Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

SEO Schrijven? 8 Tips om te schrijven voor Google & Jouw Bezoekers

Ben Mualaba   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 31-10-2018   |   ,

Als je dan toch de moeite doet om een blogartikel te schrijven, dan wil je dat natuurlijk graag door zoveel mogelijk mensen laten lezen. De zoekmachineoptimalisatie van je tekst moet dus een beetje op orde zijn. En nee, dat is niet saai en/of nodeloos ingewikkeld specialistenwerk. In dit artikel 8 concrete SEO-tips voor 2018 en later.

Wil je goed scoren in de zoekmachines, dan moet je stuk voldoen aan een aantal regels van Google. Google hanteert honderden criteria, maar in feite is alles terug te voeren tot 3 simpele uitgangspunten.

Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat:

  • Jouw artikel opvalt en wordt aangeklikt
  • Je lezer zo lang mogelijk op je blog blijft rondhangen
  • Er interactie is tussen jou (w blog) en je lezer

Oké, daar gaan we:

1. Verzorg de koptitel van je SEO-tekst

De kop boven je blogbericht is het mooiste reclamepaneel dat je kan hebben. Als die goed zit is het grootste deel van het werk al achter de rug.

Een perfecte blogtitel is:

  • Langer dan 5 woorden
  • Niet te lang (zodat ‘ie volledig zichtbaar is in de zoekmachines)
  • Voorzien van een goed zoekwoord
  • Voorzien zijn van concrete cijfers
  • Prikkelend en/of pakkend

Leestip – 12 tips voor een pakkende titel

2. Denk aan de meta-omschrijving

De meta-omschrijving is er niet alleen voor Google. Veel internetters laten zich – naast de titel van het artikel – (ver)leiden door de meta-omschrijving om te bepalen of een stuk iets voor hen is. Je verwerkt er vanzelfsprekend op een natuurlijke manier je belangrijkste zoekterm in.

Probeer je ook hier te onderscheiden door ‘m niet te zakelijk te maken en concreet genoeg voor je gemiddelde (potentiële) lezer.

 

Meta Omschrijving Tips

3. Let op de opmaak en indeling van je tekst

Kies voor een strak, prettig leesbaar lettertype. Let daarbij ook op de letterkleur en -grootte. Niet iedereen heeft de ogen van een volbloed jachtpiloot.

Zorg voor voldoende witruimte tussen de alinea’s van je bericht.

Maak gebruik van tussenkopjes en opsommingstekens. Ze zorgen voor extra witruimte, maken je tekst scanbaar/licht verteerbaar en trekken je lezer (opnieuw) in je artikel.

Maak de verschillende alinea’s niet te lang. 5 à 8 regels is zeker lang genoeg, helemaal wanneer je contentkolom breed uitvalt.

Natuurlijk kan je ook foto’s en tekeningen gebruiken om je artikel prettig en luchtig te houden.

Wat heeft dit alles met de SEO van je artikel te maken? Meer dan je denkt. Het gaat erom dat je voor je bezoeker/lezer een aangename leeservaring weet te scheppen.

Het lezen kost ‘m het liefst zo weinig mogelijk moeite, zodat ‘ie geneigd is langer bij de les te blijven. De moderne internetter is rotverwend en laat een razend interessant maar ondoordringbaar artikel zonder pardon links liggen. Een zeer slecht signaal in de ogen van Google! Dit alles heeft te maken met de Dwell-Time

Je wil niet weten hoe vaak het hier (al) misgaat!

Wil jij gemakkelijk het design van je SEO-teksten professionaliseren? Neem eens een kijkje op Webnemer.nl

Handboek SEO teksten schrijven

 

Klaar voor 84% meer bezoekers en 138% meer klanten?

Download het handboek

4. Schrijf een wervende inleiding…

Het schrijven zelf dan. De inleiding moet je bezoeker per direct omturnen tot een lezer, dat spreekt.

Een goede inleiding schetst kernachtig het probleem (waarvoor het artikel een oplossing biedt) en licht al een tipje van de sluier. En tot slot is een boude stelling ook nooit weg.

Oh, verwerk als het even kan de belangrijkste zoekterm van je bericht in de inleiding op een natuurlijke manier.

Leestip! Ontdek hoe je in 3 stappen hoger in Google komt!

5. … en de rest van jouw SEO-tekst

Dan is het tijd voor de hoofdmoot van je verhaal. Over het onderwerp kan ik an sich weinig zeggen, natuurlijk. Schrijf gewoon op een ontspannen manier. Maak het allemaal niet te technisch. De algemene schrijfstijl mag een tikkeltje informeler zijn dan die die je zou gebruiken voor een bedrijfswebsite bijvoorbeeld.

Vermijd verder jargon. Gebruik vooral de woordenschat die je doelgroep ook gebruikt, zo schrijf je al snel een pakkende en overtuigende tekst.

Hoe vaak je focus-zoekterm in je artikel moet voorkomen? Een begrip als keyword density is alvast achterhaald. Zorg gewoon dat die term een keer in één van je tussenkoppen voorkomt. Daarnaast ook nog een paar keer elders in je tekst, maar forceer het zeker niet. Staar je trouwens niet helemaal blind op die ene zoekterm (doe gewoon altijd goed zoekwoorden onderzoek). Gebruik gerust synoniemen, meervoudsvormen, andere werkwoordsvormen en zo meer.

Schrijf niet alsof je de waarheid in pacht hebt. Laat zelfs af en toe bewust gaten vallen in je redenering.

Twee voordelen:

  1. Je stimuleert de interactie met je lezer (die sneller geneigd zal zijn om een reactie achter te laten)
  2. Je geeft jezelf meer ruimte voor een volgend artikel

Bij dat alles houd je natuurlijk rekening met de tips uit punt 3.

Leestip! Bekijk ook eens veelgemaakte fouten en voorkom dat je niet gevonden wordt in Google!

6. Multimediaal spektakel

Natuurlijk is zo’n blogbericht niet af zonder (bijvoorbeeld):

  • een paar foto’s
  • een stukje video
  • een podcast
  • een infographic
  • grafiekjes
  • een uitgelichte quote

De kans is groot dat deze media ervoor zorgen dat je bezoeker/lezer je bericht een stuk interessanter zal vinden.

Gevolg? Hij blijft langer op je blog hangen! En ook Google is verzot op deze zogeheten verrijkte content.

Wat betreft het fotomateriaal is het goed om weten dat Google niet kan zien wat er op afbeeldingen te zien is. Daarom is het nuttig om foto’s – maar ook infographics bijvoorbeeld – een concrete, beschrijvende bestandsnaam mee te geven alvorens ze te uploaden naar je blog. Dus niet: foto1234.jpg, maar peer-met-chocolade.jpg.

Idem voor de alt-tag van de afbeelding. Ook hier doe je er goed aan in gewoon Nederlands te vertellen wat er op het plaatje te zien is.

Met deze simpele maatregelen wordt je artikel ook vindbaar via de afbeeldingen die in je blogpost verwerkt zijn.

Het liefst stel je één van de afbeeldingen in als een uitgelichte afbeelding. Wanneer je straks je artikel deelt op sociale media wordt deze mee ingesloten in je update.

Het spreekt voor zich dat je bericht zo veel meer opvalt dan wanneer je alleen tekst gebruikt. Uiteraard onontbeerlijk als je graag meer respons wil van je volgers.

Benieuwd waar je snel gratis afbeeldingen vandaan kunt halen? Bekijk dan dit artikel eens.

7. Linkjes in je blogpost

Link in je artikel naar relevante oudere berichten en pagina’s. Zo wijs je de lezer ongedwongen de weg naar meer informatie en blijft ‘ie langer op je blog. Wederom, het simpele feit dat je lezer meerdere pagina’s aanklikt, is positief. Daarnaast kan Google ook makkelijker verbanden leggen tussen je artikels onderling.

Verwijs trouwens niet alleen naar je oudere content, maar maak ook de omgekeerde beweging. Linken vanuit je oudere content naar je nieuwste artikel. Zo blijft (ook in de ogen van Google je oudere stuk actueel. Allemaal goed voor de SEO!

8. Sluit af met een call-to-action

Persoonlijk vind ik dit altijd een lastige. Echt goeie call-to-actions zijn zeldzaam. Vaak ligt het er veel te dik bovenop. Ik laat deze dan ook vaak gewoon achterwege.

Hoe dan ook, nu je lezer aan het einde van je bericht is gekomen (en dus al aardig wat interesse heeft getoond), wil je ‘m graag nog een vervolgstap laten nemen. Het liefst is dat een vervolgstap waar jij of je blog beter van wordt. Je kan:

  • de lezer uitnodigen om meer te lezen (geef enkele gerelateerde berichten mee onderaan de blogpost)
  • de lezer vragen om een reactie achter te laten (ook comments van lezers is content en er is weer die interactie)
  • de lezer vragen een bericht te delen met z’n volgers op social media
    je lezer een commercieel aanbod doen

Zo, met deze 8 SEO-tips zou je blog op termijn een stuk beter moeten scoren in de zoekmachines. Dit is het actieplan voor één artikel. Je doet er goed aan dit te herhalen bij zowat elk blogbericht én elke nieuwe pagina van je blog. Op deze manier schrijf je sterke artikelen voor het internet.

Ben je al enthousiast geworden en kun je niet wachten om te bloggen? Nu kun je beginnen met het schrijven van succesvolle blogs!

Ik wens je daarbij veel succes!

En nu!?

Je kunt niet altijd raak schieten met je webteksten, maar je kunt je kansen wel aanzienlijk vergroten met een content strategie. En wil je nu nog meer uit je website halen met behulp van SEO-teksten?

In de training “SEO-teksten schrijven als een PRO” krijg jij alle technieken om goed te scoren met je SEO tekst. Of laat je SEO-teksten schrijven door onze SEO-tekstschrijver.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ben Mualaba

Op Blogtrommel.com geeft Ben al een jaar of 5 tips aan beginnende en meer gevorderde bloggers. Het zijn concrete tips en stappenplannen waar iedereen wat mee kan. Echt technisch wordt het dus nooit, en er mag al eens wat gelachen worden. Nieuwsgierig? Neem dan zeker een kijkje!

Laat een reactie achter