301 Redirect | Uitleg & tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect is een manier om een webpagina permanent om te leiden. Als een gebruiker een pagina probeert te bezoeken die is geredirect, wordt hij automatisch naar een andere pagina gebracht.

301 Redirects worden vaak gebruikt als een website zijn navigatie heeft veranderd of is verhuisd naar een andere domeinnaam.

Hoe werkt een redirect?

Een redirect zendt een HTTP status code naar de browser, met de boodschap dat hij naar een nieuwe plaats moet gaan. De browser vraagt dan de nieuwe pagina op bij de server en toont die aan de gebruiker.

Stel dat we vroeger een pagina op IMGemak hadden met de URL imgemak.nl/re-directs. Deze pagina is vervangen voor deze pagina imgemak.nl/seo/301-redirect.

De redirect die is ingesteld zorgt er voor dat alle bezoekers die imgemak.nl/re-directs bezoeken automatisch worden doorverwezen naar imgemak.nl/seo/301-redirect.

Een redirect is op verschillende manieren te gebruiken.

301 redirect

Een 301 redirect is permanent.

Dit wil zeggen dat je via een 301 redirect aan het internet (en alle zoekmachines) aangeeft dat de link permanent is veranderd en de pagina waarnaar je nu verwijst de nieuwe definitieve pagina is.

302 redirect

Een 302 redirect is tijdelijk. Je gebruikt het om tijdelijk je bezoekers die een oude pagina bezoeken te redirecten naar een nieuwe pagina.

Een 302 redirect is niet aan te raden als je de redirects plaatst voor blijvend veranderde URLS. Zeker met het oog op SEO. Een 302 redirect wordt door Google als tijdelijk gezien waardoor er geen waarde van de oude pagina wordt doorverwezen en Google er nog steeds vanuit gaat dat de oude pagina weer terugkomt.

Waarom gebruik je 301 redirects?

Een 301 redirect gebruik je in eerste instantie om geen bezoekers te verliezen. Daarnaast zorgt een 301 redirect ervoor dat de opgebouwd SEO waarde van de oude pagina, wordt doorverwezen naar de andere pagina.

Via een 301 redirect maak je het minste kans om jouw posities in Google te verliezen. Dit heeft te maken met de waarde die iedere pagina opbouwt en hoe je die waarde (via interne links of re-directs) kunt doorspelen. Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.

Hoe maak je een 301 redirect?

Hoe je een 301 redirect moet maken hangt af van de server en de manier waarop je website wordt beheerd. We bespreken de twee meestvoorkomende manieren.

1 | 301 Redirect maken via htacces

Een htacces bestand is niets meer dan een simpel kladblokbestandje. Maak je geen gebruik van een CMS dan is dit over het algmeen de manier waarop je een redirect moet instellen.

Maak verbinding met de FTP server

Via een programma als bijvoorbeeld Filezilla kun je contact maken met je FTP server. Via deze weg kun je bij alle bestanden van je website.

Download het .htaccess bestand (of maak een nieuwe)

Ga op zoen naar het .htaccess bestand of maak een nieuwe. Een .htaccess bestand kun je maken via een kladblok bestand. Sla het bestand op via ‘Opslaan als’, ‘Alle bestanden’ en gebruik als bestandsnaam .htaccess

Maak de redirects

Maak nu in je htaccess bestand (via kladblok) voor iedere 301 redirect een nieuwe regel.

Redirect 301 /oude-url https://www.jouwwebsite.nl/nieuwe-url

Upload je htaccess bestand

Als je alle redirects in je htaccess bestand hebt verwerkt upload je het nieuwe bestand naar je website via de FTP server. Test nu een de ingestelde redirects om te kijken of alles goed werkt.

2 | 301 Redirect maken via je Website

Als je gebruikmaakt van een CMS dan zijn en talloze plugins te gebruiken om gemakkelijk je redirects in te stellen.

Google naar 301 redirect, gevolgd met de naam van je CMS, en kies vervolgens een van de plugins.

Ga ervoor

Hopelijk is het je gelukt om 301 redirects in te stellen. Loop je vast of heb je nog vragen? Stel ze gerust.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan