Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De methode om SEO teksten te schrijven voor een hogere positie in Google

Sebastiaan Hendriks   |   6 reacties   |   Laatste aanpassing op: 31-10-2018   |   

SEO teksten schrijven kan ook anders. Je hebt misschien wel gelezen dat je minimaal 300 woorden nodig hebt, een X aantal keer het zoekwoord moet benoemen of je puur moet richten op de groene bolletjes van Yoast. 

Als je sommige SEO-tekstschrijvers moet geloven dan is het zoekmachine vriendelijk schrijven niets meer dan het volproppen van jouw webteksten met zoekwoorden. Leuk…

maar waar is dat gezonde verstand gebleven?

Hoe is toch het idee ontstaan dat wij onze artikelen niet voor onze bezoekers, maar voor Google moeten schrijven?

In dit artikel onthul ik je mijn manier. De manier waarop je de psychologie gebruikt om de juiste snaar bij zowel je bezoekers als Google te raken. Ik laat je technieken zien waarmee jij gemakkelijk elke SEO goeroe of concurrent verslaat. Technieken die je gemakkelijk kunt toepassen met de kennis die je nu al hebt. 

Ben je er klaar voor?

Liever ons uitdagen? Laat je SEO-teksten schrijven

SEO Teksten Schrijven in 9 stappen – met behulp van de psychologie

SEO copywriting gaat over het optimaliseren van je webteksten voor een betere vindbaarheid in Google. Het schrijven van SEO teksten is niet moeilijk, al wordt er genoeg BULLSH*T over geschreven. Waarom lukt het jou dan nog niet om goed gevonden te worden met je teksten?

Grote kans dat jij jouw teksten schrijft op basis van een verkeerde strategie. Wil je sterke zoekmachine vriendelijke teksten schrijven die jouw concurrenten verslaan? Dan heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • Betere zoekwoorden dan je concurrenten
  • Een strategie die gericht is op klanten (en niet op Google)
  • Een vleugje psychologie

Laten we beginnen bij de zoekwoorden.

#1 Kies de juiste zoekwoorden voor je webteksten

Er wordt steeds meer gesproken over SEO. Grote kans dat dit niet het eerste artikel is dat je leest dat gaat over het beter vindbaar maken van je website. Met al die SEO praat vergeten veel ondernemers de basis van zoekmachine -optimalisatie, de zoekwoorden!

Zonder zoekwoorden bestaat er niet eens zoiets als SEO. Toch lijken veel “SEO experts” en ondernemers hetzelfde te doen.

Ze kiezen wat zoekwoorden waar ze op gevonden willen worden,  halen deze door de Google Keyword Planner en kiezen vervolgens de zoekwoorden met de meeste zoekopdrachten.

Hoe doe jij dat slimmer?

Start met goed zoekwoorden onderzoek maak een goede analyse om de beste zoekwoorden te kiezen.

Begin voor het schrijven van je SEO teksten met je gezonde verstand

Je optimaliseert weliswaar je SEO teksten voor Google, maar je schrijft ze voor je bezoekers. Jij als ondernemer, of medewerker van het bedrijf, weet wie je klanten zijn. Ik zie mensen keer op keer de fout maken om het denkwaar over te laten aan computerprogramma’s.

Ja, software kan jou helpen. Maar…

Gelukkig werkt ons gezonde verstand nog altijd beter dan een computer.

Maak er dan ook gebruik van!

Door niet direct allerlei SEO tools in te zetten, maar eerst eens te handelen vanuit gezond verstand zul je zien dat je tot betere resultaten komt. Begin je zoekwoorden analyse daarom met het maken van een lijst van alle potentiële zoekwoorden die jij zelf kunt bedenken.

Leestip! Zoals bij elke tekst, geldt voor de SEO teksten ook dat deze juist en begrijpelijk geschreven moeten worden. Ontdek hoe jij, door gebruik te maken van het juiste taalniveau, jouw bereik vergroot!

Vind de juiste onderwerpen en zoekwoorden thema’s met behulp van je gezonde verstand

Om je SEO teksten de juiste waarde te geven, zul je moeten inspelen op de behoefte van je klanten. Jouw product of dienst speelt in op de behoefte van mensen.

Bekijk je product of dienst en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie koopt mijn product, of wie zou mijn product kunnen kopen?
  • In welke situatie moet iemand zitten voordat hij mijn product/dienst koopt?
  • Hoe helpt mijn product/dienst de klant?
  • Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Stel je bent schilder:

• Wie koopt mijn product?

Mensen die een huis, boot, garage, kantoor of alles wat te schilderen valt bezitten.

• In welke situatie zitten mijn klanten?

Mensen zijn net aan het verhuizen. Iemand heeft het budget dus wil het uitbesteden. Iemand heeft geen tijd om het zelf te doen etc.

• Hoe helpt mijn dienst?

Mijn dienst neemt werk uit handen, zorgt ervoor dat het schilderwerk strak en professioneel wordt afgeleverd etc.

• Wat doet iemand zelf als hij mijn product of dienst niet koopt?

Schuren, afplakken, schilderen, lakken, beitsen etc.

Wat zijn de leuke onderwerpen of thema’s waar je zoekwoorden voor kunt bedenken?

  • Waar moet je op letten als je net verhuisd bent.
  • Hoe de juiste verf jouw boot beschermd tegen schade
  • Hoe bepaal je de kleuren voor je nieuwe huis.
  • Hoe stijgt de verkoopwaarde door het juiste schilderwerk
  • Wanneer schilderen met een kwast de beste optie is.
  • Wanneer schilderen met een roller beter werk levert.
  • Alle verschillen tussen verf die jij nog niet wist.
  • Het geheim van schilderen met een kwast of een roller.

Als je goed kijkt naar de situaties waar jouw klanten in kunnen zitten voordat zij behoefte krijgen aan jouw product of dienst dan weet ik zeker dat je goede zoekwoorden kunt bedenken. Het op deze manier aanpakken van je zoekwoorden onderzoeken zal je niet alleen helpen bij het vinden van betere zoekwoorden, ook leer je direct te denken in een thema.

Handboek SEO teksten schrijven

 

Klaar voor 84% meer bezoekers en 138% meer klanten?

Download het handboek

 

 

Schrijf je SEO teksten in een thema

De waslijst aan zoekwoorden die je hebt gemaakt tijdens de vorige stap helpt je bij het schrijven van je SEO teksten. Je kunt namelijk heel makkelijk tussen woorden switchen en zorgen voor een sterk thema voor je webtekst. Een sterk thema voor je webtekst is belangrijk.

Google kijkt tegenwoordig niet meer alleen naar zoekwoorden, maar naar thema’s. Hiervoor maakt Google gebruik van Semantic Keywords.

Pas op! Helaas worden er nog te veel fouten gemaakt, waardoor websites niet gevonden worden in Google.

Maak gebruik van Semantic Keywords

Oké, je hebt nu het zware werk gedaan. Ik beloof je dat we nu het (meeste) werk laten doen door handige SEO tools. Als mensen denken aan SEO tools dan denken ze vaak aan dure software of applicaties.

Zonde, want in dit artikel onthul ik verschillende SEO tools die je gratis kunt inzetten voor betere zoekmachine vriendelijke teksten.

Laten we beginnen bij Google. Type in Google het zoekwoord waar jij straks goed op gevonden wilt worden. Scroll vervolgens naar beneden en je krijgt van Google enkele Semantic Keywords, oftewel gerelateerde zoekopdrachten:

Zo heb ik seo teksten schrijven gezocht en komt Google met het volgende lijstje:

SEO teksten Semantiek

Herhaal deze stap eventueel ook met de andere zoekwoorden uit je zoekwoorden mindmap. Ga je liever voor het grote werk? Kies dan voor deze handige tool.

Kies voor je SEO tekst de zoekwoorden met koopintentie

We beginnen inmiddels al een aardige lijst te krijgen met zoekwoorden. Nu is het tijd dat we een keuze gaan maken voor de beste zoekwoorden. Maar wat zijn de beste zoekwoorden?

Wanneer je het mij vraagt, is de koopintentie van een zoekwoord vele male belangrijker dan het aantal zoekopdrachten.

Ik schrijf dit artikel niet met een commerciële intentie. Tenminste niet helemaal ?

Natuurlijk hoop ik dat je jouw online kansen vergroot door de SEO Schrijven Cursus te volgen, maar die keuze laat ik geheel aan jou.

Ik geef je tenslotte al genoeg tips waarmee je aan de slag kunt. Wil je dieper in de materie duiken? Volg dan de cursus.

Als ik deze tekst geschreven had om echt een dienst te verkopen, dan had ik beter een ander zoekwoord kunnen kiezen. Ik had deze tekst dan beter kunnen schrijven rondom het zoekwoord “SEO teksten laten schrijven”. Alleen het woordje “laten” maakt van het zoekwoord “SEO teksten schrijven” een zoekwoord dat gericht is op de koopintentie.

Begrijp je wat ik bedoel?

Op het moment dat mensen in Google zoeken naar “SEO teksten laten schrijven” dan willen ze het schrijven van SEO teksten uitbesteden. Dit betekent dat ik bezoekers zou krijgen waarbij ik eventueel een dienst als SEO webteksten schrijven zou kunnen aanbieden.

Bedenk altijd voor jouw SEO teksten wat het doel van de tekst is. Wat wil je dat elke bezoeker doet na het lezen van de tekst? Wil je dat ze jouw product of dienst kopen? Maak dan van je zoekwoorden koopwoorden.

Maak van je zoekwoorden “Koop Zoekwoorden”

Van je zoekwoorden ” koop zoekwoorden” maken doe je het beste met je gezonde verstand.

Voeg bijvoorbeeld koopwoorden toe als:

  • kopen
  • aanbieding
  • laten maken
  • goedkoop
  • vergelijken
  • beste

Je kunt voor het gemak ook kijken naar de CPC. Dit is de prijs die een adverteerder betaalt per klik. Hoe meer een adverteerder bereid is te betalen voor een zoekwoord, des te meer je ervan kunt uitgaan dat het zoekwoord ook daadwerkelijk klanten oplevert.

De CPC (Cost Per Click) kun je gemakkelijk opvragen via de Google Keyword Planner: in de tabel “Voorgesteld bod” (suggested bid) zie je wat adverteerders gemiddeld bereid zijn te betalen per klik. Hoe hoger het voorgestelde bod hoe hoger de koopintentie ligt. Tenminste, als het geen domme adverteerders zijn. Blijf natuurlijk altijd je gezonde verstand gebruiken.

Koopintentie zoekwoorden

Kies voor je SEO webteksten zoekwoorden met de minste concurrentie

Je wilt dat je webteksten goed gevonden worden, je doet er dus verstandig aan rekening te houden met de concurrentie. Maar……

Vaak betekent het, dat als een zoekwoord weinig concurrentie heeft, dit een zoekwoord is dat je beter kunt overslaan.

Toch zijn er nog voldoende gaatjes te vinden. Houd er alleen wel rekening mee dat je zoekwoorden voldoende zoekopdrachten per maand en een goede koopintentie hebben.

Even tussendoor… Bekijk ook eens wat het juiste taalgebruik is voor de teksten op je website.

Hoe kom je achter de concurrentie?

Als je het artikel bovenaan in Google hebt gelezen, dan weet je welke elementen belangrijk zijn voor een goede positie in Google. De titel van je tekst is het belangrijkste dat je on-site (op de website zelf) kunt optimaliseren.

Door te achterhalen hoeveel mensen jouw belangrijkste zoekwoord in hun titel hebben staan, krijg je een goed beeld van de concurrentie. Voor het achterhalen van de concurrentie op basis van titel gebruik je de volgende zoekterm in Google allintitle: jouw zoekwoord.

Concurrentie SEO

Bereken de moeilijkheid van de zoekwoorden – BONUS video

#2 Schrijf je SEO webteksten alsof alles, maar ook echt ALLES, ervan afhangt

Als het gaat om SEO webteksten dan wordt mij altijd gevraagd, hoe lang moet de tekst zijn?

300 woorden…

500 woorden…

2.000 woorden?

NEE!

Jouw webtekst heeft meer 1 lengte nodig…

*Trommelgeroffel*

Jouw tekst wordt waardevol door de inhoud, niet door het aantal woorden. Hoe lang moet je tekst dus zijn?

Zo lang als nodig is.

Schrijf je webteksten niet op het aantal woorden, maar op de toegevoegde waarde voor je bezoeker. En JA, hoe meer waarde je toevoegt, des te beter je positie in Google zal worden.

Door je SEO teksten te schrijven alsof alles ervan afhangt, creëer je automatisch veel waarde. Schrijf liever een compleet artikel waarin je alle waarde deelt dan veel kleine artikelen.

#3 Schrijf je teksten voor je bezoekers, ook je SEO teksten!

Wat is de taal die je bezoeker spreekt, of liever gezegd, welke zoekwoorden gebruiken zij? Wat typt jouw bezoeker in om jouw webtekst te vinden? Ik word soms niet goed van de artikelen die mensen het internet op gooien. Of erger nog, teksten die geschreven zijn door zogenaamde SEO-tekstschrijver die de ballen verstand hebben van je niche.

Erg leuk wanneer je tekst straks goed gevonden wordt, maar is het niet veel belangrijker dat je jouw bezoekers waarde biedt? Geloof me bezoekers bepalen in minder dan 4 seconden of ze op je website blijven. Een tekst die puur gericht is op SEO, en niet op de informatieve waarde, zal niet alleen slecht scoren bij je bezoekers, maar (uiteindelijk) ook in Google.

Google weet wanneer een artikel geen waarde biedt voor bezoekers. Als jij eindelijk een goede positie in Google hebt met je SEO tekst en bezoekers keren binnen enkele seconden (nadat ze op jouw website geklikt hebben in de organische zoekresultaten van Google) terug naar Google, dan zal Google geen enkele reden vinden om jou nog langer de positie te geven die je nu hebt.

Dit alles heeft te maken met je Dwell Time. De Dwell Time is in mijn ogen het belangrijkste (en meest vergeten) factor die jouw positie in Google bepaalt. Natuurlijk moet je artikel goed geoptimaliseerd zijn om die top 3 in Google te bereiken. Maar het is uiteindelijk de Dwell Time die bepaalt of jij daar blijft staan.

Nog meer leren over de Dwell-time en het schrijven van sterke SEO-teksten? Bekijk de cursus SEO schrijven als een PRO.

#4 Schrijven voor het web doe je niet alleen met tekst!

Een goede webtekst bevat meer dan alleen maar tekst. Mensen die teksten lezen via het beeldscherm zijn lui en willen het liefst vermaakt worden met aanvullende media. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s of eventueel geluidsfragmenten.

Hoe rijker jij je webtekst maakt, hoe meer waardevolle vormen van informatie jij toevoegt, des te meer het gewaardeerd zal worden door zowel Google, als je bezoeker.

Zoek relevante video’s op youtube, plaats cijfers of feiten via de onderzoeken van het CBS, of gebruik een van de volgende websites om gratis afbeeldingen te vinden.

Denk ook na over je design. Gebruik bijvoorbeeld Webnemer om zelf mooie en professionele webpagina’s te maken.

#5 Laat bezoekers jouw SEO tekst promoten

De opkomst van social media en hun populariteit is je vast niet ontgaan. Ook al zit je zelf niet op social media, dan nog kun je er gebruik van maken. Sterker nog, je bent dom als je het niet doet.De blog “bovenaan in Google” is al meer dan 1.369 keer gedeeld via social media.

Hier heb ik zelf niets voor hoeven doen! (let op, de social media statistieken zijn door de nieuwe website gereset) Zorg ALTIJD dat je bezoekers jouw webteksten gemakkelijk kunnen delen via social media. Behalve natuurlijk bij je productpagina’s, maar dat is weer een ander verhaal.

#6 Zorg voor een pakkende en zoekmachine vriendelijke titel

De titel van je webtekst is niet alleen belangrijk voor de vindbaarheid, maar bepaalt ook in grote mate of bezoekers je website gaan bezoeken. Wanneer jouw webtekst gevonden wordt in de organische zoekresultaten dan ben je er nog niet. De bezoekers moeten nog wel op je website klikken.Wil je meer bezoekers uit Google? Zorg dan voor een pakkende titel voor je webtekst.

#7 Promoot je webtekst

Voor een betere positie in Google moet Google wel weten dat je webtekst bestaat. Als je website al wat langer bestaat en je inmiddels al wat waarde hebt opgebouwd, dan plukt je nieuwe SEO webtekst daar de vruchten van. Bestaat je website nog niet zo lang of heeft het nog onvoldoende waarde opgebouwd, zorg dan voor een goede promotie van je tekst. Dit doe je door je artikel onder de aandacht te brengen bij, natuurlijk je netwerk, andere websites en invloedrijke personen.

Zorg bij de promotie voor sterke backlinks en een goed linkprofiel!

#8 Werk aan een betere vindbaarheid van je website

Een goede SEO tekst schrijven kost tijd. Tijd die wel moet worden terugverdiend. Er zijn genoeg SEO hippies die zeggen dat goede content voldoende is om goed te scoren. Sorry, maar je website heeft waarde nodig om goed te scoren. Je inschrijven bij de KvK is ook niet voldoende om aan klanten te komen.

Goede content alleen, is niet voldoende. Maar daarover later meer.

Als je veel tijd stopt in je webtekst, zorg dan dat je er alles uithaalt wat erin zit. Hoe doe je dat? Help je andere webteksten via interne links. Elke webtekst kan waarden opbouwen en doorspelen naar andere webpagina’s.

Als je tijdens het schrijven van je SEO teksten linkt naar andere pagina’s dan speel je automatisch waarde door. Als je SEO tekst in de toekomst waarde opbouwt dan helpt het direct (via je interne links) aan de complete vindbaarheid van je website. Hoe dat precies werkt leg ik je uit in de video:

#9 Blijf werken aan nieuwe SEO webteksten

Veel mensen die beginnen met zoekmachine optimalisatie, in welke vorm dan ook, stuiten vroeg of laat op hetzelfde probleem, geen gewenste resultaten en gebrek aan discipline. En heel eerlijk, ik vind dat niet zo gek.

Toen ik begon met online marketing werd ik gek van alle goeroes. Mijn spaargeld en vrije tijd gingen op aan cursussen, boeken, seminars, trainingen en veel, maar dan ook veel, testen. Ik ben vaak genoeg op mijn plaat gegaan.

Hoewel ik veel heb geleerd in die tijd en ik dat gelukkig nog steeds doe, zie ik dat veel ondernemers dezelfde fout maken die ik in die tijd ook maakte. Ik ging teveel uit van succesverhalen en strategieën van anderen.

Hoewel ik van mening ben dat je van iedereen kunt leren wil ik je wel waarschuwen. Kies voor 1 strategie, werk die uit, geef die tijd en zet door. Monitor jouw resultaten via Google Analytics en zie zelf wat wel en niet werkt.

Kom je in tijdnood?

Werk dan productiever via deze 9 time management tips (die mijn productiviteit meer dan verdubbeld hebben) en geef niet te snel op. Zeker als je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven begeef je je in de gevaren zone.

Het schrijven van teksten kost veel tijd en kan de nodige irritatie met zich meebrengen. Zeker wanneer je te maken hebt met een schrijfblokkade.

Toch kunnen SEO teksten je veel bezoekers opleveren en via een juiste strategie enorm veel extra klanten. Heb ik je enthousiast gemaakt over het schrijven van SEO teksten en heb je geen zin om er ook 11 jaar over te doen om alle kennis bij elkaar te verzamelen? Kom dan naar de training.

Zorg dat je jouw SEO strategie verwerkt in je complete online marketing strategie en sales funnel.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

6 reacties

  1. Lisa op 03/10/2017 om 13:31

    Wat een goede tips! Kies inderdaad goede zoekwoorden en laat deze in je tekst terugkomen. Zorg er alleen voor dat deze zoekwoorden niet de overhand nemen, het moet wel leesbaar blijven voor je bezoeker.

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 11:31

      Bedankt voor je reactie Lisa. Schrijf inderdaad voor je bezoekers en optimaliseer voor Google. Niemand zit te wachten op robotteksten volgepropt met zoekwoorden ?

  2. Mirjam de Nijs op 29/10/2017 om 15:59

    Wow wat een hoop tips! Mijn eerste stap is de tekst heel rustig nog eens doornemen, stap voor stap en direct met de stap aan de slag te gaan.

    • Sebastiaan op 30/10/2017 om 09:36

      Mirjam, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Hou je ons op de hoogte van de resultaten?

  3. Edith op 28/12/2017 om 18:13

    Leuk en handig verhaal alleen dat uitrekenen met excel doet semrush dat niet voor je?

    • IMGemak op 29/12/2017 om 12:16

      Er zijn verschillende zoekwoorden tools die de moeilijkheidsscore in kaart brengen. Semrush is er een van. Wij gebruiken het liefst onze eigen methode. Kijk zelf wat het fijnst voor jou werkt.

Laat een reactie achter