Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Jouw website hoger in Google: 12 Praktische SEO Tips

Wil je jouw website hoger in Google brengen? Doe je voordeel met dit complete stappenplan bomvol tips, technieken en strategieën.

Jouw website hoger in Google

Samen duiken we in de wondere wereld van de zoekmachine optimalisatie en zetten alles op alles om jouw website hoger in Google te brengen.

We beginnen bij hoe Google werkt.

Begrijp jij hoe Google jouw positie bepaalt, dan begrijp je ook beter wat je kunt doen om hoger te komen.

Hebben we het brein van Google ontrafeld dan zullen we stap voor stap jouw website hoger in Google brengen.

Hoe werkt Google?

Hoewel Google steeds slimmer wordt, het is en blijft een computer. Een zoekmachine die hand van hand van zoveel mogelijk signalen de kwaliteit en relevantie van een website probeert te achterhalen.

On-page signalen

On-page signalen zijn alle signalen die op je website staan en die je kunt beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn titels, metatags, inhoud en koppen.

Het verbeteren van de on-page signalen doe je via de on-page SEO.

Off-page signalen

Off-page signalen zijn alle signalen die Google buiten je website kan vinden. Het belangrijkste off-page signaal zijn backlinks. Een backlink is een inkomende link van een andere website naar jouw website.

Google bepaalt de kwaliteit van een backlink op basis van een aantal factoren, zoals de PageRank van de linkende pagina en de relevantie. Meer over het optimaliseren van de off-page signalen leggen we uit in het artikel over off-page SEO.

Gebruikssignalen

Gebruikssignalen zijn alle signalen die Google kan afleiden uit de manier waarop gebruikers met je website omgaan. Voorbeelden van gebruikssignalen zijn click-through rate, tijd op de site, en pagina’s per bezoek.

Hoe beter je in de behoeften van je bezoekers voorziet, hoe liever Google jou beloond met een goede positie.

13 tips waarmee jouw website hoger in Google komt

Je weet hoe Google werkt en hoe Google jouw positie in de organische zoekresultaten bepaald. De onderstaande stappen zijn dezelfde stappen die we zetten voor ondernemers die hun SEO uitbesteden.

De stappen kosten je tijd.

Je komt niet zomaar bovenaan in Google.

Maar.

Het zijn wel de stappen en tips waarmee jij je website hoger in Google brengt en duizenden gratis bezoekers naar je site stuurt.

Het zijn dezelfde stappen die we ook voor deze website hebben gezet.

Enthousiast geworden?

Laten we snel beginnen.

1 | Begin met een analyse

Het eerste wat je wilt doen om je website hoger in Google te brengen is te onderzoeken waar je nu staat. Zorg dat je een SEO analyse uitvoert en onderzoekt op welke posities jij nu al in Google scoort en hoe goed jouw website is geoptimaliseerd.

2 | Verbeter de techniek

Na de SEO analyse is het tijd om aan de techniek van je website te werken. Onderzoek de laadtijd, kijk of er ergens gebroken links staan en of je website technisch in orde is.

3 | Ken je klant

Jij kunt het makkelijkste je website hoger in Google brengen als je de kennis gebruikt die jou de meeste voorsprong geeft.

Wij kennen misschien wel alle SEO-strategieën, maar jij kent jouw klant het beste.

Breng in kaart tegen welke problemen je klanten aanlopen en ga op zoek naar hun koopknop. Hoe je dit gemakkelijk doet, leg ik je uit in de video.

Heb je alle informatie van je klanten verzameld, ga dan door met de volgende stap.

4 | Ontdek de gaatjes in de markt

Jij bent niet de enige die zijn website hoger in Google wilt brengen. Ook jouw concurrent wilt bovenaan staan.

Wil jij gemakkelijker die nummer 1 positie in Google veroveren, ga dan op zoek naar zoekwoorden die je concurrenten over het hoofd hebben gezien.

Dit doe je in 2 stappen:

5 | Gebruik zoekthema’s

Hoewel we het nog steeds een zoekwoorden onderzoek en analyse noemen, gaat het niet meer om de woorden die een zoeker gebruikt, maar om de intentie.

Kijk NIETnaar de zoektermen, maar naar de achterliggende intentie. Naar welke informatie is de zoeker op zoek en hoe kun jij hen het beste helpen?

Lukt het jou om de intentie te achterhalen en gebruik te maken van thema’s dan kun je zelfs met slechts 1 pagina om tientallen tot honderden zoekwoorden scoren.

Bekijk de video waarin ik je exact uitleg wat de kracht is van een goed zoekwoorden thema en welke websites met 1 pagina op meer dan 100 zoekwoorden tegelijk scoren.

6 | Ontdek je geheime posities

Zonder dat jij het weet sta jij nu al hoog in Google. Deze posities kun je gemakkelijk verder verbeteren met de stappen en tips die je later ontvangt.

Laten we eerst kijken hoe jij achter je geheime posities in Google komt.

7 | Steel het geheim van dwell time

Google is een bedrijf dat per kwartaal 18,3 miljard omzet draait. Dat is meer dan 6 miljard per maand. 

Wat denk je, hoeveel zou het Google kosten als zij slechts 1 dag niet de juiste informatie toont aan haar bezoekers?

De gehele eerste pagina is gevuld met websites die talloze backlinks, tweets, facebooklikes en echt alle optimalisatie technieken hebben toegepast die er bekend zijn.

Toch past de informatie niet bij wat de zoeker zoekt. 

Het resultaat?

De zoeker vertrouwt Google niet meer en gaat op zoek naar een andere zoekmachine.

Wat denk je dat Google doet?

Precies.

Alles wat in hun macht ligt om te achterhalen of een bezoeker wel tevreden is met de informatie die zij gevonden hebben.

Met een maandelijkse omzet van meer dan 6 miljard heb je heel wat macht.

Al zal Google het niet nodig hebben. 

Waarom niet?

Omdat zij nu al alle data hebben die ze nodig hebben om te bepalen of de informatie die zij tonen wel echt past bij de zoekopdracht. 

Dit alles heeft te maken met de Dwell Time van een website.

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • Bezoeker leest de informatie
  • Bezoeker keert terug naar Google
  • Google meet de tijd die tussen stap 1 en 3 zit

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we Dwell Time.

Het belangrijkste voor jouw positie in Google is dat je exact weet hoe de Dwell Time werkt en het optimaliseert. 

Hoe optimaliseer je jouw Dwell Time?

Met deze video. Oké, we moesten even graven in ons archief, maar geloof me, de video bevat nog steeds enorm veel waarde.

8 | Voorkom Keyword Cannibalization

Je hebt al ontdekt dat je zoiets hebt als ‘geheime posities’. Maar wist je dat je ook je eigen posities kunt opeten?

Over het fenomeen Keyword Cannibalization wordt weinig gesproken, maar is voor veel websites een van de boosdoeners waarom zij niet hoger scoren.

9 | Kijk uit voor de meest gemaakte fouten

Je wilt hoger scoren in Google, je website staat al een tijd online…

Maar…

Je krijgt nog steeds niet het aantal bezoekers dat je wel verdient?

Grote kans dat jij een van deze fouten maakt die ik de video met je deel.

10 | Ga slimmer met linkbuilding om

Inkomende links worden door de meeste SEO-specialisten als de belangrijkste factor van SEO gezien. Wat er alleen niet bij verteld wordt is dat het zorgen voor inkomende links (linkbuilding) enorm veel tijd kost en je het in mijn ogen veel slimmer kunt doen.

11 | Gebruik de nieuwe vorm van SEO

In 2022 is er een compleet nieuwe vorm van SEO ontstaan. Een manier om hoger in Google te komen die veel gemakkelijker is. Sneller werkt en geen technische kennis vraagt.

Een vorm van SEO die het voor ondernemers makkelijker maakt om met de juiste zoekwoorden snel goed gevonden te worden.

12 | Bedenk je eigen SEO strategie

Op dit punt heb je talloze technieken ontdekt om met jouw website hoger in Google te komen. Besteed nu aandacht aan je eigen SEO strategie. Pak een paar van de tips uit dit artikel, maak een eigen stappenplan en volg je strategie voor enkele maanden.

SEO kost nu eenmaal veel tijd en het duurt even voor je de resultaten ziet. Durf je strategie om goed in Google te scoren vast te houden voordat je met een andere strategie aan de slag gaat.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.