Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoeveel SEO mag je op jouw website van je websitebouwer vragen?

Monique van Dam   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 21-09-2018   |   

Geen website ‘de deur uit’ zonder SEO. Regelmatig spreek ik zelfstandig ondernemers die helemaal trots zijn op hun mooi uitziende website. Maar dan komt het: “Hij wordt alleen nog niet zo goed gevonden in Google.”

Pas dan komt ineens SEO om de hoek kijken. Als mosterd na de maaltijd. Wat is er mis? Wat klopt er niet? Als ik ga kijken, vind ik vaak minimaal 3 punten voor verbetering.

En dan rijst de vraag wie wat had moeten doen en wie wat nu gaat oplossen. Een ding is zeker… voorkomen is altijd beter dan genezen.

Technische SEO door de websitebouwer

“Als ik een nieuwe website laat maken, mag ik toch verwachten dat er ook aan de vindbaarheid is gedacht? Dat technisch alles klopt?” Ik ben het daar mee eens. Vooral dat het technisch moet kloppen en dat links met Google worden gelegd.

Dus heb ik een checklist/lijst met zaken, waarvan ik vind dat elke websitebouwer die zou moeten hanteren. Zelfstandige ondernemers moeten erop kunnen vertrouwen dat ze SEO technisch ondersteund zijn.

  • Headers die duidelijk herkenbaar zijn voor Google. Ook op de homepage!
  • Tussenkoppen instellen in de stylesheet en klant over adviseren
  • Dé SEO plug-in Yoast, zodat de klant inhoudelijk op de pagina kan optimaliseren.
  • Sitemap voor zoekmachines (via Yoast)
  • Instellen van de ‘Language’ zodat Google de taal herkent
  • Google Analytics instellen voor de klant (met filters op eigen IP-adressen)
  • Goede overgang, redirects van oude naar nieuwe site regelen
  • Hulp bij Google Maps / Bedrijfscentrum aanmelding
  • Search Console instellen, site aanmelden, sitemap indienen

Je vergroot de vindbaarheid van je website alleen als je inspeelt op SEO kansen

Kriegelig word ik er soms van. Ik zie heel snel welke SEO puzzelstukjes nog niet goed zijn. Nou vind ik SEO toevallig wel leuk en tot voor kort genoot ik ervan om in dit ‘SEO-gat’ te duiken en zelf de verbeteringen allemaal aan te brengen.

Zowel aan de technische kant als aan on-page SEO. Maar steeds meer groeit mijn frustratie. En die van de ondernemers die ik vertel dat er verbeterpunten zijn.

Ik word niet meer blij van het fixen. Liever doe ik nu aan trainingen en voorlichting. Als we nou eens allemaal gaan doen wat we moeten doen!

Laat je goed adviseren over de SEO op jouw website

Gebruik vooraf de kennis van een SEO specialist voor je zoekwoorden-analyse, online concurrentie analyses en tips over de navigatie. Vraag van je website bouwer vervolgens om ervoor te zorgen dat alle technische SEO-zaken voor elkaar zijn.

Lees hier welke slimme SEO vragen je vooraf moet stellen aan je websitebouwer. Zoek het liefst om te beginnen een goede websitebouwer die ervaring heeft met SEO. Ga er niet automatisch vanuit dat het wel goed zit.

Een aantal websitebouwers die ik ken, maken volgens mij geen enkele website meer zonder SEO analyse vooraf. Super! En ze zorgen er gegarandeerd voor dat het technisch goed zit. Het kan dus wel. Een goede websitebouwer legt voor jou van de SEO puzzel als het ware de hoekjes en de kantjes neer.

Het SEO technische framewerk waarmee aan de randvoorwaarden van Google wordt voldaan. De rest van de stukjes (tekst en beeld) kun je dan zelf met passen en meten neerleggen.

Zelf de SEO teksten op jouw website optimaliseren

Als ondernemer weet je namelijk zelf het beste waar je over wilt schrijven, wat je business is. Die inhoudelijke verantwoordelijkheid ligt dan ook bij jou als eigenaar van de website. Niet bij de websitebouwer.

Wat je wel moet bedenken is welke zoekwoorden voor jou belangrijk zouden kunnen zijn. Op welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties wil je goed gevonden worden en hoog scoren? Daar heb je een zoekwoordenonderzoek voor nodig.

Google heeft daar een handige zoekwoordplanner voor. Zorg er verder voor dat je inhoudelijk weet met welke SEO ‘trucjes’ je rekening moet houden om beter gevonden te worden met je belangrijke zoekwoorden.

En schrijf zelf goede teksten waar je doelgroep iets aan heeft, met de juiste lengte, tussenkoppen, afbeeldingen met goede namen, etc. Je kunt ook een training of praktische SEO workshop volgen. Daar zijn er genoeg van.

Als de speciale SEO plug-in van Yoast is geïnstalleerd, kun je zelf per pagina checken of je pagina optimaal is. Je kunt dan naar hartenlust groene bolletjes verdienen.

 

Je weet nu hoeveel SEO je van je websitebouwer mag verwachten. Let goed op bij het uitkiezen van een websitebouwer en wil je liever zelf aan de slag met het bouwen van je website? Kijk dan eens naar Webnemer!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Monique van Dam

Als SEO coach en trainer geeft Monique van Dam ondernemers op geheel eigen wijze theoretisch en praktisch inzicht in SEO. Om ze vervolgens te enthousiasmeren er actief mee aan de slag te gaan en beter te gaan scoren in Google. Onder andere door middel van een gratis e-book, workshops en tips via e-mail.

Laat een reactie achter