Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

5 onmisbare SEO-tips voor de optimalisatie van jouw website

Michiel Brand   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Een website maken is tegenwoordig makkelijker dan ooit.

Maar bezoekers en klanten binnenhalen? Dat is een heel ander verhaal. Veel ondernemers worstelen met online zichtbaarheid en krijgen hun website nooit écht van de grond.

Let op! Bezoekers ook daadwerkelijk klant maken, is weer een andere tak van sport.

Hoe zorg je ervoor dat je goed te vinden bent op internet? En dat je website elke maand weer nieuwe bezoekers en klanten binnenhaalt?

Dat kan heel goed met SEO. Een methode om je website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat je vindbaar bent op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden.

Ben je bijvoorbeeld een boekhouder in Amsterdam, dan wil je natuurlijk het liefst in de top 10 in Google staan van relevante zoekopdrachten.

Iemand zoekt in Google op “boekhouder Amsterdam”, ziet jouw website staan en pakt de telefoon om een afspraak te maken. Een website die online goed vindbaar is, levert je bezoekers en klanten op.

SEO is helemaal niet moeilijk en je kunt er snel mee aan de slag gaan. Op internet kun je ook heel veel informatie vinden over SEO.

Het probleem is wel dat je met al die informatie soms door de bomen het bos niet meer ziet. Of dat je aan de gang gaat met dingen die veel tijd kosten, maar weinig rendement opleveren.

In dit artikel heb ik 5 onmisbare SEO-tips voor je op een rijtje gezet, die je het beste en meeste resultaat geven. Met dit handige stappenplan kun je vandaag nog beginnen om jouw website beter vindbaar te maken!

1: Begin bij het begin en doe het zoekwoordenonderzoek

Het zoekwoordenonderzoek is altijd de eerste en belangrijkste stap van je SEO-campagne.

Je onderzoekt welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken om je website te vinden. Let op: een “zoekwoord” betekent niet dat het maar één woord is.

Sterker nog, langere zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaan, zijn vaak het meest interessant. Een betere term zou dus eigenlijk zijn “zoekopdracht” of “zoek zin”.

Maar in de SEO-wereld spreken we altijd over “zoekwoorden”, dus daar sluit ik me maar even bij aan.

We gaan weer terug naar onze boekhouder in Amsterdam. Welke zoekwoorden zouden voor hem interessant zijn?

Een zoekwoord als “boekhouder” is heel algemeen en populair. Volgens mijn zoekwoordtool zoeken er maandelijks maar liefst 2.850 mensen in Google naar “boekhouder”. Tegelijkertijd betekent dat ook dat er veel concurrentie op zit.

Met zo’n algemene zoekterm zijn er veel (sterke) websites die we zouden moeten verslaan. Hierdoor zal het lastig zijn om op dit zoekwoord te scoren.

Zoekwoordenonderzoek boekhouder

Een betere optie zou bijvoorbeeld zijn “zzp boekhouder Amsterdam”. Er zoeken minder mensen op (260 per maand), maar de concurrentie is ook een stuk minder.

We maken met deze zoekterm een grotere kans om hoog in Google te komen.

Bovendien is deze zoekterm al behoorlijk specifiek en dat is gunstig. Iemand die namelijk in Google zoekt op “boekhouder” is misschien helemaal niet op zoek naar een boekhouder in Amsterdam.

Bij iemand die zoekt op “zzp boekhouder Amsterdam” is de kans veel groter dat deze persoon wel degelijk op zoek is naar een boekhouder. De kans dat hij of zij klant wordt, is dan ook een stuk groter.

Zoekwoord zzp boekhouder

Er wordt minder op gezocht dan op de algemenere term “boekhouder”, maar de concurrentie is makkelijker te verslaan.

Let op de volgende punten om te bepalen of een zoekwoord interessant is voor je website:

  1. Relevantie: is het zoekwoord relevant voor je website?
  2. Bezoekersverkeer: hoeveel mensen zoeken maandelijks op dit zoekwoord?
  3. Commerciële waarde: leidt het zoekwoord tot nieuwe klanten en bestellingen?
  4. Concurrentie: kunnen we de concurrenten op dit zoekwoord verslaan?

Je kunt ideeën voor zoekwoorden vinden met tools zoals Ubersuggest (gratis) of KW Finder (freemium).

2: Zorg voor een goede optimalisatie van je website met een sterke SEO

De tweede stap is om je website te optimaliseren voor de zoekwoorden die je in stap 1 gevonden hebt.

Het doel is om Google zo duidelijk mogelijk te maken dat jouw website relevant is voor de zoekwoorden die je hebt gebruikt. Per webpagina pak je een zoekwoord, of een cluster van zoekwoorden, die je op die pagina gaat verwerken.

Zet je zoekwoorden in:

  • De paginatitel
  • De metadescription
  • De URL
  • De koppen (in HTML aangegeven als H1 t/m H6, let op H1 maar 1 keer gebruiken)
  • Eventuele afbeeldingen op de pagina (de bestandsnaam en de ALT-tekst)
  • De tekst

Met WordPress kun je snel checken of je bericht en/of pagina goed geoptimaliseerd is met de plug-in Yoast SEO.

Wil je meer weten over hoe je je content op de beste manier optimaliseert? Lees dan mijn artikel over on-page SEO en download de checklist.

3: Maak sterke content om links en shares te krijgen, maar ook voor een hogere positie in Google

Goede rankings in Google komen voornamelijk door links. Hoe meer websites er naar jouw website linken, hoe populairder je bent en hoe hoger je in Google komt. Ontdek deze 6 linkbuild tips en kom hoger in Google!

Daarnaast leveren links en shares op social media je, in directe zin, natuurlijk ook meer bezoekers op. Elke link en share is weer een toegangspoort naar jouw website.

Je kunt meer links en shares krijgen door je content actief te promoten en door andere sites te benaderen met de vraag of ze naar je willen linken.

Maar de basisvoorwaarde is natuurlijk dat je content ook echt de moeite waard is om naar te linken! Links komen dan vaak vanzelf en het wordt ook makkelijker om een andere website te overtuigen om naar jou te linken.

Focus dus op het maken van sterke content, die echt wat toevoegt en waar je gebruikers echt wat aan hebben. In de startersgids voor zoekmachineoptimalisatie van Google staan de uitgangspunten die Google het belangrijkst vindt voor goede content:

  • Interessant en nuttig
  • Sluit aan bij wat gebruikers willen
  • Makkelijk te lezen (geen spelfouten of grammaticafouten)
  • Overzichtelijke indeling in onderwerpen
  • Uniek (niet gekopieerd van andere bestaande content)
  • Geoptimaliseerd voor bezoekers en niet voor zoekmachines (focus altijd als eerste op de gebruiker!)

En hier nog wat extra tips voor sterke content:

  • Goed onderbouwd (beweer niet zomaar wat, het moet wel kloppen)
  • Mooi opgemaakt (gebruik kleuren, tabellen, bullet lists, en tekstvakken om belangrijke stukken tekst uit te lichten)
  • Voeg multimedia toe (afbeeldingen en video maken je content een stuk interessanter!)
  • Beantwoord vragen die je klanten vaak stellen
  • Maak een mooie how-to of tutorial

4: Linken naar andere sites met relevante content

Door te linken naar andere sites met relevante content, kan je echt het verschil maken. Er zijn namelijk nog maar weinig websites die dat doen.

Vaak wordt gedacht dat linken naar andere websites geen goed idee is. Je geeft mensen de gelegenheid om weg te klikken.

En linken naar een concurrent is al helemaal een slecht idee, want het kan nooit de bedoeling zijn om je concurrent een handje te helpen. Toch?

Het lijken misschien overtuigende redenen, maar ze zien het belangrijkste aspect over het hoofd. Goede content maken.

“Linking out to other relevant bloggers is critical to growth”

Brian Clark, Copyblogger

Gebruikers willen goede informatie op het internet vinden waar ze echt wat aan hebben. En daar horen links naar andere sites ook bij.

Dit geeft meer achtergrondinformatie, zodat de gebruiker verder kan lezen over bepaalde onderwerpen.

Ook geeft het meer relevantie en geloofwaardigheid aan je eigen content, als je naar de gebruikte bronnen verwijst.

Om die reden waardeert Google content die verwijst naar relevante, externe bronnen met autoriteit. Linken naar andere websites levert dus hogere rankings in Google op!

Je laat zien dat de gebruiker voorop staat en dat je zo goed mogelijke informatie wilt bieden.

Ook links naar de concurrent leveren je wat op. En als je concurrent ziet dat je naar hem linkt, komt er misschien wel een mooie samenwerking uit. Of linkt hij terug naar je.

Kortom, linken naar andere sites maakt je website waardevoller en zorgt voor hogere rankings in Google.

TIP: Heb je een mooi artikel gepubliceerd en link je daarin naar een andere website? Laat de beheerder van die website dan even weten dat je naar hem hebt gelinkt! Misschien linken ze wel terug naar je of delen ze je artikel op social media.

5: Belangrijk voor SEO en de optimalisatie van je website – Maak je website supersnel!

Niemand zit te wachten op een website die traag laadt. En Google ook niet.

In 2010 kondigde Google al aan dat snelheid een factor is die meespeelt bij het bepalen van de rankings. En dit jaar gooien ze er nog een schepje bovenop.

In juli 2018 brengt Google namelijk de Speed Update uit, waardoor de laadsnelheid een ranking factor wordt voor mobiele zoekopdrachten.

Je kunt de snelheid van je site testen met tools als GTmetrix of PageSpeed Insights.

SEO optimalisatie

De resultaten voor NOS.nl. De site laadt snel, maar qua optimalisatie valt er nog wel het nodige te verbeteren.

Laadt jouw website langzaam? Met deze tips maak je je site sneller:

  • Deactiveer WordPress-plugins die je niet gebruikt
  • Optimaliseer afbeeldingen
  • Pas caching toe
  • Stap over naar een snellere webhosting

Laat die hoge posities in Google maar komen!

Met deze tips kun je vandaag al aan de slag gaan om je website beter vindbaar te maken.

Heb jij nog tips of trucs die echt essentieel zijn voor hogere Google-rankings? Laat het weten in de reacties hieronder!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Michiel Brand

Michiel is internetmarketeer met een specialisatie in content en SEO. Met zijn marketingbureau TekstMeester levert hij trefzekere (web-)content en helpt hij klanten bij het beter vindbaar maken van hun website. Michiel deelt graag zijn kennis via blogs, video's en online cursussen.

Laat een reactie achter