Bovenaan in Google | Compleet stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Voordat je bovenaan in Google komt

Welke elementen zijn belangrijk, hoe analyseer je jouw website en met welke acties gun jij jezelf die nummer 1 positie in Google?

Voordat we naar de praktijk kunnen is het belangrijk om eerst stil te staan bij Google.

Hoe werkt deze enorme zoekgigant en hoe bepaalt Google welke website bovenaan staat?

Hoe werkt Google?

Zoekmachines zoals Google werken met zogenaamde web crawlers. Dit zijn kleine robotjes die per dag miljarden websites bezoeken.

Iedere website wordt vervolgens opgeslagen in een soort van databank. Zodra een zoeker een zoekterm invult controleert de zoekmachine de databank en presenteert vervolgens de meest relevante websites aan de zoeker.

De volgorde van deze website (dus wie bovenaan in Google staat) wordt bepaalt door het algoritme.

Google is dus niets meer dan een grote computer met een enorme databank bomvol websites.

Maar…

Vergis je niet.

Google heeft miljarden websites in zijn index (databank) staan. Dit betekent dat Google enorm goed kan vergelijken wat ‘normaal’ is voor een bepaalde website. Ook heeft het toegang tot veel persoonlijke data.

Data van mensen zoals jij en ik. Denk hierbij aan onze zoekgeschiedenis.

Maar vergeet ook niet dat Google eigenaar is van YouTube, Gmail, Google Chrome, Android, Google Maps en ga zo maar door.

Platformen en producten die soms gratis gebruikt kunnen worden.

Of nouja…

Gratis…

Je betaalt met je privacy.

Want omdat we allemaal braaf de spullen van Google gebruiken weet Google exact hoe wij ons leven leiden, wat we interessant vinden, welke plekken we bezoeken, met wie we omgaan en ga zo maar door.

Data die Google ook zal gebruiken voor het bepalen van jouw positie in Google.

Waarom ik je dit vertel en niet gewoon direct alle stappen onthul om bovenaan in Google te komen?

Omdat wat nu werkt, morgen anders kan zijn.

Tenminste, dat is wat er gedacht wordt.

Dat komt omdat bijna alle SEO specialisten gericht zijn op het algoritme van Google en niet op de zoeker.

Het algoritme is het ‘domme’ brein van Google. Maar door zoveel privacygevoelige informatie van iedereen op de wereld te verzamelen zal het steeds minder het ‘domme brein’ hoeven te gebruiken en beter begrijpen wat een zoeker écht wilt.

Wil je dus niet alleen vandaag hoger scoren, maar voortaan altijd bovenaan staan in Google?

Richt je op de zoeker.

Onthoud. Is het goed voor de zoeker. Dan is het goed voor Google.

Oké genoeg enge boodschappen over Google en prachtige filosofie, over naar de keiharde SEO tips.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Je komt bovenaan in Google door het ‘SEO spel’ slimmer te spelen dan je concurrent.

Zie het als een soort van computerspel waarbij je keer op keer de highscore verbreekt.

Het lastige van SEO is dan ook het achterhalen waarom jij nog niet bovenaan in Google staat. 

Komt het omdat je nog niet alles uit je website haalt, of is je concurrent gewoon beter?

En wat als je wel plots bovenaan in Google staat, komt dit omdat je zelf goed bezig bent met SEO of heeft je concurrent steken laten vallen?

De stappen die ik je geef zijn de stappen die zijn ontstaan na meer dan 14 jaar met SEO bezig te zijn.

Het zijn dezelfde stappen die we zetten voor ondernemers die ervoor kiezen hun SEO uit te besteden.

Het zijn de stappen waarmee deze website ruim 220 duizend bezoekers per maand krijgt. Gratis.

Een weergave van de Google analytics resultaten van een website die bovenaan in Google staat.

In 8 stappen bovenaan in Google

De volgende stappen helpen je om bovenaan in Google te komen. Je hebt hiervoor alle stappen nodig. Het is een stappenplan, geen lijst met leuke tips.

Zorg dat je het complete stappenplan, stap voor stap volgt.

0 | Beoordeel het fundament

Dat is gek, stap 0.

Je kunt het wat mij betreft ook als stap 1 zien, maar eigenlijk is het beoordelen van het fundament de stap die je zet, voordat je met SEO aan de slag gaat.

Als ik het heb over het fundament, dan heb ik het over jouw website. Is jouw website nu gebouwd volgens de nieuwste richtlijnen van Google? Heb je een mobielvriendelijke website? Heb je alle on page optimalisaties uitgevoerd en hoe staat het met de laadtijd?

Voordat je verder gaat met alle stappen om bovenaan in Google te komen doe je er verstandig aan een SEO analyse te doen.

Heb je namelijk een sterk fundament, dan kun je veel, heel veel, gemakkelijker bovenaan in Google komen.

Dit blijkt wel uit de resultaten die wij zien. Zo maken wij maken maandelijks nieuwe websites die wij de Online Leadgenerator noemen.

Deze websites worden pas live gebracht als zij door de test zijn gekomen en minimaal voldoen aan alle 48 eisen. Bijvoorbeeld:

  • Laadtijd van onder de 1 seconde
  • Een minimale pagespeedscore van 95
  • Volledig gebruiksgemak
  • Optimalisatie op basis van de nieuwste SEO-technieken

Het resultaat?

De meeste van deze websites worden gelanceerd in Google en pakken direct hun eerst voorsprong.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze website die vanaf lancering in razendsnel tempo op meer dan 3,5 duizend zoekwoorden in Google stond.

Wil jij hoog scoren in Google, dan moet het fundament goed zijn.

Je kunt nog zo’n goede SEO strategie hebben, is je website er niet klaar voor, doe het dan niet. Je tijd en geld zal dan op andere vlakken meer beloond worden.

Doe desnoods een website analyse om zeker te zijn dat je met dit stappenplan aan de slag kunt of neem eens een kijkje bij de online lead generator.

1 | Vind je verborgen posities

Jij scoort nu al in Google. Zonder dat jij het weet. De eerste stap om bovenaan in Google te komen is het achterhalen van je verborgen posities.

Want als jij nu al in Google scoort zonder dat je er erg in hebt, wat gebeurt er dan als je er wel bewust mee aan de slag gaat?

2 | Claim je positie

In de vorige stap heb je jouw verborgen posities in kaart gebracht. Nu gaan we de pagina waarmee je in Google scoort verder optimaliseren. Dit doen we in twee stappen.

1 | On-page

Pak het zoekwoord waarop je gevonden wordt en de desbetreffende pagina erbij. Doe een kleine SEO analyse en onderzoek of jij deze pagina beter kunt optimaliseren. Dit doe je door te werken aan de on-page SEO.

2 | Interne links

Als je jouw pagina goed hebt geoptimaliseerd kun je deze pagina verder omhoog brengen in Google door het plaatsen van interne links.

Het plaatsen van interne links is enorm gemakkelijk en ENORM EFFECTIEF. Hoe het precies werkt, leg ik je uit in de video.

3 | Off-page

Je hebt je pagina zoekmachine vriendelijk gemaakt. Je hebt extra interne links geplaatst, nu ga je andere website benaderen om ook naar deze pagina te linken. Hoe dit allemaal werkt, leg ik je uit in deze uitgebreide gids over linkbuilding.

3 | Wees de expert

Als je twee artikelen hebt geschreven over SEO, het bovenaan in Google komen of de nieuwste Google updates, maakt dat jou nog geen SEO expert.

Dat is precies hoe Google denkt.

Google kent jou niet. Die kent alleen jouw online gedrag en bekendheid.

Om aan Google te laten zien dat jij de expert bent en die duizenden zoekers in Google het beste kan helpen, moet je eerst Google helpen.

Hoe doe je dat?

Zorg dat je jouw website aanvult en opbouwt op basis van thema’s. Wil je bijvoorbeeld goed gevonden worden op het thema SEO, zorg dan dat je alles (en dan ook echt alles) over dit thema terug laat komen op je website.

Laat aan Google zien dat geen enkel onderwerp jou onbekend is en wees slim door al deze artikelen met elkaar te verbinden via de interne links (zie stap 2).

4 | Gebruik nieuwe SEO-kansen

Het is al stap 4 en nu pas gaan we het hebben over het zoekwoorden onderzoek en de zoekwoord analyse.

Gek genoeg is dit de stap waar de meeste ondernemers en zelfs SEO specialisten beginnen.

Vreemd want in de eerste 3 stappen heb jij jezelf al de voorsprong gegeven.

PLUS.

Het stappenplan wat jij nu hebt gekregen kun je zien als een soort van cirkel. Ben je klaar met alle stappen dan begin je gewoon opnieuw bij stap 1.

Het resultaat?

Je stuurt je SEO strategie en acties op basis van data en Quick Wins.

Het resultaat daarvan?

Makkelijker en sneller scoren in Google.

Maarja, we kunnen natuurlijk onmogelijk alleen de eerste drie stappen blijven herhalen en alle andere SEO kansen zomaar laten liggen.

Hoe vind je dan nieuwe SEO kansen?

Doe dit op basis van de content die nu al op je website staat. Wat je namelijk wilt doen is dat je jouw website stap voor stap verder aanvult.

Heb je in een artikel het over een bepaalde term gehad, maar hier nog geen pagina voor gemaakt, dan weet je wat je te doen staat.

Pak nu een pen en papier. Je laptop, een koud biertje, kopje koffie of thee, misschien wat te snacken en ga lekker in een zonnig plekje in de tuin zitten.

We gaan wat saai werk doen, dus laten we het onszelf dan ook zo leuk mogelijk maken.

Je gaat alle pagina’s op je website langs en schrijft ieder onderwerp op die je bent tegengekomen waarvan je nu al weet dat je daar nog geen pagina op je website voor hebt.

Heb je alle onderwerpen in kaart gebracht, gebruik dan de gevonden onderwerpen en doe daar een zoekwoorden onderzoek en analyse voor.

5 | Zorg voor nieuwe content

In de vorige stap heb je nieuwe kansen in kaart gebracht om je website bovenaan in Google te brengen. Deze nieuwe kansen kun je alleen oppakken als je zorgt voor nieuwe pagina’s.

En helaas. Voor deze pagina’s moet je aan de bak.

Begin met het maken van een contentstrategie. Leg in deze strategie vast welke SEO teksten of blogs jij wilt schrijven.

Heb je een duidelijke strategie voor ogen?

Plan dan minimaal 1 moment per week in om een nieuw artikel te schrijven. Zorg ervoor dat dit artikel gaat over het zoekwoord dat je eerder hebt uitgekozen en dat je ieder artikel op elkaar laat aansluiten.

6 | Verhoog je crawlbudget

Je hebt al gelezen hoe Google werkt. Google crawlt jouw website om jouw website te begrijpen. Dit crawlen kost Google zowel tijd als geld.

Het is dus in Google haar belang om niet teveel van hun tijd en geld te besteden aan websites die er niet toe doen.

Daarom krijgt iedere website een soort van elevator pitch. Deze pitch mag slechts enkele minuten duren. Hoeveel minuten, hangt af van hoe belangrijk Google jouw website vindt.

Door jouw crawlbudget te verhogen zal Google langer de tijd nemen om jouw website te crawlen en op die manier nieuwe pagina’s op je website vinden.

Hoe verhoog je jouw crawlbudget?

Maak het allereerst makkelijk voor Google om alle pagina’s van jouw website te vinden. Dit doe je door een sitemap toe te voegen aan je website.

Voeg vervolgens deze sitemap toe aan de Google Search Console. Op die manier vind Google op de meest snelle wijze iedere (nieuwe) pagina op je website waardoor je geen kostbaar crawlbudget verspilt.

Zorg er vervolgens voor dat je alle pagina’s op je website in kaart brengt en oordeel vervolgens per pagina of deze belangrijk genoeg is om op je website te blijven.

Hoe meer pagina’s jij namelijk hebt, hoe meer crawlbudget je nodig hebt. Door pagina’s te verwijderen geef je meer aandacht aan de belangrijkste pagina’s op je website wat weer helpt voor een hogere ranking.

Door je netjes aan stap 5 te houden en regelmatig nieuwe content te plaatsen zorg je ook voor een extra prikkel voor Google.

Omdat Google regelmatig nieuwe content op je website tegenkomt, zal het jouw website als belangrijker zien en vaker jouw website willen crawlen op zoek naar nieuwe informatie.

7 | Geef de dode nieuwe leven

Door de tijd heen verandert je website. Pagina’s die ooit bestonden raken verloren en zonder dat jij het weet verspil je hier enorm veel waarde mee. Waarde die je gemakkelijk kunt gebruiken om gratis bovenaan in Google te komen.

Hoe werkt dit?

Ga op zoek naar gebroken backlinks of gebroken pagina’s op je website die nu een 404 fout geven. Dit kun je doen door een backlink checker te gebruiken of door in Google Search console te kijken naar de 404 fouten.

Breng alle 404 fouten in kaart en plaats vervolgens een 301 re-direct naar de meest relevante pagina.

8 | Verdubbel in 1 klap je bezoeker

Je hebt al heel wat zoekmachine optimalisatie acties opgepakt. In stap 8 gaan we de Google zoekresultaten in ons voordeel gebruiken.

Hoe dit werkt?

Als jij eenmaal in de organische zoekresultaten staat dan zal jouw website vertoond worden aan de zoekers. Het is aan de zoeker of hij op je website klikt.

Of een zoeker op je website klikt, is afhankelijk van je positie, maar ook aan de titel en meta omschrijving.

Via de Google Search Console kun je zien hoe vaak jouw website op dit moment vertoont wordt in de zoekresultaten en hoe vaak er geklikt wordt.

Hoe vaak er op jouw website vanuit de zoekresultaten geklikt wordt, wordt kenbaar gemaakt via de CTR.

Door jouw titel en meta omschrijving pakkender te maken zul je merken dat meer zoekers geneigd zijn op jouw website te klikken.

Het resultaat?

Direct meer bezoekers.

Maar er is nog iets veel mooiers aan de hand.

Ook Google ziet dat er steeds meer op jouw website geklikt wordt wat uiteindelijk leidt tot een hogere positie.

Knallen met SEO

Zo jij hebt net meer dan 2000 woorden doorgeploeterd. We kunnen dus wel zeggen dat je gemotiveerd bent.

Ik hoop dan ook dat ik je heb kunnen helpen. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan