De Methode Om SEO Teksten te Schrijven Voor Een Hogere Positie in Google

SEO teksten schrijven kun je laten doen, maar waarom geld uitgeven voor je webteksten als je ze prima zelf kunt schrijven?

Webteksten schrijven voor een betere vindbaarheid van je website is makkelijker dan je denkt, zeker wanneer je deze blog gelezen hebt!

SEO Teksten Schrijven in 9 stappen

SEO copywriting gaat over het optimaliseren van je webteksten voor een betere vindbaarheid in Google. Het schrijven van SEO teksten is niet moeilijk, al wordt er genoeg BULLSH*T over geschreven. Waar zoekmachine marketing over de vindbaarheid van heel je website gaat, gaat SEO copywriting over het optimaliseren van je content.

Voordat je dit artikel verder leest raad ik je trouwens aan om de Cursus SEO Schrijven te bekijken. Daarin leer je hoe jij die geweldige SEO tekstschrijver wordt.

Kies de juiste zoekwoorden voor je webteksten – Stap 1

Er wordt steeds meer gesproken over SEO. Grote kans dat dit niet het eerste artikel is dat je leest dat gaat over het beter vindbaar maken van je website. Met al die SEO praat vergeten veel ondernemers de basis van zoekmachine optimalisatie, de zoekwoorden.

Zonder zoekwoorden bestaat er niet eens zoiets als SEO. Toch lijken veel “SEO experts” en ondernemers hetzelfde te doen.

Ze kiezen wat zoekwoorden waar ze op gevonden willen worden, deze halen ze door de Google Keyword Planner en kiezen vervolgens de zoekwoorden met de meeste zoekopdrachten.

Hoe doe jij dat slimmer?

Start met goed zoekwoorden onderzoek en maak een goede analyse om de beste zoekwoorden te kiezen.

Begin voor het schrijven van je SEO teksten met een Mindmap!

Je optimaliseert weliswaar je SEO teksten voor Google, maar je schrijft ze voor je bezoekers. Jij als ondernemer, of medewerker van het bedrijf, weet wie je klanten zijn.

Door niet direct allerlei SEO tools in te zetten, maar eerst eens te handelen vanuit gezond verstand zul je zien dat je tot betere resultaten komt. Begin je zoekwoorden analyse daarom met het maken van een zoekwoorden mindmap.

 

Schrijf je SEO Teksten in een thema

De mindmap die je hebt gemaakt helpt je bij het schrijven van je SEO teksten. Je kunt namelijk heel makkelijk tussen woorden switchen en zorgen voor een sterk thema voor je webtekst. Een sterk thema voor je webtekst is belangrijk.

Google kijkt tegenwoordig niet meer alleen naar zoekwoorden, maar naar thema’s. Hiervoor maakt Google gebruik van Semantic Keywords.

SEO Teksten TIP!

Maak voordat je begint met het schrijven van je SEO webtekst een zoekwoorden mindmap via mindmeister.

Maak gebruik van Semantic Keywords

Oké, je hebt nu het zware werk gedaan. Ik beloof je dat we nu het (meeste) werk laten doen door handige SEO tools. Als mensen denken aan SEO tools dan denken ze vaak aan dure software of applicaties. Zonde want in dit artikel onthul ik verschillende SEO tools die je gratis kunt inzetten voor betere zoekmachine vriendelijke teksten.

Laten we beginnen bij Google. Type in Google het zoekwoord waar jij straks goed op gevonden wilt worden. Scroll vervolgens naar beneden en je krijgt van Google enkele Semantic Keywords, oftewel gerelateerde zoekopdrachten:

zoekopdrachten-seo-tekstenHerhaal deze stap eventueel ook met de andere zoekwoorden uit je zoekwoorden mindmap. Ga je liever voor het grote werk? Kies dan voor deze handige tool:

Klik hier voor de tool

Kies voor je SEO tekst de zoekwoorden met koopintentie

We beginnen inmiddels al een aardige lijst te krijgen met zoekwoorden. Nu is het tijd dat we een keuze gaan maken voor de beste zoekwoorden. Maar wat zijn de beste zoekwoorden?

Wanneer je het mij vraagt, is de koopintentie van een zoekwoord vele male belangrijker dan het aantal zoekopdrachten.

Ik schrijf dit artikel niet met een commerciële intentie. Tenminste niet helemaal 😉

Natuurlijk hoop ik dat je de SEO Cursus gaat volgen, maar die keuze laat ik geheel aan jou.

Ik geef je tenslotte al genoeg tips waarmee je aan de slag kan. Wil je dieper in de materie duiken? Volg dan de cursus.

Als ik deze tekst geschreven had om echt een dienst te verkopen, dan had ik beter een ander zoekwoord kunnen kiezen. Ik had deze tekst dan beter kunnen schrijven rondom het zoekwoord "SEO teksten laten schrijven". Alleen het woordje “laten” maakt van het zoekwoord "SEO teksten schrijven" een zoekwoord dat gericht is op de koopintentie.

Begrijp je wat ik bedoel?

Op het moment dat mensen in Google zoeken naar "SEO teksten laten schrijven" dan willen ze het schrijven van SEO teksten uitbesteden. Dit betekent dat ik bezoekers zou krijgen waarbij ik eventueel een dienst als SEO webteksten schrijven zou kunnen aanbieden.

Maak van je zoekwoorden Koop Zoekwoorden

Van je zoekwoorden koop zoekwoorden maken doe je het beste met je gezonde verstand. Voeg bijvoorbeeld koopwoorden toe als

  • kopen
  • aanbieding
  • laten maken
  • goedkoop
  • vergelijken
  • beste

Je kunt voor het gemak ook kijken naar de CPC. Dit is de prijs die een adverteerder betaalt per klik. Des te meer een adverteerder bereid is te betalen voor een zoekwoord, des te meer je ervan kunt uitgaan dat het zoekwoord ook daadwerkelijk klanten oplevert.

De CPC (Cost Per Click) kun je gemakkelijk opvragen via de Google Keyword Planner: in de tabel “Voorgesteld bod” (suggested bid) zie je wat adverteerders gemiddeld bereid zijn te betalen per klik. Hoe hoger het voorgestelde bod hoe hoger de koopintentie ligt. Tenminste, als het geen domme adverteerders zijn. Blijf natuurlijk altijd je gezonde verstand gebruiken.

Kies voor je SEO webteksten voor zoekwoorden met de minste concurrentie

Je wilt dat je webteksten goed gevonden worden, je doet er dus verstandig aan rekening te houden met de concurrentie. Maar……

Vaak betekent het, dat als een zoekwoord weinig concurrentie heeft, dit een zoekwoord is dat je beter kunt overslaan.

Toch zijn er nog voldoende gaatjes te vinden. Houd er alleen wel rekening mee dat je zoekwoorden voldoende zoekopdrachten per maand en een goede koopintentie hebben.

Hoe kom je achter de concurrentie?

Als je het artikel bovenaan in Google hebt gelezen, dan weet je welke elementen belangrijk zijn voor een goede positie in Google. De titel van je tekst is het belangrijkste dat je on-site (op de website zelf) kunt optimaliseren.

Door te achterhalen hoeveel mensen jouw belangrijkste zoekwoord in hun titel hebben staan, krijg je een goed beeld van de concurrentie. Voor het achterhalen van de concurrentie op basis van titel gebruik je de volgende zoekterm in Google allintitle: jouw zoekwoord.

zoekwoorden-concurrentieBereken de moeilijkheid van de zoekwoorden - BONUS video

Schrijf je SEO webteksten alsof alles ervan afhangt – Stap 2

Als het gaat om SEO webteksten dan wordt mij altijd gevraagd, hoe lang moet de tekst zijn? Zo lang als nodig.

Schrijf je webteksten niet op het aantal woorden, maar op de toegevoegde waarde voor je bezoeker. En JA, hoe meer waarde je toevoegt, des te beter je positie in Google zal worden.

Door je SEO teksten te schrijven alsof alles ervan afhangt, creëer je automatisch veel waarde. Schrijf liever een compleet artikel waarin je alle waarde deelt dan veel kleine artikelen.

Schrijf je teksten voor je bezoekers, ook je SEO teksten! – Stap 3

Wat is de taal die je bezoeker spreekt, of liever gezegd, welke zoekwoorden gebruiken zij? Wat typt jouw bezoeker in om jouw webtekst te vinden? Ik word soms niet goed van de artikelen die mensen het internet op gooien. Of erger nog, teksten die geschreven zijn door zogenaamde SEO goeroes die de ballen verstand hebben van je niche.

Erg leuk wanneer je tekst straks goed gevonden wordt, maar is het niet veel belangrijker dat je jouw bezoekers waarde biedt? Geloof me bezoekers bepalen in minder dan 4 seconden of ze op je website blijven. Een tekst die puur gericht is op SEO, en niet op de informatieve waarde, zal niet alleen slecht scoren bij je bezoekers, maar (uiteindelijk) ook in Google.

Google weet wanneer een artikel geen waarde biedt voor bezoekers. Als jij eindelijk een goede positie in Google hebt met je SEO tekst en bezoekers keren binnen enkele seconden (nadat ze op jouw website geklikt hebben in de organische zoekresultaten van Google) terug naar Google, dan zal Google geen enkele reden vinden om jou nog langer de positie te geven die je nu hebt.

Schrijven voor het web doe je niet alleen met tekst! – Stap 4

Een goede webtekst bevat meer dan alleen maar tekst. Mensen die teksten lezen via het beeldscherm zijn lui en willen het liefst vermaakt worden met aanvullende media. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s of eventueel geluidsfragmenten.

Hoe rijker jij je webtekst maakt, dus hoe meer waardevolle vormen van informatie jij toevoegt, des te beter het gewaardeerd zal worden door zowel Google, als je bezoeker.

De enige methode voor het schrijven van SEO teksten die in 2016 nog wél werkt Click To Tweet

Laat bezoekers jouw SEO tekst promoten – Stap 5

De opkomst van social media en hun populariteit is je vast niet ontgaan. Ook al zit je zelf niet op social media, dan nog kun je er gebruik van maken. Sterker nog, je bent dom als je het niet doet.

De blog “bovenaan in Google door 8 simpele stappen” is al meer dan 1.369 keer gedeeld via social media. Hier heb ik zelf niets voor hoeven doen! (let op, de social media statistieken zijn door de nieuwe website gereset)

Zorg ALTIJD dat je bezoekers jouw webteksten gemakkelijk kunnen delen via social media. Behalve natuurlijk bij je productpagina’s, maar dat is weer een ander verhaal.

Zorg voor een pakkende en zoekmachine vriendelijke titel – Stap 6

De titel van je webtekst is niet alleen belangrijk voor de vindbaarheid, maar bepaalt ook in grote mate of bezoekers je website gaan bezoeken. Wanneer jouw webtekst gevonden wordt in de organische zoekresultaten dan ben je er nog niet. De bezoekers moeten nog wel op je website klikken.

Wil je meer bezoekers uit Google? Zorg dan voor een pakkende titel voor je webtekst.

Promoot je webtekst – stap 7

Voor een betere positie in Google moet Google wel weten dat je webtekst bestaat. Als je website al wat langer bestaat en je inmiddels al wat waarde hebt opgebouwd, dan plukt je nieuwe SEO webtekst daar de vruchten van. Bestaat je website nog niet zo lang of heeft het nog onvoldoende waarde opgebouwd, zorg dan voor een goede promotie van je tekst. Dit doe je door je artikel onder de aandacht te brengen bij, natuurlijk je netwerk, andere websites en invloedrijke personen.

Zorg bij de promotie voor sterke backlinks en een goed linkprofiel!

Werk aan een betere vindbaarheid van je website – Stap 8

Een goede SEO tekst schrijven kost tijd. Tijd die wel moet worden terugverdiend. Er zijn genoeg SEO hippies die zeggen dat goede content voldoende is om goed te scoren. Sorry, maar je website heeft waarde nodig om goed te scoren. En goede content alleen, is niet voldoende. Maar daarover later meer.

Als je veel tijd stopt in je webtekst, zorg dan dat je er alles uithaalt wat erin zit. Hoe doe je dat? Help je andere webteksten via interne links. Elke webtekst kan waarden opbouwen en doorspelen naar andere webpagina’s.

Als je tijdens het schrijven van je SEO teksten linkt naar andere pagina’s dan speel je automatisch waarde door. Als je SEO tekst in de toekomst waarde opbouwt dan helpt het direct (via je interne links) aan de complete vindbaarheid van je website.

Blijf werken aan nieuwe SEO webteksten – Stap 9

Veel mensen die beginnen met zoekmachine optimalisatie, in welke vorm dan ook, stuiten vroeg of laat op hetzelfde probleem, geen gewenste resultaten en gebrek aan discipline. En heel eerlijk, ik vind dat niet zo gek.

Toen ik begon met online marketing werd ik gek van alle goeroes. Mijn spaargeld en vrije tijd gingen op aan cursussen, boeken, seminars, trainingen en veel, maar dan ook veel, testen. Ik ben vaak genoeg op mijn plaat gegaan. Hoewel ik veel heb geleerd in die tijd, en ik dat gelukkig nog steeds doe, zie ik dat veel ondernemers dezelfde fout maken die ik in die tijd ook maakte. Ik ging teveel uit van succesverhalen en strategieën van anderen.

Hoewel ik van mening ben dat je van iedereen kan leren wil ik je wel waarschuwen. Kies voor 1 strategie, werk die uit, geef die tijd, en zet door. Kom je in tijdnood? Werk dan productiever via deze 9 time management tips (die mijn productiviteit meer dan verdubbeld hebben) en geef niet te snel op. Zeker als je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven begeef je je in de gevaren zone.

Het schrijven van teksten kost veel tijd en kan de nodige irritatie met zich meebrengen. Zeker wanneer je te maken hebt met een schrijfblokkade. Toch kunnen SEO teksten je veel bezoekers opleveren en via een juiste strategie ook een betere vindbaarheid van je website!

Schrijf je webpagina’s op deze manier en je zult gegarandeerd beter scoren in Google Click To Tweet

Klaar om je eerste SEO tekst te schrijven?

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan deze inmiddels 2.250+ woorden tellende webtekst. Nu heb je alle theorie in the pocket, dus….. wat word jouw eerste stap?

2 reacties

  1. Mirjam de Nijs 23/08/2016
    • Sebastiaan 24/08/2016

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat