Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. In de ogen van Google en andere zoekmachines worden backlinks gezien als een teken van vertrouwen.
Hoe meer backlinks je hebt, hoe populairder en relevanter je site moet zijn.
Maar.
Niet alle backlinks zijn gelijk. Daarover later meer.
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Backlinks zijn belangrijk omdat ze de zoekmachine een signaal geven over hoe waardevol jouw website is. Backlinks worden door de zoekmachines gezien als stemmen.
Stel dat ik in jouw stad vraag naar de beste snackbar en iedereen verwijst naar ‘Friet van Piet’. Dan mag je ervan uit gaan dat Piet inderdaad lekkere frietjes bakt.
Zo ziet Google dat ook.
Als veel websites naar jouw website linken, dan moet je wel een goede website of in ieder geval informatie hebben.
Hoe vind je jouw backlinks?
Voor het vinden van je backlinks dien je een linkprofiel analyse te maken of een backlink checker te gebruiken.
De kwaliteit van een backlink
Elke backlink wordt op verschillende aspecten beoordeeld. Zo is niet iedere backlink evenveel waard en zal ook niet iedere backlink je even goed helpen om je website hoger in Google te brengen.
Sterker nog.
Krijg je de “verkeerde backlinks” dan zul je niet stijgen, maar juist dalen in Google. Hier zorgt Google Penguin wel voor.
Daarom is het goed om eerst stil te staan bij wat nu een goede backlink is.
Wil je de kwaliteit van een backlink beoordelen, kijk dan naar de volgende onderdelen:
- Paginawaarde
- Ankertekst
- Relevantie
- Type
Paginawaarde
Iedere pagina op het internet bouwt waarde op. Deze waarde wordt uitgedrukt in Pagerank.
Pagerank is de naam van (een deel van) het algoritme van Google, dat gebruikt wordt om de autoriteit van een pagina te berekenen.
Vroeger werd de Pagerank openbaar gemaakt. Tegenwoordig zul je het moeten doen met een van de talloze linkbuilding tools, waar je later in deze gids meer over leert.
Ankertekst
De ankertekst is het klikbare gedeelte van een link. Als wij linken van deze pagina naar onze homepage met het woord internet marketing dan is “internet marketing” het klikbare gedeelte en dus de ankertekst.
Relevantie
Hoe relevant is de website waar jij een backlink op hebt gekregen? Is het een logische link? Een link van een reclamebureau naar een SEO-blog hier op Internet Marketing Gemak is relevant.
Zou deze zelfde link van Piet zijn, die lekkere frietenbakker, dan hebben we het over een heel ander verhaal.
Type
Eigenlijk wil Google liever niet dat wij linkbuilden. Je moet je stemmen (backlinks) verdienen en niet forceren.
Toch is het logisch dat ondernemers en SEO-specialisten geen afwachtende houding aannemen en zelf aan de slag gaan om meer backlinks te generen.
Om dit proces enigszins tegen te werken en het internet wat “eerlijker” te maken heeft Google verschillende “tags” in het leven geroepen.
Door deze tag weet Google om wat voor soort backlink het gaat en of deze backlink ook waarde (Pagerank) meekrijgt.
Google onderscheidt de volgende type backlinks:
- Follow
- Rel=No-follow
- Rel=sponsored
- Rel=USG
Follow Backlinks
Een follow backlink is een backlink waar geen “beperking” aan vast zit. Dit zijn de linkjes waar je tijdens de linkbuilding hard je best voor doet.
Het zijn de backlinks die de “volledige” waarde meekrijgen.
No-follow Backlinks
De no-follow tag is de eerste tag die Google in het leven bracht om bepaalde backlinks minder, tot geen, waarde mee te geven. Een no-follow backlink is natuurlijk en zul je altijd tegenkomen in je linkprofiel.
Maar het zijn niet de backlinks waar je direct op aast tijdens het linkbuilden.
Rel=Sponsored Backlinks
De Sponsored tag geeft aan dat het om een betaalde backlink gaat. Bijvoorbeeld wanneer je een banner op een website hebt gekocht of iemand hebt betaald om een blog of advertorial te plaatsen.
Ook deze backlinks krijgen geen waarde mee van Google.
Rel=USG Backlinks
De User Generated Backlinks zijn de backlinks die een bezoeker van de website zelf kan plaatsen. Dit zijn backlinks op bijvoorbeeld forums of in de reacties onder een blog.
Ook deze backlinks krijgen geen waarde.
De effectiviteit van elke backlink
Linkbuilden blijft een belangrijk onderdeel binnen SEO en hoewel je pagina in waarde zal toenemen als je nieuwe backlinks krijgt, dien je de pagina eerst goed te optimaliseren.
Binnen jouw website bestaan er verschillende “plekken” die het meest effectief zijn voor de optimalisatie.
Het optimaliseren van “deze plekken” noemen we on-page SEO.
Verwerk je via de on-page SEO de juiste zoekwoorden dan zul je merken dat dit een behoorlijke impact heeft op je positie.
Zeker wanneer je tijdens het linkbuilden nieuwe backlinks naar de pagina hebt gekregen.
Hoe kom je aan nieuwe backlinks?
Er zijn verschillende manieren om backlinks te krijgen. Het liefste wil je natuurlijk dat dit automatisch gaat. Dat andere websites automatisch naar jouw website linken puur omdat jij een waardevol artikel hebt geplaatst.
Helaas duurt dit proces erg lang en zul je ook zelf aan de bak moeten.
Gelukkig heb ik daar een handig stappenplan voor. In dit stappen lees je alles over het maken van een sterke linkbuilding strategie. Alles wordt je stap voor stap uitgelegd en je krijgt direct de 4 beste strategieën voor tientallen tot honderden nieuwe backlinks.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe?
👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.