Dwell Time | Uitleg & Tips

Dwell time

Wat is Dwell Time?

Dwell time is de hoeveelheid tijd die iemand spendeert op een webpagina voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Dwell Time wordt op de volgende manier gemeten:

  • Een bezoeker klikt op een zoekresultaat in Google
  • De bezoeker leest de informatie op de website
  • De bezoeker keert terug naar Google

Keert de bezoeker terug naar Google dan meet Google de tijd.

De tijd dat een bezoeker erover doet om vanuit de zoekresultaten op jouw website te klikken en vervolgens weer terug te keren naar Google noemen we de Dwell Time.

De Dwell Time is een van de belangrijkste factoren waarmee Google kan bepalen hoe goed jouw website is.

Heb jij een lage Dwell Time en lukt het je niet om je bezoekers op je pagina te houden dan zal Google dit zien als een indicatie dat jij niet het juiste antwoord aan je bezoekers biedt.

Dit alles heeft te maken met de Rankbrain.

RankBrain is een systeem van kunstmatige intelligentie dat Google gebruikt om de zoekresultaten te sorteren.

Een van de dingen waar RankBrain naar kijkt is Dwell Time.

Hoe langer iemand op je website doorbrengt voordat hij terugkeert naar Google, hoe beter. Tenminste, kort gezegd.

Keert een bezoeker terug naar Google en vervolgt het zijn zoektocht (met een ander zoekwoord) dan kan dit ook voor Google een indicatie zijn dat je juist wel antwoord hebt gegeven op de vraag van de zoeker.

Hoe weet ik wat mijn Dwell Time is?

Hoe hoog of laag jouw Dwell Time is, wordt niet openbaar gemaakt. Je zult het moeten doen met je gezonde verstand, de tijd op een pagina of het bounce percentage, welke je terugvindt binnen Google Analytics.


Hoe kun je je Dwell Time verbeteren?

Ondernemers die hun SEO uitbesteden aan IMGemak weten dat wij anders tegen SEO aankijken dan andere. Dat het ons niet om de zoekmachine, maar om de bezoeker gaat.

Wil je jouw Dwell Time verbeteren, laat je complete website om de bezoeker draaien.

Ik heb nog meer tips die ik graag met je deel. Ze komen uit een oude online SEO cursus, maar geloof me, de tips zijn het nog zeker waard.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Vind je het nog lastig, of wil je liever dat wij het harde werk doen? Je kunt altijd je online marketing uitbesteden.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje