Search
Close this search box.

De Geheimen van een Sterke SEO Tekst: 6 Simpele Stappen

SEO tekst

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten die geschreven zijn met het doel de zichtbaarheid van een website in de organische zoekresultaten te verbeteren.

Er zijn een aantal elementen die een rol spelen bij het schrijven van effectieve SEO teksten, waar we in dit artikel stap voor stap bij stilstaan.

Laten we eerst stilstaan bij enkele veelgestelde vragen.

Hoeveel woorden moet een SEO tekst hebben?

De lengte van een SEO tekst doet er niet doet. Het draait om de intentie van de zoeker. Stel dat ik zoek naar ‘bruto netto’. Ben ik dan op zoek naar een lange tekst over de geschiedenis, het ontstaan en hoe ik dit handmatig uitreken?

Of…

Wil ik liever een calculator op de pagina vinden waarmee ik gemakkelijk mijn netto salaris kan berekenen?

Hoeveel woorden moet een SEO tekst dan hebben? Het hangt ervan af. Kijk eens naar de huidige top 10 in Google. Staan er veel uitgebreide pagina’s in de top 10, dan weet je dat je meer woorden moet gebruiken.

Maar…

Kijk niet naar het aantal woorden, maar naar de inhoud. Als jij het de zoeker in minder woorden uitgelegd krijgt, doe dat dan. Je brengt je website echt niet hoger in Google simpelweg omdat je meer woorden aan je website hebt toegevoegd.

Waarom zijn SEO teksten belangrijk?

Het schrijven van SEO teksten is in mijn ogen de makkelijkse vorm van zoekmachine optimalisatie.

Of nou ja…

De makkelijkste vorm van SEO is natuurlijk je SEO uitbesteden. Of je SEO teksten laten schrijven.

Maar ook als jij zelf aan de slag wilt met het verbeteren van je positie in Google, is het schrijven van SEO teksten de makkelijkste weg. Zeker met hulp van een online marketing coach.

Deel jij regelmatig jouw kennis en gebruik je de tips in dit artikel dan kun je zonder dat je veel afweet van SEO, toch met enorm veel zoektermen bovenaan in Google komen.

Een sterke SEO tekst schrijven in 6 Stappen

Een ijzersterke SEO tekst is een tekst die niet puur en alleen geoptimaliseerd is voor Google. Goede SEO teksten renderen.

Dit betekent dat je voordat je begint met schrijven eerst enkele belangrijke stappen dient te zetten.

Voordat je begint

Voordat je begint met het schrijven van SEO teksten raad ik je aan een onderzoek te doen. Dit onderzoek bestaat uit slechts enkele stappen, maar zal de effectiviteit van iedere tekst die je schrijft drastisch doen toenemen.

Mijn advies?

Gun jezelf de tijd.

Wil je goede SEO teksten schrijven, start niet met het schrijven, maar met het onderzoek.

De intentie achter het zoekwoord

Achter ieder zoekwoord schuilt een intentie. Hoewel jij en ik hetzelfde zoekwoord kunnen gebruiken, kan onze intentie compleet verschillen.

Stel dat jij SEO teksten wilt schrijven voor een fietsenmaker.

Je hebt het zoekwoord “fietsband plakken” gevonden. Een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, dus een nieuwe tekst schrijven over dit zoekwoord is een goed idee.

Maar, is dit wel zo?

Wat verwerk je in het artikel en met welke intentie zoekt men?

Zoekt iemand de dichtstbijzijnde fietsenmaker? Een video? Een stappenplan? Een bandenplak setje?

Hoe goed jouw SEO teksten ook geschreven zijn, sluiten ze niet aan bij de intentie van de zoeker, dan zul je nooit bovenaan in Google komen (en blijven).

Hoe onderzoek je de intentie?

Allereerst gebruik je je gezonde verstand. Bekijk de zoekwoorden die je hebt gevonden en denk na over welke informatie men mogelijk kan zoeken.

Vraag ook eventueel je collega’s, vrienden of familie.

Heb je deze stap gezet, bekijk dan de top 20 van Google.

Google blijft altijd testen en zal alleen de pagina’s in de top van de zoekresultaten plaatsen wanneer deze pagina’s aansluiten bij wat de zoeker zoekt.

Doe hier je voordeel mee.

Je concurrenten hebben het harde werk al gedaan.

Jij hoeft alleen nog de pagina’s te bezoeken en de onderwerpen (en type content) die behandeld wordt te noteren.

Gebruiken je concurrenten stappenplannen, video’s, tips, afbeeldingen?

Op welke manier zijn hebben zij hun tekst geschreven en opgemaakt? En op welke intentie richten zij zich?

Heb je helder voor ogen hoe je concurrenten het hebben aangepakt en waarom zij goed vindbaar zijn? Pak dan de meest voorkomende intentie en zorg dat jij hierop je tekst optimaliseert.

Doel

Jij wilt een SEO tekst schrijven over een bepaald onderwerp en hebt in de vorige stap de intentie van de zoeker achterhaalt. Bepaal nu of het doel dat jij voor ogen hebt met je tekst ook past bij de intentie van de zoeker.

Pakken we het voorbeeld van de fietsenmaker erweer bij en we zouden op het zoekwoord ‘fietsband plakken’ alleen maar webshops tegenkomen, die plaksetjes verkopen, vergeet het dan maar.

Als jij niet ook plaksetjes verkoopt en alleen maar op dat zoekwoord wilt scoren om meer klanten voor je zaak te krijgen, dan kun je beter een ander onderwerp voor je SEO teksten uitkiezen.

We starten daarom bij het doen van onderzoek.

1 | Doe onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek wordt veel gezien als het belangrijkste onderdeel voor een goede SEO tekst.

Maar.

Later zul je ontdekken dat dit de grootste onzin in.

Voor een goede SEO tekst heb je geen zoekwoorden nodig, maar de kennis van je lezers.

Een zoekwoorden onderzoek helpt je in het brein van je bezoekers te kruipen. En uiteraard zoekopdrachten te vinden waar veel op gezocht wordt.

Maar nog belangrijker…

Het helpt je om uiteindelijk het perfecte artikel te maken.

Een zoekwoorden onderzoek voor je SEO teksten gebruik je niet voor de zoekwoorden, maar voor de inhoud van de tekst.

Gebruiken we dan helemaal geen zoekwoorden?

Jawel.

Alleen dit komt later.

Eerst zorgen we dat we zeker weten dat we die nummer 1 positie verdienen. We zorgen ervoor dat Google bijna verplicht is ons die nummer 1 positie te geven.

Dit doen we door de beste bron op het internet te bieden wanneer het over onze gekozen zoekwoorden gaat.

Zo hebben wij dit artikel geschreven met de intentie om iedereen die een zoekmachine vriendelijke tekst wilt schrijven, écht stap voor stap hiermee te helpen.

Heb jij het beste artikel geschreven die er online te vinden is, dan gaan we Google een handje helpen.

Om te bepalen hoe we onze zoekwoorden in onze SEO tekst verwerken, moeten we weten hoe Google met zoekwoorden omgaat.

Hoe Google omgaat met zoekwoorden

Google is enorm slim geworden wanneer het gaat over zoekwoorden. Naast synoniemen gebruikt het tegenwoordig ook de LSI zoekwoorden.

LSI staat voor Latent Site Indexing, of met andere woorden, welke woorden worden vaak in verband gebracht met een bepaald zoekwoord.

Als ik het heb over een bank, over welke bank heb ik dan? Een om op te zitten? Of om mijn zuurverdiende spaarcenten (zonder rente 😡) op te storten?

Praat je over een blad, dan kan dit een blad aan de boom, of het blad de Donald Duck zijn.

Door niet alleen naar het zoekwoord, maar de omringende woorden te bekijken, begrijpt Google beter waar de tekst écht over gaat.

Google kijkt dus vooral naar het geheel.

Zo optimaliseerde je je SEO teksten vroeger door er gewoon heel vaak een zoekwoord in te proppen.

Tegenwoordig gaat het meer over het thema en de intentie.

Laten we eens kijken hoe dat werkt.

De praktijk

Begin je onderzoek vanuit de intentie. Welke informatie zoekt men?

Of je nu zoekt naar; schrijven voor Google, SEO-teksten schrijven, SEO Copywriting, je bedoelt hetzelfde.

Een zoekwoorden onderzoek doen voor je SEO tekst gaat dan ook anders dan een zoekwoorden onderzoek voor je SEO strategie of Google Ads campagne.

Voor je SEO tekst probeer je zoveel mogelijk zoekwoordvarianten te vinden met dezelfde betekenis. Je doorloopt daarvoor de volgende stappen:

1 | Bepaal het thema

Wat is het onderwerp waar je straks goed op gevonden wilt worden en welke zoektermen horen hierbij?

2 | Vind gerelateerde zoekwoorden

Probeer zoveel mogelijk gerelateerde (zoek)woorden te bedenken. Denk na welke onderwerpen je in je tekst kunt verwerken om nog duidelijker te maken waar je tekst over gaat.

Stel dat ik het heb over buitenspel, rode kaart en penalty. Dan is het voor iedereen duidelijk dat het over voetbal gaat. Toch heb ik dit woord niet gebruikt.

3| Maak een zoekwoorden cluster

Via een zoekwoorden cluster bepaal je, aan de hand van de belangrijkste zoekwoorden, welke zoektermen je in een tekst kunt verwerken.

Een zoekwoorden cluster?

Ja.

Een zoekwoorden cluster is een verzameling van goede zoekwoorden die allemaal passen bij dezelfde zoekintentie.

Wat ik hiermee bedoel?

Een bepaald zoekwoord kan andere relevante zoektermen hebben. Bijvoorbeeld, zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie of SEO. We bedoelen in principe allemaal hetzelfde.

MAAR!

Helaas is Google nog niet volledig in staat om te begrijpen dat ondanks dat deze woorden verschillen, het wel dezelfde informatie is die mensen zoeken.

Met een zoekwoorden cluster bundel je de zoekwoorden die allemaal dezelfde zoekintentie hebben en waarvan je weet dat Google dit ook zo ziet.

Je kunt dit gemakkelijk testen door jouw gekozen zoekwoorden een voor een in te vullen bij Google. Zie je dan dat er in de top 10, dezelfde websites getoond worden, dan kun je ervan uitgaan dat ze allemaal in dezelfde cluster kunnen.

Je kunt ook gebruikmaken van een zoekwoorden cluster tool. Bijvoorbeeld SERanking.

Door te werken met een cluster weet je welke zoekwoorden relevant zijn en welke je tegelijk op een pagina kunt gebruiken om op die manier mee te dingen op tientallen tot soms wel honderden zoekwoorden tegelijkertijd.

Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in de video.

2 | Bepaal de opbouw

Je kunt het beste je SEO teksten opbouwen in verschillende “blokken”. Ieder blok heeft zijn eigen doel en door van tevoren na te denken over je opbouw zul je zien dat je teksten een stuk beter renderen.

Je bouwt je tekst op in de volgende blokken:

  • Intro
  • Midden
  • Einde

Ieder blok verdient een andere strategie. Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.

De intro

De intro is HET belangrijkste blok binnen je SEO tekst. Aan de hand van de intro bepaalt de (be)zoeker of diegene jouw tekst leest.

Jouw intro verdient de meeste aandacht.

Zorg dat je jouw bezoekers prikkelt en maak duidelijk dat jij de tekst hebt gemaakt die zij zochten.

Sluit aan bij hun intentie en maak je beloftes.

Prikkel hun nieuwsgierigheid en “haal ze over” om je complete artikel te lezen.

Het midden

In het midden haken je bezoekers af. De spanningsboog op het internet is nu eenmaal niet zo hoog en aan jou de schone taak om in je SEO-teksten de aandacht vast te houden.

Dit kun je doen door talloze SEO copywriting technieken te gebruiken, waar ik je in een ander hoofdstuk alles over zal vertellen.

Het einde

Gefeliciteerd. Als je bezoekers het einde van je tekst hebben bereikt dan heb jij het als ‘SEO tekstschrijver’ goed gedaan.

Je hebt de bezoekers zover gekregen de complete tekst te lezen.

Maar wat nu?

Wat was het doel van je tekst?

Zorg dat je in de tekst de spanning hebt opgebouwd en dat je in het laatste stuk alleen nog maar een klein zetje hoeft te geven.

Hoe beter jij in je teksten het doel voor ogen houdt, hoe gerichter je schrijft en hoe minder het als ‘verrassing’ voor je bezoeker komt dat je plots over je product, nieuwsbrief of dienst praat.

3 | Schrijf de tekst

Gek genoeg behandelen we pas in dit hoofdstuk hoe je schrijft voor Google.

Toch is dit niet zonder reden.

Ik hoop echt dat je het van mij aanneemt.

Schrijf je voor je bezoekers, dan is het goed voor Google.

Jij en Google hebben dezelfde doelgroep en hetzelfde doel; Informatie of het antwoord bieden aan de zoeker.

Richt je als eerste op de bezoeker.

Heb je een interessant artikel geschreven kijk dan eerst eens kritisch naar het artikel zelf. Bied je voldoende toegevoegde waarde, heb je een goed verhaal en heb je er alles uitgehaald om de lezer écht te helpen?

Ja?

Mooi, dan kunnen we nu de tekst optimaliseren voor Google.

4 | Optimaliseer voor Google

Dus, schrijf eerst voor je bezoekers en optimaliseer daarna voor Google.

Hoe je dat doet?

Voor het optimaliseren van je teksten voor Google pak je het resultaat van jouw zoekwoorden onderzoek erbij en selecteer je de zoekopdrachten die het beste uit de zoekwoorden analyse komen:

  • Hoog zoekvolume
  • Lage concurrentiescore
  • De juiste intentie
  • Passen in het zoekwoorden cluster

Heb je een paar zoekwoorden gekozen? Verwerk deze dan op de volgende plekken:

  • SEO meta’s
  • De koppen
  • De URL

Nu zijn er nog veel meer plekken waar je jouw zoekwoorden kunt verwerken, maar deze krijgen steeds minder waarde mee. Wil je daar alles over weten, lees dan het artikel over de on-page SEO.

Mijn advies?

Richt je op de drie grootste pijlers en gebruik als je jouw artikel klaar hebt de promotie technieken uit het volgende hoofdstuk. Daarin leer je hoe je jouw SEO teksten bijna kunt lanceren in Google.

Maar voordat we daar zijn, laten we eerst eens kijken hoe je de belangrijkste elementen in je tekst optimaliseert voor een betere vindbaarheid.

Maak pakkende SEO META’s

Iedere tekst kun je een SEO-titel en een meta omschrijving meegeven.

Aan de hand van deze titel en meta omschrijving (welke in de zoekresultaten van Google worden getoond), bepaalt de zoeker of diegene op jouw website klikt.

Zorg dat je in de SEO titel je belangrijkste zoekwoord(en) verwerkt en zowel je titel als meta omschrijving vooral pakkend is.

Gebruik prikkelende koppen

Binnen je website kun je gebruikmaken van verschillende koppen (H1, H2, H3 etc). De H1 kop mag je slechts 1 keer op je pagina gebruiken.

Dit is zogezegd de titel van het hoofdstuk van de pagina.

Met de andere koppen (H2, H3, H4 etc.) geef je jouw pagina structuur. Vergelijk het met paragrafen en sub paragrafen.

Door slim gebruik te maken van de koppen en de structuur die je daarmee bepaalt, kun je een pagina optimaliseren en op wel honderden zoekwoorden tegelijkertijd laten scoren.

Zoekmachine vriendelijke URL’s

Een zoekmachine vriendelijke URL is een URL met daarin je zoekwoord verwerkt. Een URL is de link naar de pagina.

Bijvoorbeeld: ‘imgemak.nl/seo-teksten’

Lanceer je SEO teksten

Je SEO tekst is geschreven, nu moeten we zorgen dat je de eerste bezoekers krijgt en dat Google de juiste signalen krijgt om jouw pagina te bezoeken.

Hoe je dit doet?

Bekijk de video en volg de stappen.

Social Media

Of je socialmedianetwerk nu gevuld is met potentiële klanten (prospects), je lieve buurman of je oudtante die je al jaren niet gezien hebt, zorg dat je social media benut om je tekst te promoten.

Waarom?

Omdat Google de social media kanalen nauwlettend in de gaten houdt en op die manier sneller jouw nieuwe SEO tekst zal ontdekken.

Dit heeft te maken met het crawlen door Google.

Google speurt als het ware het complete web af op zoek naar nieuwe informatie. Door je teksten te delen op je social media kanalen zal Google je website sneller vinden.

Interne stemmen

Dit is een van de makkelijkste SEO technieken om jezelf omhoog te “stemmen” in Google. Toch wordt deze techniek amper toegepast. 

Het heeft allemaal te maken met linkbuilding en je interne links

Externe stemmen

Als je jouw nieuwe SEO tekst onder de aandacht hebt gebracht binnen je netwerk en website (de interne stemmen), dan kun je jouw SEO tekst nog verder helpen door het verzamelen van externe stemmen.

Hoe je externe stemmen (backlinks) krijgt, leer je in de complete gids over linkbuilding.

Herhaal

Blijf je SEO teksten optimaliseren. Schrijf ook regelmatig nieuwe SEO teksten rondom hetzelfde thema. Wissel lange teksten af met korte ‘X tips voor’ artikelen om de vaart erin te houden.

Bedenk van tevoren goed waarover je gaat schrijven, houd je doel voor ogen en controleer de huidige zoekresultaten voor het achterhalen van de intentie.

Steel onze strategie

Of het nu gaat over het schrijven van SEO teksten, het optimaliseren van je website of de nieuwe SEO-technieken. Allemaal onderwerpen waar we gek op zijn.

Heb je een vraag of wil je eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf