een blad aan de boom of een slecht roddelblad voor bij de kapper?

Wil je schrijven voor Google, schrijf dan voor je bezoekers. Zonder de context weten we niet waar woorden over gaan. Google ook niet.

Latent Semantic Indexing (LSI)

Vanuit mijn studie psychologie kwam deze term, die veel in de NLP wordt gebruikt, al regelmatig terug. Hoewel je het in allerlei technische en moeilijke woorden kunt uitleggen, is het niets meer dan het leggen en zien van verbanden. Hoe past het één bij het ander.

Google gebruikt Latent Semantic Indexing om verbanden tussen woorden te begrijpen. Denk daarbij aan synoniemen, meervoud, enkelvoud of verkleinwoorden.

SEO-tips, Zoekmachine Marketing Tips, Hoog in Google tips

 

Je zoekt allemaal naar dezelfde informatie. Door de LSI en de LSA begrijpt Google dat. Door dagelijks miljarden websites te indexeren leert Google haar brein steeds meer woorden en verbanden.

Dus ik hoef helemaal geen rekening te houden met Google?

Hoewel het soms lijkt alsof Google echt begrijpt wat er staat, blijft het natuurlijk een machine.

Die machine kun je op verschillende manieren een handje helpen jouw website beter te begrijpen. Hoe dat werkt, leg ik later uit.

Laten we eerst kijken hoe Google ons, het menselijk gedrag, gebruikt om de relevantie, waarde en posities te bepalen van een zoekresultaat.

SEO Tip 10: Ontdek hoe Google jouw brein gebruikt

Over het algemeen kun je stellen dat hoe relevanter jouw pagina is, hoe hoger je zult scoren in Google. Toch wordt er niet altijd met dezelfde bedoeling gezocht op een zoekwoord als wat jij vooraf hebt bedacht.

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om voor alle Webnemers een uitgebreid artikel te maken. Een compleet overzicht van alle websites waar je gratis je afbeeldingen kunt downloaden.

Natuurlijk hebben we voor dit artikel een zoekwoorden onderzoek gedaan. Zo stuitten we op het zoekwoord ‘afbeeldingen zoeken’ – in mijn ogen een prima zoekwoord dat geschikt zou zijn voor het artikel.

Iemand die afbeeldingen zoekt, wil vast wel een verzameling van meer dan 40 websites waar je gratis afbeeldingen kunt vinden.

Toch?

Blijkbaar niet.

Als je zoekt naar ‘afbeeldingen zoeken’ zie je dat Google hele andere websites toont.

Blijkbaar zoeken mensen die dit zoekwoord gebruiken met een hele andere bedoeling. Ze willen geen afbeeldingen vinden, maar met een afbeelding zoeken.

Met andere woorden, je geeft Google een afbeelding en wilt andere websites vinden die in verband worden gebracht met die afbeelding.

Iets heel anders dan wat ik voor ogen had.

Hoe bepaalt Google waar een zoeker echt naar op zoek is?

Als jij een product op de markt wilt brengen, dan begin je met marktonderzoek. Je wilt namelijk, tenminste dat stel ik mij zo voor, weten of er wel behoefte is.

Stel dat je de meningen van 10 miljoen mensen hebt gevraagd. Heb je dan goed marktonderzoek gedaan?

Als ik de data zou hebben van het gedrag van 10 miljoen mensen, dan durf ik wel te zeggen dat ik weet waar behoefte aan is.

Google heeft die data. En dan niet van 10 miljoen mensen, maar van miljarden.

Nu heeft Google niet alleen data zoals onze zoekopdrachten, maar ook onze locaties, aankoopgedrag en nog veel meer.

Wist je dat Google jou en mij bijvoorbeeld ook afluistert (als je een Android telefoon of Googlehome hebt). Dat ze elk mailtje die wordt gestuurd via Gmail in kaart brengen.

We staan er (gelukkig) niet dagelijks bij stil, maar Google heeft data om bang van te worden. Data die het voor alle doeleinden gebruikt.

Dus ook voor jouw positie in Google.

SEO gaat daarom al lang niet meer over het toepassen van een paar slimme SEO tips of technieken. Het draait niet meer om zoekwoorden en steeds meer en meer gaat het op “normale” marketing lijken.

Je moet uitspringen. Waarde bieden en die nummer 1 positie verdienen.

SEO tip 11: Gebruik de SEO-fluencer Score

Stel: je vrienden, familie en buren hebben het steeds over een, naar hun zeggen, goed restaurant. Je kunt er echt heerlijk eten en de bediening is meer dan vriendelijk.

Jij bent er nog nooit geweest. Dus jij kan er moeilijk over oordelen.

Dus wat doe je?

Je gaat ook eens langs.

Dit principe zien we ook op het internet. Denk eens aan de invloed die influencers hebben. Een bekende Youtuber hoeft het maar over een product te hebben en de omzet schiet omhoog.

Hoe werkt dit principe dan voor SEO?

Dit heeft te maken met je SEO-fluencer Score.

Hoe werkt de SEO-fluencer Score?

Google pikt ergens op het internet, op een andere website, een LinkedIn post of een Twitterbericht jouw website op.

Google bezoekt jouw website, probeert het te begrijpen en bepaalt vervolgens of en waar jij in de zoekresultaten thuishoort.

Door ervoor te zorgen dat anderen over jouw website praten, dat mogelijk is met behulp van linkbuilding of een goed social media plan, breng je Google op de hoogte van je website.

Is Google eenmaal op de hoogte, dan zal het zoveel mogelijk leren. Aan de hand van het gedrag van de zoekers, bepaalt Google hoe waardevol je website is.

Dit doet het niet door te kijken hoe goed en hoe vol je website staat met zoekwoorden, maar door te kijken naar wat er echt toe doet.

Oftewel: kijken naar de waarde die je biedt en hoe jouw bezoekers hierop reageren.

SEO tip 12: Versnel je SEO groei

Heb ik je enthousiast gemaakt over deze manier van SEO en kun je geen genoeg krijgen van onze SEO tips?

Zet dan de volgende stap.

Neem contact met ons op, kom onze koffie (of thee) proeven en laten we samen sparren over de SEO voor jouw website.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...