Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

SEO-teksten Schrijven Met de Focus Op Meer Klanten

Wanneer je SEO-teksten schrijft, wil je scoren in Google, toch?

In dit artikel ontdek je de nieuwste SEO copywritingtechnieken.

De technieken waarmee wij maandelijks ruim 27.769 bezoekers naar de website stuurden in april 2018 en die lieten stijgen naar 38.555 bezoekers in november 2019. Dat zijn per jaar ruim 120.000 extra bezoekers.

Bekijk de bezoekersaantallen

Ook ontdek je DE SEO techniek voor scoren op honderden zoekwoorden tegelijkertijd, met slechts 1 pagina:

Bekijk het voorbeeld

Voordat jij je toetsenbord aanraakt en je volgende SEO-tekst schrijft, raad ik je aan nog even geduld te hebben totdat jij dit complete artikel hebt gelezen en ontdekt hebt:

  • Wat de makkelijkste optimalisatiestrategie is (die door anderen niet wordt gebruikt)
  • Hoeveel zoekwoorden jouw SEO-tekst écht nodig heeft
  • Hoe je SEO-teksten schrijft met de focus op je klanten
  • Hoe je met de TMZ-methode scoort op honderden zoekwoorden tegelijk

Ben je klaar voor deze tips voor betere SEO-teksten en nog veel meer?
Lees snel verder.

Voordat je met jouw SEO-tekst begint…

Schrijf je voor Google? Of wil je met je o zo zoekmachinevriendelijke tekst een heel ander doel bereiken?

Hoewel het belangrijk is dat jouw webtekst goed is geoptimaliseerd zodat Google jou de beste positie geeft, is het allerbelangrijkste van een SEO-tekst niet hetgeen wat Google wil, maar…

Wat jouw klanten willen.

Voordat we overgaan tot de belangrijkste elementen om jouw webteksten zoekmachinevriendelijk te maken, wil ik samen stilstaan bij je klanten.

Om er voor te zorgen dat jouw energie en tijd wordt beloond en je teksten niet alleen een leuke positie in Google krijgt, maar ook echt daadwerkelijk klanten oplevert, wil ik stilstaan bij je behoeftegroep.

“Mijn behoeftegroep?”

Ja, dit is een groep die wordt samengesteld door diep in het brein te kruipen van je klanten. Het is als een soort van focus die dieper gaat dan een doelgroep of kooppersona.

Waarom een behoeftegroep belangrijk is voor jouw succes in Google

Het samenstellen van een behoeftegroep is een lastige opgave. Een behoeftegroep gaat veel verder dan een doelgroep. Wil je jouw behoeftegroep duidelijk in kaart brengen, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Welk resultaat biedt mijn product of dienst?
  • Wie zijn er op zoek naar dat resultaat?
  • In welke situatie zitten mijn klanten voordat zij behoefte krijgen aan dat resultaat?
  • Welke probleem hebben mensen waar zij een oplossing voor zoeken?
  • Wat is de echte behoefte achter dat probleem?

Voordat jij begint met het schrijven van SEO-teksten adviseer ik je eerst je behoeftegroep in kaart te brengen.

Geloof me, dit is een zeer bepalende factor voor jouw succes.

Slimme SEO copywriting is, in mijn ogen tenminste, niet gericht op Google, maar op je klanten.

In de cursus SEO schrijven gaan we daar allemaal dieper op in, laten we nu eerst kijken hoe we achter jouw behoeftegroep komen.

Maak je behoeftegroep en kom achter de koopknop van je klanten

Zo, en…

Is je behoeftegroep helder?

Heb je de koopknop van je klanten in kaart gebracht?

Ik weet dat je staat te popelen om te beginnen met het daadwerkelijk schrijven van je SEO-teksten.

Heb nog even geduld.

Geloof me, dit geduld zal rijkelijk worden beloond.

Voordat we verder gaan wil ik eerst nog enkele clichés en mythes de wereld uit helpen. Dit zorgt er voor dat je eindelijk antwoord krijgt op al die vragen die je nog hebt en…

Je weet straks eindelijk wat WEL en vooral ook wat NIET werkt.

Laten we om te beginnen de prangde vraag beantwoorden die iedereen heeft: Hoeveel zoekwoorden zijn nodig voor de perfecte SEO-tekst?

Hoeveel zoekwoorden heeft een SEO-tekst nodig?

SEO-teksten schrijven is meer dan het combineren van een aantal zoekwoorden in de hoop dat je goed gevonden wordt. Wil je goed scoren met je SEO-tekst, dan dien je de taal van je klanten te spreken.

Klinkt als een cliché?

Wellicht. Toch zie ik nog webteksten die volgepropt zijn met zoekwoorden en dan ook nog eens de verkeerde zoekwoorden.

En…

Ik krijg regelmatig de vraag hoe vaak je zoekwoord in de tekst moet verschijnen om uiteindelijk goed te scoren.

Natuurlijk wil je rekening houden met de zoekwoorden waar vaak naar gezocht wordt en wil je met je tekst op zoveel mogelijk zoekwoorden goed gevonden worden.

Maar…

Is dat dan een uitnodiging om je tekst vol te proppen met zoekwoorden?

Geloof me, er is een betere manier.

Richt je op je klant. Schrijf voor je bezoeker, optimaliseer voor Google.

Hoe je dat precies doet, leg ik je allemaal uit. Maar voordat we kunnen beginnen met optimaliseren, hebben we eerst de juiste zoekwoorden nodig.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je SEO-tekst?

Google is de enige die de data heeft van zoekwoorden. Daarom begint iedereen bij de keywordplanner van Google of een andere vergelijkbare zoekwoorden tool.

Google heeft waardevolle data, maar niet de juiste data voor jouw SEO-tekst.

De enige die die data heeft, dat ben jij.

Gebruik je gezonde verstand.

Hoe goed die zoekwoordentools ook werken, jij met jouw creativiteit en branchekennis kunt veel beter.

Probeer het maar.

Denk eens na over alle mogelijke problemen waar je klant tegenaan loopt. Sta stil bij je behoeftegroep en gebruik eerst je gezonde verstand.

Een zoekwoordentool is een prima hulpmiddel, maar geloof me, jij kunt het beter. Zorg dat je de focus legt op de kwaliteit en het vinden van de beste en slimste zoekwoorden.

Hoe vind je de beste en slimste zoekwoorden?

Laat mij je nog een voorbeeld geven om je te laten zien dat je altijd je gezonde verstand moet gebruiken.

Stel: je verkoopt scheerapparaten.

Op welk zoekwoord wil jij dan goed gevonden worden?

Scheren?

zoekwoord-scheren

Scheerapparaat?

zoekwoord-scheerapparaat

Beide lijken een slimme keuze.

Scheren waar 1.900 keer per maand naar gezocht wordt en Scheerapparaat waar bijna 16.000 keer per maand op gezocht wordt.

Welk zoekwoord kun je dan het beste kiezen?

Ik hoop dat je nog helemaal geen keuze maakt.

De echte slimmerik kiest namelijk voor een ander zoekwoord.

Een zoekwoord waar alles in één keer duidelijk wordt…

Een zoekwoord dat bezoekers laat kopen.

Dan heb ik het natuurlijk over het zoekwoord ‘Scheerapparaat kopen’.

Oké er wordt maar 600 keer op gezocht, maar…

Het zoekwoord heeft slechts een fractie van de concurrentie.

verschillende-zoekwoorden-scheren

Wil je slimme SEO-teksten schrijven, gebruik dan de juiste zoekwoorden. Kies voor een slimmere strategie dan je concurrent, scoor gemakkelijk en krijg veel meer koopklare bezoekers.

Een SEO-tekst die slimmer is dan je concurrent

Als je al een doel hebt gesteld voor je webtekst en je het geduld hebt gehad om jezelf te behoeden tegen de mythes en veelgemaakte fouten, dan doe je het al slimmer dan je concurrent.

Maar…

We gaan nog een paar stappen verder.

Je wilt tenslotte niet concurreren, maar domineren.

Toch?

Hoe Domineer je in Google?

Door slimmer te zijn dan anderen.

Hoe ben je slimmer?

Denk aan je klanten en gebruik de beste tool die je hebt: je gezonde verstand.

Stel ik geef jou de opdracht om groente te verkopen. Je mag je kraam op één van de drie verschillende plekken zetten:

  1. De markt, met nog vijf andere groentekramen.
  2. Een gezondheidsbeurs waar ze het hebben over het effect van groente eten op je gezondheid.
  3. De Amsterdam Arena tijdens een voetbalwedstrijd Ajax vs Feyenoord.

Op welke plek wil jij staan?

Bij het stadion, waar duizenden bezoekers lopen?

Op de maandelijkse markt?

Of sta jij liever je klanten te woord op de gezondheidsbeurs?

Ik hoop dat je het met mij eens bent dat je de meeste groente (naar alle waarschijnlijkheid) zult verkopen op de gezondheidsbeurs.

Waarom?

Je krijgt wellicht minder bezoekers bij je kraam, maar de bezoekers die je krijgt zijn in ieder geval wel bezoekers die geïnteresseerd zijn in het thema van jouw product en je hebt daarbij minder concurrenten.

Hoewel het allemaal erg logisch klinkt, lijkt het alsof we het online heel anders aanpakken.

In plaats van dat we kijken op welke plek we het beste onze kraam kunnen plaatsen, kiezen we de plek die de meeste bezoekers trekt.

Want…

Veel bezoekers betekent veel klanten.

Doordat veel van jouw concurrenten die gedachte hebben en kiezen voor de massa, liggen er kansen voor jou.

Grote kansen.

Zo zijn er op het internet altijd wel gaatjes te vinden.

Plekken waar jouw kraam misschien minder voorbijgangers krijgt, maar wel net zoveel klanten.

Klinkt goed?

Laten we dan eens kijken hoe we de gaatjes in de markt vinden.

Een zoekwoorden marktonderzoek die je concurrenten verslaat

Wil je in deze tijd goed gevonden worden in Google, dan moet je je ook houden aan de regels die momenteel gelden.

SEO is al jaren niet meer wat het geweest is. En sinds de Google Hummingbird en Rankbrain is het spelletje (eindelijk) écht anders geworden.

RankBrain wordt door Google gebruikt om zoekopdrachten beter te begrijpen. Ook helpt de RankBrain mee in het bepalen van de plek die jouw SEO-tekst straks krijgt.

Zoekmachines maken gebruik van honderden signalen die worden samengevoegd in een algoritme.

Dit algoritme weegt de informatie en factoren en bepaalt vervolgens welke website de beste positie verdient.

Voorheen waren de zoekwoorden, technische aspecten en vooral ook de backlinks belangrijk voor je positie.

Tegenwoordig is daar een belangrijke factor bijgekomen.

De relevantie.

Hoe bepaalt Google de relevantie?

Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de intentie en relevantie.

Wat bedoelt de zoeker?

Naar welke informatie is deze persoon echt op zoek?

Google zal hier steeds meer data voor gebruiken. Denk aan jouw zoekgeschiedenis, de informatie in je Google account en de ervaringen op de pagina van andere zoekers.

Het bepalen van de relevantie van jouw SEO-tekst met de informatie die er wordt gezocht door de zoeker is een leerproces en Google zal hier steeds beter in worden.

Hoe lastig dit misschien nu klinkt, er schuilt een zeer groot voordeel achter al deze veranderingen.

Er liggen kansen voor het oprapen die zelfs Google nog niet eens gevonden heeft.

Miljoenen onbekende zoekwoorden per dag

Vijftien procent van alle zoekopdrachten is zelfs bij Google onbekend. Dat betekent dat ruim 450 miljoen zoekwoorden per dag gebruikt worden die Google nog nooit heeft gezien.

Als Google dit soort zoekwoorden nog nooit heeft gezien, heeft het dus ook nog geen zoekvolume in kaart gebracht.

Gebruik jij niet je gezonde verstand, maar net zoals iedereen een paar zoekwoordentools voor je marktonderzoek, dan laat je enorme kansen liggen.

Wat zijn de gevolgen van alle Google Updates voor je SEO-teksten?

Google is eindelijk slim genoeg en zal ook alleen nog maar slimmer worden om een tekst op waarde in te schatten in plaats van het gebruik van het aantal zoekwoorden of gescoorde backlinks.

Google begrijpt dat een stuk hout voor spijkers hetzelfde is als een hamer of een gele bescherming voor je hoofd hetzelfde is als een bouwhelm.

slimme-zoekwoorden-bouwhelm-gele-bescherming-voor-je-hoofd

Is dit dan het einde van het zoekwoordentijdperk?

Nog niet, al zal je niet langer wegkomen met een paar simpele zoekwoordenonderzoekjes.

Hoe beter jij de markt in kaart brengt en de taal spreekt van je klanten, hoe beter (en makkelijker) jij scoort in Google.

Wat zijn dan nog handige technieken om achter de juiste zoekwoorden voor je SEO-teksten te komen?

Zoekwoorden stelen van je concurrenten

Heerlijk als anderen al het werk voor je gedaan hebben. Er zijn verschillende manier om achter de zoekwoorden van je concurrenten te komen. Later leer ik je hoe de zoekwoorden op een strategische manier verwerkt in je webteksten.

Laten we nu eerst kijken hoe je de zoekwoorden van je concurrenten steelt.

Als je voor je zoekwoorden onderzoek de zoekwoorden van je concurrenten wilt gebruiken dan bereik je dat in drie stappen:

  1. Maak een lijst van de top 10 in Google die scoort op het zoekwoord waar jouw SEO-tekst over gaat.
  2. Onderzoek de relevantie van de websites.
  3. Exporteer de zoekwoorden en vul je eigen onderzoek aan.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met het maken van een top 10.

Een top 10 maken in Google

Vul in Google het hoofd zoekwoord (seed keyword) in waar jij graag goed op gevonden wilt worden. Voor deze tekst kan ik bijvoorbeeld ‘SEO-tekst’ of ‘SEO-teksten schrijven’ in Google invullen.

top-10-maken-google

Bekijk nu alle pagina’s die al in de top 10 staan.

Kom je interessante zoekwoorden tegen, kopieer deze dan naar een kladblok of een Wordbestand. Deze kun je later verder onderzoeken.

Kopieer ook alle URLS van de websites zodat je deze kunt gebruiken voor de volgende stap.

Ontdek de zoekwoorden van je concurrenten

Ga naar SemRush of Ahrefs en plak de link van de website die je wilt analyseren.

ontdek-de-zoekwoorden-van-je-concurrenten

Zie je dat deze pagina scoort op 68 zoekwoorden?

Doe dit met alle pagina’s van je concurrenten en zorg dat je elk resultaat exporteert zodat je uiteindelijk een complete database met zoekwoorden hebt.

Heb je de zoekwoorden van je concurrenten in kaart gebracht? Ga dan nog een stapje verder.
Geloof me, hoe meer vooronderzoek je doet, hoe beter straks het resultaat.

Heb je de zoekwoorden van je concurrenten gestolen? Onderzoek dan de spraakopdrachten in Google om rekening te houden met de Voice Search SEO.

Een zoekwoorden Voice Search (SEO) onderzoek

De opkomst van voice search neemt in sneltreinvaart toe.

Door de virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri en Cortana zijn we al langere tijd gewend om te praten tegen onze mobiele telefoon zonder dat er iemand aan de andere kant van de lijn zit.

Het aandeel van voice search zoekopdrachten blijft stijgen en inmiddels heeft de voice search 10% aandeel weten te veroveren van het wereldwijde zoekvolume.

Dat staat gelijk aan 50 biljoen zoekopdrachten per maand.

Deze manier van zoeken betekent ook dat we nieuwe manieren moeten gebruiken om onze teksten te optimaliseren.

Voor het optimaliseren van je teksten voor voice search geef ik je later enkele tips. Laten we eerst kijken hoe je gemakkelijk achter de voice search keywords komt.

Hoe kom je achter de voice search zoekopdrachten?

Allereerst gebruik je natuurlijk je gezonde verstand. Jij kent je branche het beste. Schrijf eens zoveel mogelijk vragen op die jouw klanten hebben. Wat willen ze weten? Welke vragen hebben ze? Tegen welke problemen lopen ze aan?

Heb je zelf al een mooie lijst gemaakt?

Gebruik dan de volgende zoekwoorden programma’s om je lijst met zoekwoorden verder aan te vullen.

Zoekwoorden programma's voor Voice Search Keywords

Answer the public is een handige manier om je creativiteit te prikkelen om achter de beste zoekwoorden te komen.

Selecteer de taal, vul een zoekwoord in en klik op ‘get questions’.

vind-voice-search-keywords-met-answer-the-public-1

Download nu de resultaten in een CSV bestand en verwerk de gevonden zoekwoorden in je eigen zoekwoorden schema.

vind-voice-search-keywords-met-answer-the-public-2

Heb je Answer the Public gebruikt en wil je nog meer zoekwoordensuggesties?
Gebruik dan Keywordtool.io.

Vul je zoekwoord in, selecteer de taal en klik op het vergrootglas.

vind-vraag-zoekwoorden-met-keywordtool-io-1

Klik nu op Questions om alleen vraag zoekwoorden te vinden en vervolgens op Export all:

vind-vraag-zoekwoorden-met-keywordtool-io-2

Je hebt inmiddels al aardig wat zoekwoorden verzameld. Laten we nu eens kijken hoe je de beste zoekwoorden uitkiest voor je SEO tekst.

Heb je een mooie lijst gemaakt?

Hoe kies je dan de juiste zoekwoorden voor jouw SEO-tekst?

Hoe kies je de beste zoekwoorden voor je webteksten?

Voordat je een keuze kunt maken voor het beste zoekwoord, heb je eerst de juiste informatie nodig.

Wanneer je kijkt naar je zoekwoorden, wat wil je er dan het liefst over weten?Als je het mij vraagt, wil je in ieder geval minimaal antwoord krijgen op de volgende vragen:

  • Hoe vaak wordt er op gezocht?
  • Wat is de koopintentie?
  • Hoe sterk is de concurrentie?

Hoe kom ik achter het zoekvolume van een zoekwoord?

Je kunt talloze zoekwoordenprogramma’s gebruiken om achter het zoekvolume van het zoekwoord te komen. Welk programma je ook gebruikt, alle data komt van Google.

Google is de enige die het zoekvolume weet, waarom dan niet direct het programma van Google zelf gebruiken?

Om de Keyword Planner van Google te gebruiken heb je een google ads account nodig. 

Ontdek de koopintentie van je zoekwoorden

Nu heb ik al onthuld dat je met je gezonde verstand de meeste SEO-goeroes en -concurrenten achter je laat. Toch is er nog een stap die bepaalt of jij echt gaat slagen met je Googlevriendelijke teksten.

Het ene stukje wat o zo belangrijk is voor je marketing: de klanten.

Toen ik rond mijn negentiende begon, heb ik talloze websites (voor affiliate marketing) gehad die ruim 30.000 bezoekers per maand genereerden.

Wat verdiende ik?

Een paar honderd euro per maand.

Ja, ik kreeg veel bezoekers. Alleen wel op de verkeerde zoekwoorden.

Waar het mij om gaat, is dat je zoekwoorden wilt gebruiken waar op wordt gezocht. Maar dit is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat jij straks meer klanten krijgt.

Hoe doe je dit?

A – Gebruik de woorden die van bezoekers klanten maken

Zoekwoorden die extra omzet opleveren, zijn onder te verdelen in twee categorieën. Voeg daar waar mogelijk is extra woorden toe aan je bestaande zoekwoorden om ze extra sales kracht te geven.

Welke woorden kun je toevoegen?

Koopzoekwoorden zijn de zoekopdrachten die mensen gebruiken vlak voordat zij een aankoop doen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zoekwoorden:

  • Kopen
  • Aanbieding
  • Korting
  • Laten ….
  • Uitbesteden

Vul je zoekwoorden aan met koopzoekwoorden om zeer warme leads naar je website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan ‘SEO-teksten laten schrijven’ of ’Online SEO cursus kopen’.

Als iemand zoekt naar een specifiek product is diegene over het algemeen al verder in het koopproces. Het toevoegen van productzoekwoorden kan net dat ene verschil maken.
Productzoekwoorden zijn bijvoorbeeld:

  • Ervaringen
  • Reviews
  • Beste
  • Meest gekozen
  • Vergelijken
  • Merk of merk (Apple of Samsung)
  • Vergelijken – Product A of Product B (Iphone 6 of Samsung galaxy s7)
  • Goedkope
  • Betaalbare

B – Steel en leer van adverteerders en gebruik de beste zoekwoorden

Stel je betaalt acht euro per klik. Dit betekent dat elke bezoeker je acht euro kost. Wanneer is deze strategie dan effectief?

Als jij per bezoeker meer dan acht euro verdient.

Nu kunnen wij testen en in kaart brengen hoeveel jij per bezoeker verdient. Maar waarom zouden we niet gewoon de data gebruiken die al beschikbaar is?

Om te kijken wat een adverteerder bereid is te betalen per klik kijk je in je Google Keyword Planner naar het ‘voorgestelde bod’.

steel-van-adverteerders

Je ziet dat een adverteerder gemiddeld een kleine vier euro per klik wil betalen voor het zoekwoord ‘SEO-teksten’. Zijn het dan allemaal domme adverteerders, of levert dit zoekwoord blijkbaar omzet op?

Blijf je gezonde verstand gebruiken, maar blijf ook leren (van anderen).

We komen al steeds meer in de buurt van het daadwerkelijk schrijven, later zul je ontdekken hoe en waar je de zoekwoorden in je teksten plaatst zodat Google jou dat ene mooie plekje geeft.

Maar…

Voordat we een keuze kunnen maken op welke zoekwoorden we ons willen richten, missen we nog de laatste stap: de concurrentie.

Hoe kom ik achter de concurrentie van mijn zoekwoorden?

Je wilt dat je webteksten goed gevonden worden, je doet er dus verstandig aan rekening te houden met de concurrentie. Maar……

Vaak betekent het dat als een zoekwoord weinig concurrentie heeft, dit een zoekwoord is dat je beter kunt overslaan. Hoe vind je dan toch de beste zoekwoorden en hoe kom je achter de concurrentie?

Het belangrijkste element wat jij kunt optimaliseren voor een goede positie in Google, is de titel van je pagina.

Hoe je dat precies doet, leg ik je later allemaal uit.

Als je er achter komt hoeveel websites in de database van Google jouw zoekwoord in hun titel hebben staan, geeft jou dit een goede indicatie over hoe sterk jouw concurrentie is.

Voor het achterhalen van de concurrentie op basis van titel gebruik je de volgende zoekterm in Google allintitle: jouw zoekwoord.

zoekwoordenconcurrentie

Zelf hebben wij een complete formule ontwikkeld om de moeilijkheidsscore in kaart te brengen van een bepaald zoekwoord. De moeilijkheidsscore laat je exact zien hoe moeilijk het voor jou wordt om goed gevonden te worden op dat zoekwoord.

Om deze score in kaart te brengen, kijken we naar alle belangrijke factoren:

  • Hoe goed zijn de pagina’s van je concurrenten geoptimaliseerd;
  • Hoeveel linkwaarde heeft de pagina opgebouwd;
  • Hoeveel on-page optimalisatie elementen passen ze toe;
  • Hoeveel linkwaarde heeft een compleet domein opgebouwd.

Al deze factoren geven een bepaalde score en dit bepaalt gezamenlijk de moeilijkheidsscore.

Voordat wij met het schrijven voor SEO beginnen of überhaupt de optimalisatie van een website, maken wij eerst een zoekwoordensuccesschema.

Dit schema bevalt talloze handige filters en alle benodigde data om strategische keuzes te maken.

zoekwoordensuccesschema

Nu kun je natuurlijk ook de SEO cursus volgen om nog meer data te verzamelen.

We hebben nu al het voorwerk gedaan. Het is nu eindelijk zo ver.

We gaan beginnen met het schrijven en optimaliseren van je teksten.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen.

Hoe schrijf je de perfecte SEO-tekst?

Wat maakt een normale website tekst een SEO-tekst? Hoe zorg je ervoor dat jouw tekst goed gevonden wordt in Google? Hoe vaak moet je een zoekwoord benoemen? Zijn 2000 woorden echt nodig om goed gevonden te worden? Hoe zorg je dat je alles goed doet terwijl Google steeds blijft veranderen?

We gaan het allemaal behandelen.

In dit hoofdstuk ontdek je de belangrijkste optimalisatietechnieken die jou hoger in Google zullen brengen.

De belangrijkste elementen om goed te scoren in Google

Hoewel er volgens vele SEO-tekstschrijvers en SEO-adviseurs wordt gespeculeerd dat er wel 200 factoren zijn die bepalen of jij goed gaat scoren met je website, zien wij in de praktijk dat vooral de volgende elementen belangrijk zijn:

  • Een zoekmachinevriendelijke en pakkende titel
  • Een scherpe meta-omschrijving
  • Prikkelende SEO-kopjes

Een pakkende SEO titel

Wanneer een zoeker een zoekopdracht plaatst in Google, dan krijgt hij verschillende zoekresultaten voorgeschoteld. Tussen die zoekresultaten staat hopelijk jouw website. Hoe bepaalt de zoeker dan op welk zoekresultaat hij/zij klikt?

Wil je meer bezoekers en hoger scoren in Google?

Laat bezoekers dan klikken.

Via elk CMS zul je de titel en meta-omschrijving op een andere plek moeten invullen. Voor Webnemers is er onder elke pagina een handige SEO-box toegevoegd:

SEO titel en meta in webnemer

Verwerk in je SEO-titel altijd je belangrijkste zoekwoord, maar besteed ook aandacht aan het klikgedrag van je zoeker.

Zorg dat je titel pakkend is en dat je zoekers uitnodigt om op jouw website te klikken.

Dit heeft twee belangrijke redenen.

  • Klikken de zoekers niet, dan krijg je ook geen bezoekers
  • Klikken de zoekers wel, dan laat Google je stijgen

Het laten stijgen van jouw website omdat bezoekers op je website klikken heeft alles te maken met de CTR.

Wat is de CTR en waarom is het belangrijk voor het succes van jouw SEO-tekst?

CTR staat voor de Click Through Rate, het percentage dat doorklikt vanuit de zoekresultaten naar jouw website.

Hoe hoger de CTR (dus hoe meer mensen op jouw website klikken), hoe meer Google overtuigd is dat jij de beste informatie hebt voor de zoeker.

Als uit de gebruikersstatistieken blijkt dat jouw website het meest wordt gewaardeerd, wat denk je dan dat Google doet?

Precies. Het zal jou hoger in Google plaatsen.

Hoe kom je achter jouw CTR in Google?

Open Google Search Console. Klik op zoekverkeer > Zoekanalyse en vink de optie CTR aan.

google-search-console

Hoe verhoog je de CTR in Google?

Een betere positie in Google betekent niet altijd dat je ook meer bezoekers krijgt.

Bezoekers moeten nog wel eerst klikken.

Hoe zorg je er voor dat de zoekers klikken en je jouw CTR verhoogt?

Zorg voor de volgende onderdelen:

Heb je de titel en meta-omschrijving bedacht? Laten we dan nog één keer stil staan bij de belangrijkste elementen voor een goede SEO-tekst.

De belangrijkste elementen om goed te scoren in Google

Weet je ze nog? Dit zijn de belangrijkste elementen:

  • Een zoekmachinevriendelijke en pakkende titel
  • Een scherpe meta-omschrijving
  • Prikkelende SEO-kopjes

Je hebt al alles gelezen over een zoekmachinevriendelijke titel en een scherpe meta-omschrijving, laten we nu kijken hoe je prikkelende SEO-kopjes bedenkt.

Hoe maak je zoekmachine vriendelijke kopjes?

De koppen in je tekst bepalen de structuur. Zie het als een boek. Een boek maakt ook gebruik van titels, hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen.

Zorg dat je in jouw SEO-teksten gebruik maakt van de juiste structuur. Om je webteksten Google-vriendelijk te maken kun je in je kopjes het beste hier en daar wat zoekwoorden gebruiken.

Voor de SEO kopjes heb je de keuzes tussen:

  • H1 – Erg belangrijk (mag je maar één keer gebruiken)
  • H2 – Iets minder belangrijk
  • H3 – Iets minder belangrijk
  • H4,5,6,etc.

Zorg dat je in je H1 kop je belangrijkste zoekwoord verwerkt en aandacht besteedt aan het prikkelgehalte. Wederom dien je de aandacht van je bezoekers vast te houden. Dit lukt alleen als je ze prikkelt met de juiste kopjes.

De H2 koppen kun je zien als soort van hoofdstukken. De H3 en H4 etc zijn weer bedoeld voor de paragrafen en subparagrafen.

kopteksten-uitgelegd

Zo zie je dat ik de zin “Zo maak je de beste SEO-teksten zonder robot-taal” in de H1 heb gezet. De “Hoe vind je de beste zoekwoorden voor je SEO-tekst” in de H2 en “3 handige zoekwoorden programma’s” in de H3.

Door slim gebruik te maken van de H1, H2 en H3 breng ik verband tussen de verschillende tekstblokken.

Stel dat ik het anders omschreven had.

Kopteksten-uigelegd-2

Door de “3 handige programma’s” in een H3 te plaatsen is het zowel voor bezoekers als Google duidelijk dat dit gaat over de H2 kop “Hoe vind je de beste zoekwoorden?”.

Denk dus na over een goede structuur voor je SEO-tekst en plaats niet al je koppen in de H2 omdat die toevallig meer waarde van Google krijgen.

Je hebt de juiste titel, meta-omschrijving en nu ook de kopjes voor je websiteteksten bepaalt.
Nu gaat het nog om de inhoud. Een veel besproken vraag als het om SEO-copywriting gaat, is hoeveel woorden je nu moet gebruiken.

Laten we deze vraag eens voor eens en voor altijd beantwoorden.

Hoeveel woorden heb je nodig om hoog in Google te komen?

Als het gaat om SEO-webteksten, hoe lang moet de tekst zijn?

300 woorden…

500 woorden…

2.000 woorden?

NEE!

Jouw webtekst heeft maar één lengte nodig…

*Tromgeroffel*

Jouw tekst wordt waardevol door de inhoud, niet door het aantal woorden. Hoe lang moet je tekst dus zijn?

Zo lang als nodig is.

Zo scoort berekenhet.nl met een slecths 1 pagina op ruim 1,4 duizend zoekwoorden. Zoekwoorden waar gemiddeld meer dan 50.000 keer op gezocht wordt per maand.

Het aantal woorden?

120.

Schrijf je webteksten niet op het aantal woorden, maar op de toegevoegde waarde voor je bezoeker. En JA, hoe meer waarde je toevoegt, des te beter je positie in Google zal worden.

Door je SEO-teksten te schrijven alsof alles ervan afhangt, creëer je automatisch veel waarde. Schrijf liever een compleet artikel waarin je alle waarde deelt, in plaats van veel kleine artikelen.

Hoe schrijf je betere SEO-teksten, met het juiste aantal woorden? Schrijf ze voor je bezoekers.

Zo schrijf je voor bezoeker én word je goed gevonden

Wat is de taal die je bezoeker spreekt, of liever gezegd, welke zoekwoorden gebruiken zij? Wat typt jouw bezoeker in om jouw webtekst te vinden?

Ik word soms niet goed van de artikelen die mensen het internet op gooien. Of erger nog, teksten die geschreven zijn door zogenaamde SEO-tekstschrijvers die de ballen verstand hebben van jouw niche

Erg leuk wanneer je tekst straks goed gevonden wordt, maar is het niet veel belangrijker dat je jouw bezoekers waarde biedt?

Jouw bezoekers bepalen in minder dan twee seconden of ze op je website blijven.

Een tekst die puur gericht is op SEO, en niet op de informatieve waarde, zal niet alleen slecht scoren bij je bezoekers, maar (uiteindelijk) ook in Google.

Google weet wanneer een artikel geen waarde biedt voor bezoekers. Als jij eindelijk een goede positie in Google hebt met je SEO-tekst en bezoekers keren binnen enkele seconden (nadat ze op jouw website geklikt hebben in de organische zoekresultaten van Google) terug naar Google, dan zal Google geen enkele reden vinden om jou nog langer de positie te geven die je nu hebt.

Dit alles heeft te maken met je Dwell Time. De Dwell Time is in mijn ogen het belangrijkste (en de meest vergeten) SEO factor die jouw positie in Google bepaalt.

Nog even verder op de inhoud.

Een sterke SEO-tekst is meer dan een pagina vol met woorden. Een webtekst die geschreven is voor bezoekers en die bedoeld is om hoog in Google te komen, redt het niet met alleen woorden.

Schrijven voor Google doe je niet alleen met tekst!

Een goede SEO-tekst bevat meer dan alleen maar tekst. Mensen die teksten lezen via het beeldscherm zijn lui en willen het liefst vermaakt worden met aanvullende media. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s of eventueel geluidsfragmenten.

Hoe rijker jij je tekst maakt, hoe meer waardevolle vormen van informatie jij toevoegt, des te meer het gewaardeerd zal worden door zowel Google als je bezoeker.

Zoek relevante video’s op YouTube, plaats cijfers of feiten via de onderzoeken van het CBS, of gebruik Pexels en Pixabay om mooie afbeeldingen te vinden.

Denk ook na over je design. Besteed aandacht aan de vormgeving en overweeg ook om niet alleen maar SEO toe te passen op je blogs, maar ook op je landingspagina’s.

Je hebt nu echt de basis van het SEO schrijven onder de knie. Nu is tijd voor de geavanceerde technieken.

Nu begint het echt leuk te worden.

In het volgende hoofdstuk gaan we de geavanceerde SEO copywritingskills behandelen:

3 Geavanceerde SEO copywriting Skills

Er zijn maar weinig dingen die je voor een hogere positie in Google kunt doen die zo weinig tijd kosten als de technieken die ik nu met je ga delen.

Het is dan ook zo zonde (en misschien alleen beter voor jou en mij) dat deze technieken weinig tot niet worden ingezet.

Iedereen heeft het over zoekwoorden, backlinks, social media, google ads, maar niemand heeft het over jou DT norm.

Gek, want het bepaalt wel jouw positie in Google.

Laat mij jou een simpele SEO strategie geven die jouw kijk op SEO-teksten of zoekmachineoptimalisatie an sich compleet zal veranderen.

Voordat ik je de strategie onthul, is het belangrijk dat je weet hoe Google in elkaar zit.

Google is een bedrijf dat per kwartaal 18,3 miljard omzet draait. Dat is meer dan 6 miljard per maand.

Dit verdienen ze vooral met de advertenties die ze verkopen aan adverteerders. Die advertenties kunnen ze alleen verkopen omdat Google door negen van de tien internetgebruikers wordt gebruikt als zoekmachine.

Stel dat de zoekresultaten van Google puur en alleen bepaald worden door het aantal backlinks, hoe goed je teksten zijn geoptimaliseerd en de waarde die je website heeft opgebouwd.

Zou jij als je Google bent niet naar andere waarde en data willen kijken?

Data die niet te manipuleren valt?

Google houdt alles bij van haar zoekers. En al die informatie die ze verzamelen, is in mijn ogen het belangrijkste wat ze kunnen inzetten voor het bepalen van jouw positie in Google.

Waarom?

  • Google houdt alle zoekopdrachten bij die dagelijkse worden ingevuld (denk aan de Keyword Planner van Google)
  • Google meet de CTR (doorklik percentage – hoe vaak er op een link/zoekresultaat geklikt)
  • Google meet de tijd die het duurt voordat iemand (na het klikken) terugkeert naar Google

Stel dat jij (als meneer of mevrouw Google) precies weet hoeveel zoekers op een website klikken en hoeveel mensen dit als een waardevolle bron aan informatie hebben ervaren.

Is dat dan niet het allerbelangrijkste wat je kunt meenemen in het afwegen van de posities?

Wat andere SEO-ers ook beweren. Ik ben er 100% van overtuigd dat jouw pagina moet voldoen aan de Dwell Time Performance norm als je echt bovenaan in Google wilt blijven.

Hoe dat werkt, lees je in dit artikel: Dwell Time inzetten als SEO-techniek

Laten we naast de Dwell Timenorm, aandacht besteden aan een andere belangrijke SEO-schrijf techniek, de TMZ methode.

Zoekwoorden zijn belangrijk. Voordat je überhaupt begint met het schrijven van SEO-teksten, dien je eerst inzicht te hebben in het type zoekopdrachten dat jouw klant gebruikt. Heb je een goed inzicht in de zoekwoorden, dan kun je later gebruik maken van de TMZ-methode.

Hoe werkt de TMZ-methode?

Later deel ik de kracht en de werkwijze van deze SEO methode met je. Eerst wil ik stilstaan bij het gemiste potentieel. Het potentieel dat veel mensen (ook SEO-tekstschrijvers) laten liggen.

Het is een soort van algemene wijsheid geworden dat je jouw teksten richt op één hoofdzoekwoord. Hoewel je inderdaad in je artikel jouw focus (en de aandacht van je lezers) moet zien vast te houden, mis je enorm veel potentieel als jij je op één zoekwoord richt, in plaats van op een thema.

Dit is ook precies de kracht van de Target Meer Zoekwoorden methode. Werk je effectief met de TMZ-methode, dan richt jij je op het grote geheel. Niet een tekst die volgepropt staat met keer op keer hetzelfde zoekwoord. Nee, een artikel dat voor bezoekers is geschreven en tientallen tot honderden zoekwoorden bevat.

Wist je dat slechts 2,8% één woord gebruikt tijdens het zoeken in Google? Slechts 10,8% gebruikt twee woorden en 41,7% vijf woorden of meer gebruikt?

Waarom worden er dan toch nog SEO-teksten geschreven die zich slechts op één zoekwoord richten?

Stel je eens voor hoeveel bezoekers jij op je website zou krijgen wanneer je talloze artikelen online hebt staan. Elk artikel staat hoog in Google. En dat niet met slechts één zoekwoord, maar met tientallen tot honderden zoekwoorden. Klinkt goed, misschien zelf te goed om waar te zijn?

Het kan.

Ook jij kunt gemakkelijk met tientallen tot honderden zoekwoorden tegelijk scoren.

Kijk eens naar de volgende voorbeelden. Allemaal artikelen die gemakkelijk op tientallen zoekwoorden tegelijk scoren:

TMZ-methode

Je ziet dat deze artikelen niet scoren met één zoekwoord, maar met tientallen tegelijk.

Hoe kun ook jij je teksten schrijven en optimaliseren voor tientallen tot honderden zoekwoorden? Schrijf je teksten gericht op een thema.

Om jouw teksten te optimaliseren op een thema in plaats van op slechts één zoekwoord, heb je een successchema nodig.

Hoe dat precies werkt leer ik je allemaal in de cursus SEO schrijven

Wat moet een nieuw artikel voor jou opleveren? Waarom schrijf je de tekst? Wil je goed worden gevonden in Google? Duizenden bezoekers naar je website trekken? Mooi!

Maar wat wil je vervolgens met deze bezoekers doen?

  • Moeten zij zich inschrijven op je nieuwsbrief?
  • Al hun vrienden op Facebook vertellen over jouw bedrijf?
  • Of jouw nieuwe online marketing cursus kopen?

Zonder jezelf de vraag te stellen wat je precies wilt bereiken met je SEO-teksten, is je tekst op voorhand al nutteloos. Zonder een ATC-strategie kun je net zo goed geen tekst schrijven.

Een ATC-strategie (Aim To Convert) bepaalt wat je wilt bereiken met je artikel. Wat moet elke bezoeker doen na het lezen van de tekst? En hoe ga jij daarvoor zorgen?

Met de ATC strategie.

Haal meer Omzet uit je SEO-tekst

In de laatste stap van je artikel denk je na over de call to action. Wat wil je dat je bezoekers gaan doen?

Wil je dat ze een reactie achterlaten, je bericht delen op social media of je product of dienst kopen?

Sluit elke SEO-tekst af met een vervolgactie. Denk na wat je van je bezoeker wilt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld één van de vijf slimme afsluittechnieken.

5 Slimme afsluittechnieken voor al jouw SEO-teksten

Je kunt je artikel eindigen met een aantrekkelijke download, waarin je direct een opt-in formulier voor je nieuwsbrief (mailinglijst) verwerkt.

“Download nu het online marketing handboek en verover die nummer 1 positie in Google.

Je kunt mensen uitnodigen om een reactie achter te laten:

“Is het gelukt om je SEO-tekst te schrijven? Laat het ons weten in een reactie

Je kunt mensen prikkelen om jouw blog te delen op social media. Dit kan via social media buttons, zoals onderaan dit artikel ;-), maar ook via share-links die je in de tekst zelf opneemt.

“Tweet nu: Ik heb net goede tips gekregen om betere SEO artikelen te schrijven”

Je kunt ze verleiden tot je product of dienst:

“Wist je dat 78% van alle artikelen nooit een goede positie zullen krijgen in Google? Ontdek de beste en krachtigste SEO-technieken in de Online SEO Cursus

Je kunt natuurlijk ook combineren:

“Wist je dat 78% van de lekke banden komt door een slechte buitenband? Help je vrienden door dit te delen en download direct jouw kortingscode voor een nieuwe buitenband.”

Zo zijn er nog vele combinaties en call to actions te verzinnen. Gebruik je creativiteit en meet de resultaten!

Ook dat zit er weer op. Je SEO-tekst is klaar voor de volgende stap. Het daadwerkelijk promoten.

Hoe promoot je jouw SEO-teksten?

Voor een betere positie in Google moet Google wel weten dat je SEO-tekst geschreven hebt. Als je website al wat langer bestaat en je inmiddels al wat waarde hebt opgebouwd, dan plukt je nieuwe SEO-webtekst daar de vruchten van.

Bestaat je website nog niet zo lang of heeft het nog onvoldoende waarde opgebouwd, zorg dan voor een goede promotie van je tekst. Dit doe je door je artikel natuurlijk onder de aandacht te brengen bij je netwerk, andere websites en invloedrijke personen.

Lukt het jou om vermeld te worden op andere websites, dan ervaar je dat je kerserve SEO-tekst direct omhoog schiet in de zoekresultaten.

Hoe je elke SEO-tekst gemakkelijk, zonder veel tijd, onder de aandacht brengt bij duizenden potentiële klanten, leer je in de training SEO teksten schrijven.

Naast het promoten van je SEO-tekst op andere websites, kun je je eigen website gebruiken om jezelf omhoog te stemmen.

Hoe dat werkt?

Lees verder en ontdek de kracht van interne linkbuilding.

SEO-teksten en de kracht van interne linkbuilding

Een goede SEO-tekst schrijven kost tijd. Tijd die wel moet worden terugverdiend. Er zijn genoeg SEO-hippies die zeggen dat goede blogs schrijven voldoende is om goed te scoren. Sorry, maar je website heeft waarde nodig om goed te scoren. Je inschrijven bij de KvK is ook niet voldoende om aan klanten te komen.

Goede content alleen is niet voldoende.

Stop je veel tijd in je webtekst, zorg dan dat je er alles uithaalt wat erin zit. Hoe doe je dat? Help je andere webteksten via interne links. Elke webtekst kan waarden opbouwen en doorspelen naar andere webpagina’s.

Wanneer je tijdens het schrijven van je SEO-teksten linkt naar andere pagina’s, dan speel je automatisch waarde door. Als je SEO-tekst in de toekomst waarde opbouwt, dan helpt het direct (via je interne links) aan de complete vindbaarheid van je website. Hoe dat precies werkt, leg ik je uit in het stappenplan + video: Stijgen in Google via Interne Linkbuilding

Zo.

Je bent helemaal tot hier gekomen. Wat mij betreft tijd voor een high five.

Je hebt echt voldoende tips en technieken gekregen om de beste SEO-teksten te schrijven en het beste van alles?

Jij hebt het tot het einde gelezen.

Maar…

Ga nog niet weg. Wil je echt resultaat met je SEO-tekst? Verwerk het in je online marketing strategie.

SEO-teksten verwerken in je online marketingmix

Veel mensen die beginnen met zoekmachine optimalisatie, in welke vorm dan ook, stuiten vroeg of laat op hetzelfde probleem: geen gewenste resultaten en gebrek aan discipline. En heel eerlijk, ik vind dat niet zo gek.

Toen ik begon met online marketing werd ik gek van alle goeroes. Mijn spaargeld en vrije tijd gingen op aan cursussen, boeken, seminars, trainingen en veel, maar dan ook veel, testen. Ik ben vaak genoeg op mijn plaat gegaan.

Het is inmiddels al ruim dertien jaar geleden dat ik begon en ik heb genoeg gelezen, gehoord en ervaren.

Hoewel ik veel heb geleerd in de tijd en ik dat gelukkig nog steeds doe, zie ik dat veel ondernemers dezelfde fout maken.

Hoewel ik van mening ben dat je van iedereen kunt leren, wil ik je wel waarschuwen. Kies voor één strategie, werk die uit, geef die tijd en zet door. Monitor jouw resultaten via Google Analytics en zie zelf wat wel en niet werkt.

Kom je in tijdnood?

Werk dan productiever en geef niet te snel op. Zeker als je aan de slag gaat met SEO-teksten schrijven, begeef je je in de gevarenzone.

Het schrijven van teksten kost veel tijd en kan de nodige irritatie met zich meebrengen. Zeker wanneer je te maken hebt met writer’s block.

Toch kunnen SEO-teksten je veel bezoekers opleveren en via een juiste strategie enorm veel extra klanten. Heb ik je enthousiast gemaakt over het schrijven van SEO-teksten en heb je geen zin om er ook dertien jaar over te doen om alle kennis bij elkaar te verzamelen?

Volg de cursus SEO schrijven

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

2 reacties

  1. Carla op 8 juli 2020 om 10:19

    Wat een handig en uitgebreid overzicht! Het belang van zoekmachine optimalisatie wordt toch nogal eens onderschat en veel mensen weten niet zo goed hoe ze hiermee aan de slag kunnen.

    Groet,
    Carla

    • IMGemak op 9 juli 2020 om 13:23

      Goed om te horen dat je er wat aan hebt gehad Carla.

Laat een reactie achter