Search
Close this search box.

Domineer de Zoekresultaten: Ontdek de beste SEO-tips voor 2024

SEO tips

Kijk uit met SEO tips

Hoewel jij in dit artikel onze beste SEO tips ontdekt, moet ik je iets bekennen.

Ik weet niet hoe SEO exact werkt.

Niemand weet dat!

Eigenlijk is SEO niets meer dan miljoenen mensen die wereldwijd niets anders doen dan trial-and-error.

Wellicht ken je het nog wel van de Familie Knots van vroeger.

Het “een kloddertje roze hier, een kloddertje roze daar.”

Zo voelt SEO ook voor mij.

Je probeert het één, test het andere en bekijkt de resultaten.

Echt goed worden in zoekmachine optimalisatie en je positie in Google laten stijgen, leer je alleen door het gewoon veel (het liefst heel veel) te doen.

Kun je dan niet leren van anderen?

Natuurlijk wel.

Maar …

Blijf het testen.

Want wat sommige SEO specialisten ook beweren, niemand weet exact hoe SEO werkt.

Sterker nog…

Zelfs de bedenkers van Google weten het niet.

Tenminste, niet meer exact.

Hoe dat komt, leg ik je later uit in dit artikel. Laten we eerst kijken naar de beste SEO tips.

De beste SEO tips anno 2024

Zoekmachine marketing is de afgelopen jaren compleet veranderd. En maar goed ook. SEO is niet meer alleen weggelegd voor de computernerds of techneuten onder ons.

SEO draait waar het om moet draaien.

Jouw bezoekers en klanten.

Jij als ondernemer hebt hierdoor de eerste voorsprong. Jij kent je klanten het beste en zet je deze SEO tips in, samen met de kennis van jouw klanten, dan weet ik zeker dat jij je website hoger in Google brengt.

1 | Ontdek het brein van Google

Het brein van Google is het brein dat het snelst evolueert. En dat is ook niet zo gek wanneer je miljarden boeken (websites) per dag leest.

Doordat het Google-brein dagelijks zo immens veel informatie tot zich neemt, leert het ook veel over het brein van jou en mij.

Hoe denken wij, welke taal gebruiken we, wat is de echte intentie van ons zoekwoord en hoe kan Google ons helpen de beste informatie te vinden?

Dit doet Google door natuurlijke taalprocessen als Latent Dirichlet Allocation (LDA) en Latent Semantic Indexing (LSI) te gebruiken.

Nu wil ik er geen stoffige theorieles van maken, maar laat ik toch even stilstaan bij deze twee termen.

Latent Dirichlet Allocation (LDA)

LDA is een soort van model om de context van woorden te begrijpen in plaats van het bekijken van de woorden individueel.

Denk bijvoorbeeld eens aan woorden als ‘bank’ of ‘blad’. Waar hebben we het dan over?

Wanneer we niet weten in welke context deze woorden worden gebruikt, weten we ook niet wat ze betekenen.

Een bank om op te zitten of om je geld te storen? Een blad aan de boom of een slecht roddelblad voor bij de kapper?

Wil je schrijven voor Google, schrijf dan voor je bezoekers. Zonder de context weten we niet waar woorden over gaan. Google ook niet.

Latent Semantic Indexing (LSI)

Vanuit mijn studie psychologie kwam deze term, die veel in de NLP wordt gebruikt, al regelmatig terug. Hoewel je het in allerlei technische en moeilijke woorden kunt uitleggen, is het niets meer dan het leggen en zien van verbanden. Hoe past het één bij het ander.

Google gebruikt Latent Semantic Indexing om verbanden tussen woorden te begrijpen. Denk daarbij aan synoniemen, meervoud, enkelvoud of verkleinwoorden.

SEO tips, Zoekmachine Marketing Tips, Hoog in Google tips.

Je zoekt allemaal naar dezelfde informatie. Door de LSI en de LSA begrijpt Google dat.

Door dagelijks miljarden websites te indexeren leert Google haar brein steeds meer woorden en verbanden.

Dus ik hoef helemaal geen rekening te houden met Google?

Hoewel het soms lijkt alsof Google echt begrijpt wat er staat, blijft het natuurlijk een machine.

Die machine kun je op verschillende manieren een handje helpen jouw website beter te begrijpen. Daar geven we je ook talloze SEO tips voor.

Maar…

Onthoud dat alles om je bezoeker draait.

Hoe bepaalt Google jouw positie?

Als jij een product op de markt wilt brengen, dan begin je met marktonderzoek. Je wilt namelijk, tenminste dat stel ik mij zo voor, weten of er wel behoefte is.

Stel dat je de meningen van 10 miljoen mensen hebt gevraagd. Heb je dan goed marktonderzoek gedaan?

Als ik de data zou hebben van het gedrag van 10 miljoen mensen, dan durf ik wel te zeggen dat ik voldoende data heb.

Google heeft die data. En dan niet van 10 miljoen mensen, maar van miljarden.

Nu heeft Google niet alleen data zoals onze zoekopdrachten, maar ook onze locaties, aankoopgedrag en nog veel meer.

Wist je dat Google jou en mij bijvoorbeeld ook afluistert (als je een Android telefoon of Googlehome hebt). Dat ze elk mailtje die wordt gestuurd via Gmail in kaart brengen.

We staan er (gelukkig) niet dagelijks bij stil, maar Google heeft data om bang van te worden. Data die het voor alle doeleinden gebruikt.

Ook voor jouw positie in Google.

SEO gaat daarom al lang niet meer over het toepassen van een paar slimme SEO tips of SEO-technieken.

Het draait niet meer om zoekwoorden en backlinks (linkbuilding), maar lijkt meer en meer op ‘normale marketing‘.

Je moet opvallen. Waarde bieden en die nummer 1 positie verdienen.

2 | Kijk anders naar zoekwoorden

Hoewel mensen nog steeds zoekwoorden gebruiken en je er verstandig aan doet om een zoekwoorden onderzoek en zoekwoorden analyse te doen, is er iets verandert.

Om jouw website goed gevonden te laten worden heb je geen zoekwoorden meer “nodig”.

Hoe werkt dat?

Tegenwoordig begrijpt Google, ook zonder het desbetreffende zoekwoord, wat de zoekintentie van de zoeker is.

Stel dat ik naar bescherming voor mijn hoofd zoek, dan begrijpt Google dat ik waarschijnlijk een bouwhelm zoek.

Google vind de intentie van de zoeker daarmee belangrijker dan het zoekwoord.

Wat ik hiermee bedoel?

Denk na waar de zoeker écht naar zoekt. Wat verwacht de zoeker te vinden? Jij hebt gezocht naar SEO tips, wat wil je dan vinden?

Video’s, stappenplannen, lijstjes?

Probeer eerst zelf te achterhalen waar de zoeker naar op zoek is. Heb je dit gedaan, bekijk dan ook de huidige top 10 in Google.

Ontdek waarom zij bovenaan in Google staan. Bekijk met welke insteek zij de pagina hebben gemaakt en leer hiervan.

Naar welke informatie is de zoeker op zoek en hoe kun jij hen het beste helpen?

Lukt het jou om de intentie te achterhalen en gebruik te maken van thema’s dan kun je zelfs met slechts 1 pagina op tientallen tot honderden zoekwoorden scoren.

Bekijk de video waarin ik je exact uitleg wat de kracht is van een goed zoekwoorden thema en welke websites met slechts 1 pagina op meer dan 100 zoekwoorden tegelijk scoren.

3 | Vorm eerst een strategie

Als ik een artikel schrijf wil ik altijd voorkomen dat ik in herhaling val.

Toch ga ik dat deze keer doen.

SEO draait om trail and error. Begin jij net met SEO dan word je doodgegooid met SEO tips. Tips die allemaal goed bedoelt zullen zijn.

Maar…

Een van de meestgemaakte fouten binnen de SEO is het te snel veranderen van een strategie.

Doe je onderzoek. Vraag om SEO advies, volg een SEO cursus, of lees eerst enkele boeken. Heb je een goed beeld over hoe SEO werkt, vorm dan je eigen SEO strategie.

Houd deze strategie minimaal 6 tot 9 maanden vast.

Ja ik snap het, dit neemt risico’s met zich mee.

Je kunt enorm veel tijd verliezen en uiteindelijk na maanden lang zwoegen slechts enkele succesjes hebben behaald.

Maar als jij niet je SEO wilt uitbesteden en zelf met SEO aan de slag wilt, durf dan een pad te kiezen. Keer op keer je strategie aanpassen zal je sowieso nergens brengen.

Plus…

Je weet na die maanden nog steeds niet hoe SEO werkt.

Gebruik een bepaalde strategie, houdt de resultaten bij en doe regelmatig een SEO analyse om te kijken hoe je ervoor staat.

4 | Denk aan je geld

Als ondernemer betaal je altijd in twee soorten ‘valuta’. Je tijd of je geld. Het is aan jou wat jou het meeste waarde is.

Als je zelf met SEO aan de slag gaat, bepaal dan hoeveel budget (tijd of geld) jij er maandelijks instopt en welk rendement jij hierop wilt.

Leuk als jij straks bovenaan in Google staat, maar wat heeft je dat gekost?

Zorg dat je jouw tijd en geld serieus neemt en je naast een langetermijnstrategie je altijd budget reserveert voor de Quick Wins.

Dit is wat ik noem, de nieuwe vorm van SEO.

Ik vertel je er alles over in de video.

5 | Gebruik het 5-staps groeisysteem

Er staan nog talloze SEO tips op je te wachten. Er is dan ook geen enkel vakgebied dat zo uitgebreid is en continu verandert.

Maar…

Dat hoeft niet zo te zijn.

Jij kunt SEO zo simpel maken als het volgen van 5 stappen.

Wil jij niet perse die 100% score halen en gaat het jou meer om de resultaten, maak dan kennis met het 5-staps groeisysteem.

Dit systeem gebruikt dezelfde SEO-technieken waarmee 6 compleet verschillende websites, in 21 dagen, 49.573 bezoekers kregen.

Het 5-staps groeisysteem word gratis weggegeven aan alle leden van Mijn IMGemak. Ik zou zeggen, neem eens een kijkje.

6 | Stem op jezelf

Iedere pagina op het internet bouwt waarde op. Deze waarde kun je doorspelen via de interne links die je op je website plaatst.

Het gevolg?

Je stijgt in Google.

Klinkt simpel, toch?

En dat is het ook.

7 | Steel het geheim van dwell

Hoewel Google talloze signalen gebruikt om jouw positie te bepalen, gebruikt het het liefst signalen die iets zeggen over hoe jouw website door bezoekers gewaardeerd wordt.

Een van deze signalen is de Dwell time.

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • Bezoeker leest de informatie
  • Bezoeker gaat verder – of keert terug naar Google

Keert de bezoeker terug naar Google dan meet Google de tijd die er tussen zat.

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we Dwell Time.

Het belangrijkste voor jouw positie in Google is dat je exact weet hoe de Dwell Time werkt en het optimaliseert. 

Hoe optimaliseer je jouw Dwell Time?

Bekijk de video.

8 | Voorkom de meest gemaakte fouten

Je bent enthousiast geworden over deze SEO tips en gaat aan de slag. Je hebt de technische SEO goed voor elkaar, talloze nieuwe blogs geschreven en toch sta jij niet hoog in de zoekmachine resultaten.

Wat is er aan de hand?

Grote kans dat jij een van deze fouten maakt die ik in de video met je deel.

9 | Kijk uit voor kannibalen

Over het fenomeen Keyword Cannibalization wordt weinig gesproken, maar is voor veel websites een van de boosdoeners waarom de SEO weinig resultaat oplevert.

10 | Steel onze SEO geheimen

Of het nu gaat over SEO tips, het schrijven van SEO teksten of het slim optimaliseren van je website. Wij kunnen er uren over praten. Wil je eens van gedachte wisselen of heb je vragen? Neem contact op.

11 | Stop met SEO teksten

Zoekmachine optimalisatie draait in feite maar om 1 ding.

Relevantie.

Wil jij hoger in Google staan dan je concurrent, wees relevanter.

Klinkt ook logisch, toch?

Toch worden SEO teksten nog steeds op de ouderwetse manier geschreven. Teksten worden volgepropt met zoekwoorden en het lijkt meer om de zoekmachine, dan om de zoeker te gaan.

Vreemd.

Het kan namelijk compleet anders.

Kijk eens naar de landingspagina van berekenhet.nl over het berekenen van bruto-nettosalaris.

De pagina heeft nog geen 300 woorden, scoort op 937 zoekwoorden en levert maandelijks meer dan 100.000 bezoekers op.

Waarom hebben zij die nummer 1 positie in Google?

Omdat ze precies aanbieden waar een zoeker naar op zoek is. Als jij zoekt naar ‘bruto netto’, wat zoek je dan?

Wil je een complete scriptie over de geschiedenis van het brutosalaris, de bedenker van de loonstrook en de nieuwe loonberekening tips of …

Wil je snel je nettosalaris berekenen?

Zeg jij het maar.

12 | Gebruik de SEO-fluencer Score

Stel: je vrienden, familie en buren hebben het steeds over een, naar hun zeggen, goed restaurant.

Je kunt er echt heerlijk eten en de bediening is meer dan vriendelijk.

Jij bent er nog nooit geweest. Dus jij kan er moeilijk over oordelen.

Dus wat doe je?

Je gaat ook eens langs.

Dit principe zien we ook op het internet. Denk eens aan de invloed die influencers hebben. Een bekende Youtuber hoeft het maar over een product te hebben en de omzet schiet omhoog.

Hoe werkt dit principe dan voor SEO?

Dit heeft te maken met je SEO-fluencer Score.

Hoe werkt de SEO-fluencer Score?

Google pikt ergens op het internet, op een andere website, een LinkedIn post of een Twitterbericht jouw website op.

Google bezoekt jouw website, probeert het te begrijpen en bepaalt vervolgens hoe ‘betrouwbaar’ jij bent.

Dit doet het niet door te kijken hoe goed en hoe vol je website staat met zoekwoorden, maar door te kijken naar wat er echt toe doet.

De waarde die jij biedt.

Word jouw eigen naam of bedrijfsnaam vaak benoemd, in combinatie met de zoekwoorden waar jij op wilt scoren.

Stel dat iedereen die het over SEO tips heeft, continu mijn naam (Sebastiaan Hendriks) laat vallen, is dit dan geen teken voor Google dat ik gezien wordt als een expert?

Of in ieder geval als iemand die weet waar hij het over heeft?

Dit alles heeft te maken met Google EAT.

13 | Combineer SEO & SEA

SEO en SEA (het adverteren op Google) kun je enorm goed samen gebruiken. Ja, SEA kost geld, maar dat kost SEO ook.

Ook als jij je SEO zelf doet. Kost SEO geld.

In die tijd had jij ook ander werk kunnen oppakken en dus geld kunnen verdienen.

Durf daarom naar het complete plaatje te kijken.

Kijk je naar de bedrijven die wij ondersteunen bij de online marketing, dan hebben ze allemaal een ding gemeen.

Ze sturen op resultaten en cijfers.

Ga zo ook om met de SEO.

Jij kunt misschien wel tientallen tot honderden uren aan SEO hebben besteed om uiteindelijk hoog te scoren in Google. Maar wie zegt dat je voor een kleine investering niet direct jouw positie in Google kunt kopen?

Vergeet alle SEO tips

Vandaag de dag is Google slimmer dan ooit. Google begrijpt wat zoekers echt willen. Zelfs wanneer het zoekwoord niet eens op je pagina staat, kun je er toch goed op scoren.

Stel: je opereert in een kleine markt en wilt je marketing verbeteren. Je zoekt in Google naar ‘marketing in kleine markt’.

Google begrijpt dat je wellicht behoefte hebt aan groeistrategieën, nichemarketing tips of extra aantrekkingskracht.

Welke resultaten krijg je te zien?

Zie je dat de zoekresultaten niet zijn gevuld met websites die geoptimaliseerd zijn op het zoekwoord, maar op de intentie achter het zoekwoord?

Wat bepaalt dan die nummer 1 positie?

Het heeft te maken met verschillende belangrijke factoren.

Factoren die continu weer veranderen.

Staar je niet blind op de nieuwste SEO technieken of strategieën.

Richt je op het koopproces en het zoekgedrag van jouw potentiële klanten en ga het vooral doen.

Richt je eerst op de Quick Wins. Gebruik de tips die ik je heb gegeven om je website verder te optimaliseren en controleer welke effecten het heeft gehad.

Ben je na een paar maanden gestegen, mooi. Ga dan door met de andere pagina’s.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze SEO tips.

Hulp nodig? Als online marketing coach sta ik voor je klaar.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf