Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoger in Google in drie stappen: SEO stappenplan voor ondernemers die weinig tijd hebben

Nanouk van Gennip   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 25-06-2018   |   

Je wilt natuurlijk dat je bedrijfswebsite vindbaar is in Google. En uiteraard dat je je hoge posities vasthoudt. Dit betekent dat je regelmatig aan je website moet werken.

Ook als je het heel druk hebt, is het belangrijk dat je tijd aan SEO besteedt. Doe je dit niet, dan zakt je website in de zoekresultaten en word je voorbijgestreefd door je concurrenten.

Dit kun je gelukkig voorkomen, ook als je weinig tijd hebt.

Hoe dan?

Door je te focussen op de allerbelangrijkste SEO-strategieën die het beste resultaat leveren.

In deze blog leg ik de drie belangrijkste stappen uit, zodat ook jouw bedrijfswebsite vindbaar wordt en blijft.

Stap 1. Richt je op een specifieke doelgroep (nichemarkt)

In internet-taal wordt dit ook wel een niche genoemd en in marketingland heet het nichemarkt.

Allereerst moet je doelgroep of niche natuurlijk goed bij je bedrijf en product passen, maar een niche is ook belangrijk voor de vindbaarheid in Google.

Met een breed onderwerp krijg je namelijk geen nummer 1 positie te pakken, tenzij je een voltallig marketingteam en onbeperkt SEO-budget hebt.

Specialiseren

Wil je als (kleine) ondernemer bovenaan in Google komen met je website, dan moet je je specialiseren.

Dus niet ‘reisbureau’, maar ‘reisbureau voor actieve reizen met kinderen’ of ‘reisbureau voor vakanties in regio x’.

Of benader een specifieke doelgroep. Voor een online fitness cursus is je doelgroep bijvoorbeeld ‘vrouwen tussen de 30 en 40 jaar met kleine kinderen die graag fit willen worden’ in plaats van ‘vrouwen’.

Praktische tips

Weinig tijd? Dit kost je eenmalig een half uur:

  1. Schrijf in een paar steekwoorden op wie jouw ideale klant is.
  2. Bedenk een korte, pakkende ondertitel voor je bedrijfsnaam of product/dienst.
  3. Benoem in enkele woorden waar jij expert in bent.

Houd je niche altijd in je achterhoofd bij stap 2 en 3! Stel je niche eventueel bij als dat nodig is.

Stap 2. Kies voor long tail zoekwoorden

Long tails zijn specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume. Hoewel deze zoekwoorden weinig zoekvolume hebben, trek je hiermee wel die specifieke doelgroep (ideale klant) aan die super geïnteresseerd is in jouw bedrijf en product/dienst. Die doelgroep uit stap 1 dus!

Algemeen keywoord

Stel, je verkoopt backpacks. Het zoekwoord ‘backpack’ is een overduidelijke short tail met veel zoekvolume.

Deze zoekterm heeft veel concurrentie en het is vrijwel onmogelijk om hierop bovenaan in Google te komen.

Maar je wilt ook helemaal niet hoog scoren op de term ‘backpack’, want daarmee richt je je op een veel te brede doelgroep.

Afhankelijk van je doelgroep en de producten die je verkoopt, zijn de volgende long tails een betere keuze:

  • Backpack voor kleine vrouwen
  • Backpack vrouwen 60 liter
  • Backpack kopen tips

Voordelen long tail keywords

Door je content te optimaliseren voor long tails, heb je een veel grotere kans dat potentiële klanten je daadwerkelijk vinden via Google.

Ook haal je zo bezoekers naar je website die al bereid zijn te kopen. Je conversie wordt dus hoger.

Maar wat heb je nou aan zoekwoorden met een laag zoekvolume? Gelukkig tellen de zoekvolumes van honderd long tails aardig op.

Hierdoor bereik je uiteindelijk alsnog grote aantallen bezoekers.

Praktische tips

Weinig tijd? Maak ongeveer één à twee uur per week vrij voor de volgende klusjes:

  1. Voer een zoekwoordanalyse uit.
  2. Maak een lijst van relevante long tail keywords.
  3. Verwerk deze zoekwoorden in je content.

Pas een paar pagina’s aan en je bent al een aardig eind op weg naar de top in Google!

Stap 3. Werk aan de linkbuilding van je website

Linkbuilding is het verzamelen van backlinks naar je website. Google ziet backlinks als positieve stemmen voor jouw website.

Hiermee vergroot je de autoriteit van je website en verbeter je jouw positie in Google.

Maar linkbuilding is niet meer wat het geweest is. Google voert talloze updates door, waardoor websites met een onnatuurlijk linkprofiel worden gestraft.

Het beste is het verkrijgen van natuurlijke backlinks: jij schrijft ontzettend goede content en andere websites linken hier vanzelf naar.

Natuurlijke backlinks

In theorie een goed idee, maar in de praktijk werkt dit niet. Natuurlijke backlinks ontvang je als je content wordt gelezen, maar je website wordt pas gevonden en gelezen als je een hoge autoriteit hebt.

Maar voor een hoge autoriteit heb je backlinks nodig. Een kip-ei-verhaal dus.

Is linkbuilding dan verleden tijd? Nee, want met een goede linkbuilding strategie kun je je website meer autoriteit geven, zonder dat je een penalty van Google krijgt.

Bij het linkbuilden is het maar goed dat je niet zoveel tijd hebt, want zo vermijd je het risico dat je in een korte tijd onnatuurlijk veel backlinks verzamelt.

Het is beter om maar een paar backlinks per week of per maand te verkrijgen. Het duurt wellicht langer voor je website in Google stijgt, maar je hoge positie staat daardoor wel steviger.

Praktische tips

Weinig tijd? Maak een of twee uur per week vrij voor het volgende:

  1. Vraag aan relevante (!) websites en blogs uit je niche of ze openstaan voor een goede gastblog.
  2. Schrijf een knaller gastblog.
  3. Plaats hierin een relevante (!) link naar je website.

Als je ongeveer twee gastblogs per maand schrijft, maak je maximaal gebruik van je beschikbare tijd. Je bouwt hierdoor een stevig linkprofiel op.

SEO stappenplan voor drukke ondernemers, om hoger in Google te komen

Er is geen quick fix voor zoekmachine optimalisatie. Wil je bovenaan in Google met je website, dan is dit een lange termijninvestering.

Ook in drukke tijden is het belangrijk om een paar uur per week aan de SEO van je website te besteden.

Door je in deze uren alleen te focussen op dat wat belangrijk is, haal je het grootste rendement uit je inspanningen. Zo wordt je website beter vindbaar in Google met maar 2 tot 4 uur per week werk.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Nanouk van Gennip

Nanouk heeft jarenlange ervaring als SEO-tekstschrijver voor grote en kleine opdrachtgevers. Ze neemt de optimalisatie van je website met alle liefde van je over, maar helpt je ook graag bij het zelf leren van de kneepjes van het SEO-vak. Met haar man en twee kleine kinderen reist Nanouk als digital nomad gezin door Europa. Door de perfecte balans van reizen, werken en het samenzijn met haar gezin is ze een gemotiveerde en blije SEO-expert.

Laat een reactie achter