Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

6 SEO tips voor de perfecte zoekmachine optimalisatie anno 2018!

Anne Malsy-Mink   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-06-2018   |   

Het blijft een mooi kat-en-muisspel: bedrijven die online goed vindbaar willen worden en de machtige zoekmachine Google die steeds de algoritmes en regels aanpast voor diezelfde vindbaarheid.

Dit spelletje zorgt ervoor dat SEO soms als rocket science kan overkomen. Maar dat hoeft niet. Met een paar handige inzichten, gezond verstand en inlevingsvermogen in je online bezoekers kom je een heel eind.

In de startjaren van SEO (Search Engine Optimization) voldeden een paar slimme trucjes om goed te scoren in de belangrijkste zoekmachine; Google.

Met het invullen van title tags, een veelvuldig gebruik van zoekwoorden op de webpagina’s en in de afbeeldingen was je al helemaal on trend.

Deze ‘trucjes’ staan inmiddels meer te boek als de absolute basis. Anno 2018 is er veel méér voor nodig om hoog in Google te scoren.

Je zou het zelfs een totale verandering van mindset kunnen noemen, want alles draait nu om de klantervaring.

De 6 beste SEO tips om Google te vriend te houden

Hoe kwalitatief hoogwaardiger bezoekers jouw website ervaren, hoe langer en vaker ze hem bezoeken.

Dat geeft Google meer reden om advertentieruimte te verkopen, het belangrijkste verdienmodel van de zoekmachine nr. 1.

Hoe zorg je er anno 2018 voor dat jouw website goed vindbaar wordt – en blijft?

De 6 beste tips op een rijtje:

1. Snelheid en veiligheid – Zorg dat je website in orde is

Knap jij ook af op een website die er eeuwig over doet om te laden? Snelheid is cruciaal voor een positieve klantervaring. De ideale laadtijd is maximaal 1,5 (!) seconde.

Daarnaast dient elke website sinds 2017 te draaien op https in plaats van http. Zo’n SSL beveiliging laat zien dat jouw website goed is beveiligd.

Per 25 mei 2018 is daar de AVG aan toegevoegd: de Europees geldende Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Je bent verplicht om op jouw website aan te geven wat jij doet om de privacy van je klanten te waarborgen.

2. Context in plaats van ‘keyword-stuffing’

Google zet al een tijdje kunstmatige intelligentie in, waarbij zoekopdrachten van gebruikers breed geïnterpreteerd worden.

Je kunt hier slim gebruik van maken door veel context op je website en social media toe te voegen.

Bijvoorbeeld relevante blogs, een breed scala aan synoniemen of een YouTube-kanaal met achtergrondinformatie of grappige vlogs.

Pas wel op met fake news. Google straft het plaatsen van fake news af, want nepnieuws voegt niets toe aan een positieve gebruikerservaring

3. Gepersonaliseerde en op gelokaliseerde zoekresultaten

Om de gebruikerservaring (in jargon UX – user experience) nog beter te maken, worden zoekresultaten steeds gepersonaliseerder en geografisch gevoeliger aangeboden.

Je herkent het misschien van Google Mijn Bedrijf, dat de gegevens van jouw (lokale) bedrijf direct in beeld laat verschijnen.

Je ziet de zoekresultaten steeds meer customized en nog persoonlijker worden.

Zelfs de meest argeloze ‘Google-aar’ zal merken dat zoekopdrachten heel precies worden afgestemd op de plek waar hij of zij zich op dat moment bevindt, in combinatie met persoonlijke online zoekopdrachten uit het verleden.

Leestip! Ontdek hoe je goede SEO-teksten schrijft!

4. De gesproken zoekopdracht

Zorg je voor een duidelijke FAQ op je website, dan heb je een streepje voor bij zogeheten voice assistants, zoals Google’s Assistant en Siri.

Schrijf je FAQ content op een zo natuurlijk mogelijke manier. Spreektaal mag best. Precies zoals echte mensen zullen zoeken.

5. Betrokken social media content

Kwalitatief hoogwaardige, betrokken social media content blijft met stip de belangrijkste SEO trend voor 2018 en de komende jaren.

Zoekmachines hebben regelmatige updates en veel gedeelde content al jaren torenhoog in het vaandel staan.

6. Optimaliseer video voor zoekopdrachten

Ook al blijft Google de belangrijkste zoekmachine, YouTube staat al jaren op een stabiele nummer 2.

Filmpjes gaan bij het online publiek als warme broodjes over de toonbank en zijn daardoor perfect inzetbaar als marketing tool.

Via video’s kun je informatie sneller, duidelijker en vaak leuker tot je nemen. Een prima reden dus om ze via keywords en omschrijvingen te optimaliseren voor Google.

Video’s blijven beloond worden op hun relevantie en komen vaak hoog in zoekopdrachten tevoorschijn.

En wat kunnen we in 2019 verwachten op het gebied van zoekmachine optimalisatie?

Wil je echt deel uitmaken van de voorhoede op het gebied van SEO? Dan is duurzaamheid en aandacht voor mens & maatschappij ‘the new black’.

Plaats fair trade, duurzaamheid en MVO in het hart van je organisatie en je verhoogt spectaculair de ‘customer happiness’.

Bedrijven die duurzaamheid links laten liggen, laten vanaf volgend jaar dan ook een aanzienlijk deel van hun omzet liggen.

In deze periode van een nog steeds groeiende economie bepaalt immers de consument.

In combinatie met het explosief groeiend bewustzijn over klimaatverandering, milieuproblematiek en slechte arbeidsomstandigheden in lagelonenlanden kan geen enkel bedrijf meer om een oprecht duurzame bedrijfsvoering heen.

The greener, the Googler!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Anne Malsy-Mink

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Anne is tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijft ze voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, Anne vindt het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.

Laat een reactie achter