Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Complete SEO Uitleg (Alle SEO Tips, Hacks & Trends onthuld)

Benieuwd wat op dit moment het beste werkt voor jouw positie in Google? Welke SEO-trends je in de gaten moet houden en welke tips het beste werken?

Niets wordt achtergehouden en je ontvangt werkelijk alle tips, ins and outs en technieken om niet alleen hoger te scoren in Google, maar er ook te blijven.

Je leert de technieken die zijn gebruikt om maandelijks 189.514 bezoekers naar de website te sturen.

En je ontdekt met welke SEO-tips jij je alvast voorbereid voor de toekomst.

Ben je er klaar voor?

Lees snel verder en ontdek alle SEO-tips en trends van dit moment.

Stop met ‘Ouderwets’ zoekwoorden onderzoek

Het blijft bijzonder dat iedereen een lijst met zoekwoorden kan bedenken, er ook veel over geschreven wordt, maar het belangrijkste totaal aan de aandacht ontglipt.

De intentie van de zoekwoorden.

Als ik je slechts een SEO-tip mag geven (gelukkig geef ik je er veel meer 😉): verdiep je niet in de zoekwoorden, maar de intentie van de zoeker.

Waarom?

Goed scoren in Google is niet het bedenken van een lijstje met zoekwoorden, je teksten lekker volproppen en wachten op de goede afloop.

Tenenkrommend vind ik het.

SEO-teksten die volledig onder invloed zijn geschreven van de machtige drug ‘Google’.

Erg leuk dat je zoveel zoekwoorden in zo’n klein stukje tekst hebt weten te proppen, maar schieten we ons doel dan niet een beetje voorbij?

Geloof me, ik weet zeker dat wanneer je eenmaal de intentie begrijpt, je nu al betere teksten zult schrijven dan sommige SEO-tekstschrijvers onder ons.

Het beste van alles?

Weet jij eenmaal hoe je de beste en makkelijkste zoekwoorden vindt, dan is het hele SEO-spelletje helemaal niet meer zo moeilijk.

Lees gerust verder, je zult een hoop ontdekken over hoe Google tegenwoordig werkt en waarom jij niet bovenaan in Google staat.

Wees slimmer, niemand weet hoe SEO écht werkt

Hoewel ik je al mijn SEO-kennis geef en ik volledig achter mijn kennis sta, moet ik iets bekennen.

Ook ik weet niet hoe SEO exact werkt.

Eigenlijk is SEO of online marketing niets meer dan duizenden mensen die wereldwijd niets anders doen dan trial-and-error.

Wellicht ken je het nog wel van de Familie Knots van vroeger.

Het “een kloddertje roze hier, een kloddertje roze daar.”

Zo voelt SEO ook voor mij. Je probeert het één, test het andere en bekijkt de resultaten.

Echt goed worden in zoekmachineoptimalisatie en je positie in Google laten stijgen, leer je alleen door het gewoon veel (het liefst heel veel) te doen.

Kun je dan niet leren van anderen?

Van fouten moet je leren. En als anderen die fouten al voor jou gemaakt hebben, waarom zou je daar dan niet van leren?

De tips en theorieën die je in dit artikel ontdekt, zullen je anders naar SEO laten kijken. Het zijn mijn ervaringen sinds 2007, uitgewerkt in een hapklaar brokje.

 

🚀 Direct je posities verbeteren? Volg de SEO Cursus

 

Maar …

Blijf het testen.

Ook ik weet niet 100% zeker hoe je moet scoren in Google. Andere SEO'ers weten het niet, wat …

Zelfs de bedenkers van Google weten het niet.

Tenminste, niet meer exact.

Hoe dat komt, leg ik je later uit in dit artikel.

Laten we eerst kijken waarom je beter zult scoren in Google wanneer je het volgende begrijpt.

Begrijp de Psy-SEO techniek en vergeet alles over SEO

Je bent even de exacte naam vergeten, toch wil je maandag naar je werk zonder gezeur van je baas of de arbeidsinspectie te krijgen, omdat je je hoofd moet beschermen.

Dus wat je doet:

Je kon nog net bedenken dat het een kledingstuk moest zijn en het voor bescherming is. Dus je Googelt:

Je zocht waarschijnlijk naar het woord ‘helm’, maar gebruikte een totaal ander zoekwoord. Toch begrijpt Google dat je hiernaar op zoek bent, zonder dat jij het exacte zoekwoord gebruikt.

Vreemd genoeg weet iedereen dat Google blijft veranderen, we steeds weer iets anders moeten doen om goed gevonden te worden en tegelijkertijd passen we SEO-technieken toe die misschien in 2009 werkten, maar nu totaal out-dated zijn.

In die tijd had je nog geen updates als Panda, Hummingbird en Rankbrain. Google had zoekwoorden nodig om te begrijpen waar jouw tekst over ging.

Tegenwoordig moeten je bezoekers het begrijpen en zal Google wel volgen.

Vandaag de dag is Google slimmer dan ooit. Google begrijpt wat bezoekers echt willen. Zelfs wanneer het zoekwoord niet eens op je pagina staat, kun je er toch goed op scoren.

Stel: je opereert in een kleine markt en wilt je marketing verbeteren. Je zoekt in Google naar ‘marketing in kleine markt’.

Google begrijpt dat je wellicht behoefte hebt aan groeistrategieën, nichemarketing tips of extra aantrekkingskracht.

Welke resultaten krijg je te zien?

Zie je dat de zoekresultaten niet zijn gevuld met websites die geoptimaliseerd zijn op het zoekwoord, maar op de intentie achter het zoekwoord?

Wat bepaalt dan die nummer 1 positie?

Waarom staan wij op nummer 2, scoort jouw concurrent hoger in Google en hoe moeten we inspelen op deze verandering in Google?

Het heeft te maken met verschillende belangrijke factoren. Ik neem ze allemaal met je door en geef je direct enkele Quick Wins die je gemakkelijk kunt toepassen op je eigen website.

Laten we beginnen met in mijn ogen de belangrijkste factor. De relevantie.

Schrijf met de nieuwste SEO Skill: RI

RI?

Ja, RI. Niemand heeft het er over, maar geloof me, het is immens belangrijk wil je ooit scoren in Google.

In de cursus SEO schrijven ga ik hier nog veel dieper op in. Laat ik in ieder geval de essentie met je delen.

Relevantie!

Wil je slimmer optimaliseren dan je concurrent, optimaliseer dan op het brein, niet op de zoekwoorden.

Optimaliseren op het brein?

Ja, gewoon lekker ouderwets, je eerst verdiepen in je klant, voordat je met de marketing begint.

In mijn ogen is psychologie nog steeds de beste SEO-opleiding. Al leert deze cursus je ook écht alles.

Waarom je door de opleiding psychologie beter wordt in SEO?

Begrijp je hoe het brein van je klanten werkt, dan heb je de belangrijkste basis voor die toppositie in Google.

Hoewel je later zult ontdekken dat je nog meer nodig hebt dan alleen de kennis van het brein van je klanten, is dit wel de basis.

Zonder deze fundering kun je alle optimalisatietechnieken, de beste SEO-tips, of alle SEO-trends, die ik allemaal nog met je deel, toepassen. Je zult helaas nooit scoren.

Oké, dat gezegd hebbende, hoe verdiep jij je in het brein van je klanten en zorg je dat Google jou ook echt ziet als de beste bron op het internet?

Om jouw pagina relevant te maken voor honderden zoektermen dien je te begrijpen waar je klant echt naar op zoek is en hoe Google tegenwoordig met zoekwoorden omgaat.

Kijk eens naar het artikel van berekenhet.nl over het berekenen van bruto-nettosalaris.

Het artikel heeft nog geen 300 woorden, scoort op 537 zoekwoorden en levert maandelijks meer dan 100.000 bezoekers op.

Waarom hebben zij die nummer 1 positie in Google?

Omdat ze precies aanbieden waar een zoeker naar op zoek is. Als jij zoekt naar ‘bruto netto’, wat zoek je dan?

Wil je een complete scriptie over de geschiedenis van het brutosalaris, de bedenker van de loonstrook en de nieuwe loonberekening tips of …

Wil je snel je nettosalaris berekenen?

Zeg jij het maar.

Natuurlijk begrijpt iedereen waar een zoeker naar op zoek is. Toch worden SEO-teksten geschreven op basis van zoekwoorden en niet op basis van de zoekintentie.

Wat wil de zoeker vinden en, nog veel belangrijker, hoe kan ik hem het beste helpen?

Als je het mij vraagt, gaat SEO al lang niet meer over de zoekwoorden of de beste optimalisatietechnieken (zoals ze nu bekend zijn), maar allemaal om de gedachte erachter.

Wat wil je klant, hoe kun je hem daar het beste bij helpen en wat heb je daar dan voor nodig?

Heb je dat helder voor ogen, bedenk dan hoe Google werkt.

Gebruik het Googlebrein en ontdek hoe Google werkt

Het brein van Google is het brein dat het snelst evolueert. En dat is ook niet zo gek wanneer je miljoenen boeken (websites) per dag leest.

Doordat het Googlebrein dagelijks zo immens veel informatie tot zich neemt, leert het ook veel over het brein van jou en mij.

Hoe denken wij, welke taal gebruiken we, wat is de echte intentie van ons zoekwoord en hoe kan Google ons helpen de beste informatie te vinden?

Dit doet Google door natuurlijke taalprocessen als Latent Dirichlet Allocation (LDA) en Latent Semantic Indexing (LSI) te gebruiken.

Nu wil ik er geen stoffige theorieles van maken, maar laat ik toch even stilstaan bij deze twee termen.

Latent Dirichlet Allocation (LDA)

LDA is een soort van model om de context van woorden te begrijpen in plaats van het bekijken van de woorden individueel.

Denk bijvoorbeeld eens aan woorden als ‘bank’ of ‘blad’. Waar hebben we het dan over?

Wanneer we niet weten in welke context deze woorden worden gebruikt, weten we ook niet wat ze betekenen.

Een bank om op te zitten of om je geld te storen? Een blad aan de boom of een slecht roddelblad voor bij de kapper?

Wil je schrijven voor Google, schrijf dan voor je bezoekers. Zonder de context weten we niet waar woorden over gaan. Google ook niet.

Latent Semantic Indexing (LSI)

Vanuit mijn studie psychologie kwam deze term, die veel in de NLP wordt gebruikt, al regelmatig terug. Hoewel je het in allerlei technische en moeilijke woorden kunt uitleggen, is het niets meer dan het leggen en zien van verbanden. Hoe past het één bij het ander.

Google gebruikt Latent Semantic Indexing om verbanden tussen woorden te begrijpen. Denk daarbij aan synoniemen, meervoud, enkelvoud of verkleinwoorden.

SEO-tips, Zoekmachine Marketing Tips, Hoog in Google tips

Je zoekt allemaal naar dezelfde informatie. Door de LSI en de LSA begrijpt Google dat. Door dagelijks miljoenen websites te indexeren leert Google haar brein steeds meer woorden, verbanden en context zien en begrijpen.

Dus ik hoef helemaal geen rekening te houden met Google?

Hoewel het soms lijkt alsof Google echt begrijpt wat er staat, blijft het natuurlijk een machine.

Die machine kun je op verschillende manieren een handje helpen jouw website beter te laten begrijpen. Hoe dat werkt, leg ik later uit.

Laten we eerst kijken hoe Google ons, het menselijk gedrag, gebruikt om de relevantie, waarde en posities te bepalen van een zoekresultaat.

Hoe het Google Jouw Brein gebruikt

Over het algemeen kun je stellen dat hoe relevanter jouw pagina is, hoe hoger je zult scoren in Google. Toch wordt er niet altijd met dezelfde bedoeling gezocht op een zoekwoord als wat jij vooraf hebt bedacht.

Een tijdje geleden kwam ik op het idee om voor alle Webnemers een uitgebreid artikel te maken.

Een compleet overzicht van alle websites waar je gratis je afbeeldingen kunt downloaden.

Natuurlijk hebben we voor dit artikel een zoekwoordenonderzoek gedaan. Zo stuitten we op het zoekwoord ‘afbeeldingen zoeken’ – in mijn ogen een prima zoekwoord dat geschikt zou zijn voor het artikel.

Iemand die afbeeldingen zoekt, wil vast wel een verzameling van meer dan 40 websites waar je gratis afbeeldingen kunt vinden.

Toch?

Blijkbaar niet.

Als je zoekt naar ‘afbeeldingen zoeken’ zie je dat Google hele andere websites toont.

Blijkbaar zoeken mensen die dit zoekwoord gebruiken met een hele andere bedoeling. Ze willen geen afbeeldingen vinden, maar met een afbeelding zoeken. Met andere woorden, je geeft Google een afbeelding en wilt andere website vinden die in verband worden gebracht met die afbeelding.

Iets heel anders dan wat ik voor ogen had.

Hoe bepaalt Google waar een zoeker echt naar op zoek is?

Als jij een product op de markt wilt brengen, dan begin je met marktonderzoek. Je wilt namelijk, tenminste dat stel ik mij zo voor, weten of er wel behoefte is.

Stel dat je de meningen van 10 miljoen mensen hebt gevraagd. Heb je dan goed marktonderzoek gedaan?

Als ik de data zou hebben van het gedrag van 10 miljoen mensen, dan durf ik wel te zeggen dat ik weet waar behoefte aan is.

Google heeft die data. En dan niet van 10 miljoen mensen, maar van miljarden.

Nu heeft Google niet alleen data zoals onze zoekopdrachten, maar ook onze locaties, aankoopgedrag en nog veel meer.

Wist je dat Google jou en mij afluistert (als je een Android telefoon of Googlehome hebt). Dat ze elk mailtje die wordt gestuurd via Gmail in kaart brengen.

We staan er (gelukkig) niet dagelijks bij stil, maar Google heeft data om bang van te worden. Data die het voor alle doeleinden gebruikt.

Dus ook voor jouw positie in Google.

Is het jou gelukt om met deze SEO-tips eindelijk op pagina 1 te komen, dan kan Google talloze bronnen aanspreken om te toetsen of jij die positie wel verdient.

Spiek bij Google (Dit heeft niets met SEO te maken)

Bekijk je een gemiddeld artikel over SEO dan gaat het over zoekwoorden en backlinks. Oké, Google blijft een machine, en een machine kun je aansturen.

Maar …

Google is niet alleen een machine, het is één van de machtigste bedrijven van de wereld. Een bedrijf dat zoveel van ons weet dat ze echt wel verder kunnen kijken dan wat zoekwoorden en backlinks.

Wat kunnen ze toetsen? (En hebben wij geprobeerd in de praktijk)

 

  • Hoe lang zoekers op je website blijven, nadat ze hebben geklikt op jouw website vanuit de zoekresultaten (de Dwell Time)
  • Op welke website zoekers klikken vanuit de zoekresultaten
  • Hoe vaak jouw bedrijfsnaam gezocht wordt
  • Hoe vaak jouw bedrijfsnaam plus een ander zoekwoord wordt gezocht

Hoewel ook wij niet weten hoe Google exact werkt, hebben we het bovenstaande getest. En geloof me, het werkt.

Lukt het jou om bezoekers meer te laten klikken en langer op je website te laten blijven, dan waardeert Google dat. Google zal op haar beurt jou hiervoor belonen met een hogere positie.

Er zit alleen één addertje onder het gras …

Google kan bovenstaande pas gebruiken wanneer bezoekers jouw website in de zoekresultaten zien staan. En zoals je weet, heeft een positie op pagina 2 of 3 weinig nut en dien je eerst op pagina 1 te komen.

Wat kan Google dan doen om te bepalen dat de content, de informatie die je deelt, waardevol is, als ze niet hun bovenstaande trucjes kunnen gebruiken?

Het meest logische voor Google is dan om te kijken hoe vaak anderen het over jou hebben.

Gebruik de SEO-fluencer Score

Stel: je vrienden, familie en buren hebben het steeds over een, naar hun zeggen, goed restaurant. Je kunt er echt heerlijk eten en de bediening is meer dan vriendelijk.

Jij bent er nog nooit geweest. Dus jij kan er moeilijk over oordelen.

Dus wat doe je?

Je gaat ook eens langs.

Dit principe zien we ook op het internet. Denk eens aan de invloed die influencers hebben. Een bekende Youtuber hoeft het maar over een product te hebben en de omzet schiet omhoog.

Hoe werkt dit principe dan voor SEO?

Dit heeft te maken met je SEO-fluencer Score.

Hoe werkt de SEO-fluencer Score?

Google pikt ergens op het internet, op een andere website, een LinkedIn post of een Twitterbericht jouw website op.

Google bezoekt jouw website, probeert het te begrijpen en bepaalt vervolgens of en waar jij in de zoekresultaten thuishoort.

Door er voor te zorgen dat anderen over jouw website praten, dat mogelijk is met behulp van linkbuilding of een goed social media plan, breng je Google op de hoogte van je website.

Is Google eenmaal op de hoogte, dan zal het zoveel mogelijk leren. Aan de hand van het gedrag van de zoekers, bepaalt Google hoe waardevol je website is.

Dit doet het niet door te kijken hoe goed en hoe vol je website staat met zoekwoorden, maar door te kijken naar wat er echt toe doet.

Oftewel: kijken naar de waarde die je biedt.

Heb ik je enthousiast gemaakt over deze manier van SEO en kun je er geen genoeg van krijgen?

Je hebt nu de keuze uit twee vervolgstappen. Je kunt de SEO cursus volgen.

Of je kiest er voor om samen aan de slag te gaan.

Hoe dat precies werkt?

Samen aan de slag met de SEO Groei Versneller

Je hebt nu talloze SEO-tips gekregen en zelf mogen ervaren dat SEO ook anders kan. Vond je dit artikel waardevol? Heb je wat gehad aan de tips?

Dan ga je de SEO-groei versneller helemaal waarderen.

Samen met het complete team van Internet Marketing Gemak gaan we aan de slag. Je krijgt een heel jaar onze hulp. Krijgt toegang tot de nieuwste tools, templates, checklists en kunt ons altijd al je vragen stellen.

Samen analyseren we jouw website. We gaan op zoek naar de Quick Wins en brengen alle gaatjes in de markt in kaart. Je krijgt je eigen SEO-strategie en profiteert van een team online marketeers die altijd voor je klaar staat.

Hoe het precies werkt?

Meer informatie: SEO-groeiversneller.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter