Internet Marketing Gemak Logo

Zoekwoorden onderzoek

Je wilt de beste zoekwoorden vinden voor je SEO-strategie. Maar hoe vind je zoekwoorden die nog niemand gevonden heeft?

De zoekwoorden waarmee je jezelf verzekerd van een top 3 positie in Google.

Ontdek al onze geheimen, de beste tools en de slimste strategieën.

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

SEO > Zoekwoorden onderzoek

Waarom goed zoekwoorden onderzoek belangrijk is?

Lukt het jou om op een slimmere of betere manier je zoekwoorden onderzoek te doen dan ben je in staat om betere zoekwoorden te vinden dan je concurrent.

En geloof me. Dit helpt.

Dit helpt enorm.

Zo zorgde een goed zoekwoorden onderzoek (samen met het 5-staps groeisysteem) er voor dat deze website van nog onbekend in Google, naar 2.162 scorende zoekwoorden ging in slechts 88 dagen.

zoekwoorden-onderzoek

Wat we vergeten zijn over zoekwoorden

Wat zijn eigenlijk zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden die een zoeker zoekt.

Dit betekent dat achter ieder zoekwoorden een zoeker zit. Een persoon met eigen behoefte, gedachtes en meningen.

Achter ieder zoekwoord zit dus ook een bepaalde intentie.  

Iemand zoekt hoe deze het beste koffie kan zetten, hoe hij zoekwoorden onderzoek moet doen of zoekt een nieuwe koptelefoon omdat de buren er een sport van maken elkaar de tent uit te schreeuwen.

Achter ieder zoekwoord zit een mens.

Wil je goed zoekwoorden onderzoek doen en de zoekwoorden vinden die je concurrenten nog niet gevonden hebben? Gebruik je gezonde verstand en de kennis over je doelgroep. De zoekers.

Wat geloof me. Jouw brein is de beste tool die je kunt gebruiken.

De beste zoekwoorden tool

die bijna niemand gebruikt

Voordat je extra hulpmiddelen gebruikt bij het vinden van nieuwe zoekwoorden raad ik je aan deze tool te gebruiken:

Jouw branchekennis.

Jouw kennis onderscheid jou van de rest. Het is jouw voorsprong op iedere SEO-goeroe die er bestaat.

Waarom?

Ik heb misschien wel alle SEO-technieken in huis, maar jij hebt iets wat ik niet heb.

Je branche-kennis.

Gebruik dit in je voordeel.

Start je zoekwoorden onderzoek eens met wat jij van je doelgroep kent en gewoon ouderwets met pen en papier.

Waarom je de beste zoekwoorden NIET vindt met een tool

Pak een pen en papier en begin eens met brainstormen. Zet jouw eerste zoekwoord bovenaan en denk nu eens aan de intentie.

Denk niet direct aan potentiële zoekwoorden, maar aan de intentie van de zoeker. Wat wil diegene weten? Naar welke informatie is hij of zij op zoek?

Zo heb ik bij het zoekwoordenonderzoek voor dit artikel niet direct aan de zoekwoorden gedacht, maar aan de intentie.

Wat wil iemand weten?

Iemand wil voor zoekwoorden bijvoorbeeld weten:

Door je meer op de intentie van e bezoeker te richten zal je merken dat je makkelijker op nieuwe zoekwoorden komt.

Gaat dit goed? Mooi.

Merk je dat het nog niet zo soepel loopt? Niet getreurd. Oefening baart kunst plus ik heb nog talloze andere manieren om zoekwoorden te onderzoeken.

Maak SEO zo simpel als het volgen van 5 stappen

8 manieren voor een slimmer zoekwoorden onderzoek

Een geslaagd zoekwoorden onderzoek heeft zoekwoorden bovenwater gebracht waar veel op gezocht wordt, maar die je concurrenten over het hoofd hebben gezien.

Dit is totaal iets anders dan het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoorden.

Veel ondernemers (en zelfs sommige SEO-specialisten) gaan de mist in door vooral op zoek te gaan naar zoveel mogelijk zoekwoorden.

Dat is niet waar goed zoekwoorden onderzoek voor bedoelt is.

Het doel moet zijn om je concurrenten te slim af te zijn. Dit doe je door allereerst je branchekennis te gebruiken.

Merk je dat je vastloopt kijk dan eens naar de volgende manieren:

Hoe kun je zoekwoorden onderzoek doen via boeken?

Van een boek mag je verwachten dat “alle” kennis over een bepaald onderwerp wordt uitgelicht. 

Hoe werkt dit?

Je gaat naar bol.com, managementboek.nl  of een andere grote website die boeken aanbiedt.

OF,

Je kunt ook de zoekfunctie “boeken” in Google gebruiken:

Boeken-op-google

Je vult vervolgens jouw onderwerp in en bekijkt de inhoudsopgave van alle boeken die je kunt vinden.

Schrijf de thema’s op waarvan jij ze vindt passen en gebruik deze voor je brainstorm en verdere onderzoek.

Via reviews krijg je enorm veel waardevolle informatie. Door op zoek te gaan naar reviews krijg je inzicht in wat jouw doelgroep goed of slecht vindt, of nog mist.

Hiervoor kun je het makkelijkst naar de reviews van boeken kijken. Wat vonden ze goed aan het boek? Welke informatie miste ze nog?

Door te kijken naar waar de behoefte ligt kun je jouw zoekwoorden onderzoek en uiteindelijk (nieuwe) pagina beter afstemmen.

Gebruik deze stap om nieuwe input voor je zoekwoorden onderzoek te verzamelen en schrijf direct goede invalshoeken op voor je nieuwe blog of pagina.

Zo vond ik een review bij een boek over SEO waarbij er aangeven werd dat de theorie fijn was om te lezen, maar men de praktische stappen miste.

Een goede invalshoek voor een nieuw artikel zou dan zijn:

Zo scoor je hoger in Google in 6 praktische stappen”

Op het internet zijn er talloze plekken te vinden waar men vragen kan stellen. Kijk naar Facebookgroepen, LinkedIn groepen, forums of vraag-en-antwoordwebsites.

Je kunt eventueel ook Google hiervoor gebruiken door te zoeken naar:

“Zoekwoord Forum”

“Zoekwoord + Vragen”

Bijvoorbeeld: “SEO + Vragen”

Noteer alle vragen die je tegenkomt en gebruik deze vragen om je zoekwoorden onderzoek aan te vullen.

Google eens op jouw hoofd zoekwoord en bezoek de top 20 of 30. Ga elke pagina langs en ga op zoek naar de reacties. Hoe reageren ze op het artikel? Welke vragen worden er gesteld? Zijn er bepaalde onderwerpen of tips die ze erg gewaardeerd hebben?

Wil je vooral je concurrenten het zware werk laten doen? Dan past deze techniek goed bij je.

Hiervoor heb je helaas wel een betaalde tool nodig.

Je kunt de volgende tools gebruiken:

Hoe werkt het?

Je vult jouw zoekwoord in, in Google. Kopieert de gevonden websites en plakt deze in een tool naar keuze.

Wij gebruiken in dit voorbeeld Ahrefs. Ik heb gezocht op boekhouding en heb de nummer 1 in Google (niet de advertenties) gekopieerd en geplakt in de site explorer van Ahrefs.

Ik krijg vervolgens van Ahrefs een complete lijst met alle zoekwoorden waar deze website op scoort.

Als je al eens gezocht hebt via Google dan heb je de suggest functie voorbij zien komen. Het is de aanvulfunctie binnen Google.

Zou je “zoekwoorden An” intypen in Google dan zal Google dit automatisch aanvullen:

Hoe gebruik je dit?

Je kunt een voor een je zoekwoord in Google intypen maar nog makkelijker is het om de zoekwoorden tool “keyword shitter”te gebruiken.

Vul je hoofd zoekwoord in en keyword shitter doet de rest.

Mensen gebruiken Google om antwoord te vinden op hun vragen. En dat is precies wat de tool Answer the public doet. Het helpt je met het bedenken van alle mogelijke vragen die iemand, omtrent jouw zoekwoord, kan hebben.

Binnen de Google Search Console kun bij het rapport “Prestaties” zien op welke zoekopdrachten jij nu al gevonden wordt. Dit is waardevolle input om vanuit je al “scorende zoekwoorden” aanvullende zoekwoorden onderzoek te doen.

Kies jouw zoekwoorden tool

Je hebt alle stappen gezet om voldoende input te verzamelen voor jouw onderzoek.

Laten we nu eens kijken naar de verschillende hulpprogramma’s.

Google Zoekwoorden planner - Gratis

De Google Zoekwoorden planner is gratis, maar je hebt hiervoor wel een Google Ads account nodig. Persoonlijk vinden wij dit een van de slechtste programma’s om je zoekwoorden te onderzoeken.

Waarom?

Omdat Google je maar beperkte zoekwoorden suggesties geeft en geen verdere analyse mogelijkheden biedt.

Ons advies?

Probeer de zoekwoorden planner gerust uit, maar investeer je tijd liever in een andere tool die je direct een compleet plaatje biedt.

Welke tools dat zijn, leer je later.

Keyword Surfer - Gratis

Keyword Surfer is vooral een handige zoekwoorden tool als je snel een klein zoekwoorden onderzoek wilt doen.

Deze Chrome extensie installeer in je browser (Google Chrome) en vervolgens krijg je bij ieder zoekopdracht die je in Google doet, de zoekwoorden data.

Ubersuggest – Gratis (of vanaf 29 euro per maand)

Ubbersuggest is naast een uitgebreide zoekwoorden tool ook een compleet instrument voor meer SEO-activiteiten.

Toch is alleen de zoekwoorden functie in onze ogen het geld meer dan waard. Zelfs de gratis versie geeft je al aardig wat inzicht.

Ga aan de slag

Heb je de beste zoekwoorden geselecteerd, ga dan verder met een zoekwoorden analyse.

Wil je tijd besparen en direct die toppositie in Google pakken?

Gun jezelf het handboek “het 5-staps groeisysteem” en maak SEO zo simpel als het volgen van slechts 5 stappen.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...