5 tips voor bedrijven die het schrijven van SEO-teksten willen uitbesteden aan een online marketing bureau

Lianne de Groot   |      |   Laatste aanpassing op: 17-08-2018   |   

Net als iedere ondernemer wil je meer conversie op je landingspagina’s, voldoen aan de verwachtingen van je doelgroep en goed online vindbaar zijn.

Uiteraard beschik je over veel kennis over jouw dienst, product, of vakgebied, maar om dit ook goed onder woorden te brengen, is een hele uitdaging.

Daarnaast wil jij je kunnen richten op de corebusiness binnen je onderneming. Het is ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven SEO-teksten laten schrijven.

Goed plan, maar weet je ook waar je rekening mee moet houden bij het inschakelen van een online marketing bureau…. Lees snel verder.

Tip 1: Zorg ervoor dat er informatie over je bedrijf op de website staat

Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar toch blijf ik me verbazen over verzoeken die binnenkomen voor het schrijven van SEO-teksten.

Voorbeeld: een bedrijf in de offshore, zonder website die een ‘over ons’ pagina wilt laten schrijven. Op zo’n moment vraag ik mezelf wel af: ‘Hoe dan?’

Jij als ondernemer weet zelf meer over je eigen bedrijf dan het bureau, toch? Heb je nog geen website live staan? Lever dan relevante informatie aan.

Al is het een opsomming met USP’s, missie of visie. Maar waardoor onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrent? Dat wil de klant weten.

Tip 2: Bespreek van tevoren jouw verwachtingen van het online marketing bureau en de SEO-teksten

Lijkt ook logisch, maar dit zorgt toch vaak voor ontevredenheid. Want wat verwacht je nu precies van de SEO-teksten?

Wil je enkel goed scoren in verschillende zoekmachines of wil je je klanten daadwerkelijk iets meegeven?

Plaats je de teksten op je website of gebruik je ze enkel als SEO-tool om meer waarde te creëren?

Natuurlijk heb je van tevoren een duidelijk beeld in gedachten.

Maak het kenbaar! Alleen dan weet je of jouw verwachtingen gerealiseerd kunnen worden.

Tip 3: Verwacht niet dat het online marketing bureau Wikipedia is

Stel: je hebt je eigen advocatenkantoor en bent gespecialiseerd in persoonsrecht. Je hebt zelf jaren gestudeerd en de nodige ervaring opgedaan.

Vaak werkt een online marketing bureau met ‘deadlines’ of ‘targets’. In die gestelde tijd kan een copywriter geen perfect inhoudelijk stuk schrijven, laat staan 12 unieke teksten met gedetailleerde informatie.

Bied je dus een zeer gespecialiseerde dienst/product aan, schaaf je verwachtingen iets bij en ga ervan uit dat je zelf iets zult moeten toevoegen of aanpassen.

Ook hier geldt; wil je specifieke informatie aan bod laten komen, lever het aan.

Tip 4: Bedenk waar je je op wilt focussen in de SEO-teksten

Oftewel, wat wil je in de ‘Call To Action’ hebben staan? Wil je dat bezoekers van je site een offerte aanvragen, je dienst afnemen, meer informatie opvragen, een afspraak maken etc.

Tegenwoordig zie je steeds vaker dat bedrijven zowel een dienst als product aanbieden. Dus stel, je hebt een horecabedrijf, maar je levert ook bedrijfskleding.

Dan is het belangrijk dat je van tevoren nagaat wat je wilt benadrukken in de teksten. Wil je meer producten verkopen of wil je dat potentiële klanten vaker jouw dienst gaan afnemen?

Natuurlijk kan je je ook op beide facetten focussen, maar ik geloof dat elk bedrijf een corebusiness heeft.

Hetzelfde dat elk bedrijf administratie moet bijhouden, maar zich eigenlijk wilt richten op het te bieden product of dienst.

Tip 5: Doe zelf al wat deskresearch

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden en welke juist niet? En in welke regio wil jij meer naamsbekendheid creëren?

Wellicht wil je nationaal of internationaal doorbreken, maar begin klein en wees realistisch. Zeker in een beginstadium is het belangrijk om een goede naam op te bouwen.

Win het vertrouwen van de klant en zorg ervoor dat er positief over jouw product of dienst gesproken wordt. Daarnaast kun je alvast kijken wat jouw concurrenten doen.

Op welke zoekwoorden worden zij gevonden en hoe ziet hun website eruit? Wil je hierop lijken of juist niet?

Klaar om een online marketing bureau in te huren voor jouw SEO-teksten?

Natuurlijk mag je een professionele dienstverlening van het bureau verwachten, maar zie het als een waardevolle samenwerking (en niet enkel; de klant vraagt, het bureau levert).

Uiteindelijk ontvang je uiteraard waar je om gevraagd hebt, maar vooral dankzij wederzijdse heldere communicatie en betrokkenheid.

En houd in gedachten: het zijn ook maar mensen, geen typemachines ?.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter